Gå till innehåll

5/10 200bb check/raisad turn


Recommended Posts

Hej!

 

Dök upp en hand under senaste sessionen som jag gärna hör lite åsikter om. Jag är väl mest inne på att syna turn, men har ingen riktig plan för river.

 

Vet att fi är kapabel till att kamikazebluffa med hela stacken, men han försöker samtidigt att få ut maximalt värde med sina nötter. Han öppnar f.ö. 24% från CO och viker ca 35% mot 3bet. ~1000 händer.

 

SB: $1312.14

BB: $635.77

CO: $2106.53

Hero (BTN): $1994.38

 

Pre Flop: ($15.00) Hero is BTN with K :club: J :spade:

CO raises to $22.50, Hero raises to $75, 2 folds, CO calls $52.50

 

Flop: ($165.00) J :club: J :heart: 9 :club:(2 players)

CO checks, Hero bets $90.00, CO calls $90

 

Turn: ($345.00) 7 :diamond:(2 players)

CO checks, Hero bets $210.00, CO raises to $690, Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna turn. Sedan är det enligt mig bara att snabbsyna/värdebeta om river är blank. Triss med näst bästa kicker i 3betad pott räcker långt som motivering. Varifrån kommer beslutsångesten på blank river?

 

Nja egentligen ingen beslutsångest mer än att vår näve borde vara en bluffcatcher här som strd. Sen att vi blockar Kc gör ju att fienden inte kommer ha lika många combos av semibluffar. Men har inga planer på att folda men klart är de spysmak i munnen när vi synar riverlastet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja egentligen ingen beslutsångest mer än att vår näve borde vara en bluffcatcher här som strd. Sen att vi blockar Kc gör ju att fienden inte kommer ha lika många combos av semibluffar. Men har inga planer på att folda men klart är de spysmak i munnen när vi synar riverlastet.

 

Jag förstår. Tycker dock ändå att det finns några värdehänder i 35 %-fold mot 3bet-range som man slår med KJ kombinerat med att det även finns semibluffar kvar trots Kc-blockern. Är ju ändå rätt roligt att i motståndarens sits verkligen sätta press på vår range då det är så stor del av den som inte kommer vara rolig att spela för stack med. Ju mer jag tänker på det desto svårare blir spysmaks- och beslutsångestreferenserna att förstå.

 

Jag skulle nästan aldrig kunna ha bättre än KJo här, vilket i sig motiverar att gå för stack.

 

Lägg till att det finns värdehänder hos motståndaren som vi slår. J10s och QJs är ju då ingen stretch att denne spelar vidare.

 

+ att motståndaren definitivt kan ta denna linje med klöverhänder

+ att motståndaren definitivt kan välja att floata med lite allt möjligt och ha planen att reppa en range som vår range har stora problem att fortsätta med.

+ att det egentligen bara är AJ och 99 som vi förlorar mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen säger jag ju inte emot vad du skriver (bra mkt mer utförligt än de jag kladdade ihop) men sen ska de också till att fienden är kapabel till att göra dessa"moves" vilket då knappt hälften av fiendepoolen inte är på 5/10. Ur ett teoretiskt perspektiv skrattar vi ju men i praktiken mot gemene 5/10 blåmes spyr vi på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen säger jag ju inte emot vad du skriver (bra mkt mer utförligt än de jag kladdade ihop) men sen ska de också till att fienden är kapabel till att göra dessa"moves" vilket då knappt hälften av fiendepoolen inte är på 5/10. Ur ett teoretiskt perspektiv skrattar vi ju men i praktiken mot gemene 5/10 blåmes spyr vi på rivern.

 

Det är sant att det inte är alla som gör moves på 5/10. Många spelar bara sina kort väldigt tålmodigt. Nu skriver Giftig i handbeskrivningen att motståndaren är kapabel att kamikazebluffa, vilket åtminstone för mig innebär att han kör stridsvagn lite då och då.

 

Varför inte?

 

Jag brukar inte 3beta 99 eller AJs från knappen. Däremot smiter det in någon AJo men då knappast mot någon som öppnar 24% från co. J9-kombinationerna lämnar jag till någon som foldar mer än 35 % mot 3bet. Med anledning av det är KJo ganska mycket det allra bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var la ändå klöver 4 som kom på turn å bet 50 reraise 280 reraise till 480

 

Nix, du måste spelat en liknande hand isf :)

 

Egentligen säger jag ju inte emot vad du skriver (bra mkt mer utförligt än de jag kladdade ihop) men sen ska de också till att fienden är kapabel till att göra dessa"moves" vilket då knappt hälften av fiendepoolen inte är på 5/10. Ur ett teoretiskt perspektiv skrattar vi ju men i praktiken mot gemene 5/10 blåmes spyr vi på rivern.

 

Du skrev ner mina tankar på pricken på ett bra sätt.

 

+ att det egentligen bara är AJ och 99 som vi förlorar mot.

 

77 borde väl finnas där också, och eventuellt T8s? Osäker på om den senare synas in i den relativt låga foldto3bet % eller ej men det kan jag nog tänka mig. Vet iofs att många av de händer jag har på fi är från trehandat spel så kan tänka mig att han "normalt" viker en aning mer vs 3bet. Bara spekulationer dock.

 

Annars, bra inlägg från dig i tråden som jag tar till mig en hel del ifrån. Tack så mycket!

 

***

Fortsättning på handen:

 

Synade turn och river är väl så blank den kan bli, en röd tvåa. Trots det foldar jag när fi mycket väntat trycker in resterande stack (~1200)... ju mer jag tänker på Markus800s argument desto mer ångrar jag folden. Jag antar att jag blev osäker och påverkades av andra saker i mitt spel jag jobbar på men i denna situationen och mot denna fi borde jag kopplat bort det.

 

Enligt några är väl inte folden så katastrofal om en syn är en spysyn, men jag antar att dom allra flesta håller med om att vi ändå borde(måste?) syna på en så blank river och som spelat tidigare gator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det i teorin ska kunna finnas en del semibluffar hos fi här men jag skulle nog aldrig spela en sämre hand än KJ för värde i hans spot givet stackdjupet.

 

Däremot är det fullt möjligt att vi är lite för starka för att folda sett till vår range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

77 borde väl finnas där också, och eventuellt T8s? Osäker på om den senare synas in i den relativt låga foldto3bet % eller ej men det kan jag nog tänka mig. Vet iofs att många av de händer jag har på fi är från trehandat spel så kan tänka mig att han "normalt" viker en aning mer vs 3bet. Bara spekulationer dock.

77 kan väl kanske finnas där men då får man börja bryta lite mer i postfloptendenser och hur motståndaren vanligtvis spelar mot cbet i 3betade potter. Att lägga till 77 i checksynrangen som standard här lär bli dyrt i längden eftersom den spelar så dåligt. Samma sak med att spela 108s ur position mot 3bet.

 

Vidhåller därför att det nästan enbart är 99 och AJ som du förlorar mot.

 

 

***

Fortsättning på handen:

 

Synade turn och river är väl så blank den kan bli, en röd tvåa. Trots det foldar jag när fi mycket väntat trycker in resterande stack (~1200)... ju mer jag tänker på Markus800s argument desto mer ångrar jag folden. Jag antar att jag blev osäker och påverkades av andra saker i mitt spel jag jobbar på men i denna situationen och mot denna fi borde jag kopplat bort det.

 

Enligt några är väl inte folden så katastrofal om en syn är en spysyn, men jag antar att dom allra flesta håller med om att vi ändå borde(måste?) syna på en så blank river och som spelat tidigare gator?

Det är ju så klart att man vill hitta exploativa hjälteläggningar lite då och då. Gör det själv väldigt ofta mot c/c, c/c, donköverbet-linjer :)

 

Med relativa värdet i din range inräknad och att din hand dessutom är fint underreppad går det inte att argumentera något vidare för en fold, precis som du skriver. Nu är i alla fall tordi väldigt mycket mer skicklig och erfaren än mig själv men att gemene 5/10-reg sällan gör moves blir en ganska fattig anledning till att vika en så här bra hand.

 

 

Jag håller med om att det i teorin ska kunna finnas en del semibluffar hos fi här men jag skulle nog aldrig spela en sämre hand än KJ för värde i hans spot givet stackdjupet.

 

Jag tycker att det låter som en lucka att du skulle välja att pottkontrollera triss i knektar för att det är stackar på 200 bb, nästan oavsett kicker. Innebär det att du går c/c tre gator med QJ mot en standardreg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote name=Med relativa värdet i din range inräknad och att din hand dessutom är fint underreppad går det inte att argumentera något vidare för en fold, precis som du skriver. Nu är i alla fall tordi väldigt mycket mer skicklig och erfaren än mig själv men att gemene 5/10-reg sällan gör moves blir en ganska fattig anledning till att vika en så här bra hand.

Jag tycker att det låter som en lucka att du skulle välja att pottkontrollera triss i knektar för att det är stackar på 200 bb, nästan oavsett kicker. Innebär det att du går c/c tre gator med QJ mot en standardreg?[/quote]

 

Kan la inte säga att vi är underreppade? Har väldigt svårt att se att vi vill ha en shoverange här på turn mot cr vilket snarare betyder att vi är väldigt högt upp i rangen. OM jag inte tror att fienden är kapabel till att ha bluffar och jag återigen gör antagandet att fienden inte spelar sämre såhär för värde aka vår hand är en bluffcatcher tycker jag faktiskt man kan slänga "högt upp i rangen tänket" åt helvete. Jag har alla J9s i den här spotten spec när han bara foldar 35%, rätt övertygad om att mitt postflopspel i poss här krossar han spec när han synar så mycket som han gör.

 

Men enligt OP är fienden kapabel till att "kamikazebluffa" så då blir de ju var vi är i rangen som avgör bestlutet vilket gör att vi spysynar river här.

 

Vidare till att hur man lägger upp sina checkcall ranger tycker jag def att QJ kan vara en checkcall hela vägen. Jag vill då inte landa på river och ha TT som bästa näve därav har jag inget emot att stoppa in de sämre knektarna här så fi inte kan värdebetta oss perfekt vilket han faktiskt kan om vi ska på och slå om våran nötrange som du vill göra.

 

Bra att man varit medlem sen 2005 och fortf inte ens vet hur man citerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan la inte säga att vi är underreppade? Har väldigt svårt att se att vi vill ha en shoverange här på turn mot cr vilket snarare betyder att vi är väldigt högt upp i rangen. OM jag inte tror att fienden är kapabel till att ha bluffar och jag återigen gör antagandet att fienden inte spelar sämre såhär för värde aka vår hand är en bluffcatcher tycker jag faktiskt man kan slänga "högt upp i rangen tänket" åt helvete. Jag har alla J9s i den här spotten spec när han bara foldar 35%, rätt övertygad om att mitt postflopspel i poss här krossar han spec när han synar så mycket som han gör.

Jag kanske missförstått begreppet, men menar alltså underreppade i det avseendet att vi har en väldigt mycket starkare hand än genomsnittet för att cbeta flopp och turn i 3betad pott på JJ97. Egentligen samma sak som att vara högt i rangen. Giftigs text antyder att det är ganska litet antal händer på motståndaren, vilket rimligtvis borde innebära att om det är något som definitivt inte kan kastas åt helvete så är det vår egen range. Däremot kan så göras med en massa andra antaganden.

 

Vidare till att hur man lägger upp sina checkcall ranger tycker jag def att QJ kan vara en checkcall hela vägen. Jag vill då inte landa på river och ha TT som bästa näve därav har jag inget emot att stoppa in de sämre knektarna här så fi inte kan värdebetta oss perfekt vilket han faktiskt kan om vi ska på och slå om våran nötrange som du vill göra.

Jag försöker inte påstå att 1010 ska vara det absolut bästa vi kan komma till river med givet en linje med c/c flopp och c/c turn. Däremot vill jag spela hela rangen på ett konsekvent sätt. Har jag i motståndarens sits bluffar på turn så vill jag ha QJ där också. För att balansera upp c/c-linjen med 1010 kan jag använda annat. Personligen hade jag nog gått för c/c, c/c och cr med såväl bluffar som nöthänder. I synnerhet mot någon som tänker sig att värdebeta perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skippar jag att citera för artt jag inte fattar hur man gör, men du ville raisa dina J på turn (eller du såg de iaf som en lucka att inte göra de? Kan ha missförstått dig här?) vilket gör att vår cc cc linje blir väldigt faceup till att enpar (2pars händer med brädan) blir våra bästa händer. Vilket du iofs nu säger är att du inte vill ska vara fallet) Så hur vill du isf lägga upp din range om du (som jag förstått de vill cr JT Qj på turn),.

 

Håller egentligen med dig om i princip allt du skriver men jag lägger upp mina ranger på ett väldigt exploativt sett som förmodligen fungerar bra mkt bättre i praktiken än vad de i närheten kan görs teoretiskt till ögonblicket att jag respekterar fienden och jag kan anta att han spelar balanserat vilket jag vill säga att 95% av regpoolen på 5/10 inte gör (OP inkluderad, tror du vet vilken hand jag syftar på) då dom är allt för värdeviktigta i alltför många spots. Således blir de att jag exploitar dom genom att inte syna händer jag "borde"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skippar jag att citera för artt jag inte fattar hur man gör, men du ville raisa dina J på turn (eller du såg de iaf som en lucka att inte göra de? Kan ha missförstått dig här?) vilket gör att vår cc cc linje blir väldigt faceup till att enpar (2pars händer med brädan) blir våra bästa händer. Vilket du iofs nu säger är att du inte vill ska vara fallet) Så hur vill du isf lägga upp din range om du (som jag förstått de vill cr JT Qj på turn),.

Det är ett missförstånd. Metaddict skrev att hans tunnaste värde blir med KJ och jag vill hävda att det är en lucka om man vill vara lite besvärlig att möta. Jag har inte diskuterat något kring vilka händer jag vill höja turn med. Snarare vill jag gå c/c turn också om det inte finns orsak till annat.

 

 

Håller egentligen med dig om i princip allt du skriver men jag lägger upp mina ranger på ett väldigt exploativt sett som förmodligen fungerar bra mkt bättre i praktiken än vad de i närheten kan görs teoretiskt till ögonblicket att jag respekterar fienden och jag kan anta att han spelar balanserat vilket jag vill säga att 95% av regpoolen på 5/10 inte gör (OP inkluderad, tror du vet vilken hand jag syftar på) då dom är allt för värdeviktigta i alltför många spots. Således blir de att jag exploitar dom genom att inte syna händer jag "borde"

Jag håller med dig om att många regs är viktade. Sedan förstår jag inte vad du menar med OP. Vad betyder det?

Återigen tillägger jag att jag syaer river här men de är med den där äckligt vattnande spykänslan i munnen förutom ett urval av regs dom jag skrattsynar mot helt enkelt för att dom är "bra" nog att dyka upp med annat än nöt.

 

Det finns några som är sådär och det är då fan en mardröm att möta. Skulle vara kul att nå den nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Egentligen säger jag ju inte emot vad du skriver (bra mkt mer utförligt än de jag kladdade ihop) men sen ska de också till att fienden är kapabel till att göra dessa"moves" vilket då knappt hälften av fiendepoolen inte är på 5/10. Ur ett teoretiskt perspektiv skrattar vi ju men i praktiken mot gemene 5/10 blåmes spyr vi på rivern.

 

Vad är en blåmes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...