Gå till innehåll

Pokerskolan 2015


itisnotgambling

Recommended Posts

Imorgon är det en vecka sedan jag återupptog denna DB och jag tänker att en liten summering av den här korta tiden kan vara på sin plats.

En stor förändring som har skett sedan db comebacken är att jag även skaffat Pokertracker 4. En hud har hjälpt mig något enormt. Likaså leaktracker och ett förenklat sätt att analysera händer.

Poker, liksom alla skicklighetsbaserade aktiviteter, är tillräckligt svårt. Att inte använda de hjälpmedel som finns där ute gör det bara ännu svårare.

 

Jag känner mig oerhört mycket tryggare i mitt spel och har slutat spela på autopilot. Att försöka göra det bästa utav varje hand, och emellan sessions reflektera över en del av dom, är förmodligen det snabbaste sättet att utvecklas.

 

Jag började väldigt nyligen spela med autorebuy, och det kan låta jävligt konstigt för många att jag inte gjort det tidigare. Men för bara två veckor sedan spelade jag ofta 8-12 bord och ville ha koll på mina förluster/vinster, vilket inte var lätt med autorebuy. Den approachen är ganska kontraproduktiv och leder bara till onödiga situationer. Inte fan ska man spela cashgame, plocka upp AA, och sitta med 50bb. Nu när jag aldrig startar en hand med mindre än 100bb, kan jag alltid spela den handen på bästa möjliga sätt. Det gör det också betydligt enklare att inte vara resultatorienterad. Att fylla på stacken hela tiden är lite som att gå ut på fotbollsplanen efter halvtidsvilan och tänka att det står 0-0, istället för 0-2.

 

Jag har börjat analysera händer där jag anser att jag inte fick ut maximalt värde, förlorade mer än vad jag skulle förlorat, eller helt enkelt var vilse och inte hade en aning om varför jag spelade som jag gjorde. Detta mina microstakes vänner, är det bästa sättet att utveckla sitt spel. Det enda som vore bättre är att be mer erfarna spelare att titta på handen och komma med input. Tyvärr har jag ingen polare som spelar poker, så därför blir denna DB extra viktig för mig i detta avseende. :D

 

Mitt största problem just nu är att jag inte lyckas få in den volym jag strävar efter. Detta för att jag går upp tidigt på morgonen och är därför väldigt trött på kvällen. Nu har jag semester och kan sova längre på morgonen, men detta oroar mig enormt inför våren. Jag ska hitta en lösning på problemet för att kunna maximera antalet händer när trafiken på SvS och Stars är som bäst.

 

Under julen kommer det bli en del festande och annat jultjafs på bekostnad av volymen, men det är ett skönt avbrott som kommer ge mig nyladdade batterier till våren. Då jävlar ska jag spela poker, utveckla mitt spel, och klättra i stakes. Så grymt jävla motiverad så det finns inte.

 

Till sist i det här onödigt långa inlägget vill jag bara tacka alla som kikar in och kommenterar. Svinkul att så många engagerar sig i andra spelares med och motgångar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kul!

Yes jag lirar .5/1 på SvS och pendlar mellan nl5 och nl10 på Stars, beroende på trafik :)

 

Ok, får se om jag vill gå upp till 0,50 - 1.00 framöver eller fortsätta spela 0.25-0.50.

Är egentligen brutalt överrullad för 0.25-0.50, även 0.50-1.00. Dock spelar jag bara på hobby nivå. Vinner jag några tusingar i månaden så är jag nöjd.

 

Är lite kluven, jag vinner och har vunnit stadigt 3-4k i genomsnitt på den lägre nivån och är mycket nöjd med de extra pengarna utan speciellt mycket ansträngning. Men samtidigt är jag helt övertygad att jag kan slå .50-1.00 och vinna mer i månaden. men varför bryta ett vinnande koncept som jag faktiskt har på 0.25-0.50 =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorgon är det en vecka sedan jag återupptog denna DB och jag tänker att en liten summering av den här korta tiden kan vara på sin plats.

En stor förändring som har skett sedan db comebacken är att jag även skaffat Pokertracker 4. En hud har hjälpt mig något enormt. Likaså leaktracker och ett förenklat sätt att analysera händer.

Poker, liksom alla skicklighetsbaserade aktiviteter, är tillräckligt svårt. Att inte använda de hjälpmedel som finns där ute gör det bara ännu svårare.

 

Jag känner mig oerhört mycket tryggare i mitt spel och har slutat spela på autopilot. Att försöka göra det bästa utav varje hand, och emellan sessions reflektera över en del av dom, är förmodligen det snabbaste sättet att utvecklas.

 

Jag började väldigt nyligen spela med autorebuy, och det kan låta jävligt konstigt för många att jag inte gjort det tidigare. Men för bara två veckor sedan spelade jag ofta 8-12 bord och ville ha koll på mina förluster/vinster, vilket inte var lätt med autorebuy. Den approachen är ganska kontraproduktiv och leder bara till onödiga situationer. Inte fan ska man spela cashgame, plocka upp AA, och sitta med 50bb. Nu när jag aldrig startar en hand med mindre än 100bb, kan jag alltid spela den handen på bästa möjliga sätt. Det gör det också betydligt enklare att inte vara resultatorienterad. Att fylla på stacken hela tiden är lite som att gå ut på fotbollsplanen efter halvtidsvilan och tänka att det står 0-0, istället för 0-2.

 

Jag har börjat analysera händer där jag anser att jag inte fick ut maximalt värde, förlorade mer än vad jag skulle förlorat, eller helt enkelt var vilse och inte hade en aning om varför jag spelade som jag gjorde. Detta mina microstakes vänner, är det bästa sättet att utveckla sitt spel. Det enda som vore bättre är att be mer erfarna spelare att titta på handen och komma med input. Tyvärr har jag ingen polare som spelar poker, så därför blir denna DB extra viktig för mig i detta avseende. :D

 

Mitt största problem just nu är att jag inte lyckas få in den volym jag strävar efter. Detta för att jag går upp tidigt på morgonen och är därför väldigt trött på kvällen. Nu har jag semester och kan sova längre på morgonen, men detta oroar mig enormt inför våren. Jag ska hitta en lösning på problemet för att kunna maximera antalet händer när trafiken på SvS och Stars är som bäst.

 

Under julen kommer det bli en del festande och annat jultjafs på bekostnad av volymen, men det är ett skönt avbrott som kommer ge mig nyladdade batterier till våren. Då jävlar ska jag spela poker, utveckla mitt spel, och klättra i stakes. Så grymt jävla motiverad så det finns inte.

 

Till sist i det här onödigt långa inlägget vill jag bara tacka alla som kikar in och kommenterar. Svinkul att så många engagerar sig i andra spelares med och motgångar :)

 

gl... posta gärna händer och tankar. Kommer göra en och annan input!

 

Postar själv inte händer alls i min db.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gl... posta gärna händer och tankar. Kommer göra en och annan input!

 

Postar själv inte händer alls i min db.

 

Tack! Det ska jag absolut göra :)

 

Hur känner du att motståndet är på svenskaspel jämfört med liknande nivå på stars??

 

Hmm, i rena pengar, kostnaden för blinds, så bör 0.25/0.50 jämföras med något emellan nl5 och nl10. Och .5/1 är väl jämförbart med nl 16.

Känslan är att nl10 på Stars är mycket tuffare än .25/.50 SvS, även nl5 är nog tuffare. Och nl16 kontra .5/1 är det ännu större skillnad.

Generellt lösare spel på lägsta nivåerna på SvS. Tror man då och då stöter på spelare på SvS som bara någon gång ibland för över pengar från sitt "stryktipskonto" och gamblar lite vid pokerborden. Jag tycker pengarna flyger runt bordet lite mer på SvS.

Framförallt tror jag Pokerstars är lite tuffare för att man sällan läser att nybörjare bör spela där. Samt att det är en sida som (fram tills några veckor tillbaka?) bara erbjuder poker kan nog locka fler ambitiösa spelare.

Men jag är nog fel person att fråga egentligen.

 

Andra får gärna komma med sina åsikter om nivån på spelare på SvS/Stars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dessa tider finns det knappt utrymme för spel. Men det gör mig ingenting. Jag passar på att njuta av annat. Men jag tänker ändå förbereda mig för det stora pokeråret 2015.

På grund av detta började jag för några dagar sedan läsa Applications of No Limit Hold Em. Även om den inte riktar sig till mikrospelare och den innehåller en del tung matematik så tycker jag det är intressant och det finns fortfarande mycket att plocka ut som definitivt är applicerbart till mikronivåerna.

Framförallt får den boken mig att fundera mycket mer. Den hjälper mig att motivera varför jag till exempel synar istället för att 3-betta och liknande.

Det finns sådant som i en given hand inte är direkt kostsamt eller lönsamt men som över 1000 liknande situationer kan göra enorm skillnad för ens winrate.

 

Hoppas alla hade en trevlig julafton :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses, det är alltså vecka 1 nu :S Får mig att fundera på om jag ska starta Pokerskolan idag eller vänta till 2015. Eller kanske första måndagen på 2015. Beslutsångest.

Har även tankar på att switcha till MTTs.. Fan. Nu blev det jävligt rörigt.

 

Jag kör igång den 5e, första måndagen i Januari, så jag hinner utforma utbildningen :D

 

Någon förresten som kan jämföra CG spel mot MTTs? Lite för och nackdelar för en "halvtidsgrinder"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor nackdel är att du måste anpassa dig till turneringsschemat och inte tvärtom som vid CG. Visst, man följer värdet osv men du startar och avslutar CG när du vill.

 

Applications of No Limit Hold Em, är det Jandas bok? Funderar på om man skulle ta och skaffa den, verkar vara nyttig!

 

Det är egentligen anledningen till att jag började satsa helt på CG. Har ett jobb som ibland kräver att jag helt plötsligt måste fixa något som tar en timme så då är det svårt om man sitter fast i en turnering. Samt att jag måste gå upp jävligt tidigt på morgonen och det blir problematiskt om man går djupt i en turre och åker ut mitt i natten.

Kanske får fortsätta med att enbart spela MTTs på helger helt enkelt.

 

Yes det stämmer, jag laddade ner en pdf :) Den är bra som fan men som sagt jävligt mäktig och tung läsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigt i dagens session uppstår den här situationen och jag undrar helt enkelt om jag bör betta river eller inte.

 

Hero (MP): 103.2 BB

CO: 130.4 BB (VPIP: 25.00, PFR: 25.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 4)

BTN: 100 BB (VPIP: 0.00, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 4)

SB: 125.6 BB (VPIP: 33.33, PFR: 33.33, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 4)

BB: 100 BB (VPIP: 0.00, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 4)

UTG: 172.4 BB (VPIP: 0.00, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 4)

 

SB posts SB 0.4 BB, BB posts BB 1 BB

 

Pre Flop: (pot: 1.4 BB) Hero has T:diamond: J:diamond:

 

fold, Hero raises to 3 BB, fold, BTN calls 3 BB, fold, fold

 

Flop: (7.4 BB, 2 players) 5:diamond: 3:heart: T:heart:

Hero bets 5 BB, BTN calls 5 BB

 

Turn: (17.4 BB, 2 players) 3:diamond:

Hero bets 8 BB, BTN raises to 24 BB, Hero calls 16 BB

 

River: (65.4 BB, 2 players) T:club:

Hero checks, BTN checks

 

Så.. jag bettar 2/3 pot på river. Det är ganska svårt för honom att försvara händer med hyfsad equity så som överkort. Det är däremot enkelt för honom att syna sämre par. Så som 44, 66-99, 56, T9 osv.

Bettar 1/2 pott på turn för det kommer oftast räcka för att ta hem potten. Om han hade något random backdoor eller A-high så foldar han här.

Hans checkraise är ju ganska lurig. Men han polariserar sig själv rätt ordentligt va? Jag tänker att han har typ luft eller att han har slowplayat JJ/QQ och vaknar upp helt plötsligt med två möjliga färgdrag. Kåken är väl möjlig men inte trolig.

Jag synar i af med färgdraget och topp-par.

River är perfekt och jag funderar på att leda ut men det känns som att hans polariserade range bör betta river? Och att jag foldar ut det mesta?

 

Vad säger ni? Helt utan read så ni får se honom som standard nl10 spelare ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigt i dagens session uppstår den här situationen och jag undrar helt enkelt om jag bör betta river eller inte.

 

Hero (MP): 103.2 BB

CO: 130.4 BB (VPIP: 25.00, PFR: 25.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 4)

BTN: 100 BB (VPIP: 0.00, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 4)

SB: 125.6 BB (VPIP: 33.33, PFR: 33.33, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 4)

BB: 100 BB (VPIP: 0.00, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 4)

UTG: 172.4 BB (VPIP: 0.00, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 4)

 

SB posts SB 0.4 BB, BB posts BB 1 BB

 

Pre Flop: (pot: 1.4 BB) Hero has T:diamond: J:diamond:

 

fold, Hero raises to 3 BB, fold, BTN calls 3 BB, fold, fold

 

Flop: (7.4 BB, 2 players) 5:diamond: 3:heart: T:heart:

Hero bets 5 BB, BTN calls 5 BB

 

Turn: (17.4 BB, 2 players) 3:diamond:

Hero bets 8 BB, BTN raises to 24 BB, Hero calls 16 BB

 

River: (65.4 BB, 2 players) T:club:

Hero checks, BTN checks

 

Så.. jag bettar 2/3 pot på river. Det är ganska svårt för honom att försvara händer med hyfsad equity så som överkort. Det är däremot enkelt för honom att syna sämre par. Så som 44, 66-99, 56, T9 osv.

Bettar 1/2 pott på turn för det kommer oftast räcka för att ta hem potten. Om han hade något random backdoor eller A-high så foldar han här.

Hans checkraise är ju ganska lurig. Men han polariserar sig själv rätt ordentligt va? Jag tänker att han har typ luft eller att han har slowplayat JJ/QQ och vaknar upp helt plötsligt med två möjliga färgdrag. Kåken är väl möjlig men inte trolig.

Jag synar i af med färgdraget och topp-par.

River är perfekt och jag funderar på att leda ut men det känns som att hans polariserade range bör betta river? Och att jag foldar ut det mesta?

 

Vad säger ni? Helt utan read så ni får se honom som standard nl10 spelare ;-)

 

Den som har starkast range är den som oftast ska betta.

I detta fallet den av er som har flest tior i rangen.

 

Om du inte tror hans reraiserange på turn innehåller tior så ska du förmodligen själv ha en bettingrange på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har starkast range är den som oftast ska betta.

I detta fallet den av er som har flest tior i rangen.

 

Om du inte tror hans reraiserange på turn innehåller tior så ska du förmodligen själv ha en bettingrange på rivern.

 

Intressant. Men jag antar att min bettingrange på river måste bestå av en bra balans mellan bluffar och valuebets? Och nästan inga marginella händer?

När jag synar hans reraise på turn så blir det väl näst intill omöjligt att reppa en bluff?

Den här handen gör mig så förvirrad :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Men jag antar att min bettingrange på river måste bestå av en bra balans mellan bluffar och valuebets? Och nästan inga marginella händer?

När jag synar hans reraise på turn så blir det väl näst intill omöjligt att reppa en bluff?

Den här handen gör mig så förvirrad :(

 

 

Ja om du ska ha en bettingrange så ska du sträva mot att balansera den. Vilket är krångligt.

 

Därför väljer de flesta mid/low-stakesspelare att inte betta och rivern går istället checkcheck . Detta borde rimligtvis inte vara optimalt om du har massa nötter i din range.

 

Om du inte kan repa bluff (dvs din range har blivit så pass mycket starkare på riverkortet) är det då inte väldigt bra att betta/bluffa?

 

Händer som inte slår fis värde-reraiserange på turn ska som du säger inte bettas rivern, undantag är om du saknar rena bluffar och behöver göra om några marginella träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om du ska ha en bettingrange så ska du sträva mot att balansera den. Vilket är krångligt.

 

Därför väljer de flesta mid/low-stakesspelare att inte betta och rivern går istället checkcheck . Detta borde rimligtvis inte vara optimalt om du har massa nötter i din range.

 

Om du inte kan repa bluff (dvs din range har blivit så pass mycket starkare på riverkortet) är det då inte väldigt bra att betta/bluffa?

 

Händer som inte slår fis värde-reraiserange på turn ska som du säger inte bettas rivern, undantag är om du saknar rena bluffar och behöver göra om några marginella träffar.

 

Det här är ju guld. Jävligt bra svar. Gott nytt år på dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorgon startar jag satsningen. 2015 ska bli ett mycket bra år på alla fronter. Tror jag kommer klara av alla mina mål galant, så länge jag fortsätter vara singel.

 

Har funderat mycket på hur upplägget ska vara. Jag vill alltid ha en plan för mitt pokerspel. Har fastnat runt tänket om att satsa på något specifikt varje ny vecka.

Eftersom nästa vecka är sista semesterveckan så är det passande att spela många MTTs som jag länge varit sugen på.

Så därför kommer nästa vecka bestå av lite cashgames för att få in volymen, men framförallt MTTs. Vet ej vad som är ett rimligt antal, men jag satsar på att spela minst 20 st. Vill helst bara ha igång 2/3 st samtidigt för att kunna agera vettigt i varje situation.

Kan nog bli några 18/45 manna SNGs för att variera lite också.

 

Kommer självklart läsa på och studera turneringspoker. Har ytterst lite kunskap om det och som CG spelare hamnar jag ofta i situationer där jag inte vet hur jag ska hantera en 30bb stack.

 

Får väl efter veckans slut posta resultat och förhoppningsvis kunna leverera en del detaljer i spelet som har utvecklats.

 

Kommer spela turrar med inköp på 2-5$ inledningsvis och uppskattar alla tips på bra artiklar eller böcker att läsa om mikroturneringar.

 

Har även funderat på att enbart använda Stars för turrar och leta upp en annan sajt för cashgames. Blir lite lättare att använda BRM och hålla koll på resultaten. Är Full Tilt ett bra alternativ för CG? En fördel är väl att det är enkelt att föra över pengar mellan sajterna. Jag vill ha lite mer trafik, därför vill jag inte spela på SvS.

 

Är enormt tacksam för alla tips och goda råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dags att sammanfatta förra veckan.

Jag svek mig själv redan på årets första pokervecka. Spelade endast 12 MTTs. Däremot spelade jag fler 45 och 180 manna SNGs än vad jag hade tänkt. Tyckte de var roliga och fastnade ett tag. Miniplus på SNGs, inga cashar på MTTs.

 

Spelade 5226 cg händer på stars. Varierade mellan nl5-10 och 6-max/9-max. Jag fick ett ryck i mitten av veckan och gick igång på tanken att jag kanske är bättre på 9-max. Trots ett väldigt litet sample så tror jag att den här veckan bevisade det. Men det ska utforskas ytterligare.

Öppnade ett konto på Full Tilt och spelade blygsamma 600 ish händer där. Allt på 6max SNGs.

På SvS fick jag insikten att rullen var för liten för .5/1 efter en 3 bi downswing från helgen innan. Började och slutade veckan på .25/.50 och spelade 2000 händer med 40,2bb/100.

 

Så jag får det till sammanlagt ca 8000 händer och känslan är väl att jag borde ha spelat alla dom händerna på SvS istället...

 

Förövrigt var veckan kass mtp hur lite teori jag fick in. Har inte gjort en enda handanalys heller :( Får fan skärpa mig om jag vill bli bättre.

Denna vecka kommer i alla fall fokus ligga på SvS.

Volymmålet får bli 5000 händer på SvS, vågar inte kräva mer av mig själv för veckan kommer bli tuff och stressig.

All teori kommer byggas kring att exploatera motståndarens tendenser. Har läst alldeles för mycket om att balansera sitt eget spel, vilket är ganska meningslöst på mikro då du tjänar mer på att utnyttja motståndarnas misstag, i guess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...