Gå till innehåll

EV graf


Baikal

Recommended Posts

Hej!

Har en fråga angående ev kurvan i HM. Jag tror inte på tur och otur så jag söker efter svar på varför jag alltid spelar långt under ev om man ser det månadsvis. Jag spelar ungefär +- noll med ev till man åker på en rejäl utdragning sen hinner aldrig ev komma ikapp innan nästa utdragning vilket gör att gapet mellan kurvorna bar ökar och ökar. Som jag sa ovan så måste det vara nått i min spelstil som gör detta för man kan ju inte ha otur i all evighet.

Denna mån har jag ett ev på +497.11 bb och ett resultat på -61bb över 1189 händer.

 

förra mån hade jag ev +163,78bb och ett resultat på -866,14bb över 1856 händer.

 

Jag vet att detta antal händer är inte mycket men jag hade inga fler sparade i datorn, har vad jag minns spelat en mån över ev och det var på marginalen sen jag skaffade HM det var ca 1,5 år sen spelar bara plo och alltid på samma nivå.

Tacksam om någon kan förklara detta för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du på Svenska spel?

 

Om ja så kan du bortse från EV-kurvan helt då du inte får se alla händer vid showdown.

 

Annars är 1800 på tok för lite för att analysera ev-grafen. Pröva typ 100.000 händer, eller kanske 1 miljon händer innan du kan säga om du springer dåligt eller inte.

 

Förhållandet mellan den gröna linjen och den gula linjen påverkas inte av hur du spelar utan enbart hur du springer vid all-in. Däremot så påverkas den gula linjen av hur du spelar. Är du en dålig spelare kommer den gula kurvan vara under BE är du en bra spelare kommer den vara ovanför över ett större antal händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Goofy säger, den gröna linjen påverkas inte av spelstil.

 

Man kan inte ha otur i en evighet, säger du. Det är sant att tur och otur jämnar ut sig i längden, men det är i relativa tal. I absoluta tal kommer avvikelsen mellan EV och verkligt utfall alltid att öka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Jag spelar inte på svenskaspel, och som jag själv skrev så vet jag att de händer jag tog upp är alldeles för lite,tog dom eftersom det var de jag hade i den här datorn och kunde ge exakta siffror.Men de har sett liknande ut ca 1,5 år, men om jag inte kan påverka siffrorna genom hur jag spelar är det alltså bara att nöta på så länge man håller ev på + och skita i resultatet eller?

Ska nog starta en dagbok här så kan jag posta lite händer eftersom man bara hobbyspelar har jag nog massor att lära av er som hänger här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du på Svenska spel?

 

Om ja så kan du bortse från EV-kurvan helt då du inte får se alla händer vid showdown.

 

Det är ju inte helt sant.

 

Om du och ett antal andra spelare spelat tillräckligt många händer med liknande spelstil så vet du ungefär vilken procent under EV som är normalt även på SvS.

 

Själv vet jag att under ungefär 80% så har jag sprungit dåligt och över 80% sprungit bra. Det blir mindre exakt än om alla motståndarnas allin händer hade registrerats eftersom du kan ha omvänd tur/otur på dom du inte ser men det förhindrar inte att du får ett värde som visar något.

 

Tycker absolut det finns ett värde i alla former av EV. Ligger man högt så är det en påminnelse att inte bli kaxig och ligger man lågt är det ett stöd för att man kanske ändå spelar rätt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Jag spelar inte på svenskaspel, och som jag själv skrev så vet jag att de händer jag tog upp är alldeles för lite,tog dom eftersom det var de jag hade i den här datorn och kunde ge exakta siffror.Men de har sett liknande ut ca 1,5 år, men om jag inte kan påverka siffrorna genom hur jag spelar är det alltså bara att nöta på så länge man håller ev på + och skita i resultatet eller?

Ska nog starta en dagbok här så kan jag posta lite händer eftersom man bara hobbyspelar har jag nog massor att lära av er som hänger här.

 

Skulle säga att det är inget ovanligt med 20-30.000 händer där man konstant ligger långt över eller under EV.

 

Problemet man får är ju att börjar du din graf med en 'kass' månad så kommer du förmodligen 'aldrig' ifatt. Gammal otur har du inget för. Prova och kolla på varje vecka och se hur många veckor du går över och hur många du går under. Ger en bättre bild av hur lyckan går just nu.

 

Men i princip har du rätt. Är din EV-graf över noll är du förmodligen en vinnande spelare i långa loppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det är inget ovanligt med 20-30.000 händer där man konstant ligger långt över eller under EV.

 

Problemet man får är ju att börjar du din graf med en 'kass' månad så kommer du förmodligen 'aldrig' ifatt. Gammal otur har du inget för. Prova och kolla på varje vecka och se hur många veckor du går över och hur många du går under. Ger en bättre bild av hur lyckan går just nu.

 

Men i princip har du rätt. Är din EV-graf över noll är du förmodligen en vinnande spelare i långa loppet.

 

 

Som jag skrev så kollar jag mån för mån har bytt dator för ett tag sen så har bara de 2 senaste mån sparade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...