Gå till innehåll

Kan inte hantera sämre perioder


JD357

Recommended Posts

Hej!

 

Vill börja med att säga att jag har en annan användare här på PF, och även om jag inte är någon flitig postare känner jag inte för att "outa" mig. Hoppas det är OK.

 

Vet inte riktigt hur jag ska börja, men som rubriken lyder så kan jag fan inte hantera pokern när allt går emot en vid borden. Jag har spelat ett antal år men började spela mer seriöst i slutet av 2011/början av 2012 någon gång. Började lågt men lyckades klättra i nivåer hyfsat fort skulle jag säga. Kände ganska snabbt att jag var vinnande på respektive nivå, plussade totalt ca 100k under 2012, vilket inte är någon överdrivet stor summa men ändå helt okej för nivåerna jag höll till på.

 

Inför 2013 satte jag som mål att gå +200k, men det har inte riktigt börjat som jag tänkt mig. Senaste tre månaderna har gått åt helvete rent ut sagt, tänkte att det måste vända snart, men ikväll kom istället raka motsatsen. Den sjukaste sessionen mot en HU fisk (spelar vanligtvis inte HU, men det är något jag ibland gör när jag är tiltad/jaga back) jag någonsin varit med om, blev utdragen gång på gång på gång. Sa till honom att det var synd för honom att han inte hade samma tur på lotto för då hade han varit 50 miljoner rikare, och det står jag fast för fortfarande, för det var något helt otroligt. Något som bidrog till resultatet var säkerligen att jag blev väldigt tiltad och hade en känsla som sa att jag borde sluta spela, men jag kunde bara inte då jag visste att jag hade en sån oerhörd edge på honom. Men som väntat sket det sig helt. Förmodligen springer motståndaren inte lika bra som jag tycker, är nog snarare en kombination av det och att jag spelar dåligt när det också går dåligt.

 

Känner bara stor uppgivenhet när jag gång på gång springer så kasst varje session senaste tiden, kan inte ens vinna på samma nivåer som jag stadigt plussade på förra året längre! Har börjat fundera på om jag ens är vinnande, kanske är det så att jag helt enkelt sprang bra förut och "normalt" nu? Men kan faktiskt inte se det stämma, ibland sitter jag och kollar andra regs på samma nivåer och kommer fram till att jag har samma spelstil som många av dem. Jag menar, när jag blir kallad "största niten på nivån" trots att jag själv sett att jag i princip har samma ranges som många andra regs. Känns som om jag har sämsta kortsnittet på siten ungefär.

 

Det här i sig leder som sagt till att jag spelar ännu sämre, och framförallt att jag inte håller mig till nivåer som jag borde göra, både sett till rulle och skill. Och det är såklart helt och hållet mitt fel. Måste bli bättre på att hantera dåliga dagar! Hade lovat mig själv att inte spela HU men inte ens det kunde jag hålla. Senaste dagarna har jag backat xx k på skiten. Tar gärna emot tips och trix av er som tidigare känt såhär.

 

Många hade säkert sagt att jag borde lägga ner pokern helt, men det är faktiskt det sista jag vill göra. Grejen är att mitt liv är totalt misslyckat, är 19 år, bor hemma och har varken jobb eller utbildning. Har alltså inte ens gått ut gymnasiet pga diverse anledningar som jag helst inte tar upp här. Har ingen aning om vad jag vill göra i livet, och för tillfället känns det inte som om jag har så många alternativ... känns fel att skriva att pokern är mitt liv, men på ett sätt är det just så. Det är ju så jäkla kul (när det går bra)!

 

Min dröm i nuläget är nog vardag för några av er som läser det här, jag skulle bara vilja ha egen lägenhet och dra in stabila 25-30 k i månaden, alternativt flytta in med ett par regs någonstans a lá Harmyntan. Fyfan vad kul. Att slippa känna stressen inom sig och känna att man fixar något på egen hand. Många säger ju att det sociala kan bli väldigt jobbigt när man lever så, men är helt övertygad om att det inte skulle vara ett problem för mig. Helt inställd på att det skulle krävas att större delen av dagen går till grind. Jag tror jag har bra förutsättningar för att lyckas, men behöver obviously hjälp på vägen!

 

Blev lite off topic nu men lika bra att få med allt i inlägget, hänger lite på andra stora forum men ville inte posta något där, utan läser hellre svar från personer som faktiskt spelar poker och kanske ännu bättre, känner igen sig själv lite på vissa punkter.

 

Med tanke på tidens senaste resultat så är rullen väldigt liten, och måste jobbas upp igen. Är det någon som läst detta som känner att det skulle vara en utmaning att vilja hjälpa mig nå längre, genom stejk/coach eller liknande, så skulle det såklart vara riktigt uppskattat. Men det är inte huvudsyftet med tråden. Drömmen vore ju f.ö att imorgon vakna upp till ett PM där [insert framgångsrik forumare] erbjuder sov & grindplats någonstans, där man fick lära sig hur poker faktiskt ska spelas! :mrgreen:

 

Den här trådstarten blev nog lite väl lång, och det finns säkerligen massa frågetecken i texten. Är ganska trött så får väl skylla på det. Var ganska skönt att skriva av sig lite i alla fall.

 

Annars, god natt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Mental Game of Poker har rekommenderats rätt flitigt här på forumet, köpt den själv men inte läst något än. Bara av innehållsförteckningen att döma så är den väl värd pengarna.

 

Har du inte ens självdisciplin nog att låta bli HU-spel så är nog poker inte rätt yrke för dig tyvärr. Eftersom du ändå verkar vilja satsa helhjärtat så råder jag dig att se pokern som just ett jobb; du spelar x antal timmar/dag under fasta tider på en bestämd nivå. Kolla inte på resultatet under sessionerna och försök att inte bli resultatorienterad. Spelade du handen bra men torskade? Då har du inget att bli arg över. Spelade du handen dåligt? Se då till att spela bättre nästa gång och ge fan i att låta det gå ut över resten av spelet. Ny hand nytt blad osv.

 

Du inser ju själv hur idiotiskt det är att spela när du är tiltad. Ingenting kan få dig att sluta med det förutom du själv.

 

"Before I do anything I ask myself “Would an idiot do that?” And if the answer is yes, I do not do that thing." Dwight Schrute.

 

Håll slavisk BR-management och stäng ner så fort du känner att du börjar tilta. Rekommenderar även att du startar dagbok här eller någon annanstans med tydligt uppsatta mål så att du får skämmas offentligt om du inte följer dem. Det hjälpte iaf mig att förbättra min inställning till pokern.

 

Sen att du säger att ditt liv är misslyckat, du är 19 år och har all tid i världen på dig att fixa utbildning etc. Jag menar vafan, finns massa 30+are som börjar på högskolan till hösten. Vill du inte gå om gymnasiet så finns alltid komvux.

Mvh gammal och vis 22-åring.

 

Om jag framstår som dryg så beror det antingen på att jag är dryg innerst inne eller för att jag är trött och skall sova nu.

Med reservation för nattligt svammel.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på båda föregående.

 

Ett tips från mig är att testa din disciplinsförmåga from idag till tex sista juni.

Sätt upp regler och bryter du mot en regler en gång under hela tiden lägger du ner pokernsatsningen/söker jobb etc. Lyckas du hålla dig till reglerna kan du köra på samma i juli om det kändes bra eller ändra dem till snäppet mindre strikta.

 

Detta blir förmodligen en enorm utmaning för någon med dina problem men skulle kunna vara bästa sättet i jakten på att bli en haj imo.

 

Exempel på regler:

-Kolla ej resultat (iaf inte under sessionerna)

-Spela max en timmes sessioner (spelar du 70 min pga kanonvärde har du alltså brutit mot reglerna)

-Gå igenom ditt spel efter varje session och välj ut en sak du ska "plugga" på innan nästa session

-Spela inga turbobord

-Sätt en maxtak på antal bord du spelar, ett eller två mindre än du är van vid

-Intaquitta ett bord om du känner minsta tillstymmelse till tilt och fråga dig själv (högt:p) om du bör avsluta sessionen eller bara öppna ett nytt bord

-0 händer hu

-spela efter strikta bankrullekrav

 

Alltså jag har (som säkert de flesta pokerspelare) haft vissa problem med tilt om än inte så allvarliga. Det gäller att försöka hitta anledningen till att man tiltar och sedan hitta vägar att få bort dessa saker. Att köra med liknande regler som ovan under en period fungerade extremt bra på mig. Det var väldigt jobbigt att inte kolla resultat , sluta spela efter en timme trots 1000bb fiskar vid borden osv. Men efter ett tag tyckte jag att det fungerade hur bra som helst och man vet ju att det nästan alltid finns bra värde mm nästa gång man loggar in.

 

gl hur du än går till väga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på båda föregående.

 

Ett tips från mig är att testa din disciplinsförmåga from idag till tex sista juni.

Sätt upp regler och bryter du mot en regler en gång under hela tiden lägger du ner pokernsatsningen/söker jobb etc. Lyckas du hålla dig till reglerna kan du köra på samma i juli om det kändes bra eller ändra dem till snäppet mindre strikta.

 

Detta blir förmodligen en enorm utmaning för någon med dina problem men skulle kunna vara bästa sättet i jakten på att bli en haj imo.

 

Exempel på regler:

-Kolla ej resultat (iaf inte under sessionerna)

-Spela max en timmes sessioner (spelar du 70 min pga kanonvärde har du alltså brutit mot reglerna)

-Gå igenom ditt spel efter varje session och välj ut en sak du ska "plugga" på innan nästa session

-Spela inga turbobord

-Sätt en maxtak på antal bord du spelar, ett eller två mindre än du är van vid

-Intaquitta ett bord om du känner minsta tillstymmelse till tilt och fråga dig själv (högt:p) om du bör avsluta sessionen eller bara öppna ett nytt bord

-0 händer hu

-spela efter strikta bankrullekrav

 

Alltså jag har (som säkert de flesta pokerspelare) haft vissa problem med tilt om än inte så allvarliga. Det gäller att försöka hitta anledningen till att man tiltar och sedan hitta vägar att få bort dessa saker. Att köra med liknande regler som ovan under en period fungerade extremt bra på mig. Det var väldigt jobbigt att inte kolla resultat , sluta spela efter en timme trots 1000bb fiskar vid borden osv. Men efter ett tag tyckte jag att det fungerade hur bra som helst och man vet ju att det nästan alltid finns bra värde mm nästa gång man loggar in.

 

gl hur du än går till väga!

 

 

 

lol 1 timmes session ;) hur skall man då kunna jobba igen grisbacket som man alltid backar första timmen :o?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol 1 timmes session ;) hur skall man då kunna jobba igen grisbacket som man alltid backar första timmen :o?

 

Haha omahamaffian har talat;)

vad är ditt tips till hen? Sätt dig på 24 bord omaha deep och vad du än gör vik inte ner dig innan floppen , du får ju för fasen 4 kort!? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha omahamaffian har talat;)

vad är ditt tips till hen? Sätt dig på 24 bord omaha deep och vad du än gör vik inte ner dig innan floppen , du får ju för fasen 4 kort!? ;)

 

hahaha omahamaffian! n1 sir :mrgreen:

var bra tips de flesta, hatar turbo bord själv, dom kan tilta de flesta :(

att inte kolla resultatet under en session kan bero på hur stor rulle man har inne. har man 40 buyins så behöver man inte vara orolig och kunna spela sitt A-game!,

 

Men mitt tips är att aldrig spela 10-30 minuters sessioner, utan minst 1-3 timmar för att kunna känna av spelarna på bordet samt att få harmoni i din session och inte känna att man skall stressa iväg! samt att om man känner att tilten är på väg så är det bara att kliva! Även om man redan känner sig tiltad efter 20 minuter, även om man vill hämta igen, ta ett 5-10 minuters promenix och skaka av dig det värsta och in och kötta igen ;)

samt även att träna bra och äta så bra som möjligt !

 

var nog väldigt luddigt skrivet ;) men lite tips bara! trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns fel att skriva att pokern är mitt liv, men på ett sätt är det just så. Det är ju så jäkla kul (när det går bra)!

 

Här är problemet, kombinerat med:

 

Grejen är att mitt liv är totalt misslyckat, är 19 år, bor hemma och har varken jobb eller utbildning.

 

Jag kommer inte ihåg den psykologiska termen för detta, det kan säkert någon annan. Det som händer är dock att du kommer troligen definiera dig själv väldigt mycket genom pokern som en yttre faktor och låta den bestämma ditt humör, självförtroende och liknande. Det i sig minskar chansen kraftigt att du ska lyckas.

 

Ett annat problem som jag själv och många andra känner igen och som troligen är det största problemet här är att du kommer vägra lyssna på det absolut bästa rådet du kan få.

 

Ta tag i ditt liv först.

 

Ta tag i skolan, flytta hemifrån, skaffa en flickvän, fyll din vardag med givande aktiviteter, umgås mer med andra, träna, bygg ett liv du tycker om.

 

Och nu tänker du: "Det är inte så enkelt, det är typ kört"

Nyckeln är att släppa din stolthet lite.

Du har garanterat en massa limiting beliefs (googla) om typ: "Jag kan inte gå tillbaka till skolan" osv. Släpp de.

 

När du sen har ett bra liv kan du ta upp denna dröm igen, du kommer vara mindre tiltkänslig, ha ett bättre självförtroende och inte identifiera dig så mycket med poker som en yttre faktor. Är du då vinnande kan du börja följa din dröm igen.

 

//

Been there, done that.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahaha omahamaffian! n1 sir :mrgreen:

var bra tips de flesta, hatar turbo bord själv, dom kan tilta de flesta :(

att inte kolla resultatet under en session kan bero på hur stor rulle man har inne. har man 40 buyins så behöver man inte vara orolig och kunna spela sitt A-game!,

 

Men mitt tips är att aldrig spela 10-30 minuters sessioner, utan minst 1-3 timmar för att kunna känna av spelarna på bordet samt att få harmoni i din session och inte känna att man skall stressa iväg! samt att om man känner att tilten är på väg så är det bara att kliva! Även om man redan känner sig tiltad efter 20 minuter, även om man vill hämta igen, ta ett 5-10 minuters promenix och skaka av dig det värsta och in och kötta igen ;)

samt även att träna bra och äta så bra som möjligt !

 

var nog väldigt luddigt skrivet ;) men lite tips bara! trevlig helg!

 

Jag föredrar också ofta att spela längre men nu handlade det inte om allmänna pokertips utan om tips för att på sikt få bort problemen. Alltså att inte kolla resultatet är väl kanske en bra början för att på sikt bortse helt från kortsiktiga resultat tänkte jag typ.

Att kliva av direkt när man är tiltad känns också som en kortsiktig lösning då det bör ligga mer i ens intresse att finna orsakerna och lösningarna på problemen än att bara acceptera dem och ta en paus.

Har inte heller läst den men har hört intervjuer med snubben som skrivit "the mental game of poker" han verkar grym!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på båda föregående.

 

 

Exempel på regler:

-Kolla ej resultat (iaf inte under sessionerna)

-Spela max en timmes sessioner (spelar du 70 min pga kanonvärde har du alltså brutit mot reglerna)-Gå igenom ditt spel efter varje session och välj ut en sak du ska "plugga" på innan nästa session

-Spela inga turbobord

-Sätt en maxtak på antal bord du spelar, ett eller två mindre än du är van vid

-Intaquitta ett bord om du känner minsta tillstymmelse till tilt och fråga dig själv (högt:p) om du bör avsluta sessionen eller bara öppna ett nytt bord

-0 händer hu

-spela efter strikta bankrullekrav

 

Alltså jag har (som säkert de flesta pokerspelare) haft vissa problem med tilt om än inte så allvarliga. Det gäller att försöka hitta anledningen till att man tiltar och sedan hitta vägar att få bort dessa saker. Att köra med liknande regler som ovan under en period fungerade extremt bra på mig. Det var väldigt jobbigt att inte kolla resultat , sluta spela efter en timme trots 1000bb fiskar vid borden osv. Men efter ett tag tyckte jag att det fungerade hur bra som helst och man vet ju att det nästan alltid finns bra värde mm nästa gång man loggar in.

 

gl hur du än går till väga!

 

Bra tips för det mesta! Men förstår verkligen inte varför han ska stänga ner direkt om det är extrem värde, han spelar bra och han känner en kraftig edge? Då spelar man ju tills man däckar och inte avslutar pga någon tidsbegränsning! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att du känner uppgivenhet i dåliga perioder är för att det är precis så poker är. Alla känner så and that's that. Däremot så är det de som lyckas jobba på det mentala och arbeta bort det som det kommer att gå bäst för, det är just därför som väldigt få lyckas. Sen att du är 19 år och inte verkar ha spelat sådär jättelänge gör det ganska förståeligt att det mentala kan kännas tungt. Jag tycker dock inte att det är en ursäkt, man kan inte bara säga att man är lite kort på erfarenhet och det är därför man inte kan hantera det, man måste försöka göra allting man kan och man får aldrig slappna av.

 

 

Det finns ingen quick fix. Om du railar regs på någon/ra nivåer ovanför dig själv och tänker att "fan, det är här jag vill vara, tänk att få vara den här bossen" så kan jag garantera dig att endast ett fåtal ensiffriga procentare av de regsen har tagit sig dit genom ren vilja. Folk jobbar mer än man tror, folk sliter ut sin själ och sitt hjärta för poker för att nå sina mål och du måste göra samma sak om du vill nå liknande resultat. Om du vill göra poker till den större delen av ditt liv så måste det ske på både gott och ont. Du kan inte njuta av pokern när det går bra och ifrågasätta den när det går dåligt, om du ska vara poker så måste du ha mer förtroende för det än vad du verkar ha.

 

 

Ställ dig själv i spegeln och fråga dig själv vilken sorts människa du vill vara. En som ständigt letar genvägar och hoppas kunna snubbla över sina mål utan hårt arbete, för att sedan inte ens ha ryggrad att klaga på ett forum med sitt vanliga konto... Eller en människa som tar ansvar för sitt liv och sina beslut. Som jobbar stenhårt för att komma exakt dit du vill vara, en människa som ser till att slumpen inte ens finns på kartan när det handlar om utvecklandet om sitt eget liv/"destiny" genom att hela tiden gå the extra mile.

 

 

Du måste börja jobba om du vill lyckas i poker, steg ett är att köpa The Mental Game of Poker som rekommenderad här ovan. Lycka till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att du känner uppgivenhet i dåliga perioder är för att det är precis så poker är. Alla känner så and that's that. Däremot så är det de som lyckas jobba på det mentala och arbeta bort det som det kommer att gå bäst för, det är just därför som väldigt få lyckas. Sen att du är 19 år och inte verkar ha spelat sådär jättelänge gör det ganska förståeligt att det mentala kan kännas tungt. Jag tycker dock inte att det är en ursäkt, man kan inte bara säga att man är lite kort på erfarenhet och det är därför man inte kan hantera det, man måste försöka göra allting man kan och man får aldrig slappna av.

 

 

Det finns ingen quick fix. Om du railar regs på någon/ra nivåer ovanför dig själv och tänker att "fan, det är här jag vill vara, tänk att få vara den här bossen" så kan jag garantera dig att endast ett fåtal ensiffriga procentare av de regsen har tagit sig dit genom ren vilja. Folk jobbar mer än man tror, folk sliter ut sin själ och sitt hjärta för poker för att nå sina mål och du måste göra samma sak om du vill nå liknande resultat. Om du vill göra poker till den större delen av ditt liv så måste det ske på både gott och ont. Du kan inte njuta av pokern när det går bra och ifrågasätta den när det går dåligt, om du ska vara poker så måste du ha mer förtroende för det än vad du verkar ha.

 

 

Ställ dig själv i spegeln och fråga dig själv vilken sorts människa du vill vara. En som ständigt letar genvägar och hoppas kunna snubbla över sina mål utan hårt arbete, för att sedan inte ens ha ryggrad att klaga på ett forum med sitt vanliga konto... Eller en människa som tar ansvar för sitt liv och sina beslut. Som jobbar stenhårt för att komma exakt dit du vill vara, en människa som ser till att slumpen inte ens finns på kartan när det handlar om utvecklandet om sitt eget liv/"destiny" genom att hela tiden gå the extra mile.

 

 

Du måste börja jobba om du vill lyckas i poker, steg ett är att köpa The Mental Game of Poker som rekommenderad här ovan. Lycka till. :)

 

+3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är problemet, kombinerat med:

 

 

 

Jag kommer inte ihåg den psykologiska termen för detta, det kan säkert någon annan. Det som händer är dock att du kommer troligen definiera dig själv väldigt mycket genom pokern som en yttre faktor och låta den bestämma ditt humör, självförtroende och liknande. Det i sig minskar chansen kraftigt att du ska lyckas.

 

Ett annat problem som jag själv och många andra känner igen och som troligen är det största problemet här är att du kommer vägra lyssna på det absolut bästa rådet du kan få.

 

Ta tag i ditt liv först.

 

Ta tag i skolan, flytta hemifrån, skaffa en flickvän, fyll din vardag med givande aktiviteter, umgås mer med andra, träna, bygg ett liv du tycker om.

 

Och nu tänker du: "Det är inte så enkelt, det är typ kört"

Nyckeln är att släppa din stolthet lite.

Du har garanterat en massa limiting beliefs (googla) om typ: "Jag kan inte gå tillbaka till skolan" osv. Släpp de.

 

När du sen har ett bra liv kan du ta upp denna dröm igen, du kommer vara mindre tiltkänslig, ha ett bättre självförtroende och inte identifiera dig så mycket med poker som en yttre faktor. Är du då vinnande kan du börja följa din dröm igen.

 

//

Been there, done that.

 

Anledningen till att du känner uppgivenhet i dåliga perioder är för att det är precis så poker är. Alla känner så and that's that. Däremot så är det de som lyckas jobba på det mentala och arbeta bort det som det kommer att gå bäst för, det är just därför som väldigt få lyckas. Sen att du är 19 år och inte verkar ha spelat sådär jättelänge gör det ganska förståeligt att det mentala kan kännas tungt. Jag tycker dock inte att det är en ursäkt, man kan inte bara säga att man är lite kort på erfarenhet och det är därför man inte kan hantera det, man måste försöka göra allting man kan och man får aldrig slappna av.

 

 

Det finns ingen quick fix. Om du railar regs på någon/ra nivåer ovanför dig själv och tänker att "fan, det är här jag vill vara, tänk att få vara den här bossen" så kan jag garantera dig att endast ett fåtal ensiffriga procentare av de regsen har tagit sig dit genom ren vilja. Folk jobbar mer än man tror, folk sliter ut sin själ och sitt hjärta för poker för att nå sina mål och du måste göra samma sak om du vill nå liknande resultat. Om du vill göra poker till den större delen av ditt liv så måste det ske på både gott och ont. Du kan inte njuta av pokern när det går bra och ifrågasätta den när det går dåligt, om du ska vara poker så måste du ha mer förtroende för det än vad du verkar ha.

 

 

Ställ dig själv i spegeln och fråga dig själv vilken sorts människa du vill vara. En som ständigt letar genvägar och hoppas kunna snubbla över sina mål utan hårt arbete, för att sedan inte ens ha ryggrad att klaga på ett forum med sitt vanliga konto... Eller en människa som tar ansvar för sitt liv och sina beslut. Som jobbar stenhårt för att komma exakt dit du vill vara, en människa som ser till att slumpen inte ens finns på kartan när det handlar om utvecklandet om sitt eget liv/"destiny" genom att hela tiden gå the extra mile.

 

 

Du måste börja jobba om du vill lyckas i poker, steg ett är att köpa The Mental Game of Poker som rekommenderad här ovan. Lycka till. :)

 

Detta borde klistras någonstans imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många bra inlägg här redan.

 

Jag kan kanske ge ett 'råd' som mest gäller för cash game-spelare, men det kan väl appliceras för MTTs också.

 

Man ska inte fira sina stora vinster för hårt eller glädjas för mycket av dem, det bidrar oftast till att dina stora förlustdagar känns otroligt mycket tyngre.

 

GL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla råd i tråden är kanon och korrekta i teorin men att säga och göra är olika saker.

 

Sjukdomsinsikt räcker sällan för att förändra beteenden på lång sikt när hjärnans belöningssystem är inblandat.

 

 

Och vafan, du är 19 och har hela vuxenlivet framför dig!!

Går väl i princip inte att "vara misslyckad" när man är så ung så den självbilden måste du släppa ;)

 

 

 

Bästa rådet imo är att ett omtag med komvux/plugg/jobb och absolut inte låta pokern definiera vem du är.

 

 

Tror många regs mår långsiktigt skit av pokers swings och relativa isolering från vanliga världen, stora vinnare inkluderade, även de som inte har dina problem.

 

 

 

Du behöver i princip lägga om signalbanorna i skallen för att omvandla ord till handling långsiktigt gällande din reaktion på varians. Inte lätt och görs inte över en natt.

 

Jag körde 15 sessioner med en psykolog (KBT) i slutet av pokerkarriären för att få varians att gå ut mindre över spelkvalité.

 

Mycket jobb från både mig och psykologen och det funkade, blev kanske 30-50% bättre. Botad blir man aldrig fick jag höra. Självklart individuellt hur svårt det är.

 

 

/ MVH 5 år som pokerspelare - Nu egen företagare istället och livet är roligare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på båda föregående.

 

Ett tips från mig är att testa din disciplinsförmåga from idag till tex sista juni.

Sätt upp regler och bryter du mot en regler en gång under hela tiden lägger du ner pokernsatsningen/söker jobb etc. Lyckas du hålla dig till reglerna kan du köra på samma i juli om det kändes bra eller ändra dem till snäppet mindre strikta.

 

Detta blir förmodligen en enorm utmaning för någon med dina problem men skulle kunna vara bästa sättet i jakten på att bli en haj imo.

 

Exempel på regler:

-Kolla ej resultat (iaf inte under sessionerna)

-Spela max en timmes sessioner (spelar du 70 min pga kanonvärde har du alltså brutit mot reglerna)

-Gå igenom ditt spel efter varje session och välj ut en sak du ska "plugga" på innan nästa session

-Spela inga turbobord

-Sätt en maxtak på antal bord du spelar, ett eller två mindre än du är van vid

-Intaquitta ett bord om du känner minsta tillstymmelse till tilt och fråga dig själv (högt:p) om du bör avsluta sessionen eller bara öppna ett nytt bord

-0 händer hu

-spela efter strikta bankrullekrav

 

Alltså jag har (som säkert de flesta pokerspelare) haft vissa problem med tilt om än inte så allvarliga. Det gäller att försöka hitta anledningen till att man tiltar och sedan hitta vägar att få bort dessa saker. Att köra med liknande regler som ovan under en period fungerade extremt bra på mig. Det var väldigt jobbigt att inte kolla resultat , sluta spela efter en timme trots 1000bb fiskar vid borden osv. Men efter ett tag tyckte jag att det fungerade hur bra som helst och man vet ju att det nästan alltid finns bra värde mm nästa gång man loggar in.

 

gl hur du än går till väga!

 

Det är en fantastisk bok. Dessutom har Tendler gjort runt 34st olika podcastavsnitt som handlar om just sånt här. han pratar med olika "offer". dom är lärorika (dom är gratis). Kommer ta tid, men det är värt lägga ner mödan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hel del vettiga råd. Bara att ta till dig.

 

Dock blir jag lite bekymrad över följande.

 

Många hade säkert sagt att jag borde lägga ner pokern helt, men det är faktiskt det sista jag vill göra. Grejen är att mitt liv är totalt misslyckat, är 19 år, bor hemma och har varken jobb eller utbildning. Har alltså inte ens gått ut gymnasiet pga diverse anledningar som jag helst inte tar upp här. Har ingen aning om vad jag vill göra i livet, och för tillfället känns det inte som om jag har så många alternativ... känns fel att skriva att pokern är mitt liv, men på ett sätt är det just så. Det är ju så jäkla kul (när det går bra)!

 

Min dröm i nuläget är nog vardag för några av er som läser det här, jag skulle bara vilja ha egen lägenhet och dra in stabila 25-30 k i månaden, alternativt flytta in med ett par regs någonstans a lá Harmyntan. Fyfan vad kul. Att slippa känna stressen inom sig och känna att man fixar något på egen hand.

 

Inte att det är en dröm att spela poker eller ens nödvändigtvis att du inte gått ut skolan (även om det knappast är positivt). Men du har baserat på din ålder och när du började dragit igång pokern samma dag du fyllde 18 eller tom tidigare. Du har förmodligen aldrig jobbat och alla pengar utom dom 100k du vann ifjor har kommit från föräldrarna?

 

Du pratar om 25-30k i månaden. HALLÅ!!! Du är 19 bast med noll kvalifikationer för vuxenlivet. Vet du vad vanligt folk tjänar? Du vill dra in stabila 25-30K. Det motsvarar så där 40-50k i månadslön (lite beroende på hur man värderar semester, sjuklön och pension). Har du inte uppfunnit Minecraft eller är världens bästa telefonsäljare så finns det inga 19 åringar som tjänar dom pengarna. Kom ner till jorden.

 

Skapa lite planer på hur du ska få ett vanligt jobb, alternativt fortsätta plugga. Det kommer förmodligen att inskränka på tiden du har att spela poker så det blir svårt nog att ta dig tillbaka till 100k om året men det är ok. Titta på timlönen istället för totalsumman i kr. Kan du hålla timlönen uppe och fyller livet med annat så är det en bra start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med samtliga över och kan själv efter att ha spelat poker på heltid sen gymnasiet bara ge tipset att ta tag i skolan direkt, de går hur bra som helst att stoppa in några timmar om dagen även om man jobbar/pluggar och även OM du skulle komma upp i 25-30k månaden så är det inte värt det långsiktigt, pokern blir bara svårare och efter ett flertal år blir man väldigt jävla trött på det. Då sitter man i en sits där man är väldigt efter alla andra i sin egen ålder och saknar mycket av den erfarenhet som efterfrågas på marknaden. Jag tog tag i skolan för 3 år sen och har lyckats stoppa in rejält med volym på pokern ändå, gör inga miljoner men det gör inget, ser verkligen fram emot mitt första jobb, kollegor, afterwork och allt de innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Många hade säkert sagt att jag borde lägga ner pokern helt, men det är faktiskt det sista jag vill göra. Grejen är att mitt liv är totalt misslyckat, är 19 år, bor hemma och har varken jobb eller utbildning. Har alltså inte ens gått ut gymnasiet pga diverse anledningar som jag helst inte tar upp här. Har ingen aning om vad jag vill göra i livet, och för tillfället känns det inte som om jag har så många alternativ... känns fel att skriva att pokern är mitt liv, men på ett sätt är det just så. Det är ju så jäkla kul (när det går bra)!

 

Lägger mig inte i huruvida jag tycker det är rimligt att du ska satsa på poker eller inte, trots att det verkar gå ganska trögt.

 

Däremot, oavsett vad du väljer att göra, så får du tänka om angående att du inte har några val. Du är 19 jävla år. Fattar du hur lugnt det är för dig även om du skulle ha slackat bort gymnasiet? Är du motiverad kan du ju lätt ta tag och göra det som krävs i gymnasieväg och tagit en universitetsutbildning många många år innan det är för sent för dig. Det är så absurt närsynt att tänka "jag är 19, har inte åstadkommit något och är flera år efter mina jämnåriga så är ändå ingen idé!". Hej rationalisering för att enbart fokusera på poker.

 

Skrota den inre pressen och ta dig en ordentlig funderare över en långsiktig plan som du känner dig hyfsat motiverad att hålla dig till.

 

Du har väl tid att prova på att bara spela poker ett par år till och skita i allt annat men frågan är om det är vad som kommer göra dig lyckligast i längden? Sätt en deadline med pokern och bestäm dig för att du måste ha bestämt dig hur du ska göra till dess. Skippa rationaliseringar som att du är för gammal och att allt är kört. Så standard att folk tänker så. En del vaknar upp när dom är 50 och inser att det knappt ens aldrig varit för sent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...