Gå till innehåll

Stationär dator


Teh_MoUsE

Recommended Posts

Min nuvarande dator börjar bli med åren, Så ska köpa ny stationär dator men behöver lite hjälp med vad som funkar bra då kunskapen sedan tonåren är som bortblåst.

 

Spelar i dagsläget med

 

- HP HDX 16 Notebook PC

- Windows 7 Ultimate

- Intel® Core2 Dup CPU P8400 @ 2,26GHz 2.27 GHz

- 4gb RAM

- 300gb Hårddisk

- 64-bit operating System

- NVIDIA GeForce 9600M GT

- Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20)

 

 

Problemet är att den stängs av pga överhettning och låter som ett gigantiskt kylaggregat. Söker något likvärdigt (hellre bättre än sämre) fast stationär och med bättre kylning/fläktar så den inte låter så mycket :roll:

 

 

Har ett fåtal kriterier som jag vill datorn ska uppfylla som jag tror de flesta utav dagens datorer klarar utan problem :-)

 

- Multitasking (HM/Serier/Grind/Slösurf)

- Klara 2st skärmar samtidigt

- Tystlåten!!!

- HDMI

- Kolla HD-film utan lagg

- Hög upplösning (kör med 1920x1200 nu)

- Prisklass runt 5k-20k

 

 

Hoppas det finns några pokers som har fina setups att rekommendera eller länka andra datorer som ni tror är bra, om jag missat något är det bara att fråga på!

 

Tack på förhand :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Som WSMP säger så krävs det ingen kraftig dator för att klara av dina behov.

 

Jag skulle absolut reka att köpa delar och bygga själv, är inte speciellt svårt!

Annars om du vill köpa en dator färdigbyggt så rekar jag nog komplett alternativt inet.

 

Det enda du egentligen bör lägga lite extra pengar på är en SSD, en väldigt snabb hårddisk!

 

Säg till om du vill ha en dator i delar så skall jag kolla om jag kan slänga ihop ett sånt paket via inet t.ex.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783621 och köpa till en SSD t.ex.

Då får du den nya hashwellprocessorn. Den datorn räcker gott och väl åt dina behov men samtidigt kan du ha den ett bra tag. Du får den nya 4e gen på processorn och slipper en trött pentiumprocessor (låter mer och är saktare och saknar turbofunktion).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att köpa en ny stationär dator som inte klarar dina krav med bravur.

 

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757284

 

Misstänkte detta :) tack för länkar!

 

Tjenare!

Som WSMP säger så krävs det ingen kraftig dator för att klara av dina behov.

 

Jag skulle absolut reka att köpa delar och bygga själv, är inte speciellt svårt!

Annars om du vill köpa en dator färdigbyggt så rekar jag nog komplett alternativt inet.

 

Det enda du egentligen bör lägga lite extra pengar på är en SSD, en väldigt snabb hårddisk!

 

Säg till om du vill ha en dator i delar så skall jag kolla om jag kan slänga ihop ett sånt paket via inet t.ex.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783621 och köpa till en SSD t.ex.

Då får du den nya hashwellprocessorn. Den datorn räcker gott och väl åt dina behov men samtidigt kan du ha den ett bra tag. Du får den nya 4e gen på processorn och slipper en trött pentiumprocessor (låter mer och är saktare och saknar turbofunktion).

 

Tack för utförligt svar, du får mer än gärna slänga ihop ett datorpaket eller två :-) om man ska bygga ihop själv, följer det med beskrivningar som är enkla att följa? (liknande IKEA fast datorversion)

Prio är att den ska vara tyst som en mus (pun intended), brassa hellre på lite extra så får vi se vart det landar

 

Såg även att operativsystem inte ingick, kommer ihåg att det är lite meck att fixa då uppdateringar inte funkar som det ska osv. Lyckades få min att funka men har vart i det träsket och vänt ett antal ggr :-D är nog inte så svårt att fixa.

 

Speldatorer som nedan, är dom något att ha? Antar det är delar som inte behövs och priset är lite kryddat?

 

http://www.blocket.se/varmland/Snygg_Speldator_Betala_Rantefritt_till_24_man_48841042.htm?ca=7&w=1

http://www.blocket.se/varmland/Speldator_med_amd_3__bulldozer_3_5ghz_48436809.htm?ca=7&w=1

http://www.blocket.se/varmland/Infinity_Lunatic___HD7950_3GB___4GHz___1TB_48242285.htm?ca=7&w=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite. har lite frågor angående grafikkort. vilket ska man välja?. vill helst kunna köra 2st skärmar och Hdmi utgången samtidigt. det jag har ju klarar bara att köra 2 utgångar samtidigt.

 

Några tips? eller man ska ha mer än 1 grafikkort då?. spelar ej avancerade spel så det behöver inte vara det dyraste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt en stationär dator ämnad för poker och kämpade en del för att hitta rätt delar :) Den är så gott som ljudlös och byggd i ett mini ITX chassi för att ta mindre plats och att man enkelt ska kunna flytta den.

 

Fractal Design Newton 600w

Fractal Design Node 304

Intel Core i5-4430 Processor Socket-LGA1150, Haswell

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

MSI Z87I, Socket-1150 mini-ITX

Noctua NH-L12 CPU Kylare

Intel SSD 520 120gb

 

Processorn har en grafikkrets. Den fungerar utmärkt för poker. Vill man spela spel med avancerad grafik får man lägga till ett grafikkort. Det är en HDMI, en DP och en DVI port på moderkortet så det går att koppla in 3 skärmar utan att behöva sätta in ett grafikkort. Jag är jättenöjd med datorn och orkar man bygga själv så kan jag rekommendera det här paketet. Det kostar runt 6000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn har en grafikkrets. Den fungerar utmärkt för poker. Vill man spela spel med avancerad grafik får man lägga till ett grafikkort. Det är en HDMI, en DP och en DVI port på moderkortet så det går att koppla in 3 skärmar utan att behöva sätta in ett grafikkort. Jag är jättenöjd med datorn och orkar man bygga själv så kan jag rekommendera det här paketet. Det kostar runt 6000.

 

False, du kan endast ha 2 skärmar! Anledningen till varför det är 3 portar är för att olika skärmar har olika utgångar! Är till 99% säker på att det är så iaf!

 

Sedan har jag nog rekommenderat att ta ett graffikkort om han nu vill se HD film osv. Kan ju ta ett trött GFK för 800-1000kr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

False, du kan endast ha 2 skärmar! Anledningen till varför det är 3 portar är för att olika skärmar har olika utgångar! Är till 99% säker på att det är så iaf!

 

Sedan har jag nog rekommenderat att ta ett graffikkort om han nu vill se HD film osv. Kan ju ta ett trött GFK för 800-1000kr :)

 

Du har helt rätt angående skärmarna! Kollade i instruktionsboken och det står att moderkortet bara stödjer 2 skärmar. Däremot har jag testat att kolla på HD film, flyter på bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min dator har börjat lagga en hel del så måste uppdatera/köpa ny. Frågan är om det räcker att uppdatera vissa komponenter, hoppas ni kan svara på den frågan.

 

Sitter med:

Intel® Core2 Quad CPU Q9300 @ 2,5GHz, 2508 MHz

4GB RAM

NVIDIA GeForce 9600 GT

2st ATA diskar för 750GB

Asus P5QL/EPU Moderkaka

 

Allt i ett rymligt (halvtomt) Antec Chassi.

 

Kör med en 30" (2560x1600) och en stående 24" (1920x1200).

 

Springer ett Vista Home Premium.

 

Datorn börjar lagga när jag spelar 2-5 klienter, kör HEM och söker PTR. Kör jag inte HEM laggar den inte. Så frågan är om det räcker att köpa en SSD och slänga in HEM på den eller borde jag uppdatera processor, moderkort etc. också?

 

Vore himla skönt att slippa köpa ny och flytta/installera all skit. Hua.

 

Himla tack.

 

Edit: Datorn är ju allmänt seg och är väl snart en fossil i datorsammanhang, så antar att det är lika bra att dega ny processor oavsett. Men finns det något värt att spara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator har börjat lagga en hel del så måste uppdatera/köpa ny. Frågan är om det räcker att uppdatera vissa komponenter, hoppas ni kan svara på den frågan.

 

Sitter med:

 

 

Datorn börjar lagga när jag spelar 2-5 klienter, kör HEM och söker PTR. Kör jag inte HEM laggar den inte. Så frågan är om det räcker att köpa en SSD och slänga in HEM på den eller borde jag uppdatera processor, moderkort etc. också?

 

Vore himla skönt att slippa köpa ny och flytta/installera all skit. Hua.

 

Himla tack.

 

Edit: Datorn är ju allmänt seg och är väl snart en fossil i datorsammanhang, så antar att det är lika bra att dega ny processor oavsett. Men finns det något värt att spara?

 

Mängden minne låter rätt lite. Har du provat att köra taskmanagern när du spelar så att du ser hur mycket minne som används?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Felet med datorn är att fläkten till 9 600 grafikkortet är full i damm. Antagligen processorfläkten också. Gör ren denna och om du vill, beställ kylpasta, artic silver el liknande youtuba hur man applicerar. Du borde kunna köra 50 bord på den datorn . Passa dig för att dammsuga bara då det lätt blir statistik och kan förstöra hårdvaran. Det är den billiga vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet med datorn är att fläkten till 9 600 grafikkortet är full i damm. Antagligen processorfläkten också. Gör ren denna och om du vill, beställ kylpasta, artic silver el liknande youtuba hur man applicerar. Du borde kunna köra 50 bord på den datorn . Passa dig för att dammsuga bara då det lätt blir statistik och kan förstöra hårdvaran. Det är den billiga vägen.

 

Tror du kan ha rätt, den var väldigt dammig.

Eftersom datorn var gammal valde jag dock att bygga en ny. Har också skaffat en grej som jag regelbundet kan blåsa rent den nya datorn med för att förhindra att samma problem uppstår (har tidigare bustat ett moderkort pga. damm så borde lärt mig läxan tidigare).

 

Bör man ha på sidochassit eller kan datorn likväl stå öppen så att det blir enklare att damma ur den regelbundet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator har börjat lagga en hel del så måste uppdatera/köpa ny. Frågan är om det räcker att uppdatera vissa komponenter, hoppas ni kan svara på den frågan.

 

Sitter med:

 

 

Datorn börjar lagga när jag spelar 2-5 klienter, kör HEM och söker PTR. Kör jag inte HEM laggar den inte. Så frågan är om det räcker att köpa en SSD och slänga in HEM på den eller borde jag uppdatera processor, moderkort etc. också?

 

Vore himla skönt att slippa köpa ny och flytta/installera all skit. Hua.

 

Himla tack.

 

Edit: Datorn är ju allmänt seg och är väl snart en fossil i datorsammanhang, så antar att det är lika bra att dega ny processor oavsett. Men finns det något värt att spara?

 

Du kan få bra fart i datorn din om du byter ut hårddiskarna till SSD och stoppar i mer RAM.

 

Du kan behålla en hårddisk om du vill för att lagra musik, video, foton och köra backup mot, men windows, all programvara och pokerdata på SSD.

 

Ditt moderkort ska klara 16GB RAM. Stoppa i det, men glöm inte att du behöver 64-bitars windows för att utnyttja mer RAM än du har nu.

 

Sorry, du kommer inte undan en nyinstallation, men det är bara bra eftersom du skrev att datorn är allmänt seg.

 

Att byta processorn tjänar du inte så mycket på, men SSD och mer RAM kommer att få bra fart på burken.

 

PS. Du kan kolla om du kan få en billigare oem-version av windows om du köper i bundle med SSD eller RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Går ju att slänga in något sämre grafikkort ja, känns rätt waste att köpa ett för 4k om du inte spelar spel. I övrigt skulle jag nog iaf ta en till hdd, 500gb är lite väl lite imo. Lika bra att köra på lite mer så slipper du bekymra dig. En vanlig hdd (icke ssd) på 1-2tb borde ju göra susen om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte hem det här precis, räcker meeeeer än väl med marginal http://www.inet.se/produkt/5405146/asus-geforce-gtx-660-2048mb-directcuii-2-spel-varde-800kr

 

ram ska du inte behöva något mer av

 

jag kör på en ssd separat till pt4, kör resten på annan ssd och lagring på en hdd. det är nice.

 

gl! rekommenderar starkt att sätta ihop själv, simpelt och finns riktigt bra instruktioner på inet. tar lite tid men väldigt lärorikt och trevligt att komba med en whisky eller inte om man gillar teknik. blir väldigt lätt och snabbt att byta ut komponenter och uppgradera samt felsöka när man förstår hela mekaniken vilket är värt på många plan =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...