Gå till innehåll

Är detta en bra winrate på SvS?


DsAA7772hhA

Recommended Posts

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hoppas du driver. på /2 finns det några få ynka spelare som håller /5 klass.

 

Vad menar du att jag driver om?

 

Kan du specifiera vad "/5 klass" innebär?

 

På /5 finns det ändå en hel del kompetenta regs. Ganska stor skillnad på att ha 4 fiskar på bordet än att ha 1-2st.

 

Har jag hävdat något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! du kunde sparat mig och en massa andra människor med skriva det på sida 2, istället för hävda båda nivåerna i princip är lika lättspelade.

 

Jag har aldrig pratat om, eller hävdat, huruvida en eller flera nivåer är "lättspelad".

 

Jag har, baserat på egna erfarenheter, hävdat att en bra spelare med god table selection ska kunna hålla en winrate på över 20 bb/100 på SvS upp t.o.m 2.5/5. Därav min benämning i betygsskalan: att om man har mer än 20 så har man lyckats fullt ut med allt, har man mindre så finns det mer att jobba på.

 

Jag har klargjort att det var länge sedan jag spelade just 2,5/5 och att det finns en möjlighet att spelarbasen på just den nivån av någon anledning har förändrats (mindre fiskar alltså).

 

Du (och andra) sitter och snackar om samples, att regs skulle vara mer kompetenta, spelare med "2,5/5-klass", att det allmänt är "jävligt stor skillnad" på nivåerna, att det finns några "hopp" mellan nivåerna.

 

Regs är regs, som hubbabubba försöker få er att förstå med sin frågeställning.

 

Det är fiskarna det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt ingen aning om hur många händer det skulle ta mig att identifiera vilken nivå det är. Om du har något klokt tillvägagångssätt att få fram hyfsat korrekta värden så är jag all ears.

 

Nja, jag är mer intresserrad av att formulera fråga och hoppas att andra kan hjälpa till med att spekulera fram ett vettigt svar. Jag tror nämligen att det är skitsvårt att avgöra vilken nivå en hand spelas på om den anonymiserats.

 

Fler är du har sagt att det är stor skillnad på nivåerna och jag undrar bara hur vi skulle kunna testa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ni håller på.

 

Om ni har 10 bb/100 på ett bord och 20 bb/100 på ett annat bord. Ska ni då skippa det med 10 bb/100 bara för att ni inte ska få 15 bb/100.

 

Jo det blir lite som att försöka maximera sin ROI på sportsbetting.

Det ger fina siffror att visa upp när man söker stake/säljer tips, men man missar massa värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Är ganska stor skillnad på /10 och /5 men så har det ju varit i år och dar. Jag skulle med hyfsad precision kunna gissa rätt efter 15-20 delade händer. Gott om spelare kör båda nivåerna, men de flesta av dem spelar helt enkelt annorlunda beroende på nivå. Antagligen eftersom de flesta spelar utefter motstånd och det är alltså väldigt stor skillnad på generellt motstånd.

 

Jag har vidare högre winrate på /10 än /5. Vissa verkar knappt klara av /10 trots att de klarar av /5. Detta är ingen paradox, utan beror helt enkelt på att nivåerna kräver olika saker. /5 är grind-paradiset, det klassiska $0.5 på andra klienter. Här har man i all evighet tjänat mycket pengar på att trebetta "när det är dags", samt andra spelteoretiska vansinnen som att höja varje gång det är jobbigt att du höjer. Det passar mig dåligt. Det gör ont i magen att göra detta en lång tid. Instinkten skriker att de bör fatta vad jag håller på med i sömnen, och det gör nästan ondare i mig när det framkommer att de inte gör det. Jag orkar kanske en kvart, sen går det utför, snart sitter jag och fiser som average joe.

 

Upp kliver så den som vann mest på /5, den som trebettar "när det är dags" och som har det i ryggmärgen att göra spelteoretiska övertramp som konsekvent spelstil snarare än att göra det för att abusa vissa motståndare.

 

Det har otaliga gånger hänt att jag öppnat en hand på /10 med enda intentionen att fyrbetta hem potten eftersom "det är dags" för någon framför mig att trebetta, vilket naturligt får resten av bordet att folda. Framförallt vanligt under den period jag har störst sample med högst winrate. Helt bisarra saker var enormt profitabla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samt andra spelteoretiska vansinnen som att höja varje gång det är jobbigt att du höjer. Det passar mig dåligt. Det gör ont i magen att göra detta en lång tid. Instinkten skriker att de bör fatta vad jag håller på med i sömnen, och det gör nästan ondare i mig när det framkommer att de inte gör det. Jag orkar kanske en kvart, sen går det utför, snart sitter jag och fiser som average joe.

 

kkk posts small blind [$5.00 USD].

ddd posts big blind [$10.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ :Ac::Js: ]

HERO raises [$30.00 USD]

bbb folds

Trillske calls [$30.00 USD]

kkk folds

ddd folds

** Dealing Flop ** [ :5c:, :Qc:, :As: ]

HERO bets [$51.00 USD]

Trillske raises [$182.00 USD]

HERO calls [$131.00 USD]

** Dealing Turn ** [ :3c: ]

HERO checks

Trillske checks

** Dealing River ** [ :2s: ]

HERO checks

Trillske bets [$220.00 USD]

HERO raises [$1803.00 USD]

Trillske calls [$956.52 USD]

Trillske shows [:Ah:, :2h: ]

HERO shows [:Ac:, :Js: ]

Trillske wins $2777.04 USD from main pot

HERO wins $626.48 USD

 

och vänligen auto inte mig när du har listat ut nicket tyggnhwp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orkar inte citera så de som känner sig träffade så.

 

@typ flesta i tråden

 

Ang. skillnad på /2 och /5, har aldrig spelat dessa nivåer så kanske är helt fel ute. Men känslan är att det inte skulle skilja särskilt mycket om man som "en stor keps" säger tableselectar lite hårdare. För en spelare som är breakeven på /5 kommer såklart känna en skillnad. Men en bra vinnande på /5 och högre lär inte märka särskilt stor skillnad på de nivåerna. Såklart kommer det finns lite större pool av vinnande spelare på /5 än /2 men den förlorande spelarpoolen är nog tillräckligt stor för att med tableselection inte märka någon skillnad.

 

@hubbabubba

tror vi diskutera det i någon dagbok tidigare. Har faktiskt tänkt en del på det sen dess och jag tror nu att det är betydligt svårare än vad man tror. mellan 2 nivåer märker man nog ingen direkt skillnad. Däremot om det sitter 6 st 10bb/100 regs för vardera NL100 och NL1000. Enstaka HH blir det omöjligt, krävs vissa situationer för att man ska kunna göra en vettig gissning, t.ex situationer med cappade ranger, 4bet, bluffar osv. Sen blir allt såklart ännu svårare för med HH då du inte ser gameflow, konstiga linjer som har med explo att göra osv. men låt oss säga 200 hands och med hjälp av HM är jag rätt säker på att man skulle se skillnad på NL100 och NL1000, om man verkligen analyserar varje HH så tror jag att man säkert skulle klara det på under 100 hands från ett game(om rätt situationer kommer upp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orkar inte citera så de som känner sig träffade så.

 

@typ flesta i tråden

 

Ang. skillnad på /2 och /5, har aldrig spelat dessa nivåer så kanske är helt fel ute. Men känslan är att det inte skulle skilja särskilt mycket om man som "en stor keps" säger tableselectar lite hårdare. För en spelare som är breakeven på /5 kommer såklart känna en skillnad. Men en bra vinnande på /5 och högre lär inte märka särskilt stor skillnad på de nivåerna. Såklart kommer det finns lite större pool av vinnande spelare på /5 än /2 men den förlorande spelarpoolen är nog tillräckligt stor för att med tableselection inte märka någon skillnad.

 

 

Jag förstår inte ens att det fortfarande är en diskussion då följande forumiter har yttrat sig bara i den här tråden: Rahm93, Diazo, Pkr_falk och bobby. Samtliga krossar ju /4 (Samtliga spelar högre också och vinner vad jag vet) och har redan påpekat att det är stor skillnad. Det är ju fortfarande ingen erkänd bra regg som har sagt något annat vad jag har sett så att ens tro något annat vore bara konstigt.

 

Det är obviously skillnad på nivåerna även om man tableselectar. Som folk har sagt annars, varför skulle folk ens sitta på /2 om det inte vore någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte ens att det fortfarande är en diskussion då följande forumiter har yttrat sig bara i den här tråden: Rahm93, Diazo, Pkr_falk och bobby. Samtliga krossar ju /4 (Samtliga spelar högre också och vinner vad jag vet) och har redan påpekat att det är stor skillnad. Det är ju fortfarande ingen erkänd bra regg som har sagt något annat vad jag har sett så att ens tro något annat vore bara konstigt.

 

Det är obviously skillnad på nivåerna även om man tableselectar. Som folk har sagt annars, varför skulle folk ens sitta på /2 om det inte vore någon skillnad.

 

Sorry, missade att Diazo´s post som bestod av "lol", måste ju lära mig att läsa mellan raderna där. pkr_falk´s inlägg om 1-2 fiskor mot 3-4 säger inget heller, hittar flera ggr bord betydligt högre än /5 som har mer än 1-2 fiskar iaf som jag har grönmarkerade, så återgår till tableselect.

 

och jag har ingen aning om vilka nivåer dessa herrar huserar på i vanliga fall.

 

"Såklart kommer det finns lite större pool av vinnande spelare på /5 än /2 men den förlorande spelarpoolen är nog tillräckligt stor för att med tableselection inte märka någon skillnad." läs den meningen igen. Som rahm93 skrev, att han har dubbla winraten på /2 än på /5, och han visste flera regs, men gissar rätt vilt på att han lätt tar bord på /5 men enbart en fisk, alt 2st semifiskar.

 

Sen kanske jag har missbedömt helt gemene /5 och /2 regs spelskicklighet och att det skiljer så pass mycket mellan dessa. Kan säga att jag inte hade en aning om att det fanns en nivå i mellan där på SVS.

 

Följdfråga då: Hur mycket skiljer det sig mellan /4 och /5 då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, pkr_falk skrev "Hoppas du driver. på /2 finns det några få ynka spelare som håller /5 klass. På /5 finns det ändå en hel del kompetenta regs". Läser du bara det du vill läsa eller? Det är ganska tydligt också bland regsen, ska jag be fler regs hoppa in och skriva skillnaden? Samtliga jag har pratat med säger att man märker stor skillnad när /2-regsen hoppar upp på /4. Har personligen bara bumhuntat på /4 så har ingen större koll själv.

 

Vet inte om jag orkar ta den här diskussionen ens. Någon som reggar /4 kan väl göra det. Finns betydligt mycket färre fisk på /4 och /5 iaf det är ett faktum. Rätt logiskt också, har inte fått intrycket av att det finns lika många dåliga regs på /4 som på /2 heller. Finns en hel del regs på /2 som är helt clueless. Hellman påpekade också i sin klättringsserie att det var mycket mer reggtätt på /4. Känns meningslöst att argumentera med någon som inte tänker ändra åsikt vad det verkar som eller hänger i lobbyn/spelar nivåerna :-P

 

Allt ifrån mig, fortsätt skriv om du vill men jag kommer inte orka besvara mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, pkr_falk skrev "Hoppas du driver. på /2 finns det några få ynka spelare som håller /5 klass. På /5 finns det ändå en hel del kompetenta regs". Läser du bara det du vill läsa eller? Det är ganska tydligt också bland regsen, ska jag be fler regs hoppa in och skriva skillnaden? Samtliga jag har pratat med säger att man märker stor skillnad när /2-regsen hoppar upp på /4. Har personligen bara bumhuntat på /4 så har ingen större koll själv.

 

Vet inte om jag orkar ta den här diskussionen ens. Någon som reggar /4 kan väl göra det. Finns betydligt mycket färre fisk på /4 och /5 iaf det är ett faktum. Rätt logiskt också, har inte fått intrycket av att det finns lika många dåliga regs på /4 som på /2 heller. Finns en hel del regs på /2 som är helt clueless. Hellman påpekade också i sin klättringsserie att det var mycket mer reggtätt på /4. Känns meningslöst att argumentera med någon som inte tänker ändra åsikt vad det verkar som eller hänger i lobbyn/spelar nivåerna :-P

 

Allt ifrån mig, fortsätt skriv om du vill men jag kommer inte orka besvara mer.

 

Har inget jättesample på /2 men det förefaller vara riktigt riktigt stor skillnad på den nivån jämfört med /4 och /5, sen är det ett ungefär lika stort steg till /10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

personligen game selectar jag absolut 0 och dom gånger jag varit nere på 1/2 för att släta över gropar/bygga självförtroende så är det väldigt få regs som sticker ut som vassa. oftast är det grinders i samma sits som mig själv, dvs nere och hämtar en kortis.

 

sen att man kan hitta identiskt bra bord på 2/4 (typ 3 fiskar och en reg med hjärna) är onödigt att hänga upp sig på. nivåerna skiljer sig. min uppskattning är att det kanske finns 75% mer fisk nere. och på 2/4-5 får du regs som hoppar ner från 5/10, och på den nivån börjar det hända grejor. tror <5% 1/2 regs kan stå på benen @ 5/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara 27k händer på /4 /5 och runt 50k på /2 men andelen regs som kan reglerna är ju bra mycket större på de högre två. Som thefman säger är det ju även lite gubbar som reggar högre som kommer ned ibland, och de flesta av dem är ju ljusår stabilare än /2-regsen. Tåls att sägas att på /4 /5 så är även några av de dåliga regsen våldsamt aggressiva vilket knappt existerar på /2.

 

Absolut inte som att jag tror att nivåerna är svåra för en duktig spelare, men en markant skillnad mot /2 imo. Skillnaden mellan /4 och /5 är nog icke-existerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På SvS upp till 2.5/5 tycker jag att följande bedömningsskala är rimlig:

 

0-5 bb/100 = Högst medioker

5-10 bb/100 = Ganska svagt

10-15 bb/100 = Halvdant

15-20 bb/100 = OK

20+ bb/100 = Bra

 

Jag tycker denna borde klistras överst som mall så att alla efter månaden kan stämma av vart man står. Kan ju liksom vara bra att snabbt få svart på vitt hur man står sig som spelare då jag antar detta är så nära verkligheten man kan komma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man får höfta lite skulle jag tippa på att en averge nl10$ spelarpool på något randomnätverk är tuffare än /2 svs.

 

Så 15-20bb/100 upp till iaf /10 som några nämner ska nog inte vara någon omöjlighet över större sampels.

Utan att outa någon vet jag iaf att irlpolare till mig hade om jag inte minns fel typ 16-17bb/100 på /10 över stort sample.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man får höfta lite skulle jag tippa på att en averge nl10$ spelarpool på något randomnätverk är tuffare än /2 svs.

 

Så 15-20bb/100 upp till iaf /10 som några nämner ska nog inte vara någon omöjlighet över större sampels.

Utan att outa någon vet jag iaf att irlpolare till mig hade om jag inte minns fel typ 16-17bb/100 på /10 över stort sample.

 

Får nog lov att hålla med om att man kan ha en WR på uppemot 15-20bb/100 upp till /5 iaf (ingen erfarenhet av 10), men då måste spelet verkligen vara optimerat för 5max/fiskratio och inga (större) misstag bör förekomma alls. Och då pratar vi självklart över ett större sample.

 

Är väl ingen som har sagt att det är omöjligt heller, folk har bara påpekat att 15-20bb/100 på /5 är bättre än bedömningsskalans "ok".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...