Gå till innehåll

Den giftfria matlagningstråden!


Starfitter

Recommended Posts

  • Svars 117
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Så gott som giftfria chokladbollar

 

När sötsuget smyger sig på är dessa perfekta att ta till som snask!

 

Har inte testat att minska antalet dadlar men kan tänka mig att det går att mixtra lite med. Dadlarna ger sötman men bidrar även till en kletigare konsistens, skulle rekka att öka mängden kokosfett om man vill ta bort någon/några dadlar.

 

1 dl naturella cashewnötter

4 msk riven kokos

6 dadlar utan kärnor (kolla så de är sirap- och sockerfria, jag använder färska dadlar och pillar ut kärnorna själv)

1 msk kokosfett (jag kör på kokosolja, den är fast i konsistensen så länge den inte står för varmt)

4 msk kakao

3 msk malda linfrön

1/2 tsk vaniljpulver (går med vaniljsocker)

En gnutta salt

Kokos att rulla dem i

 

Kör cashewnötterna och 4 msk kokos i en matberedare/mixer tills allt är som pulver. Häll i resten av ingredienserna och kör tills det blir en smet/deg. Forma bollar (rätt så små) och rulla i kokosen. Smakar bäst när de har fått stå i kylskåpet en stund och ihop med en kopp kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vet inte om giftfritt, överlåter det till experterna i tråden men piskade ihop en ganska schysst curry för någon dag sen.

 

Kycklingfilé

Kvarg

vattenkastanjer

bambuskott

blomkål

broccoli

svamp

färsk thaibasilika

curry

purjolök

 

lasta i någon burk kvarg i en gryta, stek kylling, skär i lagom bitar, ös i allt annat gödigt, koka upp tills den är gottig. Riv blomkål, stek på hög värme 2-3min så får man ett schysst blomkålsris utan kolhydrater.

 

Tror det mesta är nyttigt i denna och det var riktigt gott! :)

 

edit: bild också

 

6qgM7ZOl.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gott som giftfria chokladbollar

 

När sötsuget smyger sig på är dessa perfekta att ta till som snask!

 

Har inte testat att minska antalet dadlar men kan tänka mig att det går att mixtra lite med. Dadlarna ger sötman men bidrar även till en kletigare konsistens, skulle rekka att öka mängden kokosfett om man vill ta bort någon/några dadlar.

 

1 dl naturella cashewnötter

4 msk riven kokos

6 dadlar utan kärnor (kolla så de är sirap- och sockerfria, jag använder färska dadlar och pillar ut kärnorna själv)

1 msk kokosfett (jag kör på kokosolja, den är fast i konsistensen så länge den inte står för varmt)

4 msk kakao

3 msk malda linfrön

1/2 tsk vaniljpulver (går med vaniljsocker)

En gnutta salt

Kokos att rulla dem i

 

Kör cashewnötterna och 4 msk kokos i en matberedare/mixer tills allt är som pulver. Häll i resten av ingredienserna och kör tills det blir en smet/deg. Forma bollar (rätt så små) och rulla i kokosen. Smakar bäst när de har fått stå i kylskåpet en stund och ihop med en kopp kaffe.

 

 

Lät jävligt gott, måste prova :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Svarta bönor måste väl vara super-mat? Råkade köpa en burk häromdan och 250g avrunna bönor på burk från zeta innehåller visst 23 gram protein.

 

Blandade iaf nyss bönorna med 1/3 gurka, 1 tomat, 1/2 finstrimlad rödlök och en vinägrig vinegrett gjord på vanlig rödvinsvinäger och ungefär lika mycket nice olivolja, salt o nymalt peppar. Avnjöts tillsammans med en två äggs omelett.

 

vh

 

Dagens tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarta bönor måste väl vara super-mat? Råkade köpa en burk häromdan och 250g avrunna bönor på burk från zeta innehåller visst 23 gram protein.

 

Blandade iaf nyss bönorna med 1/3 gurka, 1 tomat, 1/2 finstrimlad rödlök och en vinägrig vinegrett gjord på vanlig rödvinsvinäger och ungefär lika mycket nice olivolja, salt o nymalt peppar. Avnjöts tillsammans med en två äggs omelett.

 

vh

 

Dagens tips

 

Skippa bönorna så gillar jag den där rätten =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger panelen om surkål?
Är väl lite nutritionistiskt poänglös om den inte är mjölksyrad och levande. Rekar hemgjord (supermånga antroposofiska ullkoftepoäng på det) eller Tistelvind.

 

Promenerade förbi Oaxen skafferi för någon timme sedan och köpte en färsk korv. Stekte just upp den och avnjöt med en stor hög surkål samt dijon-senap.
Försökte du göra choucroute garnie eller råkade det bara bli lite likt? Om inte, försök göra det. En kulturellt tysk rätt som blir nationalrätt i Frankrike inses lätt måste vara fantastisk.

 

Svarta bönor måste väl vara super-mat?
De skiljer sig väl inte särskilt från andra bönor?

 

Pro: Bra makron

 

Con: Fisar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa bönorna så gillar jag den där rätten =)

 

Åt samma sallad igår utan bönor och det var verkligen oväntat lite njutningssänkning när bönorna marinerades i den syrliga dressingen ;-)

 

 

Är väl lite nutritionistiskt poänglös om den inte är mjölksyrad och levande. Rekar hemgjord (supermånga antroposofiska ullkoftepoäng på det) eller Tistelvind.

 

Surkålen var polsk, köpt på Cajsa Warg och med innehållsförteckningen "vitkål, salt". Är tistelvind unika med att ha "levande" surkål?

Försökte du göra choucroute garnie eller råkade det bara bli lite likt? Om inte, försök göra det. En kulturellt tysk rätt som blir nationalrätt i Frankrike inses lätt måste vara fantastisk.

 

Råkade bara bli lite lätt likt, men tack för tipset

 

 

De skiljer sig väl inte särskilt från andra bönor?

 

Inte hundra på hur bra högt bönor generellt räknas, token verkar äta mer kött än bönor..

 

Pro: Bra makron

 

Con: Fisar

 

Bland de minst goda bönorna imo.

#Kidneycrew checking in

 

Ska köpa en burk kidney imorrn o testa din tes. Ska förövrigt också försöka bemästra Spansk omelett, svårare än man kan tro med tror starkt på denna länk:

 

http://www.finecooking.com/articles/how-to/spanish-tortilla.aspx?pg=2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så brukar surkål antingen vara pastöriserad eller gjord på vinäger och inte mjölksyrad över huvud taget. Vet ej om Tistelvind är ensamma om att kränga levande kulturer, men med tanke på priset är det svårt att tro att de har särskilt mycket konkurrens. Å andra sidan är de faktiskt riktigt bra och förtjänar att stödjas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så brukar surkål antingen vara pastöriserad eller gjord på vinäger och inte mjölksyrad över huvud taget. Vet ej om Tistelvind är ensamma om att kränga levande kulturer, men med tanke på priset är det svårt att tro att de har särskilt mycket konkurrens. Å andra sidan är de faktiskt riktigt bra och förtjänar att stödjas.

 

Min surkål var visst pastöriserad. Kollade tistelvinds hemsida och verkade ju hur kul som helst, beställer man via email eller ska det finnas tillgängligt i Stockholms hipster-butiker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag brukar köpa min surkål och charkuterier och rökt fisk i polska affärerer, det kan jag varmt rekommendera. kvalitén är hyffsat jämnn och ganska hög, att priset dessutom är lågt är bara en bonus.

visst att man kan göra sin egen surkål men jag köper helst om det finns bra att få tag i. icas är förkastlig kan jag meddela, om nu någon skulle få för sig att köpa den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarta bönor måste väl vara super-mat? Råkade köpa en burk häromdan och 250g avrunna bönor på burk från zeta innehåller visst 23 gram protein.

 

 

bönor? är väl mer ett nödvändigt on om man har en ätstörning kanske..

den enda supermaten är kött, du kan omöjligt hitta något som är lika näringsrikt per kalorie (allround alltså, säkert kan du hitta något bär från himalaya som innehåller mer vitamin x per kalorie etc) och innehåller inga toxiner alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Vad jag vet så brukar surkål antingen vara pastöriserad eller gjord på vinäger och inte mjölksyrad över huvud taget. Vet ej om Tistelvind är ensamma om att kränga levande kulturer, men med tanke på priset är det svårt att tro att de har särskilt mycket konkurrens. Å andra sidan är de faktiskt riktigt bra och förtjänar att stödjas.

 

Tistelvind är visserligen opastöriserad men enligt denna lilla laboration

kom det fram att det kanske inte riktigt är så bra som man tror.

Slutsats: syra själv om man verkligen vill ha i sig det nyttiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tistelvind är visserligen opastöriserad men enligt denna lilla laboration

kom det fram att det kanske inte riktigt är så bra som man tror.

Slutsats: syra själv om man verkligen vill ha i sig det nyttiga.

 

Tål ju att sägas att det är väldigt enkelt att göra det själv också. Det jobbigaste i processen är att skruva av/på ett lock en-två gånger om dagen och lätta på trycket medan kålen syras.

 

https://www.ica.se/recept/syrad-vitkal-716699/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...