Gå till innehåll

Scam på hotell Arts i Barcelona


killerwolf

Recommended Posts

YTTERLIGARE EN HACKING-SKANDAL

 

http://forumserver.twoplustwo.com/29/news-views-gossip/my-unbelievable-ept-barcelona-story-1369171/

I den gamla tråden(som numera är låst då Jeans la ut en utförligare story i denna) så nämnde någon att svenskar har också åkt på liknande händelser, utöver Jeans, 0human0, samt nån ryss så även svenskar(dessa är då alltså _ENBART_ de som har återvänt till sitt hotellrum "oväntat" och upptäckt att datorjäveln är borta.. så antalet drabbade kan ju vara ett STORT nummer). Detta är väldigt omfattande och förtjänar sin egen tråd så drabbade svenskar kan gå ihop och bearbeta hotellet för information, kräva att de kollar videoupptagningar etc.. Ensam är inte stark helt enkelt.

 

Hade skapat en ny tråd om jag hade fattat hur i hela fan man gör på denna sida, men en mod kan nog säkert göra det åt mig då detta verkligen bör synas och höras på vårat forum!

 

TY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknar med att man är nobody nog i pokervärlden för att inte vara en target... Otrevligt somfan iaf. Laptopen behövde en formatering för 2 år sedan så en duglig nog ursäkt att få tummen ur!

 

iom att typ 5-6 pers har snubblat på ett rum utan laptop som sedan magiskt kommit tillbaka så skulle jag tro att mörkertalet drabbade är rätt jävla fucking stort iom att targetar man en liten crowd nosebleeders så fuckar man ju liksom inte upp deras whereabouts medan man utför sin lilla operation.

 

de har nog gått på kvantitet över kvalitet, så jag skulle formatta om jag hade bott på arts iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iom att typ 5-6 pers har snubblat på ett rum utan laptop som sedan magiskt kommit tillbaka så skulle jag tro att mörkertalet drabbade är rätt jävla fucking stort iom att targetar man en liten crowd nosebleeders så fuckar man ju liksom inte upp deras whereabouts medan man utför sin lilla operation.

 

de har nog gått på kvantitet över kvalitet, så jag skulle formatta om jag hade bott på arts iaf.

 

Samtliga spelare jag pratat med här i Barcelona som bor på Arts och har datorn med sig kommer att formatera sina datorer. En del byter ut datorn helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nu är det ett tag sen jag höll på med sånt här men borde det inte räcka att man skapar en användare med lösenord på datorn för att dessa odågor inte ska komma in i burken och installera oegentligheter?

 

Borde ju vara det första man gör på datorn tycker jag om man nu spelar för en massa slantar.

 

Såvida man inte tar emot nåt på Skype etc obv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett tag sen jag höll på med sånt här men borde det inte räcka att man skapar en användare med lösenord på datorn för att dessa odågor inte ska komma in i burken och installera oegentligheter?

 

Borde ju vara det första man gör på datorn tycker jag om man nu spelar för en massa slantar.

 

Såvida man inte tar emot nåt på Skype etc obv.

 

Faktiskt enklare än så, räcker att sätta dit en skärmsläckare med text i 3D som säger "Rör inte min dator!"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett tag sen jag höll på med sånt här men borde det inte räcka att man skapar en användare med lösenord på datorn för att dessa odågor inte ska komma in i burken och installera oegentligheter?

 

Borde ju vara det första man gör på datorn tycker jag om man nu spelar för en massa slantar.

 

Såvida man inte tar emot nåt på Skype etc obv.

 

nix, jag föreslår du läser tråden. Han hade även ett lösenord vid bios-bootup om jag inte missminner mig(vilket också är lätt att gå runt). Det första som väckte varningsklockor hos honom var att datorn bootade inte på vanligt vis, dvs man hade bootat datorn annorlunda just för att gå runt lösenordshinder.

 

Finns allehanda knep, finns bara ett säkert sätt att förhindra en hacker från att ta sig in i ens burk enligt mig och det är att ta bort den fysiska möjligheten, lås in i rumskåpet, om för litet; skaffa laptopcases med hardcasing som går att låsa etc... Ej säker om truecrypt och likn hjälper fullt ut så lämnar det till bättre vetande.

 

Faktiskt enklare än så, räcker att sätta dit en skärmsläckare med text i 3D som säger "Rör inte min dator!"..

 

 

Det skall vara släckaren med massa rör, annars är den useless.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en underbar lösning mot alla virus och attacker.

Nya formatera datorn och ominstallera windows, när du installerat alla program du använder tex HM spotify osv ska du ta följande steg:

 

Installera ett program som heter Deepfreeze.

Det deepfreeze gör är att varje gång datorn startar om så försvinner alla ändringar man gjort på HD, så ingen kod eller program kan sparas. vad man än gör med dator så blir den återställd det till skick som man "frös" den i. vill man installera flera saker eller spara saker lokalt på datorn kan man stänga av programmet och installera det man vill för att sedan återuppta funktionen. Det är ett krypterat lösenord med hög kryptering som behövs och för att göra det svårt för eventuell hacking så slumpar man ett lösenord med random password generator som man kan hitta på google(ladda inte ner ett program utan använd webformuläret)!

ta 12 karaktärer med blandning av gemener och versaler samt tecken och siffror

Obs skriv inte ner det lösenordet utan se till att memorera det direkt.

 

HM servern får man köra på en annan dator då händerna inte kan sparas lokalt, hur du sätter upp en sql server på en annan dator kan du googla dig fram till, man behöver inte vara expert för att lösa allt detta.

 

Förslagsvis så tankar du allt du behöver på annan dator du anser vara säker och lägger in det på en USB sticka.

 

Och vips, nu behöver vi inte ens ett virusprogram eller oro sig när man porrsurfar på suspekta sidor, samt att du kan öppna alla email du någonsin får eftersom eventuella virus du får kommer att försvinna så fort du rebootat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är onödigt cynisk, men känns som under 1% att det ens gått till åtal om Jeans stannat kvar och lämnat fullständiga uppgifter till polisen.

 

Av ren nyfikenhet så vore det festligt att få reda på om något liknande, alltså att en privatperson fått spyware installerat under liknande omständigheter lett till fällande dom någonsin i något land. Känns som kombination krånglig teknik, kostsam utredning, oprioriterad falltyp och oklara utsikter gällande dom leder till runda arkivet rätt omgående hos de allra flesta länders polisorganisationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är onödigt cynisk, men känns som under 1% att det ens gått till åtal om Jeans stannat kvar och lämnat fullständiga uppgifter till polisen.

 

Av ren nyfikenhet så vore det festligt att få reda på om något liknande, alltså att en privatperson fått spyware installerat under liknande omständigheter lett till fällande dom någonsin i något land. Känns som kombination krånglig teknik, kostsam utredning, oprioriterad falltyp och oklara utsikter gällande dom leder till runda arkivet rätt omgående hos de allra flesta länders polisorganisationer.

 

Att folk åker dit för att dom keyloggat sitt ex och den typen av grejer är väl inte helt ovanligt. Men att folk åker dit för intrång och manipulation av en enstaka dator som i detta fallet händer nog knappast.Särskilt inte när flera länder är inblandade.

Då skall det vara grejer i mycket större skala typ Darkmarket och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
As there probably won't be coming any more updates to this;

Pokerstars told me the suspects were from Sweden, and have a history of doing something like this. I won't speculate on who it might be, just felt it might be good for people to know. That's it for me for this case.

 

Källa: http://forumserver.twoplustwo.com/29/news-views-gossip/my-unbelievable-ept-barcelona-story-hotel-rooms-arts-barcelona-broken-into-plant-trojans-1369171/index76.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är onödigt cynisk, men känns som under 1% att det ens gått till åtal om Jeans stannat kvar och lämnat fullständiga uppgifter till polisen.

 

Av ren nyfikenhet så vore det festligt att få reda på om något liknande, alltså att en privatperson fått spyware installerat under liknande omständigheter lett till fällande dom någonsin i något land. Känns som kombination krånglig teknik, kostsam utredning, oprioriterad falltyp och oklara utsikter gällande dom leder till runda arkivet rätt omgående hos de allra flesta länders polisorganisationer.

 

~6 träffar på "keylogger" på Karnov

 

Ett utdrag från en av domarna:

 

Mot bakgrund av det nu anförda kan noteras att det av utredningen i målet framgår

följande beträffande de bakomliggande förhållandena. En anställd vid Skandinaviska

Enskilda Banken AB:s (härefter SEB) kontor på Magnus Ladulåsgatan i Stockholm

skaffade sig tillgång till en kollegas inloggningsuppgifter genom att på dennes

arbetsstation placera en s.k. keylogger som lagrade kollegans tangenttryckningar. Efter

ett misslyckat försök den 14 oktober 2010 förde den anställde under fredagskvällen

den 15 oktober 2010, med hjälp av de olovligt åtkomna inloggningsuppgifterna, över

sammanlagt 52 880 000 kr från tolv privatkunders konton i SEB till bolagskonton

tillhörande Byggfixaren i Uppsala AB, Exclusive Event AB respektive Infrafiber

Stockholm AB. Den person som förde över pengarna har dömts för grovt bedrägeri.

 

EDIT: För att förtydliga, saknas massvis av tingsrättsdomar på Karnov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mer ute efter brott där inget annat, grövre brott kunnat påvisas och det dessutom verkar krävas någorlunda mycket jobb för att ens kunna hitta en gärningsman. Mina fördomar säger mig att poliser är mycket oförtjusta i utredningar som kräver någorlunda mycket jobb, särskilt om det rör sig om massa teknologisk voodoo.

 

Dessutom så är det ju rent krasst lite dålig ekonomi att lägga kanske hundratals utredartimmar på att fälla någon för datorintrång när det väl knappast blir så mycket mer än böter till slut. I fallet med vår finske vän så säger han ju till innan de gjort något faktiskt grovt, och dessutom är det nog lite oklart om det alls är brottsligt att tjuvkika på någons kort när man spelar poker på Internet och i så fall på vilket sätt.

 

Att rättsväsendet är villiga att jobba lite när det rör sig om 53 stulna makaroner, gissningsvis med rejält med lättföljda pappersspår, är ju däremot inte så förvånande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...