Gå till innehåll

Ett försök till comeback inom poker


tornis

Recommended Posts

Tjena,

har inte spelat poker regelbundet på ca 4-5 år. Formaterade datorn häromdagen och hittade på en extern hårddisk en säsong av Poker, serien som gick på kanal 5 med Martin Björk som programledare och Ken Lennard som kommentator. Satte på ett avsnitt igår och intresset återvände. Tycker serien Poker på Kanal 5, som gick i åtminstone 2 säsonger är riktigt bra material om man är nybörjare/medelgod spelare eller bara vill höja pokermotivationen.

 

Jag har tidigare föredragit turneringar, men med HM2 är jag sugen på att spela mer cashgame. Min hittills bästa merit är en 4:e-plats i en 100k guarantee som gav 78k kronor.

 

Jag startar den här "dagboken" för att höja motivationen, få perspektiv på mitt spelande och eventuellt feedback på olika spelbeslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår laddade jag ner Holdem Manager 2 (HM2) som man gratis får testa i en månad. Måste bara lära mig vissa nya uttryck och variabler som används i programmet. Under min storhetstid på 00-talet använde jag excelark för att följa bankrullens utveckling.

 

Jag började med en turnering igår, åkte ut strax innan pengarna med QQ mot KK, inte mycket att snacka om. Eftersom jag skrev tenta igår har jag varit ledig idag o lirat mina två första cg-sessions. Jag börjar att spela på 0.1/0.2 € NL Holdem så får vi se hur det utvecklar sig. Såhär har det börjat:

 

r0wcxs.png

 

Lite knackigt i början, men utvecklade sig fint! +41.79$ till slut

Ska försöka lira ofta nu i början så att jag kommer in i gamet igen.

 

Idag: +$41.79

Totalt: +$41.79

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för lyckönskningarna pojkar (och flickor)! 8-)

 

Har precis kört dagens första grind. Känns rätt bra, är enkelt att identifiera fiskarna på borden med HM2. Kör 2 bord i taget för tillfället men kan lugnt höja antalet bord med HM2 som assistent.

 

 

Om det är någon som läser det här som använder HM2 eller likvärdigt program, vilken/vilka är era viktigaste variabler när ni kategoriserar spelarna på borden?

Själv använder jag de förinställda VPIP PFR AF 3Bet. Jag tycker dessa ofta ger en bra bild av en spelare redan efter bara några varv. Dessutom spelar man ofta mot samma spelare vilket gör att man redan har stats på många.

 

Har hittills inte kollat på min egen stats så mycket, inte mer än de 4 ovannämnda variablerna. Nästa projekt blir att analysera mitt eget spel utifrån hålkort och position.

 

Får lust att klättra i stakes, men jag håller mig på den här nivån ett tag till, är hittills bara uppe i 740 händer. Kör just nu som sagt 2 bord i taget på 0.1/0.2 NL Holdem, 6-seats.

 

Dagens grind:

hte5fl.png

 

Idag: +$52.23

Totalt: +$94.01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade upp lite stats på mig själv, sb är den position jag läcker ifrån, inte helt oväntat. Non suited ace och other suited hand är de enda hålkorten jag ligger tydligt back på. Kan inte tajta till mig så mkt mer, får se om det ser bättre ut med fler spelade händer.

 

Har tajtat till mig lite sen första speldagen iaf, idag snittade jag VPIP/PFR på 24/16. Blir nog där nånstans långsiktiga snittet hamnar. Syns till o med i cash-resultatgrafen att jag spelar annorlunda än dag 1, större showdownvinster och non-showdownförluster istället för vinster.

 

Har nyss lagt till WTSD%, W$SD% och flop-cbet-fold på huden, får se om det ger nåt.

 

 

Idag blev det tre tveksamma stora calls varav 1 gick hem. Måste ta det mer piano. Såhär gick dag 3

 

r9ijrp.png

 

 

Idag: +$30.54

Totalt: +$124.56

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner att jag blir bättre och bättre på att hantera lös/aggresiva motståndare vilket kanske varit mitt största problem hittills. Det spelet måste funka den dagen jag höjer stakesen.

 

WTSD W$SD i huden har inte gett mycket info såhär långt, behövs många händer för att dra slutsatser från dom.

 

Sugen på att gå upp i stakes, nästa nivå blir 0.1-0.2 £ vilket blir en ökning med ~20% i insats och bör ju inte bli någon märkvärd skillnad på motståndet. Steget efter det är längre, då blir det 0.25-0.50 $ eller €.

 

 

 

Har ökat till att spela 3 bord i taget, blev 1½ timmes grind

2efns51.png

 

Idag: +$70.80

Totalt: +$195.36

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört 4 bord i taget idag, har tyvärr inte gått lika bra som tidigare. Börjar nog med 3 bord nästa session. Har haft för jävla svårt med fiskar som har 50+ VPIP, har inte fått några händer heller så har försökt komma in billigt för att sedan få betalt vid träff. Tyvärr var korten emot mig idag med två stora utdragningar, varav en pott på 50€. AA allin på turn mot färgdrag. Aja, firrarna måste vinna potter ibland så att dom fortsätter punga ut pengar.

 

Spelade många händer idag, besviken på resultatet med tanke på hur många händer jag spelat. Blir nog inget grindande imorgon så jag tar nya tag i övermorgon igen. Hej!

 

23savbs.png

 

Idag: +$0.06

Totalt: +$195.41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter två dagars uppehåll satte jag mig vid pokerborden idag igen. Höjde insatsen till 0.1/0.2 £. Blev många händer idag, tog fyra tuffa örfilar på raken tidigt på grinden, förutom det var det inga konstigheter. Läge att byta ut graferna till intjänade big blinds istället för $ snart.

 

23tgk86.png

 

Idag: +$65.36

Totalt: +$260.77

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte samla ihop 1000 poäng på William Hill för att få HM2 gratis istället för att pynta för det. På 252 händer skrapade jag ihop 70 poäng, så det blir till att fortsätta på wh en vecka framöver. Hade problem med internet idag, vågade inte spela mer efter att anslutningen brutits två gånger.

 

Hittills sju spelade dagar och lika många plusdagar. 0,8% p-värde för att jag går breakeven/dag. Stabilt! Nästa vecka är det nog läge att klättra till 0.25/0.50

 

1073y21.png

 

Idag: +$10.27

Totalt: +$271.04

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kaxigt att ha som mål att gå upp i nivå när man har 5 inköp ungefär? :D

 

Jag har inte 270$ i rullen, jag har plussat 270$ ;-)

 

Har ändå inte mer än 460$ på de två pokersajterna, så c:a 9 inköp för nya nivån. Men ska harva på 0.20 veckan ut. Fortsätter det i samma takt tänker jag höja insatsen. Tror nog att det ska räcka med 10 inköp för min lugna spelstil. Gör det inte det, då äre bara att lägga ner. :mrgreen: Måste finnas en del mörtar på den nivån också. 8-)

 

Hela kurvan efter 7 spelade dagar

hsngqu.png

 

Har svårt att se trenden vända o gå nedåt härifrån på samma nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag håller med det lär bli helt varians fritt hela vägen till din första miljon.

 

varians fritt eller variansfritt?

 

Har du själv testat att spela microlimit? Backar man 10 raka inköp på direkten på den här nivån är det inte jättetroligt att man har en stor edge. Pratade dessutom om trenden på 0.20-nivån, inte variansen.

 

Vem sa något om en miljon? Men den är välkommen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Tjäääna, jag ber om ursäkt, hatar såna här skrytidioter (som mig själv), men jag måste skriva av mig mitt glädjerus.

Kvalade in till WSOP-satelliten på betsafe genom pokerforums privata turnering. Fixade precis klonken till Vegas. :ola::D

 

Katjing.

 

 

 

:ola: :ola: :ola::roffe::evil:

 

Grattis! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjäääna, jag ber om ursäkt, hatar såna här skrytidioter (som mig själv), men jag måste skriva av mig mitt glädjerus.

Kvalade in till WSOP-satelliten på betsafe genom pokerforums privata turnering. Fixade precis klonken till Vegas. :ola::D

 

Katjing.

 

Wow, grattis somfan! Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nä, om man skulle dra igång den här skitboken igen när hösten tränger på. Har hänt en del sen sist.

 

Åkte till Vegas i somras o lirade WSOP-eventet. Fyfan vilken rolig resa. Tyvärr inget klirr i kassan på pokerfronten. 7xx plats av 2500 pers. Skäms fortfarande över min allin-syn. Inte en av de vackrare. Tror jag håller den för mig själv tillsvidare, hade hur som helst en 30%are för att dubbla och ligga strax över average. Några fint spelade potter tidigare i turneringen kan jag iaf ta med mig till framtiden. Ett av mina problem på pokerborden i Vegas var att jag överskattade spelarna. Hemma framför datorn skriker jag på alla idioter med fiskspel o tycker jag är bättre än alla andra :D men i Vegas gav jag deras spel alldeles för stor respekt. Kanske inte konstigt med så lite live-spel i bagaget. Cashgame blev det inte heller där borta, hade mycket annat för mig.

 

Annars har jag kommit hyfsat djupt i sunday million o vunnit en billig ~1500-mannaturnering o lite andra småvinster sen senast. Har senaste ~tre veckorna börjat lira lite cashgame igen, slutade upp med det i våras efter för stora motgångar på rad (=tilt). Förde över lite rulle till svs, har snart dubblat dom, så det känns rätt gött. Känns jävligt stabilt på 1/2 än så länge. Tänkte nog höja insatsen om vägen till dubblingen av svs-rullen är stabil. På senaste har det inte blivit jättemycket poker, o snart börjar plugget. Men turneringar varje söndag är målet och cg får vi se hur mycket som hinns med när allt sätter igång.

 

Har också köpt och läst de två första kapitlena i Mathematics of Poker. O när jag har tid blir det kapitel 3. Handlar om optimal play, jävligt intressant. Satt på tuben idag o surfa pf, fick mig att tänka till halva resan på Slaktavfalls inlägg i en annan db.

 

hjälten som får sitt cb x (uttryckt PSB) checkraisad av R (PSB) måste minst gå vidare med, hsyn del av sin range enligt:

 

bjdap4.jpg

 

Tycker just nu att det känns jävligt skevt. Är det optimal play att gå vidare med 2/3 av min range om jag pottar o han pottar tillbaks, dvs (1+1)/(1+1+1)?

Har jag missat nåt?

I samma läge har jag alltid tänkt att jag ska ha minst 1/3 EQ mot motståndarens range i samma läge för att gå vidare (vilket ju måste vara sant inkl alla implicita odds osv).

Edit: Fast det är exploitable play eller?!

 

Nej vafan håller jag på med, måste sova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

bjdap4.jpg

 

Tycker just nu att det känns jävligt skevt. Är det optimal play att gå vidare med 2/3 av min range om jag pottar o han pottar tillbaks, dvs (1+1)/(1+1+1)?

Har jag missat nåt?

 

Hej tornis, såg ditt pm.

 

 

Uttrycket är i PSB, pot sized bet. Och då måste man utgå från den ursprungliga potten. Det är ett sätt att normalisera betsizen så att vi slipper pluppa in Pottstorleken hela tiden.

 

Om du sätter cb, dvs x = 1 (100% pott) blir R = 2 (200% av den ursprungliga potten).

 

Jag ska ge dig ett mer realistiskt exempel, notera dock att jag valt siffror mer för att de ska vara lätta att räkna på än att det är "GTO" på något sätt:

 

BTN ser slug ut och höjer 2.5bb pre

SB suckar uppgivet och foldar

BB muttrar stridslystet sig själv en stund innan han slutligen synar

 

Vi har nu en pott P = 5.5bb och vi tittar på floppen.

 

BTN ser lite nervös ut men väljer ändå att cb:a.

 

BTN cb:ar 4bb (x=4/5.5 = 0.727 eller ca 72% pott)

BB höjer till 12bb (R=12 / 5.5 = 2.182 eller 218% av potten)

 

BTN måste minst försvara (x+1)/(x+1+R) = 44.2% av sin cb-range

 

Om BTN kommer till flop med 550 kombinationer och han cb:ar 366 av dem måste han alltså försvara minst 160 av dem mot en checkraise.

 

I samma läge har jag alltid tänkt att jag ska ha minst 1/3 EQ mot motståndarens range i samma läge för att gå vidare (vilket ju måste vara sant inkl alla implicita odds osv).

 

Det går inte riktigt att räkna så.

 

Notera att antalet kombos du minst måste försvara regleras av hur brett (och med vad) du cb:ar. Nyckelordet är dessutom minst. I många fall ska du försvara bredare. Automatpengar är bara början på hur du beräknar vad du ska försvara.

 

Om du i något läge någonsin känner att din range inte innehåller tillräckligt mycket equity (eller tillräckligt många kombos du vill gå vidare med) för kunna försvara automatpengar bör det vara en varningssignal.

 

Du kan t.ex. lägga upp din cb-frekvens och balansering så att du har mycket cappade spots / måste folda oftare än automatpengar mot en bet eller checkraise. Särskilt på senare gator / särskilda runouts. Men gör du det måste det vara ett medvetet val och ha en riktigt jävla god motivation.

 

 

-----------

 

Edit:

 

Om du är nyfiken på hur man beräknar uttryck som ovanstående kan följande vara till hjälp.

 

Antag att Fi och Hjälte spelar om en Pott P. Hur stor del av sin range måste Hjälte minst försvara för att inte ge Fi automatpengar när Fi cb:ar x procent av pott?

 

Om Hjälte foldar vinner Fi potten P. Detta sker med komplementet till hjältens synfrekvens.

 

Om Hjälte synar antar vi för enkelhetens skull att Fi genast ger upp, då förlorar han sin cb xP (x del av pott). Vi söker punkten då Fi börjar göra automatpengar:

 

2zt8rgh_th.gif

 

relationen mellan hjältesyn och hjältefold är:

 

2qs9ukp.jpg

 

Om vi nu delar med P (som är nollskild) och substituerar erhålls:

 

dnmusi.jpg

 

2ih02ok.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...