Gå till innehåll

Oriktig uppgift till skatteverket (reseavdrag)


Recommended Posts

Jag har ansökt om reseavdrag för resor till och från jobbet för år 2012. Jag har nu fått ett brev från skatteverket att de anser att mina uppgifter är oriktiga och att jag ska betala ett skattetillägg. Jag reser dagligen 11 mil tur och retur till jobbet och för att man ska få sitt reseavdrag måste man tjäna 120 minuter dagligen på att ta bilen jämfört med att åka kollektivt.

 

Detta anser nu skatteverket inte håller och jag har fått min tid korrigerad till 108 minuter per dag (12 minuter fel och man får ingenting, woho) och jag får således inget resebidrag och enligt skatteverkets bedömning ska jag också betala ett skattetillägg på 40% av det felaktiga/oriktiga beloppet (i mitt fall ca 11k).

 

Anledningen till att jag ska få skattetillägg är att jag gjort en liknande ansökan året innan men att jag nu ansåg att mina förutsättningar såg lite annorlunda ut i och med att jag inte har fasta tider på jobbet utan måste ibland jobba över. Därför ville jag ha en ny bedömning för reseavdraget.

 

Efter att sökt runt lite på nätet har jag sett att andra fått skattetillägg för felaktiga reseavdrag men att det då handlat om att någon försökt få igenom ett avdrag som inte existerar alls. Jag kan styrka att jag kört milen med både kvitton och besiktningsprotokoll.

 

Så till min fråga, är det värt att överklaga och försöka styrka att mina förutsättningar är annorlunda och att jag således inte gör exakt samma ansökan igen eller är det risk för att jag får ytterligare påföljder om skatteverket får rätt i en överklagan? Finns det något hopp om att jag skulle kunna få rätt i en överklagan eller ska man bara pröjsa 11k och lägga det bakom sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ser till de problemen jag hört om i skattemål rörande vinster vilket borde fungera på samma sätt skulle jag rekommendera dig till att driva ärendet ända in i kaklet, det finns inget att förlora på att driva det såvida du inte tar in juridisk hjälp. Och hela systemet är uppbyggt för att du ska slippa anlita hjälp utan kunna överklaga själv. Hela vägen till förvaltningsdomstolen.

 

Däremot rekar jag att du betalar in alla pengar, och ser det som en bonus om du sen får dem tillbaka eller delar av dem. Du får automatiskt uppskov på tillägget bara du ansöker om det, gör det i så fall i god tid. Annars betalar du in det med.

 

Med reservering att detta inte alls går att jämföra med andra skatteärenden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12min borde du kunna hitta. Har du verkligen redovisat alla steg vid ett kollektivt resande? Tid för att ta sig till bussen, väntetid m.m.

Om inte annat så får du väl "gå" långsammare till bussen och vilja vara någon minut mer i tid.

 

Edit: din möjlighet till att vinna är att få igenom avdraget och bevisa att det är riktigt. Om du går med på att det är ett oriktigt avdrag så har du inget att hämta, då har du gått med på att du gjort fel och då blir du inte av med skattetillägget.

Men som sagt, 12min borde du kunna hitta. Tänk igenom varje steg i resorna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar kommer göra ett försök till att överklaga beslutet. När jag gör min beräkning ligger jag 3 minuter över tiden jag behöver men skatteverket korrigerar siffrorna och går fullt ut på de siffror resrobot.se genererar. Då förutsätts man komma fram till stationen på sekunden när buss/tåg ska gå och tar inte hänsyn till att det nästan varje dag sker någon form av försening i något led vilket gör att man inte kan åka så man har 30 sekunders marginal. Detta går de dock inte med på.

 

Man får ansöka om reseavdrag, då testas dina siffror och du får ja eller nej. Inga skattetillägg, anledningen till att jag får ett skattetillägg har att göra med att jag gjorde en liknande ansökan förra året. Dock ansåg jag att förutsättningarna hade ändrats i och med nya hålltider hos västtrafik samt att min tjänst inte ser exakt lika dan ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Fick idag det glädjande beskedet att skatteverket inte kommer ge mig något skattetillägg. Så min överklagan godkändes och jag fick mitt ursprungliga skattebelopp tillbaka. Dock fick jag inte igenom mitt reseavdrag vilket känns helt okej i sammanhanget. Tack för råden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...