Gå till innehåll

Nu blir det åka av!


beardman77

Recommended Posts

Tjena hej alla pokerälskare!

 

Tänkte köra igång en dagbok, så som de flesta andra också verkar göra, och hoppas på att få kommentarer, lite hjälp, och en massa roliga skämt.

 

Startar denna då jag är lite halv-rookie, spelat några få tusen händer, läst 3 böcker, och ja vill ha lite hjälp med vissa händer osv.

 

Jag tänkte precis börja gräva ner mig djupt i pokervärlden, starta detta, läsa ALLT, diskutera ALLT, och fanemej bli så bra jag kan bli. Första "riktiga" inlägget blir förmodligen ikväll efter jag grindat nån timma eller två.

 

Medans tänkte jag dela med mig av en länk, som jag hoppas alla finner väldigt motiverande!

http://www.cardrunners.com/blog/citizenwind/rant-just-fucking-do-it

 

På återseende! :ola:

 

EDIT: Grindar 0,02/0,05$ på PokerStars! Mest full-ring, men ibland 6-max :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 212
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

GLGLGL

 

Mina tips kommer från en som spelar lågt som dig.

Försök att inte krångla till det för mycket i början, inget fanzy :-P

Försök få koll på hur dom på bordet spelar, och anpassa dig efter det. Är folk lösa, tajta till spelet. Och höj oftare om bordet är tajt.

Om man är osäker hur man ska spela så är det bästa att va "tajt" som grund. MEN, var medveten om att det kommer kännas som att du alltid blir utdragen av sämre när du väl förlorar. Just för att du oftast är den som går in med bästa handen..

När du är vinnande fixar du stejk + coach! Genvägar är inte alltid senvägar :-) Blev kanske lite för basic, men vet inte hur länge du spelat..

 

Lycka tilt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL

 

Några tips.

Posta inte några händer (än). Istället bör du leta upp händer som andra har postat och kommentera dem. Var inte rädd för att sticka ut hakan med dina åsikter om hur handen bör spelas, det bästa som kan hända är att du blir toksågad av någon skicklig men arrogant teoretiker. Stoltheten får sig en törn men pokerskillsen utvecklas. Poängen är att lära sig tänka och analysera snarare än hur man bör agera i en viss spot.

 

Spela in en video där du kommenterar varje beslut.

Titta på videon själv, håller du med dig själv? Att kommetera alla handlingar gör det dessutom svårare att gå på rutin. Det förusätter naturligtvis att dina kommentarer är djupare än "syn, vad fan ska han ha liksom!".

 

Posta recensioner på böckerna du läser, vilka idéer försöker författaren förmedla? Lyckas författaren? Har författaren rätt?

Det är underskattat att läsa dåliga böcker och indentifiera vad som gör dem dåliga.

 

Hjort mfl kan notera att jag inte ger favvotipset :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL

 

Några tips.

Posta inte några händer (än). Istället bör du leta upp händer som andra har postat och kommentera dem. Var inte rädd för att sticka ut hakan med dina åsikter om hur handen bör spelas, det bästa som kan hända är att du blir toksågad av någon skicklig men arrogant teoretiker. Stoltheten får sig en törn men pokerskillsen utvecklas. Poängen är att lära sig tänka och analysera snarare än hur man bör agera i en viss spot.

 

Spela in en video där du kommenterar varje beslut.

Titta på videon själv, håller du med dig själv? Att kommetera alla handlingar gör det dessutom svårare att gå på rutin. Det förusätter naturligtvis att dina kommentarer är djupare än "syn, vad fan ska han ha liksom!".

 

Posta recensioner på böckerna du läser, vilka idéer försöker författaren förmedla? Lyckas författaren? Har författaren rätt?

Det är underskattat att läsa dåliga böcker och indentifiera vad som gör dem dåliga.

 

Hjort mfl kan notera att jag inte ger favvotipset :-)

 

Har fortfarande inte lärt mig det där med att multi-citera... Hur som helst -

 

TheGrinder, ja jag får tacka för tipsen, även fast jag redan är lite på den sidan! Jag förväntar mig att dom felsta med 0,02/0,05$-borden inte är så genialiska av sig. Coach vill jag verkligen ha, men vad kostar en bra egentligen? Undrar om jag verkligen har råd med det i skrivande stund...

 

hubbahubba! Stort tack för tipsen, de låter väldigt bra och kloka. Jag tror dock jag måste ha lite mer insyn om hur jag ska analysera handen. Antar att jag bara tänker på några få faktorer, medans det finns tusentals! När jag vet det, ska jag absolut spela in video! Kanske dammar upp den här :-)

Jättetack för tipsen åter igen!

 

Metaddict, jag bestämmer nu att det går utmärkt! Då jag inte har en blekaste aning om varför du nominerar mig, så känns det som att det är lite Ronny och Ragge-känsla över det: så jävla dåligt så det blir bra.

 

Får se om det blir nå cash-game ikväll, har lite att göra. Sitter just nu inne på Shark Cage Qualifier-turren, 2970 som är med.... :ola:

Åkte precis ur på ca. 1200e plats. En norrbagge gick all-in 4 gånger i rad, var av ena med 10-5off som han vann, sen fick jag 5-5, och chansade lite. (Han sitter fortfarande och trycker in allt pre-flopp.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka multi på alla inlägg du vill citera utom sista, där klickar du på citera.

 

Såg den första gången, men sen försvann den när jag behövde den. Eller så blev jag blind... Tack hur som helst!

 

 

Det är söndag, klockan är halv 2, och är precis klar med en 1,5h session. 4 bord på NL5$, och ner 2,2 dollar. Less för jag gick ner, men ja det kunde gått sämre. Om jag inte vunnit/spelat ut min sista hand som jag gjorde hade jag varit ner runt 5-6 dollar.

 

ALEKS197205 ($3.49 i marker) Höjer till 2bb från UTG+1, och alla foldar förutom jag som höjer till 4bb i CO med :As::4s: .

 

Floppen kommer ner till

 

:Qs::6s::Ts: (Lite tur för mig som inte fått en enda färg på sessionen.

 

ALEKS197205 bettar $0.70, och jag som inte visste vad jag skulle göra helt, bestämde mig för att vänta några sekunder och göra ett lamt försök till slowplay. Syn där. Tankarna gick lite så att han möjligtvis försökte köpa potten med en spader på hand eller mitten/top-par med X-kicker.

 

På turn dimper det ner :Kh: ,ändrar inget för mig, och ALEKS197205 bettar $0.45. Här tänkte jag mest att jag ska syna segt och hoppas på en låg spader, även fast det bara var ca. 17% att det kom en, och ännu lägre om han satt på en spader själv.

 

"Sagt och gjort", :5s: dyker upp, och det smyger ut sig ett svagt "Yes" ur min mun. ALEKS197205 bettar $0.80, och jag skyfflar in mina resterande $2.37.

 

Tog ett tag innan ALEKS197205 synade - och visar upp :Qd::4d: . Sista potten vinns, och jag går ifrån bordet med ett litet leende trots omständigheterna.

 

Spelade faktiskt inge poker igår, hade inge tid. Jag är den som aldrig brukar göra något men, blev lite körigt. Hur som helst, så ska jag spela så mycket jag kan i Juni, och målet är att nå SilverStar, och förhoppningsvis se ett plus-resultat.

 

Nu ska jag iväg och spela brallorna av en vän på tennis, fortsatt trevlig söndag på er!:-)

 

EDIT: Spelade precis upp 3.17$ på tre fullringbord och ett 6-max NL5$ på en timme. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med något tracker-program? Det underlättar en hel del när du ska lägga upp en hand :-) Om du inte har det så tycker jag att du kan antingen förklara i BB eller $, det blir lätt krångligt när du blandar. Ett alternativ kan vara att skriva typ 0.20 $ (4 BB), eller något liknande.

 

Några kommentarer på handen:

1. Hur motiverar du din min-raise pre flop? Med den här raisen så kommer den ursprungliga höjdaren syna med vilka kort som helst. Jag föredrar att höja lite mer, typ 6-8 BB, eller bara syna.

2. När han betar svagt på turn ser jag helst att vi raisar rejält. Är vi uppe mot ett tvåpar eller set så vill vi inte ge ett billigt kort som kan ge honom kåk. Vad gör du om brädan parar sig på river och han går all in? Det jag försöker säga är att vi vill gärna få in stacken på turn här om det går. Många på låga nivåer synar av med svaga händer, som typ par i Q eller K. Skulle du få syn av tvåpar eller set så har vi ändå ett stort övertag.

 

Som vanligt så skriver jag mina inlägg precis innan jag ska sova så det kan ha blivit lite grötigt :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med något tracker-program? Det underlättar en hel del när du ska lägga upp en hand :-) Om du inte har det så tycker jag att du kan antingen förklara i BB eller $, det blir lätt krångligt när du blandar. Ett alternativ kan vara att skriva typ 0.20 $ (4 BB), eller något liknande.

 

Några kommentarer på handen:

1. Hur motiverar du din min-raise pre flop? Med den här raisen så kommer den ursprungliga höjdaren syna med vilka kort som helst. Jag föredrar att höja lite mer, typ 6-8 BB, eller bara syna.

2. När han betar svagt på turn ser jag helst att vi raisar rejält. Är vi uppe mot ett tvåpar eller set så vill vi inte ge ett billigt kort som kan ge honom kåk. Vad gör du om brädan parar sig på river och han går all in? Det jag försöker säga är att vi vill gärna få in stacken på turn här om det går. Många på låga nivåer synar av med svaga händer, som typ par i Q eller K. Skulle du få syn av tvåpar eller set så har vi ändå ett stort övertag.

 

Som vanligt så skriver jag mina inlägg precis innan jag ska sova så det kan ha blivit lite grötigt :rolleyes:

 

Nej det gör jag inte, jag bara klickade ner handen till min mail. (Görs med nått klick på Pokerstars.) Och ja jo, jag tänkte lite på det och kände "äh, det borde dom lösa" fast nu i efterhand var det väldigt dumt av mig...

 

1. Jadu, har inga starka argument förutom att jag gillar suitade A, speciellt med position. Sen så hade inte flushen gått min väg för den dagen, så kände lite att det va dags för en snart... Samt så var jag lite tiltad, och kände bara "nej nu jävlar". Just varför jag höjde med 2bb va väl mest att jag ville höja, men inte så mycket för jag ville dels inte ville att han skulle folda, samt att det finns en hel del händer som slår A4s... Jag är ju inte allt för rutinerad, speciellt när det kommer till pre-flop-lir, så bra att du frågasätter osv!

 

2. Bra kommentar där! Om brädan hade parat sig och han skyfflat in allt så vet jag inte vad jag hade gjort... Förmodligen synat i hopp om en semibluff.

 

Jättetack för svaret! Gav mig en bra tankeställare! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu livet, jag börjar undra om jag antingen suger på poker, eller om jag bara har en jävla oflyt hela jävla tiden, eller om Pokerstars har något emot mig...

 

-5$ på dagen än så länge, runt 800 händer... Känns som att jag endast får två-par, aldrig högre. Förutom en gång idag när jag satte mitt sett i 7or på Turn, men killen mitt emot sätter sitt sett i knäcktar på rivern.

 

Blir mer lite senare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul att du ger dig in i pokerträsket och att du försöker göra det ordentligt med rullekrav och så vidare. Något utav det första som du behöver lära dig är att inte göra det så komplicerat. Alla argument som börjar med "det kändes som" eller "det var länge sedan det kom x" är bara att ta bort ur tankeprocessen direkt, det kommer bli mycket enklare om du alltid tänker att du kan beta/höja utav en av följande anledningar: för värde (sämre händer kan syna) eller som bluff (bättre händer kan vika). Det är egentligen inte svårare än så.

 

De nivåer du spelar på nu behöver väldigt lite utöver detta.

 

Du floppar topp par; "kan jag få syn av sämre? Ja. Bet.

Du har tredjeparet på river; "kan jag få syn av sämre? Troligen inte. Check.

Du har missat ett färgdrag på river som var ett överkort till brädan (tex en kung); Kan jag få vik av många händer som är bättre än min? Ja. Bet.

 

Börja från början och gör det inte för svårt med att sätta folk på händer, försöka hitta syner i tveksamma lägen och så vidare. Beta stort när du har något bra, slowspela nästan aldrig och bluffa bara i uppenbart bra lägen.

 

lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul att du ger dig in i pokerträsket och att du försöker göra det ordentligt med rullekrav och så vidare. Något utav det första som du behöver lära dig är att inte göra det så komplicerat. Alla argument som börjar med "det kändes som" eller "det var länge sedan det kom x" är bara att ta bort ur tankeprocessen direkt, det kommer bli mycket enklare om du alltid tänker att du kan beta/höja utav en av följande anledningar: för värde (sämre händer kan syna) eller som bluff (bättre händer kan vika). Det är egentligen inte svårare än så.

 

De nivåer du spelar på nu behöver väldigt lite utöver detta.

 

Du floppar topp par; "kan jag få syn av sämre? Ja. Bet.

Du har tredjeparet på river; "kan jag få syn av sämre? Troligen inte. Check.

Du har missat ett färgdrag på river som var ett överkort till brädan (tex en kung); Kan jag få vik av många händer som är bättre än min? Ja. Bet.

 

Börja från början och gör det inte för svårt med att sätta folk på händer, försöka hitta syner i tveksamma lägen och så vidare. Beta stort när du har något bra, slowspela nästan aldrig och bluffa bara i uppenbart bra lägen.

 

lycka till.

 

Tack för svaret!

Jo jag har tänk på det en del att försöka hålla det ganska basic, och det med att försöka sätta folk på händer går mer och mer åt skogen. Folk bettar hejvilt med alla möjliga olika händer i alla tänkbara lägen... Gäller även vid syn, har fått en del synar på rivern då jag sitter på tredjeparet eller något svagt, men får syn och vinner iaf.

 

Har du några mer små-tips för mikro-stakes? Förstår nästan inte folk som kan "slå" mikro-stakes hela tiden... ALLT händer, helt ologiskt..

 

Tack! Vid 9 blir det åka av igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till :)

 

Tackar tackar! :-)

 

Försök göra "rätt" beslut så ofta du kan, så kommer dollarna regna in :ola:

 

Jo jag försöker, inte lika mycket varje gång, men känns ändå som det bara är så svårt att få ut nånting bra... Jag torskar ibland stora potter, men vinner nästan aldrig stora potter. Tror det är där skon skaver lite.. Känner mig för "commited" till potten och vill inte ge upp handen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar! :-)

 

 

 

Jo jag försöker, inte lika mycket varje gång, men känns ändå som det bara är så svårt att få ut nånting bra... Jag torskar ibland stora potter, men vinner nästan aldrig stora potter. Tror det är där skon skaver lite.. Känner mig för "commited" till potten och vill inte ge upp handen..

 

lärt dig multicitera ser jag :-D

oftast är det ju med floppad triss, färg med 2 kort, stegar osv man vinner dom större potterna. Resten är transportsträcka där potterna inte ska va allt för stora imo.

Mitt bästa tips är fortfarande att börja spela på ss!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fixa ett statistikprogram, de har gratisperioder så du klarar dig nån månad eller två utan att behöva betala. Personligen skulle jag reka detta starkt då det blir oerhört mycket enklare att gå igenom vad du behöver förbättra om du kan gå tillbaka och titta på hur du spelat.

 

leta upp andra som är i samma sits som dig.

 

fortsätt lägg upp händer här där du förklarar hur du tänker när du tar dina beslut så kommer jag och andra hjälpa dig.

 

Gällande att det är svårt att spela på låga nivåer där folk kan ha vadsomhelst närsomhelst så är det enklaste svaret att spela tight, fortsätter du backa spela ännu tightare tills du inte backar/inte backar så mycket och ta det därifrån. Jag skulle gissa att det går att spela extremt jättetight på nl5 och ändå slå det rätt hyfsat, även fast det inte är sådär jätteskoj så kan det vara en god ide att göra så ändå till en början.

 

Om du verkligen vill så kommer du garanterat slå dessa nivåer relativt snabbt.

 

( håller för övrigt med om att det kan vara ide att överväga svenskaspel igen )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lärt dig multicitera ser jag :-D

oftast är det ju med floppad triss, färg med 2 kort, stegar osv man vinner dom större potterna. Resten är transportsträcka där potterna inte ska va allt för stora imo.

Mitt bästa tips är fortfarande att börja spela på ss!

 

Haha ja, tror helt seriöst att multicitera-knappen försvann första gången jag skulle göra det... Jajo så är det, men känns som man fasiken aldrig får det! När det kommer till vissa drag (främst färg) brukar jag ganska ofta tänka över matematiken... Det där med potodds, om det i längden kommer bli lönsamt och syna. Det blir ganska svårt när de flesta på mikro-nivån bettar STORT med de flesta händer så mattematiken i princip säger "tror du det själv? Lägg dig ditt dumma fån."...

 

fixa ett statistikprogram, de har gratisperioder så du klarar dig nån månad eller två utan att behöva betala. Personligen skulle jag reka detta starkt då det blir oerhört mycket enklare att gå igenom vad du behöver förbättra om du kan gå tillbaka och titta på hur du spelat.

 

leta upp andra som är i samma sits som dig.

 

fortsätt lägg upp händer här där du förklarar hur du tänker när du tar dina beslut så kommer jag och andra hjälpa dig.

 

Gällande att det är svårt att spela på låga nivåer där folk kan ha vadsomhelst närsomhelst så är det enklaste svaret att spela tight, fortsätter du backa spela ännu tightare tills du inte backar/inte backar så mycket och ta det därifrån. Jag skulle gissa att det går att spela extremt jättetight på nl5 och ändå slå det rätt hyfsat, även fast det inte är sådär jätteskoj så kan det vara en god ide att göra så ändå till en början.

 

Om du verkligen vill så kommer du garanterat slå dessa nivåer relativt snabbt.

 

( håller för övrigt med om att det kan vara ide att överväga svenskaspel igen )

 

Jo jag har tänkt lite på det, men inte riktigt vetat vad de ska hjälpa mig med, samt att dom kostar som du säger. Men ska nog faktiskt pröva någon trail! Rekomenderas PokerStove eller Hold'em Manager? Eller något annat kanske?

 

Jo har försöker lite halvt att leta upp andra personer i liknande sist faktiskt, men inte allt för lätt. De med händerna ska jag fortsätta med.. Anledningen till varför det inte blivit så mycket som jag trodde det skulle bli är för jag har haft ovanligt mycket att göra. Helt plötsligt fyller alla år osv... Fast nästa vecka är jag ledig, och snart är det helg så då ska det nog bli en hel del!

 

Hur tight borde jag spela? Har väl ett snitt på runt 15-17% vilket kanske är för mycket när man tänker efter... Borde jag gå ner på megatighta 5%? Och vart tror du det är mest lönsamt? Full-ringbord eller 6-max? Om jag kör 6-max, borde jag höja procenten lite då? Känns som att annars borde blindsen ta min stack ganska snabbt...

 

Svenskaspel... Jadu sist jag spelade på svenskaspel så satte jag en ett lakan, och tänkte att det skulle bli åka av. Spela ganska tight osv, men gick back 400kr innan månadsgränsen stoppade mig. Det tog väl nån vecka eller två att bränna 400kr på 0.25/0.50 samt lite 0.50/1. Så har lite dåliga minnen där ifrån... Det var ju dock då jag precis tänkte börja sätta mig in i pokern men, ja nån dag kommer jag tillbaka, men vet ej när...

 

Tack för svaren! :ole:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjat åt helvete.

 

Spelade en timme nu innan det va middagsdags-gick minus 7 dollar tror jag. En tack vare att en julle sätter sitt set av 9or mot mitt floppade 2par på rivern. En annan för jag skyfflade in AKoff mot två damer. Dam på flopp, och ja inge mer med det...

 

MEN NU BLIR DET NYA TAG! Klockan är endast halv 7, och ska nog försöka spela så mycket jag kan ikväll... Startar på 115,75 dollar, kommer köra runt 6 NL5$ bord - Vad tror ni jag slutar på? Spelar några timmar. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens poker började åt helvete - och fortsatte åt helvete.

 

Ska ta ett litet break nu. Nere på 106,nånting. Det gick hyfsat förutom att jag lyckas alltid torska dom stora potterna... Springer på någon som floppar triss i 2or när jag sitter på AA osv... Menmen, ska fortsätta klockan 9 med Ministacken (brukar inte köra turrar men fått lön osv, så "unnar" mig en.) på SS, Shark Cage Freeroll sen 2 NL5$ bord.

 

Får se nu om turen vänder lite...

 

EDIT: Åker ut på 27e plats efter 2 timmar tack vare en dåligt tajmad all-in med A-9 off.... 59 som deltog. En hundring fattigare, woho!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte dela med mig av en hand som utspelade sig nyss, och skulle gärna vilja veta vad ni gjort och hur ni tänkte! :)

 

DimonaDeDa i mittenposs höjer till $0.15 (3bb),

 

Jag på CO synar med :Ks::Ts:

 

Nitrogame på big blind synar av $0.10. (2bb)

 

Floppen kommer ner: :5c::Js::Jh:

 

Nitrogame checkar, DimonaDeDa checkar också, och jag gör desamma. Var lite osäker, och tänkte att det vore bra med ett gratis kort.

 

Turn kommer: :Kh: - Trevligt tänker jag!

 

Nitrogame bettar $0.15 (3bb),

 

DimonaDeDa höjjer till $0.40 (8bb),

 

Min första tanke var att Nitrogame sitter på A-X, eller någon K, likaså med DimonaDeDa. Väldigt osäker och fundersam var jag. Men både jag och Nitrogame synar.

 

Rivern kommer: :5h: vilket jag tyckte va ganska bekvämt. Sitter någon på J? Nä tänkte jag. Sitter någon på ett lyckat och dyrt backdoor-färgdrag? Nää tänkte jag. Kändes som att min kung va ganska bra och stabil här. Inte bästa, men inte det värsta.

 

DimonaDeDa bettar $3.90 och blir all-in.

 

Att DimonaDeDa satt på en 5a räknade jag bort. Knäckt då? Kändes som han/hon inte skulle spelat på detta vis då. Jag tänkte att han/hon kunde sitta med ett misslyckat drag, något underpar, eller ja A-Q eller något och försökte köpa potten.

 

Vad hade ni gjort.......? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...