Gå till innehåll

Ljushastighetsfråga!


Benganiolo

Recommended Posts

Hej hej!

 

Om Du lyckas få upp en bil i ljusets hastighet, vad händer då om Du tänder lyktorna? :D

 

Fick denna frågan av en kompis och är jag fel ute om jag påstår att ljuset från lyktorna kommer att färdas i dubbla ljushastigheten? :P

 

 

Iofs går det väl inte att färdas i ljusets hastighet, eller minns jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Ades_va har missat all SF filmer där man faktiskt reser i ljusets hastighet... så kan man formulera om frågan:

 

Vad händer om du färdas i en bil som kan resa i en tiondel av ljusets hastighet och lyser med srtålkastarna i färdriktingen? Eller om du lyser en lampa i motsatt riktning? Hur fort färdas ljuset i de båda fallen?

 

Svaret är att ljuset färdas i samma hastighet (fart) i båda fallen nämligen ljusets hastighet som alltid är den samma... ca 300 000 000 m/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen mening i att diskutera ljushastigheten utan att använda relativitet. Ljusets hastighet är absolut! Tid och avstånd är relativa!

 

Visst är frågan meningslös i sig på många nivåer också, eftersom

 

1) man kan aldrig uppnå ljushastigheten

2) om du skulle färdas med ljushastigheten skulle alla objekt bli oängligt förkortade i din färdriktning, och tiden skulle "försvinna".

 

Men, hypotetiskt:

 

Från ditt läge i bilen kommer de att färdas med vanliga ljushastigheten.

För en som står bredvid så kommer han också uppmäta samma ljushastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

 

Om Du lyckas få upp en bil i ljusets hastighet, vad händer då om Du tänder lyktorna? :D

 

Fick denna frågan av en kompis och är jag fel ute om jag påstår att ljuset från lyktorna kommer att färdas i dubbla ljushastigheten? :P

 

 

Iofs går det väl inte att färdas i ljusets hastighet, eller minns jag fel?

Golf II från -89, 1,8 liters motor med schyssta fälgar... nuff said.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, var det inte den här typen av frågor som fysikerna som utvecklade teorierna kring relativitet och kvantumeffekter ställde sig istället för* att göra experiment?

 

Jag kommer inte ihåg svaret. Men för en betraktare i bilens färdriktning borde det bli en rejäl blåförskjutning av strålkastare*. För en betraktare i bilen blir det säkert någon sjuk jäkla effekt.

 

* Betraktaren blir ju iofs duktig överkörd i samma ögonblick som han ser strålkastarljuset så kanske inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, var det inte den här typen av frågor som fysikerna som utvecklade teorierna kring relativitet och kvantumeffekter ställde sig istället för* att göra experiment?

 

Det var i alla fall väldigt likt en av de "enkla" frågorna som Einstein hade som filosofisk bakgrund till sin forskning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, jag är inte helt säker på detta, men om bilen åker i en hastighet nära ljushastigheten (då bilens hastighet = ljushastigheten blir diskussionen omöjlig) och sänder ut ljus, som reflekteras på något föremål utanför bilen skulle det dopplerförskjutas in i det ultavioletta. Så det föraren skulle "se" skulle vara kraftigt blåförskjutet, ja.

 

Var ett par år sedan man läste fysik, men något i denna stilen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...