Gå till innehåll

Stay in school kids!


dafvor

Recommended Posts

Först och främst vill jag tacka pokerforum för denna tiden. Jag har varit lite av en periodare här.

 

Anyway...jag lägger skorna på hyllan och avslutar min pokerkarriär här och nu.

Detta var för mig ett ganska så stort steg eftersom pokern har varit en ganska stor del av mitt liv under många år.

 

Är så himla trött på spelet och känner att det inte är värt tiden. Tycker inte det är kul att grinda 10h+ för att sedan åka ut på en flipp/bäst hand och få pengarna tillbaka.

Poker är definitivt skicklighetsspel och jag själv har ett ok ROI på smallstakes ...något som kan ses nedan.

 

- http://www.sharkscope.com/#Player-Statistics//networks/PokerStars/players/hmw_01

 

- http://www.sharkscope.com/#Player-Statistics//networks/MicroGaming/players/dafv

 

 

För några dagar sedan listade jag för & nackdelar med pokern jämfört med ett vanligt jobb (med el utan högskoleutbildning). Kommer lista dessa nedan här.

 

Poker

 

Fördelar

 

-Man kan själv välja sin arbetstider. Dock kan detta även vara en nackdel eftersom det väldigt ofta blir många sena nätter.

 

-Pengarna kan vara riktigt bra om man man är duktig. Detta gäller dock endast för 2-3% av ALLA som spelar. Att vinna mycket pengar på poker dessa dagar är riktigt svårt eftersom spelarna ständigt blir bättre och bättre. Det är inte alls ovanligt att spelarna på lowstakesmtt:sen 4-betar light, bluffar med blockers etc etc.

 

Nackdelar

 

- Psyket tar en sig en ordentligt omgång vid downswings och för inte så länge sedan såg jag något på 2+2 om att multitablande skadar hjärnan för alltid.

 

- Statusen - Detta gäller inte för alla men jag själv berättade aldrig för folk att jag spelade eftersom jag tyckte det var pinsamt.

 

- Den moraliska biten - Nu var jag inte en stor vinnare men ALLA vinnande spelare bidrar mer eller mindre till att många av de förlorande spelarna mer el mindre får sina liv förstörda under några år. Sen är det iofs upp till var och en om man vill spela.

 

-Det är ensamt. Man grindar oftast själv vilket är så jävla tråkigt.

 

-Enformigt. Markoolio (av alla männsikor) summerade detta bäst för några år sedan - Det finns grymma pengar i poker men hur kul är det att klicka med musen 8-12h /dag? - Klockrent uttalande av Marko

 

 

Vanligt jobb

 

Fördelar

 

- Statusen

 

- Regelbundna arbetstider

 

- Man utvecklas mer som människa av ett vanligt jobb och vanliga rutiner

 

- Det är mer intressant. Man har mer olika arbetsuppgifter. Man träffar folk etc etc

 

Nackdelar

 

Kommer inte på så mycket nackdelar förutom att det kan vara enformigt om man nu har ett tråkigt jobb.

 

 

 

Det finns fler för-och nackdelar på båda sakerna men min huvudsakliga poäng var att skola/vanligt jobb alltid ska före pokern och att kidsen borde tänka en gång extra innan de väljer att välja att satsa på pokern istället för att satsa på skolan.

 

Att bli bra i poker år 2013 för att tjäna pengar som motsvarar en normal lön kräver enormt mycket jobb/plugg/spelande vilket skulle motsvara tiden det tar att gå klart en utbildning imo.

 

Jag kanske har fel i allt detta jag skriver men det är så jag känner och ville dela med mig dessa tankar.

 

TL:dr

 

- Stay in school kids

- Bye poker, hello life :roll: :roll:

 

Lycka till vid borden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelar Fördelar

 

- Psyket tar en sig en ordentligt omgång vid downswings och för inte så länge sedan såg jag något på 2+2 om att multitablande skadar hjärnan för alltid.

tycker jag fått ett starkare psyke av att lära mig hantera downswings

 

- Statusen - Detta gäller inte för alla men jag själv berättade aldrig för folk att jag spelade eftersom jag tyckte det var pinsamt.

känner precis tvärtom, och är snarare stolt över mig själv för att jag följer en dröm

 

- Den moraliska biten - Nu var jag inte en stor vinnare men ALLA vinnande spelare bidrar mer eller mindre till att många av de förlorande spelarna mer el mindre får sina liv förstörda under några år. Sen är det iofs upp till var och en om man vill spela.

 

-Det är ensamt. Man grindar oftast själv vilket är så jävla tråkigt.

Bor och lever med pokerspelare, aldrig ensamt

 

-Enformigt. Markoolio (av alla männsikor) summerade detta bäst för några år sedan - Det finns grymma pengar i poker men hur kul är det att klicka med musen 8-12h /dag? - Klockrent uttalande av Marko

Utvecklas hela tiden och lär mig och blir bättre. Hela anledningen till varför det är roligt!

 

Nu gäller detta förstås för mig personligen och stämmer inte in på alla, men det gäller att hitta sätt att vända det du tycker är negativt till något positivt och sen må bra istället.

 

trådtiteln är dock vettig imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stay in school kan man väl köpa ja, men dessa trådstarter blir onyanserade då det finns en jävla massa "vanliga jobb" som är enformiga och tråkiga med ingen, eller liten möjlighet, att utvecklas på. Bra arbetskamrater eller kunder är heller ingen självklarhet. Och skulle inte vanliga jobb kunna vara ensamma? Allt handlar mer eller mindre om att så få som möjligt ska kunna göra så mycket som möjligt. Sällan man har en kollega att hålla i handen när man jobbar alltså.

 

Moraliska biten är rätt löjlig med. "Den enes bröd den andres död" kan typ appliceras på alla jobb med det synsättet att man tjänar pengar på andra. Poliser är beroende av att folk begår brott mot andra människor, läkare är beroende av att folk blir sjuka och välgörenhetsorganisationer att det finns fattiga att hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

-Det är ensamt. Man grindar oftast själv vilket är så jävla tråkigt.

 

Ja, hur skulle det fungera om någon grindade åt dig. En del kanske inte vill skaffa en bot :shock::mrgreen:

 

För att vara seriös, så kan man ju ha det som en hälsosam hobby och kombinera med studier/arbete. Allt handlar ju bara om vilja, tycker det är lite tråkigt att du vinklar hela tråden så mycket och får det som att framstå att man måste göra något livsavgörande val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker som heltidssyssla är nog motiverat för endast ett ytterst fåtal människor. Iaf ur ett längre perspektiv.

 

Med det sagt så kan man mjuka upp en del av pokerns negativa sidor genom att exempelvis som jag ha de som sekundär om inte tetriär sysselsättning.

Kör på stejk så mjukar du upp de ytterligare osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moraliska biten är rätt löjlig med. "Den enes bröd den andres död" kan typ appliceras på alla jobb med det synsättet att man tjänar pengar på andra. Poliser är beroende av att folk begår brott mot andra människor, läkare är beroende av att folk blir sjuka och välgörenhetsorganisationer att det finns fattiga att hjälpa.

 

Du ser ingen fundamental skillnad mellan dessa yrken och pokerspelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

- Statusen - Detta gäller inte för alla men jag själv berättade aldrig för folk att jag spelade eftersom jag tyckte det var pinsamt.

 

 

Tycker det är tvärtom. Har helt slutat hymla med vad jag gör, på frågan säger jag gör säger jag "pokerspelare".

 

Får jag följdfrågan, "vaa, kan man leva på det" svarar jag med ett litet skratt eller leende, "ja".

 

Får jag följdfrågan, "går det bra" svarar jag bara "ja".

 

Enda gången senaste 12 månaderna jag fått någonting annat än positiv respons i stil med "coolt, häftigt, läskigt, modigt, farligt, imponerande" var när jag drog hem en homosexuell studieplans-frisör på efterfest för nån månad sen. Bytte snabbt ämne till att jag dansa balett istället :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hur skulle det fungera om någon grindade åt dig. En del kanske inte vill skaffa en bot :shock::mrgreen:

 

För att vara seriös, så kan man ju ha det som en hälsosam hobby och kombinera med studier/arbete. Allt handlar ju bara om vilja, tycker det är lite tråkigt att du vinklar hela tråden så mycket och får det som att framstå att man måste göra något livsavgörande val.

 

Vinklade kanske det lite för mycket men att kalla poker för en hälsosam hobby är idioti imo.

 

Poker som heltidssyssla är nog motiverat för endast ett ytterst fåtal människor. Iaf ur ett längre perspektiv.

 

Med det sagt så kan man mjuka upp en del av pokerns negativa sidor genom att exempelvis som jag ha de som sekundär om inte tetriär sysselsättning.

Kör på stejk så mjukar du upp de ytterligare osv.

 

+1

 

Kan dock vara svårt att få stejk som nybörjare.

 

Du ser ingen fundamental skillnad mellan dessa yrken och pokerspelare?

 

+1

 

$15k tot på ett par år är inte spec bra, tror ingen hoppar av skolan för det.

 

Well, du själv verkar vara en förlorande spelare så du om någon borde kanske ta till dig första posten.

 

Tycker det är tvärtom. Har helt slutat hymla med vad jag gör, på frågan säger jag gör säger jag "pokerspelare".

 

Får jag följdfrågan, "vaa, kan man leva på det" svarar jag med ett litet skratt eller leende, "ja".

 

Får jag följdfrågan, "går det bra" svarar jag bara "ja".

 

Enda gången senaste 12 månaderna jag fått någonting annat än positiv respons i stil med "coolt, häftigt, läskigt, modigt, farligt, imponerande" var när jag drog hem en homosexuell studieplans-frisör på efterfest för nån månad sen. Bytte snabbt ämne till att jag dansa balett istället :P

 

Haha :-D Vi är alla olika. Tycker själv det är lite pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller sa stannar man i skolan och spelar poker ocksa?

 

Skolan ar en social aktivitet pa dagtid. Inte ofta du behover offra grindtimmar om du kan planera lite och koper en almancka.

 

Jag tror aven att 20-aringar som enbart bor med pokerspelare loper stor riskt att langsiktigt bli socialt missanpassade och folkskygga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sa inte att det var en hälsosam hobby ordagrant, men det är ju som allting. Det blir ju vad du gör det till. Kollar man på live-spelare, så tror jag många har en väldigt hälsosam inställning. Men det går ju att "missbruka" (Dåligt ordval kanske) men som allt annat. Man behöver ju inte nödvändigtvis spela jättemycket, jättehögt eller något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, håller med ovanstående att det är lite väl vinklat. Allt blir ju vad man gör det till.

 

Som jag ser det så är den sociala biten, pension och rutiner det största problem som pokerspelare. Men behöver inte vara något problem.

 

1. Sociala: Skaffa pokervänner och grinda ihop, läs några kurser parallellt, tar inte mycket extra tid och är bra på alla sätt.

2. Pensionsspara: Tror det är väldigt ovanligt som pokerspelare men fortfarande viktigt, jag börjar varje år med att sätta in en summa som täcker vad ett normalt medel/högavlönat jobb skulle generera.

3. Rutiner: Gör upp rutiner, inte alls svårt. Bestäm vilka tider du vill jobba, jag själv spelar nästan uteslutande dagtid vilket även hjälper den sociala biten då du är ledig när andra icke pokerspelande kompisar är lediga. Det kommer även hjälpa ditt spel och öka motivationen.

 

Ang. att berätta om sitt yrkesval så väljer jag beroende på situation. Eget företag brukar oftast fungera men ställer de fler frågor om det så har jag inget problem att berätta att jag spelar poker som yrke och hur länge jag har gjort det. Men oftast säger jag bara pokerspelare direkt och håller mig till samma linje som Opteron. Håller helt med där, på 4-5 år har jag bara fått en eller två negativa reaktioner. Håller man på och hymlar om det så förstärker man bara tabun på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller sa stannar man i skolan och spelar poker ocksa?

 

Skolan ar en social aktivitet pa dagtid. Inte ofta du behover offra grindtimmar om du kan planera lite och koper en almancka.

 

Jag tror aven att 20-aringar som enbart bor med pokerspelare loper stor riskt att langsiktigt bli socialt missanpassade och folkskygga.

 

Det går absolut att kombinera skolan med poker men det flesta klarar inte det. Oftast går pokern ut över skolan, det sociala livet etc etc. Och detta gäller säkert på många av de bästa spelarna också.

 

Sa inte att det var en hälsosam hobby ordagrant, men det är ju som allting. Det blir ju vad du gör det till. Kollar man på live-spelare, så tror jag många har en väldigt hälsosam inställning. Men det går ju att "missbruka" (Dåligt ordval kanske) men som allt annat. Man behöver ju inte nödvändigtvis spela jättemycket, jättehögt eller något sånt.

 

:-D

 

lol

 

Good one.

 

Intressant tråd, håller med ovanstående att det är lite väl vinklat. Allt blir ju vad man gör det till.

 

Som jag ser det så är den sociala biten, pension och rutiner det största problem som pokerspelare. Men behöver inte vara något problem.

 

1. Sociala: Skaffa pokervänner och grinda ihop, läs några kurser parallellt, tar inte mycket extra tid och är bra på alla sätt.

2. Pensionsspara: Tror det är väldigt ovanligt som pokerspelare men fortfarande viktigt, jag börjar varje år med att sätta in en summa som täcker vad ett normalt medel/högavlönat jobb skulle generera.

3. Rutiner: Gör upp rutiner, inte alls svårt. Bestäm vilka tider du vill jobba, jag själv spelar nästan uteslutande dagtid vilket även hjälper den sociala biten då du är ledig när andra icke pokerspelande kompisar är lediga. Det kommer även hjälpa ditt spel och öka motivationen.

 

Ang. att berätta om sitt yrkesval så väljer jag beroende på situation. Eget företag brukar oftast fungera men ställer de fler frågor om det så har jag inget problem att berätta att jag spelar poker som yrke och hur länge jag har gjort det. Men oftast säger jag bara pokerspelare direkt och håller mig till samma linje som Opteron. Håller helt med där, på 4-5 år har jag bara fått en eller två negativa reaktioner. Håller man på och hymlar om det så förstärker man bara tabun på det.

 

+1. Fast jag tror inte att någon förlorande spelare följer dessa rutiner ovan. Tror dessutom inte ens 50% av de vinnande spelarna gör det. Men du har rätt. Ska man spela så borde man göra precis som du skrev.

 

 

 

Min poäng med denna tråden var egentligen att många unga tror att pokern är ett soft jobb (med snabba pengar) där man klickar på lite knappar. Det är inte riktigt så enkelt och det vet alla som har spelat en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel grundregel från en med lite fler tjänsteår i vuxenlivet än dom flesta andra här: Alla tycker inte att pokerspelare är den coolaste och creddigaste sysselsättningen man kan ha. Vissa kanske t o m tycker tvärtom och det är inget du kan göra särskilt mycket åt.

 

Fundera några minuter på vad ovanstående har för konsekvenser för din framtida försörjning och agera därefter. Tänk fem år framåt, tänk tio år framåt.

Som nån sa innan, varför inte plugga och spela samtidigt? Är du smart nog att spela vinnande poker så bör du kunna ta åtminstone nån enklare utbildning vid sidan av, typ ekonom eller nåt.

 

Sen en sista grej: det finns faktiskt jobb som är roliga och ger bra betalt. De allra flesta för med sig liten eller ingen monetär variansångest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1. Fast jag tror inte att någon förlorande spelare följer dessa rutiner ovan. Tror dessutom inte ens 50% av de vinnande spelarna gör det. Men du har rätt. Ska man spela så borde man göra precis som du skrev.

 

 

 

Min poäng med denna tråden var egentligen att många unga tror att pokern är ett soft jobb (med snabba pengar) där man klickar på lite knappar. Det är inte riktigt så enkelt och det vet alla som har spelat en längre tid.

 

Oftast skämtsamt men när någon säger att de kanske borde börja spela poker brukar jag göra det väldigt klart att det är verkligen inte något jag rekommenderar, och är de sugna ändå brukar jag säga att det kommer kosta minst 200k för att de tillräckligt snabbt ska hamna på en ok nivå för att det ska vara värt det. 100k i rulle och 100k till coachning. Och då är det ändå liten chans att de blir tillräckligt bra på det. Brukar göra susen och de tenderar att släppa den tanken snabbt.

 

Som nån sa innan, varför inte plugga och spela samtidigt? Är du smart nog att spela vinnande poker så bör du kunna ta åtminstone nån enklare utbildning vid sidan av, typ ekonom eller nåt.

 

Eller läsa utbildningen på 50% så man har en utbildning när man väl lägger av med pokern istället för att lägga av med pokern och sedan lägga 3-6 år på en utbildning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"...Under perioder jag spelade på heltid kombinerade jag universitetsstudier med grind, och att det inte går är bara bullshit. Jag har vänner som spelade mycket mer framgångsrikt, mycket högre och ändå klarade av riktigt tunga utbildningar under tiden..."

 

 

Tror det är olika för olika människor med kapacitet. Men med det sagt så grattis till att ha klarat av båda sakerna och lycka till med nya jobbet :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar verkligen Luaps åsikt om att 1 mille per år är ett bra mått på var man ska ligga för att man ska skippa ett day job.

När man jobbar betalar man (ganskamycket) skatt, men felet många gör är att se det som endast en utgift. Sanningen är dock att man får jäkligt mycket för dom pengarna. Som pokerspelare så kan man nästan räkna det som att man står utanför samhället med avseende på pension, a-kassa etc. Samma med sjukförsäkring som jag tror många missar. Skulle olyckan vara framme och man blir skadad så illa att man blir sjukpensionär baseras sjukpenningen på den inkomst man har och förväntas ha under resten av livet. Det kvittar hur många inköp du plussar i månaden för jag är ganska säker på att i försäkringskassans ögon är din inkomst noll och intet. Om dom inte ändrat reglerna de senaste tio åren sen jag jobbade med sån så är det t o m så att du får högre sjukpension om du har e högre utbildning eftersom din kommande inkomst räknas som högre än om du är obildad. Extremfall javisst, men ni vet alla hur det är med dom där enoutarna....

 

Sååå som flera sagt innan: Tänk efter och se alltid till att ha en backupplan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

text

Bra taget beslut och får som finanskollega skicka ett jättegrattis till jobbet :)

Känner igen mig mycket i din story (samt fördelar/nackdelar som OP listar) från när jag själv la ner pokern för ett antal år sen.

 

Dessförinnan blundade jag helt för de fördelar/nackdelar som OP listat vilket är fullt naturligt eftersom jag gillade pokern, men precis som OP kom jag till en punkt i livet när jag rannsakade mig själv och kände att jag ville leva ut livet mer än vad jag gjorde.

De många dagar, kvällar och helger som spenderades framför datorn eller på pokerklubbar var absolut roliga, kan inte neka till det. Det gav också en del pengar, men det fanns trots allt så mycket mer i livet att göra förutom det. Saker som jag började känna att jag missade när jag brände så mycket tid som jag gjorde på pokern.

Brist på diciplin? Ja kanske det, men jag kom till en punkt när jag kände att jag måste sluta tacka nej till livet som pågår där ute, träffa polare för en aw öl, gå på en söndagsbio osv. enbart för att jag skulle stanna hemma och spela en pokerturnering på kvällen.

 

Nu är det ju ett par år sen jag la ner och jag är jäkligt glad att jag gjorde det. Jag lever idag ett mycket mer socialt och roligt liv än när jag spelade poker trots att min finansiella situation både då och nu i princip tillät mig att göra samma saker. Visst är det kanske lite som att kasta sten i glashus här, men pokerspelare som primärt umgås med andra pokerspelare saknar alltsom oftast en social dynamik som jag tycker är intressant även om jag både har och har haft kul när jag umgåtts med awesome pokermänniskor.

 

Själva "spelberoendet" är borta. Jag drömmer inte längre om poker, jag klickar inte upp klienterna för att kolla vilka games som går, jag sitter inte och tänker på poker och jag snackar inte längre poker med polarna när vi umgås... och det är jäkligt skönt.

 

Den tid jag nu lägger på poker har varit limiterad till en dryg handfull Vegas-resor senaste åren (dock mer för nöje än poker), ett par besök per år på casinot och sen kolla lite WSOP resultat nu när det går i LV.

Absolut är det fortfarande roligt att spela live, men det är rätt skönt att ha det som lite av en sekundär hobby numer istället för mitt primära nöje och extra tillskott till ekonomin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...