Gå till innehåll

Hjälp med Överpar nl 1/2 kr


Recommended Posts

Hej!

Jag är ny på forumet men har hängt här ett tag.

Två händer jag spelade idag grämer mig, båda är på samma bord och mot samma spelare dessutom. Hur tycker ni jag spelade dem? Vad hade ni gjort annorlunda?

 

Hand 1

 

Britta 26 (Vanlig / Cash Game )

Texas Hold'em No Limit 1.00/2.00 SEK

Plats 1: kra_mer85 (398.00)

Plats 2: Teddy-KGB (574.55)

Plats 3: Betiwill1 (343.68)

Plats 4: diN_far (222.00)

Plats 5: Hero (608.32)

--------------------------------------------------------------------------------

*** Spelarstatus ***

Betiwill1 är Givare

diN_far Lilla M 1.00

Hero Stora M 2.00

--------------------------------------------------------------------------------

kra_mer85 [N/A, N/A]

Teddy-KGB [N/A, N/A]

Betiwill1 [N/A, N/A]

diN_far [N/A, N/A]

Hero [Knh, Knr]

--------------------------------------------------------------------------------

*** Bet Runda 1 ***

 

kra_mer85 Lägger sig

Teddy-KGB Höj till 5.75

Betiwill1 Lägger sig

diN_far Synar 4.75

Hero Höj till 19.50

Teddy-KGB Synar 13.75

diN_far Lägger sig

--------------------------------------------------------------------------------

*** Flop(Board): ***

 

[3r, 5r, 9h]

--------------------------------------------------------------------------------

*** Bet Runda 2 ***

 

Hero Satsar 34.00

Teddy-KGB Höj till 90.37

Hero Höj till 146.74

Teddy-KGB All-In 555.05

Hero Lägger sig

 

 

 

Hand 2

 

Britta 26 (Vanlig / Cash Game )

Texas Hold'em No Limit 1.00/2.00 SEK

 

Plats 1: zmelz123 (400.00)

Plats 2: Teddy-KGB (700.51)

Plats 3: Betiwill1 (387.66)

Plats 4: hansotto (221.00)

Plats 5: Hero (736.88)

--------------------------------------------------------------------------------

Betiwill1 är Givare

hansotto Lilla M 1.00

Hero Stora M 2.00

--------------------------------------------------------------------------------

zmelz123 [N/A, N/A]

Teddy-KGB [N/A, N/A]

Betiwill1 [N/A, N/A]

hansotto [N/A, N/A]

Hero [Ks, Kh]

--------------------------------------------------------------------------------

*** Bet Runda 1 ***

 

zmelz123 Höj till 9.00

Teddy-KGB Synar 9.00

Betiwill1 Lägger sig

hansotto Lägger sig

Hero Höj till 28.00

zmelz123 Synar 19.00

Teddy-KGB Synar 19.00

--------------------------------------------------------------------------------

*** Flop(Board): ***

 

[3k, Dh, 8s]

--------------------------------------------------------------------------------

*** Bet Runda 2 ***

 

Hero Satsar 58.00

zmelz123 Lägger sig

Teddy-KGB Höj till 208.75

Hero Höj till 359.50

Teddy-KGB All-In 672.51

Hero Synar 313.01

 

Så? vad sägs? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viker mot raise H1, synar flop och synar ner H2 om han inte är supernit. Tycker det är en konstig flopraise med någon del av hans range i H2. Som nämnt är nog 3bet sämsta alternativet i båda händerna

 

edit: vid lite eftertanke kan jag typ tänka mig lägga H2 på flopp också om vi inte berättar för någon att vi hade KK då det är superexploativt att vika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du sizar för dåligt pre i båda händerna, när ngn öppnar och en synar får vi nog slå på lite större än 3x oop. Jag synar nog bara pre i första handen om det inte är ett mongo som aldrig viker vs 3bet och öppnar brett eller någonting. Som resterande sagt är ju 3b/fold iskallt på floppen i första handen, är ditt 3bet en bluff tänker du? 3bettet är super spewigt.

 

KK syna och syna ned. Har inte för mig att jag tycker spelaren i fråga är speciellt stabil, om jag inte minns fel har jag honom grönmarkerad. Förväntar mig väldigt ofta att han kommer dyka upp med randomhänder såsom TJ, T9, AQ, KQ och lite allt möjligt. Finns ingen anledning att 3betta på en sån torr bräda, låt honom fortsätta skjuta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat poker sedan 2003 från och till, aldrig försökt leva på det eller gått in för det ordentligt utan spelar bara för skojs skull. Men ligger trots det breakeven, så jag är ingen duktig spelare och ska försöka förstå och ta till mig era råd här.

 

första synar jag flopraisen och utvärderar, andra är jättefint läge att flatta när han sizear sådär, raise är kallt tycker jag. mot den linjen vikar jag aldrig KK här trots stackdjup

 

H2, tycker du då att jag spelade ok fram till hans raise på flop och att jag då skulle synat, sedan synat turn och river? Kan du förklara den markerade meningen mer ingående jag är inte så high på terminologin :).

 

Ni tycker att jag spelar ok fram till hans raise på flop det är där jag är för aggressiv?

 

Gorrillai

H1: Ja jag borde nog sizat större pre. Och jag såg tyvärr inte mitt 3bet som bluff utan övervärderade antagligen handen rejält. :/. Jag skulle bara synat hans raise och sedan utvärderat de andra två gatorna? Borde jag känt mig slagen efter hans raise och satt honom på ett högre pocket eller set när han gör sin raise på flop? om turn och river inte är av betydelse för brädan och jag synar ner hela vägen blir det väl dyrare att ta reda på vems hand som är bäst än det blev nu?

 

 

Tack för svaren, verkar ha övervärderat min hand efter hans raise på flop båda gångerna och spelat som den fisk jag är :). Efter att jag spelat båda händerna kände jag inte att jag kan ha gjort så mycket fel, men nu förstår jag nog hur jag kunde gjort annorlunda. Är tacksam om ni förklarar så tydligt som möjligt för jag är usel på termer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gorrillai

H1: Ja jag borde nog sizat större pre. Och jag såg tyvärr inte mitt 3bet som bluff utan övervärderade antagligen handen rejält. :/. Jag skulle bara synat hans raise och sedan utvärderat de andra två gatorna? Borde jag känt mig slagen efter hans raise och satt honom på ett högre pocket eller set när han gör sin raise på flop? om turn och river inte är av betydelse för brädan och jag synar ner hela vägen blir det väl dyrare att ta reda på vems hand som är bäst än det blev nu?

 

 

 

Försök tänk i förväg vad du gör om han 4bettar. Eller om du får en syn, 3bettar du JJ på floppen så tar du bara bort hans bluffar. Ang om du ska känna dig slagen beror det på, finns en del spelare som bara slår om för värde och inte slår om drag/sämre händer. Men att sätta honom på ett överpar vore väldigt konstigt tycker jag. Syna floppraisen och utvärdera, denna brädan träffar ju hans range ganska så bra.

 

Preflop ska vi givetvis trebetta JJ men inte på floppen vilket var det han skrev :)

 

"Givetvis" ? Vad gör det till en så otroligt given 3bet egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1. Har inga problem med att lasta flopp, han kommer kunna spela perfekt mot oss i position. Hatar när folk kan äga ens liv sådär. Vi har okej equity mot set, par+fd, fd och combodrag. + att det är jävligt baller också.

 

Hand 2 är du stendöd då han har set 100% av gångerna när han sizar såhär. Ett tecken på att han tycker du är kass och slår om för sällan och alltid har egg här. I en liknande spot med lite mindre size från hans sida tar jag syn på flop.

 

Edit: Och just det, om du aldrig 3-bets bluffar pre bör du siza typ 2-3 gånger så stort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? I H1 finns det ju massa drag som vi slår. Syn och utvärdera turn imo. H2 är ju bara lol. Syn syn syn och ta en pepparkaka typ.

 

Har typ 60% equity i bästa fall, närmare 0% i fler. Är ju helt klart fi-beroende men jag antar att jag gillar att ta den nittiga och exploaterbara vägen ut när vi sitter så pass djupt :-) Synar mycket hellre ner AA/KK då våran equity står sig mycket bättre mot de flesta av hans drag och vi inte behöver herosyna ner med andrapar för 300bigs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I JJ-handen är det ett sämre alternativ att höja tillbaka för att sedan folda. Det på grund av att de draghänder som han semibluffar med mest troligt går all in för att få bästa möjliga chans att träffa när det då garanterat blir två kort som visas. Samma händer är också de du rimligtvis har god chans att vinna mot, medan du har väldigt dålig chans mot triss.

 

Om du i stället synar flopp så ger det dig chansen att utvärdera hans spel på nytt efter att nästa kort visats. Beroende på vad det kortet är kan du bedöma sannolikheten i att han spelar vidare som han gör. En del spelare med sämre drag och andra bluffar kanske fortsätter skjuta sig i sank, medan andra mer försiktiga vill ta ett kort utan att betala något extra.

 

Spelet med att 3beta flopp och folda skulle du med fördel kunna spara till händer som är väldigt dåliga och som saknar rimlig chans att vinna potten.

 

---

 

KK-handen tycker jag känns besvärlig. Det är en väldigt torr bräda, vilket innebär att det inte finns särskilt många draghänder att semibluffa med. Att han värdehöjer något sämre känns inte särskilt sannolikt, inte heller att han bluffar med särskilt många händer. Det jag då brukar försöka tänka är hur många gånger jag sitter i ungefär samma situation och vilken relativ styrka min nuvarande hand har. För mig skulle KK då vara bland det absolut bästa jag kan ha, varför jag också spelar handen vidare. Jag skulle spela den vidare med syn eftersom det ändå behåller händer som jag slår medan en tillbakahöjning definitivt undanröjer sånt.

 

Det som gör din motståndares spel tvivelaktigt kommer ur precis samma resonemang. En höjning med sådan storlek gör att du kommer lägga dig med allt sämre och han han ju faktiskt inte veta att du råkar ha KK just denna gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I JJ-handen är det ett sämre alternativ att höja tillbaka för att sedan folda. Det på grund av att de draghänder som han semibluffar med mest troligt går all in för att få bästa möjliga chans att träffa när det då garanterat blir två kort som visas. Samma händer är också de du rimligtvis har god chans att vinna mot, medan du har väldigt dålig chans mot triss.

 

Om du i stället synar flopp så ger det dig chansen att utvärdera hans spel på nytt efter att nästa kort visats. Beroende på vad det kortet är kan du bedöma sannolikheten i att han spelar vidare som han gör. En del spelare med sämre drag och andra bluffar kanske fortsätter skjuta sig i sank, medan andra mer försiktiga vill ta ett kort utan att betala något extra.

 

Spelet med att 3beta flopp och folda skulle du med fördel kunna spara till händer som är väldigt dåliga och som saknar rimlig chans att vinna potten.

 

---

 

KK-handen tycker jag känns besvärlig. Det är en väldigt torr bräda, vilket innebär att det inte finns särskilt många draghänder att semibluffa med. Att han värdehöjer något sämre känns inte särskilt sannolikt, inte heller att han bluffar med särskilt många händer. Det jag då brukar försöka tänka är hur många gånger jag sitter i ungefär samma situation och vilken relativ styrka min nuvarande hand har. För mig skulle KK då vara bland det absolut bästa jag kan ha, varför jag också spelar handen vidare. Jag skulle spela den vidare med syn eftersom det ändå behåller händer som jag slår medan en tillbakahöjning definitivt undanröjer sånt.

 

Det som gör din motståndares spel tvivelaktigt kommer ur precis samma resonemang. En höjning med sådan storlek gör att du kommer lägga dig med allt sämre och han han ju faktiskt inte veta att du råkar ha KK just denna gång.

 

Tack för din Feedback. Bra förklarat :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...