Gå till innehåll

Online-SM 2015


Recommended Posts

  • Svars 128
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hans inlägg är visserligen bra så finns väl inge anledning att ge honom skit.

Jonas har rätt i en hel del han skriver, men han har en väldigt enögd infallsvinkel (det kan väl JAG säga, va :ola:)

 

Avslutningen på de senaste två bloggarna har varit:

 

Att Pokerevent slarvar bort online-SM trots utfästelser i Per Capsulam-beslutet gör att pokerförbundet, istället för en liten inkomst får en kostnad för det enda som tidigare faktiskt genererat pengar. De har i praktiken slaktat sin kassako och det kommer att ta tid att föda upp en ny. Att de inte gjort det annorlunda beror gissningsvis på att deras ekonomiska uppsida varit för liten jämfört med live-SM, vilket är risken när styrelsen säljer ut ansvaret till ett företag.

 

Om inte Pokerevent kan hitta en bättre partner än Full Tilt som inte satsade ett dugg på turneringsserien, så är de inte rätt företag att arrangera ett online-SM.

 

Jonas verkar tro att Poker-SM online har ett värde för spelsajten. Tyvärr, borta är de tider då Nordicbet betalade Svepof en miljon för att få arrangera tävlingen. Jag vet inte hur mycket Unibet betalade när de var värdar, men kan tänka mig att det var ganska mycket. De senaste två åren har Stars betalt sexsiffrigt. I år?

Låt mig gissa att Full Tilt betalade ungefär noll? Jag jobbar som ni vet på Paf och utan att nämna några direkta siffror så tackade vi nej till ett väldigt lågt pris. Orsak? Om vi arrangerade det hela så tippar jag att vi skulle få cirka 100-150 (*) spelare i turren, vilket skulle vara ett rejält fiasko. Paf och Svepof skulle med dessa siffror få rejäl badwill (vilket nu FTP och Svepof fått). Att stå som arrangör för Online-SM har alltså ur sajtens perspektiv inte ett värde, ja det är till och med ett negativt värde. Så innan ni gnäller för mycket på FTP, lek lite med tanken att de faktiskt har ställt upp för att det över huvud taget skulle bli ett Online-SM...

 

Sedan att reklamen kring SM har varit skit osv är en annan historia, det är jag den första att skriva under på. Men även upplägget har varit uselt, med 7 Texasevent No-limit, inga satelliter, osv. Men största felet är att det finns noll värde i att spela SM. Det finns två sätt att dra dit spelarna:

 

a) Garanterade eller adderade priser

b) Prestige

Del a) kan sajten bidra med. Del b) ligger helt och hållet på Svepof/Pokerevent, det är gratis, men det finns inte. Jag är inne på pokerförbundets hemsida, men ingenstans finns det att läsa vilka som blivit svenska mästare genom åren! Varken live eller online. Vilket annat nationellt förbund i vilken annan sport/spel har inte koll på detta? Det enda som går att hitta är på Wikipedia, där Poker-SM live har uppdaterats av några engagerade personer (jag själv uppdaterade år 2014). Online-Sm slutade man tydligen bry sig om 2009... https://sv.wikipedia.org/wiki/Poker-SM

 

Om vi skulle ställa frågan till förbundet vilka som blivit svenska mästare genom åren så misstänker jag att inte ens de själva har koll på det. Och om inte ens förbundet bryr sig om sina mästare, varför ska då spelarna eller för den del sajterna bry sig om det.

 

Det finns ett sätt att rädda Online-SM i framtiden, enligt mig, och det är att göra som esterna och norrmännen gör, sprida ut eventen på massa olika sajter, alla sajter som skickar spelare till Live-SM får även ett eller två onlineevent. Men först måste förbundet skaka fram prestigen i Sm, annars blir det inte intressant. (Ett del på vägen är att dra ner rejält på antalet SM-titlar till: PLO, TNL, Draw och ett stötevent. Skita i alla andra highrollers, lowrollers, sexmax och fan och hans moster. Varje annat Texasevent utarmar värdet av main event (inklusive High-rollern under Live-SM, givetvis ska Main Event vara den dyraste och (och därmed) mest prestigefulla turren på Malta. Nu blir det en två-bords SnG Texas Highroller som stjäl prestige från Main event).

 

(*) Om vi inte kastade in en miljon i adderade satellitpriser som Unibet gjorde på sin tid för att få dit spelarna, och tyvärr, poker på svenska marknaden är dödare än disco, så de pengarna finns helt enkelt inte att ta. Varför det är dött finns det många anledningar till, jag kan utveckla detta senare, men har inte värde för just den här diskussionen.

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på pokerförbundets hemsida, men ingenstans finns det att läsa vilka som blivit svenska mästare genom åren! Varken live eller online. Vilket annat nationellt förbund har inte koll på detta? Det enda som går att hitta är på Wikipedia, där Poker-SM live har uppdaterats av några engagerade personer (jag själv uppdaterade år 2014). Online-Sm slutade man tydligen bry sig om 2009... https://sv.wikipedia.org/wiki/Poker-SM

 

Om vi skulle ställa frågan till förbundet vilka som blivit svenska mästare genom åren så misstänker jag att inte ens de själva har koll på det. Och om inte ens förbundet bryr sig om sina mästare, varför ska då spelarna eller för den del sajterna bry sig om det.

 

Håller med Ola om allt han skriver, men framförallt vill jag framhäva hur dåligt det är att förbundet inte framhäver sina SM vinnare på sin hemsida. Skandal tycker jag, och oerhört pinsamt. Är inte förbundets största uppgift att ta fram SM vinnare i poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Ola om allt han skriver, men framförallt vill jag framhäva hur dåligt det är att förbundet inte framhäver sina SM vinnare på sin hemsida. Skandal tycker jag, och oerhört pinsamt. Är inte förbundets största uppgift att ta fram SM vinnare i poker?

 

Tack. Att jämföra med Bridgen:

Svenska mästerskap i partävling | Svenska Bridgeförbundet

Svenska mästerskap i lagtävling | Svenska Bridgeförbundet

 

Prispengar i Bridge-SM? Noll kronor, enbart äran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är definitivt enögd och med all rätt.

Om man som underleverantör vet med sig att man inte kan hitta en sajt som klarar av att arrangera online SM ska man inte heller förespegla förbundet något sådant i sitt erbjudande.

Om sajten som man sen förhandlar med inte tror eller försöker få fler spelare än 65st , så är det bättre att tacka nej som ni gjorde. Hade varit bättre att arrangera det som homegame på PS än att försöka sälja det till någon som inte vill ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är definitivt enögd och med all rätt.

Om man som underleverantör vet med sig att man inte kan hitta en sajt som klarar av att arrangera online SM ska man inte heller förespegla förbundet något sådant i sitt erbjudande.

Om sajten som man sen förhandlar med inte tror eller försöker få fler spelare än 65st , så är det bättre att tacka nej som ni gjorde. Hade varit bättre att arrangera det som homegame på PS än att försöka sälja det till någon som inte vill ha det.

Någon som har sett avtalet? Jag har det inte... så jag måste spekulera hejvilt, men kan det inte vara som så att Online-SM måste arrangeras, annars faller avtalet och Svepof "får tillbaks" rättigheterna?

 

Innan nån nu gnäller över att jag spekulerar kring något jag inte har någon aning om: Javisst är det så, det är ju inte jag som gjort så avtalet är hemligt... (Jag har letat på förbundets hemsida under "Dokument", finns avtalet någon annanstans så ber jag om ursäkt, men det är inte mitt fel att jag inte hittat det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avtalet visades upp på årsmötet, utom sida 6 som var underlag för per capsulam-beslutet, den är fortfarande inte redovisad utåt. I den står de belopp som pokerförbundet och PE avtalat om.

 

Per capsulambeslutet skulle släppas när allt var färdigförhandlat (3 veckor uppskattade Mauritz det till på årsmötet enligt protokollet) men inget har hänt.

 

Har sett detaljerna i beslutet och där står ingenting som tvingar PE till någonting, det står en del utfästelser men inget om vad som händer om det inte skulle bli som planerat. Det ser ut som en enkel offert med lite säljpitch om hur bra allt ska bli.

 

Allt som är reglerat står i avtalet som visades på årsmötet, tror det finns i digital form någonstans, ligger säkert på pokerförbundets hemsida, men googla på sökorden poker event avtal pokerförbundet så borde du hitta en länk till allt utom sida 6. Det är ju inga hemligheter då det visats upp på årsmötet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har sett avtalet? Jag har det inte... så jag måste spekulera hejvilt, men kan det inte vara som så att Online-SM måste arrangeras, annars faller avtalet och Svepof "får tillbaks" rättigheterna?

 

Innan nån nu gnäller över att jag spekulerar kring något jag inte har någon aning om: Javisst är det så, det är ju inte jag som gjort så avtalet är hemligt... (Jag har letat på förbundets hemsida under "Dokument", finns avtalet någon annanstans så ber jag om ursäkt, men det är inte mitt fel att jag inte hittat det).

Vilket avtal? Det mellan Förbundet och Pokerevent?

http://svenskapokerforbundet.se/wp-content/uploads/2015/05/Avtal_PE_SvePof.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I punkt C står det att Poker Sm Online ska säljas till tredje part.

 

Under avdelning 1 står Svepofs rättigheter och PEs skyldigheter. PEs enda skyldighet är att minst en gång i månaden hålla styrelsen uppdaterad om evenemangen. Inte mycket till skyldigheter alltså.

 

Under avdelning 2 finns en del om Svepofs skyldiheter och lite PEs rättigheter.

 

Ser man hela avtalet i sin helhet får jag intrycket att PE har en massa rättigheter, men inga skyldigheter.

 

Skadestånden för kontraktsbrott, 250k per år som är kvar av avtalet, låter som väl saftigt.

 

Avtalet är undertecknat av L.O och M.A. Spontant känns det som att den slipade affärsmannen MA är den som knåpat ihop avtalet där han verkligen sett till så att hans intressen är tyngst. Inget fel med det, det är LOs skyldighet att ta tillvara på sina/förbundets intressen, inte MAs!

 

Jag tycker att det är för mycket hackande på MA. Min åsikt är att det är LO som är åsnan i soppan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är för mycket hackande på MA. Min åsikt är att det är LO som är åsnan i soppan.

 

Nu är det väl i ärlighetens namn så att båda personer satt i förra årets styrelse.

 

I deras dåvarande roller borde båda två jobba för förbundets bästa. Jag känner dem inte personligen, men med tanke på vem som hade personliga intressen i avtalet, så är min spontana tanke att MA har övertalat / manipulerat LO till att gå med på avtalet - inte tvärtom.

 

Det är en riktigt sorglig historia eftersom LO i övrigt verkar ha utfört ett ok jobb med SvePof. Det är helt klart att MA inte har haft SvePof i fokus med tanke på hur han hanterade det s.k. Online-SM...

 

När det gäller den nuvarande styrelsen så kan jag bara instämma med Rosjon om det pinsamt dåliga engagemang som blir synliggjort när man läser den senaste intervjun med Ulf Engström i poker listings se.

 

Hatten av och ett stort tack till Terribleturk för den intervjun! Respekt!

Redigerad av Poker_Nick
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl i ärlighetens namn så att båda personer satt i förra årets styrelse.
Du har rätt, jag missade det.

Jag trodde att MAs sista år var 2013.

 

I deras dåvarande roller borde båda två jobba för förbundets bästa. Jag känner dem inte personligen, men med tanke på vem som hade personliga intressen i avtalet, så är min spontana tanke att MA har övertalat / manipulerat LO till att gå med på avtalet - inte tvärtom.
Jag tror att man utifrån den information och med tidigare erfarenheter så trodde dom att detta var det bästa för förbundet. Något ont uppsåt tror jag faktiskt inte finns.

 

MA är ambitiös och vill att detta ska bli bra, även LO. Problemet var att LO inte är så kunnig eller insatt i avtalsrätt som MA. Han försökte nog inte blåsa henne eller PF heller. Man kan tydligt se på avtalet att det är skrivet av amatörer inom avtalsrätt.

 

Det är en riktigt sorglig historia eftersom LO i övrigt verkar ha utfört ett ok jobb med SvePof. Det är helt klart att MA inte har haft SvePof i fokus med tanke på hur han hanterade det s.k. Online-SM...
MA kanske har "tagit sig vatten över huvudet" också. Han har ett heltidsjobb + familj att sköta också.

 

Så vad är alternativet? Hade någon annan gjort detta bättre? Nej troligen inte. Det är för lite folk involverade i detta med PF. Det måste till fler krafter. Alla som tidigare suttit i styrelsen borde gräva ner alla stridsyxor och dra ett streck över allt. Slå ihop alla era krafter, kunnande osv till en gemensam kraft.

Som ledare ska man ha en person som är prestigelös, diplomatisk, ambitiös, utåtriktad, stark, lyhörd och en riktigt bra lagspelare.

Hens drivkraft ska vara möjligheten att bli hjälte, inte pengar.

 

Eller. Avveckla förbundet. Förbundet är för litet för att det ska fungera som ett demokratiskt intresseförbund. Driv pokerförbundet i bolagsform istället. Jag är faktiskt helt säker på att om t ex MA skulle driva pokerförbundet under PE så skulle det bli mycket bättre. Hans drivkraft då skulle vara att tjäna pengar. Den drivkraften skulle också gagna pokerspelarna i längden.

 

Det tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som tidigare suttit i styrelsen borde gräva ner alla stridsyxor och dra ett streck över allt. Slå ihop alla era krafter, kunnande osv till en gemensam kraft.

 

+1

 

Driv pokerförbundet i bolagsform istället. Jag är faktiskt helt säker på att om t ex MA skulle driva pokerförbundet under PE så skulle det bli mycket bättre.

 

Just idag känns det uttalandet nog lite väl naivt.., eller har jag missat något?

Redigerad av Poker_Nick
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just idag känns det uttalandet nog lite väl naivt.., eller har jag missat något?

Mycket möjligt att det är väl naivt. Men hur ser det ut nu? En liten kommersiell aktör som ska samarbeta med en liten ideell aktör i ett projekt som syns vara för stort för dem båda. Båda är kunniga inom området poker och den ena är även entreprenör. Den ideella aktören ska värna sina medlemmar, den kommersiella aktören ska maximera sin vinst. Går det att förena? Kan de samarbeta eller blir de låsta av sina kasst skrivna avtal? Jag menar att de båda blir bakbundna av varandra.

 

Det kanske är lite som att välja mellan pest eller kolera. Men eftersom pest är prövat kanske det är dags att testa kolera? Förstår du vad jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen, varför ska MA/PE ens peta i PF? Min åsikt är att den stora förloraren egentligen är MA/PE. Varför? Han borde kunna driva ett eget håll-käften-live-event utan PF. Hitta på ett eget namn bara, han behöver inte Poker SM Live som varumärke. Han har nästan inget att vinna på samarbetet.

 

Han borde också ha struntat i Poker SM Online och inte haft handen i den syltburken också. Han vill för mycket, tycker och tror jag.

 

Släpp Poker SM till Svenska Spel och döp om eventet till något klatschigt.

 

Sen förstår jag inte varför man kör på Malta. Kör det i Sverige! Turneringspoker är klassat som ett skicklighetsspel, inte ett lotteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det är väl naivt. Men hur ser det ut nu? En liten kommersiell aktör som ska samarbeta med en liten ideell aktör i ett projekt som syns vara för stort för dem båda. Båda är kunniga inom området poker och den ena är även entreprenör. Den ideella aktören ska värna sina medlemmar, den kommersiella aktören ska maximera sin vinst. Går det att förena? Kan de samarbeta eller blir de låsta av sina kasst skrivna avtal? Jag menar att de båda blir bakbundna av varandra.

 

Det kanske är lite som att välja mellan pest eller kolera. Men eftersom pest är prövat kanske det är dags att testa kolera? Förstår du vad jag menar?

 

På vilket sätt är PE låst av sitt avtal? De har ju fått fria händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen, varför ska MA/PE ens peta i PF? Min åsikt är att den stora förloraren egentligen är MA/PE. Varför? Han borde kunna driva ett eget håll-käften-live-event utan PF. Hitta på ett eget namn bara, han behöver inte Poker SM Live som varumärke. Han har nästan inget att vinna på samarbetet.

 

Han borde också ha struntat i Poker SM Online och inte haft handen i den syltburken också. Han vill för mycket, tycker och tror jag.

 

Släpp Poker SM till Svenska Spel och döp om eventet till något klatschigt.

 

Sen förstår jag inte varför man kör på Malta. Kör det i Sverige! Turneringspoker är klassat som ett skicklighetsspel, inte ett lotteri.

 

Uppenbarligen anser de att de behöver varumärket, annars hade de försökt utan. Om du inte förstår varför SM körs på Malta kanske du ska läsa på lite innan du uttalar dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driv pokerförbundet i bolagsform istället. Jag är faktiskt helt säker på att om t ex MA skulle driva pokerförbundet under PE så skulle det bli mycket bättre. Hans drivkraft då skulle vara att tjäna pengar. Den drivkraften skulle också gagna pokerspelarna i längden.

 

freddex,

anledningen till att jag tycker uttalandet var lite väl naivt är att det faktiskt verkar som om MA driver pokerförbundet under PE redan idag..

 

Resultat:

- Ett online-SM som bäst kan beskrivas som ett stort fiasko

- En officiell ordförande som efter sina uttalanden mer eller mindre kan betecknas som en 'lame duck'

- Sämre informationsflöde till oss medlemmar än vad jag någonsin hade förväntat mig.

- Ja, det finns säkert mycket som kunde gjorts annorlunda..

 

Det är möjligt att jag har underskattat MA, och att det avtal han skrivit med Full Tilt mot förmodan är väldigt lukrativt.. Om det finns något värde i det avtal som skrevs mellan Full Tilt och Pokerevent så har det i vart fall hittills inte gagnat pokerspelarna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är PE låst av sitt avtal? De har ju fått fria händer.
Jag menar att man är låsta nu av det urusla konstruerade avtalet (för båda sidor), pga att det är låst i tre år och det höga skadeståndet vid kontraktsbrott. Avtalet är liksom påskrivet och gällande.

 

Jag menar att avtalet är luddigt. Det borde ha varit mycket mer detaljrikt för båda sidor. Allt för att inte riskera hamna i konflikt. Det är fråga om två ekonomiskt svaga aktörer och skadeståndet är därför sinnessjukt stort för en sådan "skitsak".

Uppenbarligen anser de att de behöver varumärket, annars hade de försökt utan. Om du inte förstår varför SM körs på Malta kanske du ska läsa på lite innan du uttalar dig.
Du har en poäng där.

Men jag tror att MA har gjort en missbedömning.

 

Jo jag förstår visst varför man kör på Malta. Jag tror/tycker också att det är en missbedömning.

Se på Krukan som anordnar turneringar varje dag med 40-120 deltagare? (jag tror det är ungefär i den storleken, det var länge sedan jag var där)

Slutet sällskap, medlemskap i pokerförbundet, inga pengar i lokalen...så tror jag det är möjligt att genomföra ett mästerskap.

Eller kanske en stor sponsor kan sponsra med vinstsumman (pengar från online-sm?) och att det skulle vara helt gratis att delta i turneringen? Eller att medlemskapet i Svepof skulle kosta t ex 5000 kr och vinstsumman skulle tas från medlemskassan? Skulle det fungera?

freddex,

anledningen till att jag tycker uttalandet var lite väl naivt är att det faktiskt verkar som om MA driver pokerförbundet under PE redan idag..

Hehe. Kanske du har en poäng där.
Resultat:

- Ett online-SM som bäst kan beskrivas som ett stort fiasko

Jo. Jag vet inte hur mycket av fiaskot som kan tillskrivas MA. Vems uppgift var det att marknadsföra online-sm? Hur såg avtalet ut med FTP? (visst var det på ftp?) FTP hade avtal med Svepof eller PE?
- En officiell ordförande som efter sina uttalanden mer eller mindre kan betecknas som en 'lame duck'
Håller med. Hon var inte rätt person för den positionen. Men fanns det några alternativ?

Ändå modigt av henne att ta sig ann uppgiften, som ingen annan ville ta.

- Sämre informationsflöde till oss medlemmar än vad jag någonsin hade förväntat mig.
Tråkigt. Vems fel? Vem hade den uppgiften?
- Ja, det finns säkert mycket som kunde gjorts annorlunda..
Säkert. Hoppas att Svepof och PE gör en stor och grundlig undersökning av detta sen.
Det är möjligt att jag har underskattat MA, och att det avtal han skrivit med Full Tilt mot förmodan är väldigt lukrativt.. Om det finns något värde i det avtal som skrevs mellan Full Tilt och Pokerevent så har det i vart fall hittills inte gagnat pokerspelarna..
Vet du något som vi inte vet? Var det MA/PE som skrev avtal med FTP? Inte Svepof?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...