Gå till innehåll

Ny Laptop!


Kolle11

Recommended Posts

Hej!

 

Det är så att jag funderar på att köpa en ny dator och jag vet att det finns tidigare trådar men tänkte att tekniken hela tiden utvecklas så det kanske hade kommit nya komponenter som var bättre än de som rekommenderas förrut.

 

Det jag vill ha ut av datorn är att den ska vara tystlåten och klara av att multitabla poker, se hdfilm, streama fotboll. Det ska även gå att koppla in två skärmar och det ska finnas hdmi uttag. Den ska även klara prestandakrävande spel!

 

Jag vill gärna ha den så billig som möjlig men någonstans runt 4-6k.

 

Det ska även vara en 15 tum skärm så att det går att grinda stabilt på även om man åker tåg etc. Gärna 1200 upplösning!

 

Länka gärna till laptops som ni anser möter mina krav!

 

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till men du kommer lugnt behöva gå upp ett antal 1k-lappar innan du hittar en som klarar av allt du vill med den

 

Har funderat på att ta en stationär och använd min gamla laptop till skolan etc. Är det billigare att köpa stationär? är det möjligt att få den stationära i ett sånt litet skal som jag sett cirkulera på pf?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på att ta en stationär och använd min gamla laptop till skolan etc. Är det billigare att köpa stationär? är det möjligt att få den stationära i ett sånt litet skal som jag sett cirkulera på pf?

 

Mvh

 

Givetvis är stationära datorer billigare och bättre. Köpte en laptop rätt nyligen för 8k, det går väl att göra allt på den som du nämnde förutom att den inte har 2 uttag för skärmar. Så kan du tänka dig att gå upp någon tusenlapp eller två kan du nog säkert hitta något. Fast har du en laptop som du kan grinda/plugga på utan problem är det väl skönare med en stationär. Så sjukt mycket mer dator för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är stationära datorer billigare och bättre. Köpte en laptop rätt nyligen för 8k, det går väl att göra allt på den som du nämnde förutom att den inte har 2 uttag för skärmar. Så kan du tänka dig att gå upp någon tusenlapp eller två kan du nog säkert hitta något. Fast har du en laptop som du kan grinda/plugga på utan problem är det väl skönare med en stationär. Så sjukt mycket mer dator för pengarna.

 

Hej!

 

Få bärbara/laptops har uttag för två externa skärmar men nästan alla har uttag för en extraskärm, nuförtiden är de uttagen nästan alltid HDMI. Men om man nu behöver två externa skärmar finns det USBdongles som fixar detta.

 

MVH

 

Murat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är stationära datorer billigare och bättre. Köpte en laptop rätt nyligen för 8k, det går väl att göra allt på den som du nämnde förutom att den inte har 2 uttag för skärmar. Så kan du tänka dig att gå upp någon tusenlapp eller två kan du nog säkert hitta något. Fast har du en laptop som du kan grinda/plugga på utan problem är det väl skönare med en stationär. Så sjukt mycket mer dator för pengarna.

 

Mhm k! Kanske blir att köpa en stationär! Vad skulle en bra stationär dator kosta och vilka förslag hade ni gett? Om man vill ha med ett sånt litet chassi, vad kostar det? Vill verkligen ha en bra dator som inte laggar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Få bärbara/laptops har uttag för två externa skärmar men nästan alla har uttag för en extraskärm, nuförtiden är de uttagen nästan alltid HDMI. Men om man nu behöver två externa skärmar finns det USBdongles som fixar detta.

 

MVH

 

Murat

 

 

Det stämmer väl inte, nästan alla har ju både HDMI och VGA.

 

Se hdfilm, mulitabla poker och strema fotboll är inte spec. krävande, för det krävs inte ens ett dedikerat grafikkort. Det är väl en som klarar spelen du vill spela som du kan kika efter, då är dedikerat grafikkort att rekommendera. Du skulle nog få fler/bättre svar om du frågade på sweclockers.com. Fråga bara efter en dator som klarar de spel du vill spela, om den gör det klarar den det andra också....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa två rekades på sweclockers, dock sa de att om jag ville ha allt jag efterfrågade så fick jag gå upp till 9k, vad är ers åsikter om dessa två paket? För o nackdelar?

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3912885/2013-09-20

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3905076/2013-09-18

 

Första länken får bli dator1 och andra dator2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer väl inte, nästan alla har ju både HDMI och VGA.

 

Se hdfilm, mulitabla poker och strema fotboll är inte spec. krävande, för det krävs inte ens ett dedikerat grafikkort. Det är väl en som klarar spelen du vill spela som du kan kika efter, då är dedikerat grafikkort att rekommendera. Du skulle nog få fler/bättre svar om du frågade på sweclockers.com. Fråga bara efter en dator som klarar de spel du vill spela, om den gör det klarar den det andra också....

 

Hej, ja, du har givetvis rätt, många har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte satsa på ett lite kraftigare nätagg? 400w lär ju vara lagom tråkigt, har ingen aning ens om det går att köra alla komponenterna med 400w.. Antar att du redan kollat det. Men jag skulle nog rekommendera att du köper ett annat nätagg, så slipper du köpa nytt nätagg om du skulle få för dig att byta någon del. Kostar ändå bara 1kr/w ungefär. Nätagget i sig verkade inte så bra heller, är inte så insatt dock. Skulle nog rekommendera 600w kanske och satsa på ett 80+.

 

Sen kan du ju snåla ned på det genom att skippa att köpa OS ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte satsa på ett lite kraftigare nätagg? 400w lär ju vara lagom tråkigt, har ingen aning ens om det går att köra alla komponenterna med 400w.. Antar att du redan kollat det. Men jag skulle nog rekommendera att du köper ett annat nätagg, så slipper du köpa nytt nätagg om du skulle få för dig att byta någon del. Kostar ändå bara 1kr/w ungefär. Nätagget i sig verkade inte så bra heller, är inte så insatt dock. Skulle nog rekommendera 600w kanske och satsa på ett 80+.

 

Sen kan du ju snåla ned på det genom att skippa att köpa OS ;)

 

Borde inte de på sweclockers tänkt på det angående nätagg? Vill ha ett sånt litet chassi som jag såg här på pf men hittar det inte, såg ut som ett litet Xbox typ! Någon som vet vad jag menar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte de på sweclockers tänkt på det angående nätagg? Vill ha ett sånt litet chassi som jag såg här på pf men hittar det inte, såg ut som ett litet Xbox typ! Någon som vet vad jag menar ?

 

Chassit du pratar om finns i dagboken Team Pluswajn om du går in och letar i dagboksdelen.

 

Ang nätagget så är folket på sweclockers mycket kunnigare än vad jag är. Om folket där rekommenderar dessa nätagg bör det inte vara några problem. Tyckte bara det lät lite väl lite med 400w.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassit du pratar om finns i dagboken Team Pluswajn om du går in och letar i dagboksdelen.

 

Ang nätagget så är folket på sweclockers mycket kunnigare än vad jag är. Om folket där rekommenderar dessa nätagg bör det inte vara några problem. Tyckte bara det lät lite väl lite med 400w.

 

Tror du att ovannämnda datorer går att bygga in i det lilla chassit jag menade? En fråga till, om jag aldrig skruvat ihop en dator kommer jag att fixa att skruva ihop den jag plockar ihop utan problem? Går det att förstöra delarna om man placerar dem fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Använder tråden igen för jag har valt att fokusera på en bra laptop, vill som sagt gärna kunna koppla in två skärmer, ha HDMI, SSD-disk, aldrig slöa. En bra laptop som håller ett tag

 

 

Har tittat på dessa tre,

 

Dator 1

 

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180544-lenovo_y510p_156_full_hd-i7-4700mq-8gb-1tb__24gb_ssd-2x_gt750m_2gb_sli-win_8#overview

 

Dato 2 är tusen kr dyrare men något bättre

 

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/181379-lenovo_y510p_156_full_hd-i7-4700mq-16gb-1tb__24gb_ssd-2x_gt755m_2gb_sli-win_8

 

Dator 3 saknar SSD,

http://www.inet.se/produkt/1970809/asus-g55vw-rog

 

Några andra som har nått bättre förslag?

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder tråden igen för jag har valt att fokusera på en bra laptop, vill som sagt gärna kunna koppla in två skärmer, ha HDMI, SSD-disk, aldrig slöa. En bra laptop som håller ett tag

 

 

Har tittat på dessa tre,

 

Dator 1

 

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180544-lenovo_y510p_156_full_hd-i7-4700mq-8gb-1tb__24gb_ssd-2x_gt750m_2gb_sli-win_8#overview

 

Dato 2 är tusen kr dyrare men något bättre

 

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/181379-lenovo_y510p_156_full_hd-i7-4700mq-16gb-1tb__24gb_ssd-2x_gt755m_2gb_sli-win_8

 

Dator 3 saknar SSD,

http://www.inet.se/produkt/1970809/asus-g55vw-rog

 

Några andra som har nått bättre förslag?

 

 

Mvh

 

Tycker samtliga såg bra ut iaf. Står ju att sista hddn har 8gb ssd dvs hybrid. Vet inte hur det fungerar i praktiken, men i teorin så är det ungefär så som att den lägger över det som används frekvent till ssd-delen av hddn om du nu inte visste det dvs. Har det själv på min laptop, det är ju bara en disk liksom så vet inte riktigt vilket av mina program som ligger på ssd-delen eller hur man kollar upp. Men är iaf nöjd so far med min laptop.

 

Dock kan jag iaf säga att jag ångrar att jag köpte en stor laptop :D (15.2" eller ngt sånt). Om du ändå kommer ha den hemma och koppla in skärmar osv så är det ingen idé nästan imo att ha en sån stor. Bara jobbigt att bära på om du nu kommer bära runt på den dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag mest insnöad på någon av dessa två

 

http://www.siba.se/product/15453045/ux31a-r4048h-i7?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

 

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/181379-lenovo_y510p_156_full_hd-i7-4700mq-16gb-1tb__24gb_ssd-2x_gt755m_2gb_sli-win_8

 

Den från siba har bara 13 tums skärm o lyckas inte hitta den i 15, vill verkligen ha 15. Vad tror ni om dessa två i jämförelse med dator 1 och 2 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skärmar du tänkt koppla till? Ska du ha en med riktigt vass upplösning så köp en laptop som har displayport.. får inte ut över 1920 på de andra... även displayport som gäller om du tänkt köra nån 144hz skärm elr liknande..

 

Jag har en asus g750JW,, har testat med 3 skärmar, funkar kanon=) Lite större laptop dock men inget som stör mig.. vill ha en 17" när jag lirar ändå:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...