Gå till innehåll

Räkna ut EV med hjälp av excel


Kungkrist

Recommended Posts

Tjenare tjenare!

 

Mitt namn är Andreas och jag är ny här, samt ovan med forum. Så jag beklagar om detta inlägget inte hör hit.

 

Jag har i några timmar nu försökt att knåpa ihop en ganska simpel formula (om man kan kalla det så) som räknar ut expected value när man checkar, höjer, foldar från flop-river mot motståndarens troliga outs. Här utgår vi ifrån att vi spelar i position, samt att han redan har checkat.

 

Matte har tyvärr aldrig varit min starka sida så jag kan ha räknat fel vid vissa punkter. Jag har dock lagt ganska mycket tid med att kontrollera och det borde vara rätt. Men om det är någon här inne som är duktig på den här typen av matte/tänk är personen väldigt välkommen att komma med förslag på hur man kan förbättra det hela.

 

Jag kommer också lägga ut länk på excel filen för er som vill testa den.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Här har ni en länk till en print jag tog:

http://www.pictures.se/bilder/GtU2A.png

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jag skall nu försöka förklara vad allting betyder. Jag kommer inte att gå in på matematiken eftersom det blir ett allt för långt inlägg för dem som är ointresserade. Skulle ni vilja få en större inblick om hur jag har tänkt är det bara att säga till så skriver jag det i en ny kommentar här under.

 

Som ni kan se på bilden handlar cellerna A1-M5 om EVn på flop.

 

Boxen där det står "HES OUTS" är hur många outs man tror att han har (Outs är antalet kort man behöver sätta för att få den hand man vill ha)

Boxen "HES OUTS %" är procentchansen att sätta något av de korten (Man multiplicerar bara outsen med 2 så får man ett någorlunda rätt svar)

 

"CHECK-FOLD %" är hur många gånger han foldar om jag höjer.

"CHECK-RAISE %" är hur många gånger han check-höjer.

"CHECK-CALL %" är hur många gånger han check-callar.

(Använder ni holdem manager kan ni få motståndarens statestik av de 3, pokertracker tror jag bara har check-raise. I värsta fall får ni gissa.)

 

"POT fLOP" är hur mycket pengar som är i potten innan någon har börjat agera.

"BET FLOP" är hur mycket du bettar.

"SUM/POT FLOP" är summan av potten+din höjning.

 

"HE HITTED-" är hur mycket pengar du förlorar för varje gång han synar din höjning och sätter sina outs.

"FOLD+" är hur mycket pengar du tjänar för varje gång han foldar mot din höjning.

"HE MISSED+" är hur mycket pengar du tjänar när synar och missar sina outs.

"FOLD when 3betted-" är hur mycket pengar du förlorar när han check-raisar och du foldar.

(för enkelhetens skull foldar vi varje gång han check-raisar)

"EV" är då summan av H3, I3, J3, K3 och det är vad du kan räkna med att vinna/förlora om du är i den situationen.

"EV/POT" är "EV"/"SUM/POT FLOP" och den räknar ut hur mycket du vinne/förlorar i procent jämfört med potten.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Cellerna A6-M10 är i princip samma sak som ovan bara att det handlar om när man fortsätter på turn.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Cellerna A11-M19 är då när man har kommit fram till det sista kortet och här är det lite annorlunda.

 

Eftersom det sista kortet redan har lagts på bordet kan motståndaren inte längre ha några outs, istället har jag lagt till "CALLS WITH BETTER %" som jag kommer gå in djupare på längre ner.

 

"CHECK-FOLD","CHECK-RAISE", "CHECK-CALL", "POT RIVER", "BET RIVER", "SUM/POT RIVER", "FOLD+", "FOLD when 3betted", "EV RIVER", "EV/POT" är densamma som innan.

 

"CALLS WITH BETTER %" är hur mycket % av gångerna han synar har bättre hand än vad du har. T ex, du sitter på högsta par och han sitter på tvåpar osv, i detta fallet är det 30%. 70% av de gångerna han synar sitter han med en sämre hand som t ex, högsta par fast med lägre kicker, osv...

"CALLS WITH BETTER" (H15) är då hur mycket du förlorar när han synar med en bättre hand.

"CALLS WITH WORSE" är hur mycket du tjänar på när han synar med sämre.

 

"SUM EV" som ni ser längst ner till höger är summan av EV-flop, EV-turn och EV-river/3 och är då den slutliga EVn du ska kolla efter.

"SUM EV/POT" är "SUM EV"/"SUM/POT RIVER" och visar i % hur mycket du tjänar jämfört med den slutliga potten.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Övrig information:

 

* Fyll i de vita rutorna & de gråa uppdateras automatiskt.

* Rad 13-14 är gömda eftersom dem bara används för en viss beräkning som man inte behöver se. Men det kan vara bra att veta för dem som vill se hur allting fungerar.

* Om ni ställer in check-fold till 100% skall ni vara noga med att ändra check-raise till 0 då den inte ändras automatiskt

* Ställer ni in Check-fold till 100% på flop eller turn kommer EVn för nedanstående att bli 0 eftersom du inte kan vinna mer pengar än det du vann då han la sig.

* Längst ner i excel står det "Sheet1, sheet2, sheet3" och just denna ekvationen finns på "Sheet2". Sheet1 är en annan som jag inte orkar gå in på för tillfället.

* Filen är låst så man inte råkar ändra något av misstag, men det borde gå att låsa upp den utan problem.

* Om ni inte vet vad EV är för något kan ni alltid söka "expected value poker svenska" på google så får ni det förklarat på svenska.

 

Kom gärna med kritik, förslag på lösningar, samt förslag på nya projekt. Har ni själva gjort något liknande som ni vill visa upp får ni gärna använda den här tråden.

 

Här har ni en länk till excel filen:

http://www.fildirekt.se/dl/1403998122.xls

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"EV" är då summan av H3, I3, J3, K3 och

 

Hej Andreas,

 

Du verkar ha gjort mycket rätt i ditt räknande. T.ex. verkar H I J och K vara korrekt uträknade (iaf om man påför vissa förenklingarvillkor). Även kolumn L verkar korrekt för flop. Well done! :)

 

(turn och river blir dock felaktiga om handen fortsätter efter att FI träffat sin out på turn, mer om detta nedan).

 

Jag hittade några punkter som gör mig nyfiken när jag ögnade igenom din exempelbild (orkar inte ladda ned ditt exceldokument och kontrollera vad du gjort).

 

 

Kolumn L rimlig på flop men vad händer på turn och river? Den är inte längre summan av HIJK?

 

det är vad du kan räkna med att vinna/förlora om du är i den situationen.

 

I just den situation som föreligger måste L vara summan av HIJK. Du menar förmodligen att L är något annat på turn och river (förmodligen kopplat till någon sorts "overall-ev" eller förluster på senare gata när FI träffar turn)?

 

"SUM EV" som ni ser längst ner till höger är summan av EV-flop, EV-turn och EV-river/3 och är då den slutliga EVn du ska kolla efter.

 

Det här verkar återigen vara någon sorts medelvärdesbildning för att få fram "overall-ev"? Om något hade jag tippat på att du skulle vikta ihop 1 flopp + 0.60turn + 0.36river (vilket inte heller fungerar). Tänk på att flop, turn och river är relaterade händelser. Du kan aldrig nå en turn utan att först ha sett en flopp.

 

Edit: kan också vara värt att tillägga att din turnberäkning inte fungerar om inte handen avslutas när fi träffar sitt drag, kanske är det denna effekt du försökt ta hänsyn till i kolumn L på turn och river. Om Fi träffar out på turn och handen inte avslutas kommer du inte bara förlora din turnbet, du kommer också förlora din riverbet. Även vid ett avslut måste du korrigera för detta i en normaliserad viktning (din totalEv). Vidare kan man ju anta att 3beten är korrelerad med FIs outs, just nu verkar du räkna det som en syn?. Hans 34% får inte plats i en 10%:ig 3bet.

 

Overall har du gjort mycket rätt, bli inte modstulen av alla mina invändningar. Men vänta med att använda resultat från detta tills du tänkt igenom allt en vända till.

 

mvh

 

Jeffrey D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas,

 

Du verkar ha gjort mycket rätt i ditt räknande. T.ex. verkar H I J och K vara korrekt uträknade (iaf om man påför vissa förenklingarvillkor). Även kolumn L verkar korrekt för flop. Well done! :)

 

(turn och river blir dock felaktiga om handen fortsätter efter att FI träffat sin out på turn, mer om detta nedan).

 

Jag hittade några punkter som gör mig nyfiken när jag ögnade igenom din exempelbild (orkar inte ladda ned ditt exceldokument och kontrollera vad du gjort).

 

 

Kolumn L rimlig på flop men vad händer på turn och river? Den är inte längre summan av HIJK?

 

 

I just den situation som föreligger måste L vara summan av HIJK. Du menar förmodligen att L är något annat på turn och river (förmodligen kopplat till någon sorts "overall-ev" eller förluster på senare gata när FI träffar turn)?

 

 

Hej!

Om vi som till exempel tar Kolumn L på turn ser det ut såhär: "=IF(D3=100;"0";(H8+I8+J8+K8)*((100-D3)/100))"

Jag är inte riktigt säker på om jag har tänkt rätt här men siffrorna blir annorlunda eftersom man bara vinner/förlorar på turn de gångerna han har synat på floppen. Som sagt tveksam på om jag har tänkt rätt här.

 

Det här verkar återigen vara någon sorts medelvärdesbildning för att få fram "overall-ev"? Om något hade jag tippat på att du skulle vikta ihop 1 flopp + 0.60turn + 0.36river (vilket inte heller fungerar). Tänk på att flop, turn och river är relaterade händelser. Du kan aldrig nå en turn utan att först ha sett en flopp.

 

Jag är nu uppe i min 23e timme och hjärnan fungerar inte riktigt som jag vill. Är det du nämnde i det här citatet samma sak som det jag skrev där uppe?

 

Om fold-eq är 100% på flop blir EVn på turn och river 0 och SUM EV blir FLOPEV/3 om det var det du menade med "Du kan aldrig nå en turn utan att först ha sett en flopp.". Kan såklart ha tänkt helt fel. Får ta en titt på det imorgon då jag är lite piggare.

 

Edit: kan också vara värt att tillägga att din turnberäkning inte fungerar om inte handen avslutas när fi träffar sitt drag, kanske är det denna effekt du försökt ta hänsyn till i kolumn L på turn och river. Om Fi träffar out på turn och handen inte avslutas kommer du inte bara förlora din turnbet, du kommer också förlora din riverbet. Även vid ett avslut måste du korrigera för detta i en normaliserad viktning (din totalEv). Vidare kan man ju anta att 3beten är korrelerad med FIs outs, just nu verkar du räkna det som en syn?. Hans 34% får inte plats i en 10%:ig 3bet.

 

Check-raisen i detta fallet har inte så mycket att göra med outsen. De 10 procenten kommer från hans totala check-raise på flop, turn, river. Men såklart så får man ställa in det efter hur motståndaren spelar. Det är sant att jag inte verkat ta hänsyn till senare bet om han sätter på t ex, floppen.

 

Overall har du gjort mycket rätt, bli inte modstulen av alla mina invändningar. Men vänta med att använda resultat från detta tills du tänkt igenom allt en vända till.

 

mvh

 

Jeffrey D.

 

Jo jag håller med dig att den behöver fixas en aning innan den kan bli användbar. Skall försöka titta igenom allt igen och se om det finns några bättre lösningar, samt kanske några tillägg.

 

Kanske 1-2 kolumner till där man skriver in bet % av turn/river pot om han sätter floppen.

Nu när jag tänker efter skulle jag göra det simpelt med att check-folda de gånger han sätter floppen. Dock inte något man gör varje gång så blir lite konstigt, speciellt eftersom han ofta inte sitter på de händerna man antar.

 

Tack så mycket för att du tog dig tid att titta igenom och kommentera, väldigt tacksam!

 

Mvh,

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör du det av intresse eller som ett verktyg?

Annars finns de ju massa olika monte carlo simulatorer som gör just sånt här.

(Finns t.o.m som add-on till exel)

 

Hej!

 

Jag skulle nog säga både och. Jag hade tänkt mig lite längre fram att börja med ett större projekt där man inräknar ens range, blandat med stats från hm och lite annat... Känner dock att jag borde börja med några simpla först. Aldrig hört talas om "monte carlo simulatorer" innan. Skall ta en titt imorgon.

 

Tack så mycket för ditt svar!

 

Mvh,

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om vi som till exempel tar Kolumn L på turn ser det ut såhär: "=IF(D3=100;"0";(H8+I8+J8+K8)*((100-D3)/100))"

 

Här borde du med ditt sätt att tänka multiplicera med (100-(D3+E3)/100) eller med andra ord F3/100 eftersom 100-(D3+E3) = F3 med nödvändighet (summan D3+E3+F3 måste täcka alla möjliga ufall, dvs 100%).

 

F3/100 är sannolikheten att vi går vidare från flop till turn.

 

EV är lite som en potential, det spelar inte någon roll var du sätter din nollpunkt. Men ska du jämföra potentialer eller addera / subtrahera måste du förankra allt i samma nollpunkt. Om du lägger ihop EV från skilda gator måste de viktas och normeras med avseende på nollpunkten, du måste också ta hänsyn till eventuell korrelation.

 

När jag säger att du med nödvändighet har spelat en flop när du spelar en turn menar jag att följande utfall är möjliga i ditt exempel:

 

A) Vi spelar bara Flop (1-F3) eller 40%

B) Vi spelar bara Flop och Turn (F3 eller 60%) * (1-F8) eller 24%

C) Vi spelar Flop, Turn och River (F3*F8) eller 36%.

 

På hundra floppar spelar vi alltså 100% Flop, 60% turn och 36% river, men du måste särskilja de utfallsEV som "hör ihop", dvs A+C är inte en giltig kombination. Med gemensam nollpunkt i flop skulle du t.ex. kunna vikta ihop [EV]=EV(0.4A+0.24B+0.36C).

 

En sista notering. På river kan du maximalt vinna din pot på flop + Fis bet flop + Fis bet turn + Fis bet river = 100+70+200+320 = 690 (om du hade haft 100% equity vid showdown och alltid får showdown) sett ur nollpunkten på Flop. Ändå har du i ditt exempel ett EV på 725.76, trots endast 70% equity och massa fold till 3bet, vilket föranleder mig att tro att det är ett vakumEV på river. Detta mystiska EV lägger du sedan utan pardon ihop med "vakumEv" från flop och turn för att slutligen dela med 3 (vilket jag inte förstår alls). Det är detta som gör att jag tror att du blandar ihop nollpunkterna och inte tar hänsyn till att utfallen på flop, turn och river faktiskt är korrelerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...