Gå till innehåll

WSOP 2005: Funderingar kring reglerna i WSOP?


z3___

Recommended Posts

Jag har tidigare sett i trådarna att man blev sitting out när ordet fuck nämndes,

 

Jag såg hur en diskades då han mellan byte av borden stoppade chippen i fickan, och vid det läget var alla chipen i fickan döda...

 

Senast vid min egen klubb hände en sak som tidigare hänt.... A går All In, B synar (som har mindre chips) C - synar, D synar, F synar. Eftersom CDF har mer chip än A och B fortsätter spelet i en sidopott..

 

Efter Flop går C all in, D steker länge och foldar....... C glömmer bort att F är fortfarande med, och vänder upp sina kort för att spela mot A och B som är all in, Vi på klubben ser det som en fold.....

 

1, visst är det rätt att folda den handen i turneringspel?

2, Finns det någonstans där man kan hitta alla regler som gäller!?!?!

Så man kan tillämpa vad andra gör, och inte ha husregler?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1, visst är det rätt att folda den handen i turneringspel?

Det som händer här är att killen gör ett oskyldigt misstag som enbart kan skada honom om han inte samarbetar med F. Om han samarbetar med F så kan en sån här regel utnyttjas till fusk precis lika mycket som avsaknaden av en sådan regel (chipdumpning). Om de inte samarbetar kan hans visning enbart skada honom.

 

I WPT står stora pengar på spel och värdet av att chipdumpa eller mjukspela någon i slutet på turneringen är väldigt stort eftersom pengarna då är väldigt stora i förhållande till insatsen pga det höga deltagarantalet, alltså har de en regel för att försvåra mjukspel (om jag visar min partner min hand så kan vi signalera vem som ska folda/syna och således fördela våra stackar optimalt). I ett genomsnittligt svenskt homegame så saknas det normalt ekonomiskt incitamente, kunskap att fuska på ett bra sätt och det finns helt enkelt en mycket starkare intern norm att inte fuska, vidare så finns det långt effektivare och enklare sätt att fuska bland amatörer än att chipdumpa åt ett eller annat håll genom att visa sin hand.

 

Följdaktligen finns det en hyffsad grund att ha en regel som innebär att en visad hand foldas i WPT, men denna grund saknas nästan helt i homegame.

 

Så ur ett fuskförebyggande perspektiv står det helt ur proportion att diska någons hand i ett homegame för att han råkar visa sin hand. I 99,999% av tiden så är det helt enkelt någon som råkar klanta sig och det hela kostar enbart honom ekonomiskt värde. det är helt enkelt inte rimligt att straffa alla dessa klumpiga nybörjare för att förebygga något så extremt otroligt.

 

Enda rimliga anledning till att ha en sådan regel är väl att vara pedagogisk så att medlemmarna lär sig hur det spelas på exempelvis Cosmopol eller WPT (där reglerna lik förbannat tillämpas inkonsekvent).

 

Vidare så är det rätt onödigt att plocka ut ett spelelement som kan vara ganska roligt (psykning av motståndare genom att visa sin hand och försöka hitta tells) bara för att efterlikna tvpoker.

 

I min mening är det megatvärfel att folda någons hand i ett homegame för att denne råkar visa den. Särskilt i den här situationen när det är personen som är all-in som ger jätteanvändbar information till spelaren som inte är det, misstaget är straff nog i sig.

 

2, Finns det någonstans där man kan hitta alla regler som gäller!?!?!

Så man kan tillämpa vad andra gör, och inte ha husregler?

Det finns inga universiella regler och det är bra att det är så. Situationerna som behöver hanteras i ett homegame är inte alls lika de som finns i WPT. Det är helt enkelt väldigt ofunktionellt att ha samma regler i ett homegame som i en tvsänd turnering. Kort sagt, husregler är en bra sak eftersom de är anpassade till lokala förhållanden som universiella regler ofta helt missar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert står det någonstans i jättetråden ("allmänt om WSOP 2005"). Att solglasögen är tillåtet vid bordet har jag förstått (sjukt) men är även hörlurar det?

 

Vart tog old school-pokern med cigarr, wiskey och cowboysarhatt vägen?

Snart blir det väl tillåtet att äta Big Mac också..

 

 

Live-poker ska spelas utan massa tjaffs. Man mot man, öga mot öga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framsidan av första upplagan av Pokerhandboken, det är två spelare headsup. Två fläskberg, varav den ena är i full fart att äta en burgare.

 

Dessutom så var det silverjubileum för WSOp det året, så Binions skulle skänka vinnarens vikt i silver också. Nu möttes två av fältets tyngsta grabbar. Russ vann, och han vägde mest - men när kontrollvägningen skulle ske så visade det sig att Russ hade gått upp i vikt under tävlingen, så Benny Binion fick kila ner i kassavalvet och hämta lite silver till :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...