Gå till innehåll

NLT - Trn, hur spela mindre Pockets?


Ergo

Recommended Posts

Turneringen har kommit till sitt senare skedde.

Det är nu freezeout som gäller.

 

Medelhögen ligger på 10 000

 

Man själv har lite under det. Runt 7-8000.

Man sitter i mittpossition. Korten delas ut. Två 6or kommer fram.

Blindsen ligger på 300/600.

 

Alla lägger sig fram till dig. Det är runt 2-4 spelare att prata efter dig.

 

Vad gör man?

Gör man en "fixed" raise. alltså till 1200 och blir synad så är alla överkort till 6orna farliga. Man vill ju inte riskera hela sin turneirng på dom.

Så ofta blir det så att man höjjer. Folk flopen kommer t.ex. 3 8 K

 

kan vara hur som helst. Men i alla fall.

Det blir checkat fram till dig. Du höjer, omslag, någon går allin.

 

Du måste lägga dig. På kuppen har du förlorat din raise (1200) ditt andra bet (1200?).

 

Hur ska man spela här?

 

(jag brukar ofta glömma massa jag borde skrivit. så är det otydligt som vanligt säg till) :)

 

* Pillar lite på rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du inte vill riskera hela stacken - alltså är "all-in" uteslutet.

Alla högre bet än 2-3 BB leder väl till att du blir pot-committed?

Call? Never!

Återstår fold eller 2-3 BB raise.

Jag hade raisat 2 BB - det räcker för att de tveksamma skall folda i det här läget om du har en rimligt tight image. Mer än 1200 vill jag inte offra för att sno 900 i blinds.

Är stämningen upphetsad vid bordet kan väl fold vara ett nästan lika gott val?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1 - vem är dina motståndare? Passiva/Aggresiva Lösa/Tighta. Vet du något om deras tidigare resultat?

Fråga 2 - de som sitter efter dig har de stora eller små stackar?

Fråga 3 - Hur betraktar resten av fältet dig? har du varit och grävt i flera potter eller samlat damm på markerna?

Fråga 4 - är detta finalbord? Är i så fall alla in the money

Fråga 5 - om inte är finalbord hur många stackar har du som ligger efter dig, dvs vad är din chans att "folda" in en finalplats.

Fråga 6 - Vad betalar första, andra, tredje osv platsen? Är det 3 dollar eller 30 000 dollar?

 

 

OSV

 

Följdfråga - hur spelar du om bb alternativt knappen synar och floppen kommer 9, kn 3 regnbåge? är du en aggresiv kille som kan fullfölja eller?

 

Det blir mest frågor men det finns inga enkla svar utifrån den fakta du presenterat tyvärr. örstår hur du tänker men du måste tänka ett steg längre.

 

I övrigt håller jag med Johan H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade raisat 2 BB - det räcker för att de tveksamma skall folda i det här läget om du har en rimligt tight image. Mer än 1200 vill jag inte offra för att sno 900 i blinds.

Du betar alltså 600 för att försöka vinna potten på 1500, då synar eller höjer jag med any two cards. Om jag ska stjäla här så höjer jag till 3bb om jag inte vet att stora mörken är jättemesig. På det viset så får de ett ordentligt incitament att lägga sig.

 

 

Är stämningen upphetsad vid bordet kan väl fold vara ett nästan lika gott val?

Ligger något i det. Fast generellt sett så är nog sexorna lite för stora för att jag ska lägga dem mot galningar, jag betraktar nog det här som ett ganska hyffsat uppdubblingsläge om mörkarna är svårstulna. Beror på hur viktigt det är att vinna och motståndarna efter mig så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig beror det ganska mycket på hur aktiv jag varit i de närmsta potterna före. Har jag rotat runt lite och därför riskerar att inte få någon respekt för min höjning så kan jag mycket väl lägga mig här. Annars gör jag nog en standardhöjning på 3-4x bb. Dubbla blinden gör jag aldrig i princip eftersom jag då väldigt ofta får syn av marginella händer. Marginella händer som ofta innehåller två överkort till 66 utan att jag vet ungefär vilka de är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1 - vem är dina motståndare? Passiva/Aggresiva Lösa/Tighta. Vet du något om deras tidigare resultat?

Fråga 2 - de som sitter efter dig har de stora eller små stackar?

Fråga 3 - Hur betraktar resten av fältet dig? har du varit och grävt i flera potter eller samlat damm på markerna?

Fråga 4 - är detta finalbord? Är i så fall alla in the money

Fråga 5 - om inte är finalbord hur många stackar har du som ligger efter dig, dvs vad är din chans att "folda" in en finalplats.

Fråga 6 - Vad betalar första, andra, tredje osv platsen? Är det 3 dollar eller 30 000 dollar?

 

 

OSV

 

Följdfråga - hur spelar du om bb alternativt knappen synar och floppen kommer 9, kn 3 regnbåge? är du en aggresiv kille som kan fullfölja eller?

 

Det blir mest frågor men det finns inga enkla svar utifrån den fakta du presenterat tyvärr. örstår hur du tänker men du måste tänka ett steg längre.

 

I övrigt håller jag med Johan H

 

Fråga 1 : I turneringar vet man ofta inte så mycket om motståndarna. Det kan hända att man suttit med dom vid samma bord ett tag. Men det räcker ändå inte för att bedömma det tycker jag.

 

Fråga 2 : Ofta är det väl någon som är stor som sitter efter en. jag antar att man ska akta sig för att höja om det sitter flera stora stackar efter sig, just för att dom synar med marginala händer.

 

 

Fråga 3 : Jag spelar oftast tight, väldigt tajt. Men bara för det så är det inte alls säkert att folk märker sånt. Ibland kommer det ju in ganska mycket nytt folk hela tiden också för den delen. Så det är väldigt svårt att säga vad dom andra anser mig som; tight / agro / o.s.v..

 

Fråga 4 : Det är inte ett finalbord. Om cirka 40 spelar får pengar är det runt 80-100 spelar kvar.

 

Fråga 5 : Jag ligger lite under "average" Så det borde väl vara cirka 30-40 stackar kanske. (Sådär på en höft).

 

Fråga 6 : spelar ofta turneringarna på expekt De första platserna brukar vara ungefär 2000 1500 1000 (Väldig mycket på en höft)

 

 

Med tanke på vad jag gör efter flopen när det kommer kort som 9, kn 3

så betar jag, höjjer han minsta möjliga (600) så kontrahöjer jag han. Synar han mig och det inte finns några öppna drag så anser jag mig slagen.

 

Om det inträffar så har jag förlorat ungefär:

 

BB * 3 (preflop)

BB * 2 (flop)

 

alltså 5 BB. Är en BB på 600 är det 3000. 3000 marker av mina 7000.

 

Är det verkligen värt det?

 

 

Ector: Det är precis det är jag är oroligt för. Jag vill inte få syn av marginella händer som jag inte har en aning om vilka det är.

 

För om så är fallet så är ju alla överkort till 6orna farliga..

 

 

//Ergo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad jag kan tillföra här, med tanke på kvalitén på spelarna som skrivit..

Men... dina sexor är alldeles för dåliga för din position för att bara dubbla mörken med för det första. Som att fiska efter syn, vilket du inte vill ha. Har du chipleaders bakom dig? Har alla mer än dig? Om du limpar med 66 och någon slår om måste du lägga oftast...

Som du säger, vad som kommer hända är att du i bästa fall snor mörken och om du får syn så är du gigantisk underdog eller 50/50. Och som ector skrev, du kommer inte kunna sätta någon på något speciellt med syn på en sån höjning. Den bygger bara en pott, vilken skulle kunna vara helt okej i ett cashgame i min mening, men i given turnerings-situation känns det bara fel. Vänta på ett bättre läge.

Känner dom dig som en tajt spelare som bara spelar solida händer hade jag kunnat slå om i det här läget också till ca 2500, men röstar hellre för läggning i given position, det är ingen hand jag vill bli inblandad med i i det här läget med dom mörkarna och min position.

Det du måste göra om du ska ha en chans att klara dig i den här turneringen är att dubbla upp dig, och 66 är definitivt fel mer fel hand än rätt att försöka sig på det på. Svårt läge dock. =) Hoppas jag kunde bidra med något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...