Gå till innehåll

ViktorH ångar på. Grafer och sånt!


ViktorH

Recommended Posts

bra post och bra rekommendation trillske!

 

Håller helt och hållet med. Finns jättemkt att läsa i ämnet åxå så det är bara att dyka in.

 

Ofta hamnar man i crash and burn loopar när det gäller mkt i livet. Att rida på inspiration/motivationsvågen och köra stenhårt i några dagar för att sedan crasha och tappa allt känner vi nog alla till. Att bli bra på någonting är ungefär som att springa ett marathon, och det handlar mkt om att få in en bra rutin som trillske säger. Att sitta 5-15 minuter och kolla igenom lite rangegrejer/notes/x 75% av alla grinddagar och att få in den rutininen innan man börjar spela för dagen räcker ofta längre och är mer hållbart än att bli supertaggad på att nu jävlar ska jag bli grym på poker, man köper alla hjälpprogram och lägger in en fet 5 timmars pluggsession som sedan aldrig upprepas, för det är inte hållbart att hålla på så i längden. Såklart är det inget fel med att rida inspirationsvågen och få en massa gjort när man väl är motiverad men vi sätter ofta för höga krav/förväntningar på oss själva när det kommer tillsånt här. Förväntningar som bara är omöjliga att upprätthålla långsiktigt som i sig leder till att man ser sig själv som en fail när man inte når förväntningarna.

 

För att knyta ihop det trillske är inne på med slögrind och ABC tillbaka lite till vad jag skrev i början av mitt förra inlägg att man inte vet vad man ska göra och därför improviserar och hamnar i dessa spots är att det är nästintill omöjligt att sitta och spela superfokuserat i exakt varje hand alla sessioner och är ohållbart. Det måste man förstå och acceptera, många av oss vet när man sitter i efterhand och analyserar en situation vad man borde göra för man tänker klarare och man är inte i 3e timmen av en pokersession 1500 händer in.

 

Att plugga offtable och få in den rutinen handlar mycket om att bygga upp en bättre autopilot, att man när fokuset börjar avta och hamnar i slögrindsmode är ens ABC/autopilot tar bättre beslut och man vaknar upp i mindre trasselsituationer. För att man har jobbat på så många spots över en längre tid så fastnar det precis som mycket fastnar i det undermedvetna. Det är sällan vi tillexempel hamnar i spots där vi raisat något preflop first in i MP som är långt utanför våran förbestämnda öppningsrange än hur ofokuserade vi är för att det är något som vi jobbat så mycket på att det sitter i ryggraden och är redan en del av autopiloten.

 

Sen har jag märkt åxå att när jag pluggar på en sak i taget, samma spot om och om igen i längre perioder är det lättare att få det gjort för jag vet vad jag ska göra varje dag. Ett exempel är BB vs BU singleraisead pot hur jag vill spela flop från BU's perspektiv tex, kollar på lite range, frekvensgrejer samt notes, byter floptexture från dag till dag och kommer fram till lite småsaker, sen håller jag mig till det i 3 veckor, tex.

 

Blev lite rörig post det här, och om du/ni inte läst jareds böcker mental game of poker 1 och 2 så handlar dom mycket om detta åxå. Där han pratar om "inchworm" och "unconsiout competence" mkt, hur man får sitt slöspelsautopilot att bli bättre genom mer medvetet arbete över lång tid, tillslut fastnar det och vi får mer utrymme i vårt medvetandet åt något annat istället.

 

Något annat jag rekommenderar är Tim ferriss böcker och podcast, han pratar mkt om sånna här saker, och är en allmänt inspirerande podcast att följa. imo! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Btw, rekommenderar denna:

http://www.plusbok.se/the-power-of-habit-charles-duhigg-9781847946249/?gclid=CjwKEAjwitKtBRCt3uOYsY2v7FASJACJU5Xse3oeXOM6xKC4J6gGvg8on2c3JFP2tWmhRoqOLh3hkxoC8T7w_wcB

 

Den förklarar på ett bra sätt vad som kanske inte är helt intuitivt: merparten av ditt spel måste i förlängningen gå på bra rutin om du ska vara en bra vinnande spelare, d.v.s. bra pokerspel handlar med nödvändighet om att anstränga sig för att uppnå rätt rutiner och ryggmärgsbeslut, inte att vara hyperaktiv när du analyserar händer on the spot. Blir ofta mycket snack om att man ska sluta fastna i slögrind och "ABC", men det är rent dumt BS, den riktiga lärdomen av sådana sessioner är att rutinerna är dåliga inte att det är dåligt att det mesta gjordes på rutin. Detta är förstås extra viktigt på nätet eftersom vi spelar fler händer.

 

Vilket även går hand i hand med att analysera spelet off table. Det ska vara tungt att omanalysera saker och det ska vara ännu tyngre att ändra rutiner, tycker vi oss mäkta med att göra mycket sådant on the spot gör vi snarare något riktigt fel.

Tack Trillske. Detta är ditt bästa inlägg och ett av de bästa inläggen jag sett på forumet hittils. :)

 

Quote to save så att säga.

 

Spoiler!
sparar detta också ifall någon får för sig att poker är tillräckligt svårt utan att bjuda på fina tips på öppet forum.

 

bra post och bra rekommendation trillske!

 

Håller helt och hållet med. Finns jättemkt att läsa i ämnet åxå så det är bara att dyka in.

 

Ofta hamnar man i crash and burn loopar när det gäller mkt i livet. Att rida på inspiration/motivationsvågen och köra stenhårt i några dagar för att sedan crasha och tappa allt känner vi nog alla till. Att bli bra på någonting är ungefär som att springa ett marathon, och det handlar mkt om att få in en bra rutin som trillske säger. Att sitta 5-15 minuter och kolla igenom lite rangegrejer/notes/x 75% av alla grinddagar och att få in den rutininen innan man börjar spela för dagen räcker ofta längre och är mer hållbart än att bli supertaggad på att nu jävlar ska jag bli grym på poker, man köper alla hjälpprogram och lägger in en fet 5 timmars pluggsession som sedan aldrig upprepas, för det är inte hållbart att hålla på så i längden. Såklart är det inget fel med att rida inspirationsvågen och få en massa gjort när man väl är motiverad men vi sätter ofta för höga krav/förväntningar på oss själva när det kommer tillsånt här. Förväntningar som bara är omöjliga att upprätthålla långsiktigt som i sig leder till att man ser sig själv som en fail när man inte når förväntningarna.

 

För att knyta ihop det trillske är inne på med slögrind och ABC tillbaka lite till vad jag skrev i början av mitt förra inlägg att man inte vet vad man ska göra och därför improviserar och hamnar i dessa spots är att det är nästintill omöjligt att sitta och spela superfokuserat i exakt varje hand alla sessioner och är ohållbart. Det måste man förstå och acceptera, många av oss vet när man sitter i efterhand och analyserar en situation vad man borde göra för man tänker klarare och man är inte i 3e timmen av en pokersession 1500 händer in.

 

Att plugga offtable och få in den rutinen handlar mycket om att bygga upp en bättre autopilot, att man när fokuset börjar avta och hamnar i slögrindsmode är ens ABC/autopilot tar bättre beslut och man vaknar upp i mindre trasselsituationer. För att man har jobbat på så många spots över en längre tid så fastnar det precis som mycket fastnar i det undermedvetna. Det är sällan vi tillexempel hamnar i spots där vi raisat något preflop first in i MP som är långt utanför våran förbestämnda öppningsrange än hur ofokuserade vi är för att det är något som vi jobbat så mycket på att det sitter i ryggraden och är redan en del av autopiloten.

 

Sen har jag märkt åxå att när jag pluggar på en sak i taget, samma spot om och om igen i längre perioder är det lättare att få det gjort för jag vet vad jag ska göra varje dag. Ett exempel är BB vs BU singleraisead pot hur jag vill spela flop från BU's perspektiv tex, kollar på lite range, frekvensgrejer samt notes, byter floptexture från dag till dag och kommer fram till lite småsaker, sen håller jag mig till det i 3 veckor, tex.

 

Blev lite rörig post det här, och om du/ni inte läst jareds böcker mental game of poker 1 och 2 så handlar dom mycket om detta åxå. Där han pratar om "inchworm" och "unconsiout competence" mkt, hur man får sitt slöspelsautopilot att bli bättre genom mer medvetet arbete över lång tid, tillslut fastnar det och vi får mer utrymme i vårt medvetandet åt något annat istället.

 

Något annat jag rekommenderar är Tim ferriss böcker och podcast, han pratar mkt om sånna här saker, och är en allmänt inspirerande podcast att följa. imo! :)

 

---

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att din non-sd graf ser fin ut! Det har även min alltid gjort med , tills nu när jag ändrat om spelet och blivit betydligt mycket stabilare och plusar mer stabilt.

 

Är det så att du försöker vinna för många potter du spelar? ta lite konstiga linjer i mellan åt även fast dom inte känns konstiga just då, så är det en linje som du normalt sett kanske inte hade gjort?

 

Antar du har en w$wsf runt 50% ?

 

Har legat över 50% i flera år, men pokern ändrar sig och regsen blir bättre, och nu mera har jag lugnat ner mig oerhört mycket efter bra coaching, och vips så är allt betydligt mycket lugnare både psykiskt och pengamässigt, nu tuggar man på stabilt :)

 

Har fortfarande en hög w$wsf% , men potterna man spelar är lite mer genomtänkta , och man bluffar inte alls lika mycket längre, regsen synar ner för light nu för tiden :)

 

Hoppas vinden vänder!

 

Tack för inlägget! Min w$wsf har faktiskt aldrig legat upp mot 50. Jag hade det som dröm och mål när jag var yngre och mer naiv. Tänk 50 i w$wsf, då måste min redline gå i taket! Låg runt 47 hela förra året, och grafen visade en svagt stigande (men hade samplet varit större så troligen BE) non-sd.

 

 

o73i1g.jpg

 

 

Jag är lite äldre nu och förhoppningsvis lite visare. Har fått coaching i stort sett hela 2015 och förstod att det var nu eller aldrig om jag ska kunna hålla i pokern. I början av coachingen dippade w$wsf ner mot 44, men den börjar nu stabilisera sig runt 46 vilket jag tror jag kan spela sund poker runt.

 

Jag tror inte nödvändigtvis att jag försöker vinna för mycket potter, utan jag tror mer jag sätter mig i situationer jag inte behärskar. T.ex. "här borde jag c/c si och så mycket för att vara balanserad", men eftersom jag inte behärskat hur jag ska spela på senare gator ordentligt, så borde min strategi vara "här borde jag c/c si och så mycket, men eftersom det sätter mig i trubbel senare så borde jag nog bara c/f och hitta ett mer klockrent läge".

Blandar man sedan detta med kanske dålig sömn eller för mycket/lite näring innan sessionen, eller något annat dåligt som inträffat i livet, så blir det lilla misstaget större och jag kommer till river och "jaha, då måste jag ju skjuta alla mina missade såna här och såna här ju", så sätter jag bort 200bb.

Detta är ändå trots att jag blivit bättre på mitt mental game efter några kollapser vid livegame.

 

Heuristic imo: om redline är hög för att du checksynar eller betsynar mycket djupt (spec. rivers) = jättelucka/luckor, om den är hög för att stabbar typ allt och är uppmärksam på fe/går lite overkill teoretiskt = profit.

 

Då baserat på svs low upp till /10, jag vet inte hur /20 ser ut idag. Om du bara möter bra spelare blir man såklart straffad om man stabbar allt.

 

EDIT: min redline slickar verkligen BE på senaste, exakt 0 efter 20k händer.

 

Min non-sd verkar också "slicka BE" över ett större sample nu, och jag trivs med att det är så. Det är min sd som är problemet för tillfället :roll:

Jobbar dock ständigt med spelet och har coaching nära varje dag, och verkligen känner hur jag utvecklas både under och mellan sessioner. Det är grym motivation att hela tiden lära mig nya saker. Kan inte tänka mig större nytändning, utom möjligen klonka nån stor turre, men vem har tid för sånt egentligen?

 

som 4muz (alltid kallat dig fårmuss i mitt huvud genom åren, föv riktigt vettig och duktig grinder, lyssna på vad han har att säga!) är inne på handlar det ofta om att ens linjer och ranger inte är så genomtänkta när man hamnar i dessa "intrasslade", kreativa/improviserade spots hela tiden, just för att man faktiskt inte vet vad man ska göra, därför improviserar man. Det i sig är för den insiktsfulle ett guldkorn till tecken på att det är situationer man borde jobba på offtable för att söka svar på vad man borde göra eller bekräfta sin (EDIT) "ihopkokningsförmåga".

 

Jag själv har av större och tidigare delen av min pokerkarriär varit en av dessa explokreativa "ta det som det kommer im the shit" gubbe med ett pokerego större än alla fienders mammor tillsammans som tror sig kunna anpassa sig till vad som helst när som helst (pokeregots försvar till att inte inse sina brister och ta itu med dem). Det jag inte insåg då var att gamesen var bara sjukt softa och straffade min vilsenhet inte nog hårt, och det tog sedan lång tid att inse det och träna om sig till en mer öppensinnad individ efter AA-checklistan och komma över förnekelsestadiet för att bygga upp sig igen från en mer objektiv och faktisk grund.

 

Allt jag läst om dig (typ en av dom enda dagböckerna här jag skumläser på senaste) och vad jag sett och allmänt kring dig vid pokerborden låter du som en riktigt skön snubbe med en redan bra inställning och öppenhet med mycket bra utgångsläge för att kunna förbättras.

 

Det kommer alltid vara svårt i poker att se sina egna brister och det kommer aldrig bli möjligt för oss människor att "veta" på pricken i varje hand hur vi ska spela, vi måste alltid koka ihop någonting på borden mitt i handen.

 

Det enda sättet (vad jag vet/tror) att förbättra denna "ihopkokningsförmåga" på flugan är att ta tummen ur och börja jobba offtable och lära sig ta reda på svar. Ju fler svar man kommer framtill desto närmare och oftare kommer man träffa mitt i prick när man väl spelar.

 

Skickar min skype via PM till dig om du vill ha lite stöd/pointers/snacka lite skit! Jag är långt ifrån facit men lite kan jag nog hjälpa till med.

 

repsektera bankrullen och snappa tillbaka perspektiven till verkligheten.

 

get your shit together, sas

 

gl!

 

Först och främst riktigt glad att höra att dagboken läses av både dig, z4muz och alla andra som tagit sig tid att skriva. När det går isigt och såna här poster rullar in så sprider sig ett leende på min fula nuna. Egot är en intressant del, och jag kan tänka mig endast genom att se igenom dina stats att där finns rester kvar av ditt i ditt spel. Du är faktiskt den spelare jag gjort störst direkta anpassningar mot i spelet för att...överleva. Jag misstänker att du redan märkt av de tendenserna.

Mitt eget ego är kluvet för tillfället. Jag kan sitta och såga andra spelares spel, "hur fan kan du ens spela /10", men har svårare att se mina egna. Är jag osäker skjuter jag iväg handen till coachen och vi diskuterar. Vad vi kommer fram till är lustigt nog att ofta har jag inte spelat handen jag skickar iväg så dåligt som jag faktiskt trodde att jag hade, vilket är skönt, men den här positiva delen egot får blir ganska snabbt utjämnad av min sd-graf som jag (förmodligen) ägnar för mycket tid åt att jämra mig över. En post på pf så brukar det släppa lite, men i en sån här utsträckt downswing så har det faktiskt gått så långt att jag blivit rätt apatisk när jag förlorar potter. Inga svordomar, inga slag i bordet. Bara stoneface. Har sessionen varit usel blir det gärna en påse chips, lite godis och en runk. problem solved.

Låter som att mental game of poker som tipsades om inte är en dum idé.

 

Jag vill som jag skrev till svar ovan gärna gå från lite tightare och vekare, tills allt känns solitt i min "abc", min autopilot, och sedan ta ut svängarna där det känns bekvämt. OM du har gjort det med, så har du kommit långt, för jag förstår inte hur man kan spela så löst och aggressivt och samtidigt kontrollerat. Hade det varit jag hade det blivit +3k, +5k, +8k, ah jag gulade.

 

Angående off-table. Det har blivit mycket i år. Mer om det längre ner!

 

Btw, rekommenderar denna:

http://www.plusbok.se/the-power-of-habit-charles-duhigg-9781847946249/?gclid=CjwKEAjwitKtBRCt3uOYsY2v7FASJACJU5Xse3oeXOM6xKC4J6gGvg8on2c3JFP2tWmhRoqOLh3hkxoC8T7w_wcB

 

Den förklarar på ett bra sätt vad som kanske inte är helt intuitivt: merparten av ditt spel måste i förlängningen gå på bra rutin om du ska vara en bra vinnande spelare, d.v.s. bra pokerspel handlar med nödvändighet om att anstränga sig för att uppnå rätt rutiner och ryggmärgsbeslut, inte att vara hyperaktiv när du analyserar händer on the spot. Blir ofta mycket snack om att man ska sluta fastna i slögrind och "ABC", men det är rent dumt BS, den riktiga lärdomen av sådana sessioner är att rutinerna är dåliga inte att det är dåligt att det mesta gjordes på rutin. Detta är förstås extra viktigt på nätet eftersom vi spelar fler händer.

 

Vilket även går hand i hand med att analysera spelet off table. Det ska vara tungt att omanalysera saker och det ska vara ännu tyngre att ändra rutiner, tycker vi oss mäkta med att göra mycket sådant on the spot gör vi snarare något riktigt fel.

 

Låter mycket vettigt. Den stora delen av spelet är väl just autopiloten, om jag plöjer 8h i snitt om dagen och 1h per 4h-pass är sk. A-game, så vill jag gärna att resten med b c eller d-game ska vara så nära mitt A-game som möjligt. Ska kolla in boken! Undrar om inte min bror precis köpte och läste den..

 

Precis detta som båda Mental Game of Poker handlar om. Läs dem också.

 

De får läggas på läslistan! Ska bara bli klar med antifragile-boken. 2 sidor i snitt per dag :-(

 

bra post och bra rekommendation trillske!

 

Håller helt och hållet med. Finns jättemkt att läsa i ämnet åxå så det är bara att dyka in.

 

Ofta hamnar man i crash and burn loopar när det gäller mkt i livet. Att rida på inspiration/motivationsvågen och köra stenhårt i några dagar för att sedan crasha och tappa allt känner vi nog alla till. Att bli bra på någonting är ungefär som att springa ett marathon, och det handlar mkt om att få in en bra rutin som trillske säger. Att sitta 5-15 minuter och kolla igenom lite rangegrejer/notes/x 75% av alla grinddagar och att få in den rutininen innan man börjar spela för dagen räcker ofta längre och är mer hållbart än att bli supertaggad på att nu jävlar ska jag bli grym på poker, man köper alla hjälpprogram och lägger in en fet 5 timmars pluggsession som sedan aldrig upprepas, för det är inte hållbart att hålla på så i längden. Såklart är det inget fel med att rida inspirationsvågen och få en massa gjort när man väl är motiverad men vi sätter ofta för höga krav/förväntningar på oss själva när det kommer tillsånt här. Förväntningar som bara är omöjliga att upprätthålla långsiktigt som i sig leder till att man ser sig själv som en fail när man inte når förväntningarna.

 

För att knyta ihop det trillske är inne på med slögrind och ABC tillbaka lite till vad jag skrev i början av mitt förra inlägg att man inte vet vad man ska göra och därför improviserar och hamnar i dessa spots är att det är nästintill omöjligt att sitta och spela superfokuserat i exakt varje hand alla sessioner och är ohållbart. Det måste man förstå och acceptera, många av oss vet när man sitter i efterhand och analyserar en situation vad man borde göra för man tänker klarare och man är inte i 3e timmen av en pokersession 1500 händer in.

 

Att plugga offtable och få in den rutinen handlar mycket om att bygga upp en bättre autopilot, att man när fokuset börjar avta och hamnar i slögrindsmode är ens ABC/autopilot tar bättre beslut och man vaknar upp i mindre trasselsituationer. För att man har jobbat på så många spots över en längre tid så fastnar det precis som mycket fastnar i det undermedvetna. Det är sällan vi tillexempel hamnar i spots där vi raisat något preflop first in i MP som är långt utanför våran förbestämnda öppningsrange än hur ofokuserade vi är för att det är något som vi jobbat så mycket på att det sitter i ryggraden och är redan en del av autopiloten.

 

Sen har jag märkt åxå att när jag pluggar på en sak i taget, samma spot om och om igen i längre perioder är det lättare att få det gjort för jag vet vad jag ska göra varje dag. Ett exempel är BB vs BU singleraisead pot hur jag vill spela flop från BU's perspektiv tex, kollar på lite range, frekvensgrejer samt notes, byter floptexture från dag till dag och kommer fram till lite småsaker, sen håller jag mig till det i 3 veckor, tex.

 

Blev lite rörig post det här, och om du/ni inte läst jareds böcker mental game of poker 1 och 2 så handlar dom mycket om detta åxå. Där han pratar om "inchworm" och "unconsiout competence" mkt, hur man får sitt slöspelsautopilot att bli bättre genom mer medvetet arbete över lång tid, tillslut fastnar det och vi får mer utrymme i vårt medvetandet åt något annat istället.

 

Något annat jag rekommenderar är Tim ferriss böcker och podcast, han pratar mkt om sånna här saker, och är en allmänt inspirerande podcast att följa. imo! :)

 

Det här var något jag direkt kan ta åt mig. Min rutin är vakna, kaffe, njuta lite, kanske lite frukost - SPEL.

Jag pluggar en hel del off-table. Använder CREV, flopzilla/stove och går igenom händer. Blir oftast "enklare" grejer som att kolla hur jag spelar i MP vs BTNs synrange. Om jag cbettar KT5, hur stor del av hans range är mp+, gutshots+, etc. Jaha, han synar över 70% av sin range, borde jag kanske c/c nästan hela min? verkar så. och så vidare.

Små situationer som uppstår ofta. Det händer alltför ofta när jag spelar att jag inte har koll på FI's range, och att jag mitt i handen efterkontruerar hur den borde se ut, istället för att intuitivt ha koll på det. Låter som något jag verkligen borde lägga mer tid på. Kanske bara 15 min innan spel för att komma in i rätt mindset, läsa några "tänk på detta ViktorH" och kanske gå igenom någon situation som uppstår ofta så jag känner jag har koll på det.

 

Tack Trillske. Detta är ditt bästa inlägg och ett av de bästa inläggen jag sett på forumet hittils. :)

 

Quote to save så att säga.

 

Spoiler!
sparar detta också ifall någon får för sig att poker är tillräckligt svårt utan att bjuda på fina tips på öppet forum.

 

 

 

---

 

Allt på denna sidan värt att sparas. Tack!

 

En liten not om w$wsf var att den tillsammans med vp$ip och river bet% var min absolut största faktor när det kom till att snabbt bedöma motståndare jag hade sample på. Nu när jag (förhoppningsvis) börjar bli lite förståndigare i spelet så märker jag hur mycket mer sällan jag kan använda dessa, och hur spelare jag förr kunde tänka "pff 44 w$wsf VEEEK jag bombar bort dig" nu inte längre kan dra några direkt slutsatser om, förutom att den sannolikt inte är en bluffdåre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.ex. "här borde jag c/c si och så mycket för att vara balanserad", men eftersom jag inte behärskat hur jag ska spela på senare gator ordentligt, så borde min strategi vara "här borde jag c/c si och så mycket, men eftersom det sätter mig i trubbel senare så borde jag nog bara c/f och hitta ett mer klockrent läge".

Vad du egentligen borde göra är att dra en printscreen, checkfolda, spela vidare, och basera hela din nästa off table-session att fungera kring den handen, ställa upp olika scenarion etc. Gör du sådana saker kommer varje off table-session vara belönande i sig, med "aha"-moments.

 

Tycker i övrigt det är grej nummer två bredvid tidigare poäng om rutinbeslut: små förbättringar har enorma utslag, stora förändringar har det inte (mer riktigt: stora förbättringar/förändringar finns inte, hela konceptet med stora förändringar på eller utanför bordet är en katastrofal illusion). Det är också rätt icke-intuitivt, många verkar tro att man ska göra allt på en gång oavsett om det handlar om träning eller karriär eller poker eller whatever man vill förbättra. En gigantisk nyårslista kan vara kul, men den är inte effektiv.

 

Det är saker jag mest rotat i själv så har lite sämre med konkreta författare angående påverkan av små förändringar i största allmänhet (närmaste jag kommer är systemteknik och grå matematik, då det förstås även är relevant i ingenjörstillämpning).

 

Det brukar dock tas upp lite som en del-slutsats. Exempelvis i boken jag länkade tidigare, som kommer fram till att det som generellt utmärker folk som lyckats "förändra sitt liv totalt" är att de egentligen bara lyckats puffa på en enstaka tydlig rutin, sedan är resten dominoeffekter. Det är inte lätt att hitta case där någon försökt förbättra mycket och sedan förbättrat något alls, konceptet är som sagt en illusion, det är inte så komplexa system (exempelvis vi själva) fungerar. Lyckas man däremot fokusera på något och fixa det så händer det grejer, spelar ingen roll hur litet det är i princip. Bara man inte gör misstaget att tro att det är enkelt att fixa små saker, heller, men det är åtminstone möjligt.

 

Så bara du har en hand eller situation att analysera (d.v.s. något specifikt du har problem med) kan snabba resultat i princip garanteras från off table-sessionen.

 

Låter mycket vettigt. Den stora delen av spelet är väl just autopiloten, om jag plöjer 8h i snitt om dagen och 1h per 4h-pass är sk. A-game, så vill jag gärna att resten med b c eller d-game ska vara så nära mitt A-game som möjligt. Ska kolla in boken! Undrar om inte min bror precis köpte och läste den..
Det är "värre" än så, även de där 1h innehåller extremt mycket rutin och det går i princip inte att urskilja, åtminstone märks inte skillnaden automatiskt (det är ju lite poängen med rutinbeslut, det är ju fortfarande din hjärna som gör dem bara en annan del av den). Hälsa bror! :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du egentligen borde göra är att dra en printscreen, checkfolda, spela vidare, och basera hela din nästa off table-session att fungera kring den handen, ställa upp olika scenarion etc. Gör du sådana saker kommer varje off table-session vara belönande i sig, med "aha"-moments.

 

Tycker i övrigt det är grej nummer två bredvid tidigare poäng om rutinbeslut: små förbättringar har enorma utslag, stora förändringar har det inte (mer riktigt: stora förbättringar/förändringar finns inte, hela konceptet med stora förändringar på eller utanför bordet är en katastrofal illusion). Det är också rätt icke-intuitivt, många verkar tro att man ska göra allt på en gång oavsett om det handlar om träning eller karriär eller poker eller whatever man vill förbättra. En gigantisk nyårslista kan vara kul, men den är inte effektiv.

 

Det är saker jag mest rotat i själv så har lite sämre med konkreta författare angående påverkan av små förändringar i största allmänhet (närmaste jag kommer är systemteknik och grå matematik, då det förstås även är relevant i ingenjörstillämpning).

 

Det brukar dock tas upp lite som en del-slutsats. Exempelvis i boken jag länkade tidigare, som kommer fram till att det som generellt utmärker folk som lyckats "förändra sitt liv totalt" är att de egentligen bara lyckats puffa på en enstaka tydlig rutin, sedan är resten dominoeffekter. Det är inte lätt att hitta case där någon försökt förbättra mycket och sedan förbättrat något alls, konceptet är som sagt en illusion, det är inte så komplexa system (exempelvis vi själva) fungerar. Lyckas man däremot fokusera på något och fixa det så händer det grejer, spelar ingen roll hur litet det är i princip. Bara man inte gör misstaget att tro att det är enkelt att fixa små saker, heller, men det är åtminstone möjligt.

 

Så bara du har en hand eller situation att analysera (d.v.s. något specifikt du har problem med) kan snabba resultat i princip garanteras från off table-sessionen.

 

Det är "värre" än så, även de där 1h innehåller extremt mycket rutin och det går i princip inte att urskilja, åtminstone märks inte skillnaden automatiskt (det är ju lite poängen med rutinbeslut, det är ju fortfarande din hjärna som gör dem bara en annan del av den). Hälsa bror! :D

 

Ja du har såklart rätt, och det är en så vettig poäng. Det är små förändringar som gör skillnad, och har man tur, eller väljer att jobba på rätt små saker, så kan man få den domino-effekten du pratar om. Gött med sånt här, får mig motiverad till att lägga ännu mer tid off-table! Tack.

 

Avd. nyårslöften

[ ]2/4 och 2/5 till 30k rulle.

[ ]5/10 till 60k.

[ ]10/20 till 100k.

[ ]Därefter ok att skotta /50.

[ ]Inte /100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens anekdot angående rutinbeslut:

Jag har slutat snusa. För en period kör jag nikotintuggummin, både som rutinsubstitut och för att inte bli så trött. Det fysiska beroendet blir dock inte så starkt.

 

Idag hade jag glömt dessa hemma, så jag bestämde mig för att köpa på väg hem från jobbet då jag ändå tänkt köra minst en batch till.

 

Plötsligt sitter jag på tunnelbanan och inser att jag glömde köpa. Detta skulle ha inträffat exakt 0% av gångerna jag skulle till butiken bredvid och köpa snus.

 

Det fascinerande är att jag 100% av gångerna även skulle ha tolkat valet, själva handlingen, att gå in i en butik och köpa snus som aktivt. Det vill säga ett övervägt val snarare än något som låg som en automatrutin i ryggmärgen. Inte bara efteråt utan till och med medan jag gjorde det.

 

Detta händer rimligen vid pokerbordet X antal gånger i minuten. Annars skulle vi inte orka långa grind-pass heller, antar jag.

 

Vore intressant om någon mätte hjärnaktiviteten hos pokerspelare. Antagligen skulle reg-fisk vara extremt aktiv medans de bästa spelarna bara har några peakar här och där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vilken jävla grisa-nivå 50/100 är.

 

GL m8

 

tack. det är en riktig grisanivå. vet inte vad jag gör där ibland ens. ger bort pengar.

 

Dagens anekdot angående rutinbeslut:

Jag har slutat snusa. För en period kör jag nikotintuggummin, både som rutinsubstitut och för att inte bli så trött. Det fysiska beroendet blir dock inte så starkt.

 

Idag hade jag glömt dessa hemma, så jag bestämde mig för att köpa på väg hem från jobbet då jag ändå tänkt köra minst en batch till.

 

Plötsligt sitter jag på tunnelbanan och inser att jag glömde köpa. Detta skulle ha inträffat exakt 0% av gångerna jag skulle till butiken bredvid och köpa snus.

 

Det fascinerande är att jag 100% av gångerna även skulle ha tolkat valet, själva handlingen, att gå in i en butik och köpa snus som aktivt. Det vill säga ett övervägt val snarare än något som låg som en automatrutin i ryggmärgen. Inte bara efteråt utan till och med medan jag gjorde det.

 

Detta händer rimligen vid pokerbordet X antal gånger i minuten. Annars skulle vi inte orka långa grind-pass heller, antar jag.

 

Vore intressant om någon mätte hjärnaktiviteten hos pokerspelare. Antagligen skulle reg-fisk vara extremt aktiv medans de bästa spelarna bara har några peakar här och där.

 

hehe intressant slutsats. förhoppningsvis blir man så solid till slut att aktiviteten inte ens går upp när regfisken börjar veva med sina dumheter.

 

 

Avd. nyårslöften

[ 14015 ]2/4 och 2/5 till 30k rulle.

[ ]5/10 till 60k.

[ ]10/20 till 100k.

[ ]Därefter ok att skotta /50.

[ ]Inte /100.

Så såg det ut när jag skrev det här.

Igår fick jag räddat en lite en grop och idag har det rullat på ok tills svs stängde.

 

Igår

 

2la6mtx.jpg

 

 

Idag

 

33aw86v.jpg

 

 

[ 18787 ]2/4 och 2/5 till 30k rulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte om det skulle vara något uppskattat intiativ med grafer och resultat, men har fått en hel del uppmuntrande ord i chatten idag och varit allmänt bra stämning på svs /4 och /5 så jag fortsätter i samma anda.

 

2015-07-30

 

2dl6ej9.jpg

 

[ 22829 ]2/4 och 2/5 till 30k rulle.

 

 

Blev även en bonus. Insåg när jag gick ner i nivå att jag hade lite liggandes på stars, nämligen 1606 usd. Satte mig och lirade lite /$1 och /$2 zoom och plussade lite så tog ut $1030 att leva för och behöll en liten rulle. Saldot har iaf gått från $576 efter uttaget till $1798 på några dagars spel.

 

senaste veckan

 

4me8l.jpg

 

[ $1798 ]zooooooooooom -> gula. Ta ut $576 om rullen når $3576. Eventuellt ta ut Allt om rullen når $2576 och stoppa in på svs istället.

 

 

edit: kan någon berätta för mig varför jag borde ta ut allt från stars direkt och stoppa in på svs? Känns som att det är facit på nåt sätt men min hjärna är för trött för att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ut kosingen Viktor!

 

Mina efterforskningar visar att ingen utöver toppskiktet av zoom regs slår nivån för en trevlig winrate. Ofta ligger de kring 1-3bb/100. Och detta är regs som är vana vid den regfyllda spelarpoolen hos stars, inte vi bortskämda svennar som spelar mot 50/10 nissar. 8-)

 

Tror att pengarna gör mer nytta i att återbygga din SvS rulle.

 

mvh svs microfisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SvS, då är du närmare /10 (och längre ifrån att behöva gå tillbaka till strikt /4). Att du får traggla en del innan du är tillbaka på /20+ är säkert mer bra än dåligt för din utveckling, men att du reggar /5-/10 så snabbt som möjligt känns viktigt, bra mycket högre EMV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ut kosingen Viktor!

 

Mina efterforskningar visar att ingen utöver toppskiktet av zoom regs slår nivån för en trevlig winrate. Ofta ligger de kring 1-3bb/100. Och detta är regs som är vana vid den regfyllda spelarpoolen hos stars, inte vi bortskämda svennar som spelar mot 50/10 nissar. 8-)

 

Tror att pengarna gör mer nytta i att återbygga din SvS rulle.

 

mvh svs microfisken

 

Hade sett zoomrullen som en bra lärdom för en billig peng =)

 

Svsrullen kmr du ändå rebuilda på nolltid :D

 

SvS, då är du närmare /10 (och längre ifrån att behöva gå tillbaka till strikt /4). Att du får traggla en del innan du är tillbaka på /20+ är säkert mer bra än dåligt för din utveckling, men att du reggar /5-/10 så snabbt som möjligt känns viktigt, bra mycket högre EMV.

 

zoom är grymt bra sparring, men väldigt dyrt för mig :(

 

Tack alla! Lyssnat på många vettiga röster, och även om jag inte tror jag har några problem att slå /$1 zoom så vill jag nog lägga in smeten i svs-rullen så jag kan få den att växa fortare. I framtiden när jag jobbar än mer teori och har stabilare ekonomi så kan jag tänka mig att grinda /$2 zoom för att bli en bättre spelare och komma tillbaka till svs och krossa! Fokus på en sak i taget blir det!

 

$1798 ger typ 31 lektioner av Yummi. Just saying.

 

Money saved is money earned!

 

 

Hann bara några minuter idag. Blev typ 300kr plus, men får posta grafen på söndag då helgen är uppbokad för icke-spel. Blev lite fin-öl och fin-whisky ikväll i goda vänners lag och riktigt najs sex för att avrunda kvällen.

Antar att detta betyder att jag kan börja lira /10 sek på måndag igen! Ska bli kul.

 

Börjar bli taggad på livespel i Barcelona med. Får se vilka nivåer som ska spelas men lutar åt att börja på /€10 och ta det därifrån.

Kommer vara i gott sällskap där nere vilket alltid är en bonus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄJ

 

Tog ut vinsten på stars, $1222. Blev 10279 SEK som åkte in på SvS.

 

[ V ]2/4 och 2/5 till 30k rulle.

[ 33108 ]5/10 till 60k.

 

Hade svensexa för en vän i Stockholm i helgen som blev mycket trevligt! Vandrade pride, gick på whiskyprovning och åt massa gott. Rätt slagen kämpe dagen efter, och spelet blev lidande. Fick in några få händer åtminstone.

 

Igår 2015-08-02

 

oqjcid.jpg

 

 

Fortfarande trött efter ännu en grillning hos tjejens föräldrar lyckades jag klämma in 5h spel och 1700 händer inatt. Kändes bra överlag!

 

Idag 2015-08-03

 

33a40vr.jpg

 

 

[ 42728 ]5/10 till 60k.

 

 

Tyvärr lekte jag lite zoom innan och efter svensexan på mobilen och torskade typ $380 av mina $576 återstående på starskontot. Köpte bonusar för points och cashade ut $270 till mitt bankkonto :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt slut efter en lång dag i solen.

Fisk&skaldjurssoppa och vitt vin till frukost på Via 95. Oxfilépasta och bacon bloody mary till middag på Beach Club Gröningen. #pokerliv

Kort session (~4h) med bitvis dåligt fokus.

 

idag 2015-08-04

 

6rkq4p.jpg

 

 

[ 46847 ]5/10 till 60k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sköna grafer, skön snubbe och skön dagbok. Hoppas det fortsätter såhär.

WP o GL!!

 

tack, tack och tack! Tack så mycket.

Tack och GL till dig med!

 

 

Gjorde en ny uträkning på var min breakeven-punkt för året ligger, alla sidor inräknade. Visade sig att när svenska spel-rullen når 65195 så är jag faktiskt break even på riktigt. #kvicksand

 

Pga. funktionsnedsatt geografisk allokering av likvida medel finns risk att jag temporärt måste slakta rullen på kort sikt. Fortsättning följer. Idag vaknade jag strax innan 11 (wtf) och har både diskat och tvättat kläder. Bröllop i Sthlm för en vän på lördag så måste handla kläder senare idag när solen inte tar lika bra som nu. Ner till Gröningen i Helsingborg och njuta! Kanske tom. ett dopp, men räknar inte med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att du kommer studsa lite mot motståndet, få inte panik.

 

Edit: är med snygg 20åring. Tveksam framgång, är lite scared money här på ath.

 

Jag vill verkligen veta vad du menar med första meningen!

Jag vill också veta vad tveksam framgång innebär. För du dig ambivalent eller går det sådär?

Slutligen undrar jag över logiken i att det skulle vara scared money på ath. Det borde vara minst scared money då?

 

Jag fick lite Barcelona-feeling när jag var där i helgen, det kan jag inte vara ensam om?

Rekar brunch på Sillen & Makrillen (misstänker du är reg där, men för övriga som läser :-) )

 

Gröningen, Fria bad och omnejd är fantastiskt trevligt på sommaren. Blåser i stort sett alltid, men när det är riktigt varmt är brisen välkommen. Har dessvärre inte varit i Barcelona ännu och kan inte förstå parallellen. Brunch är för tidigt för mig, men vill kontra med att rekommendera Sillen & Makrillen strax innan solnedgång! Även Via 95 och Barfota inom frisbee-avstånd kan rekommenderas. Fast bara ~50% av gångerna historiskt sett :-|

Jag reggar rätt ordentligt i området!

 

Brukar läsa här en del och tycker du visar upp en del bra egenskaper för att kunna lyckas med pokern. Så kämpa på!

 

Kul att du läser! Hade gärna hört vilka egenskaper du syftar på och vilka du gärna hade sett en förbättring/förändring på för att kunna lyckas med pokern.

 

 

Fått in lite mer coaching och 2h spel idag. Klienten kastade ut mig efter klickmaratonet (när man köar bord på 2/4 - 5/10). Försöker logga in igen men klienten säger att jag är inloggad. Ringer kundservice som dessvärre inte känner att hen är kompetent nog att lösa mitt problem (remote logga ut mig från klienten). Ska bli uppringd av dem, men lyckas komma in igen när de ringer och typ autopilotklickade dem. Var dock mitt i en pott när nätet dog (runt 240kr med en bet (bluff) på 120) som jag inte vet om jag vann eller förlorade.

 

Sprang rätt fint på /4 och /5 nu på kvällen och får se om det blir mer spel! Sugen på att rulla ner till stan och dricka öl 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...