Gå till innehåll

Revision hos Skatteverket


Smidde

Recommended Posts

Fick precis reda på att jag åkt på revision hos Skatteverket. Vi har bokat in ett möte om några veckor.

 

Nu undrar jag:

 

Finns det något sätt att få ut någon slags rapport om mig innan mötet? Några papper om mitt fall som jag kan ha rätt att läsa? Det skulle underlätta att veta vad de vet och vad de vill.

 

Kan man slippa mötet? Jag har hört att de kan kräva att man loggar in på en massa konton (Paypal, mail etc.) om de har en fysiskt närvarande. Det skulle vara lättare om allt sköttes skriftligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ovan, och de allra flesta av oss som fått SKV efter oss har fått detta via brev, så det lär kunna funka för dig med.

 

De har såklart ingen rätt att tvinga dig oavsett vad, men om du inte är brottsmisstänkt utan bara ska bli upptaxerad rekar jag att du gör som de vill. Annars riskerar du sköntaxering som kan bli bra mycket värre. Men som sagt, be att få insyn i dit ärende och se vad de har på dig.

 

För oss som blev drabbade var ju deras underlag minst sagt bristfälligt i form av summor, men det som ställde till det var att deras underlag redovisade för höga siffror rätt igenom och man tjänade alltså på att lägga korten på bordet.

 

Kan tyckas jävligt fult, men så var det.

 

Ska också lägga till följande, den på SKV som har ditt ärende är inte din motpart i egentlig mening, de har varken vinning eller intresse att du ska åka dit eller betala så mycket som möjligt. Jag har kunnat ha väldigt bra kontakt med min handläggare och hon har hjälpt mig mycket med argument för överklagan inför förvaltningsrätten som mitt ärende nu nått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

 

 

För oss som blev drabbade var ju deras underlag minst sagt bristfälligt i form av summor, men det som ställde till det var att deras underlag redovisade för höga siffror rätt igenom och man tjänade alltså på att lägga korten på bordet.

 

 

Vad kom de siffrorna ifrån då? Bankkonton? Eller var de tagna rakt ur luften?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu misstänker man ju också att de kommer kolla tidigare år. Kan man då rätta sig själv för de åren innan dessa blir granskade? Helst vill man ju då göra det efter beslut om de granskade åren, men innan en ny utredning börjar (om detta är möjligt). Någon som vet hur snabbt de brukar besluta att även tidigare år granskas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ska också lägga till följande, den på SKV som har ditt ärende är inte din motpart i egentlig mening, de har varken vinning eller intresse att du ska åka dit eller betala så mycket som möjligt. Jag har kunnat ha väldigt bra kontakt med min handläggare

 

 

Kände mig tvungen att berätta här att mitt ärende inte alls behandlats så som du beskrivit. I mappen hittade jag bl.a. rena spekulationer som var tagna helt ur luften. (Det mesta stämde, men vissa saker var rena gissningar som jag inte begriper varifrån de fått, vilket jag tycker är allvarligt.) Sedan var allting vinklat till min nackdel. Om ett konto styrkte någonting som var till fördel för mig så lät man helt enkelt bli att ta upp det kontot. Man utelämnade helt enkelt allt som talade för mig.

 

Tonen som användes vid mötet var föraktfull och jag blev t.o.m. skrattad och fnyst åt. Jag är helt säker på att detta tillvägagångssätt är ett sätt att straffa folk nu när dubbelbestraffningen är borta. I stället vill de skrämmas och kränka. Inte okej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...