Gå till innehåll

Spela poker professionellt i Spanien


Pokerspelaren84

Recommended Posts

Hej,

 

Har varit utomlands sedan 2008 och jobbat inom spelbranchen i olika städer och länder. Nu befinner jag mig i södra Spanien sedan 10 månader och blivit lite trött på den dagliga rutinen att gå till jobbet. Då det är väldigt billigt att bo här nere, har jag tankar på att säga upp mig från jobbet och spela poker på PokerStars.es.

 

Är ingen stjärna utan det kommer snarare bli ett knegarjobb, där det fina är att man jobbar för sig själv, kan bestämma sina egna arbetstider och bo billigt nära stranden i en fin miljö.

 

Har också tankar på att skapa en blogg med temat "Road to Supernova" för att få lite mer variation i vardagen. Kanske också ett sätt att i förlängningen få in lite annonspengar och kanske, i bästa fall, en sponsor så småningom. Tanken är att berätta lite om sig sälv och sin bakgrund, att skildra sitt nuvarande liv, sin pokerutvecking men också livet längs den sydöstra spanska kusten. Tänkte ha min bas i vackra Estepona, där det går att hitta 3-rumslägeneter för 350 € nära standen. Köpa en bil för att enkelt kunna ta sig till andra ställen längs kusten, inklusive livepoker i Marbella.

 

Jag undrar ifall någon skulle vilja tycka till om ovanstående ideér? Låter det intressant? Finns det någon bra marknad för en sådan pokerblogg eller är det för snävt? Pokerspelare är kanske inte så intreserade av att läsa pokerbloggar? Det mest rationella vore nog att köra igång lite smått med bloggen vid sidan om jobbet, men det skulle ta mycket tid och varit roligare att gå all-in direkt. Om jag kör igång den blir det en blogg på engelska.

 

Dessutom, risken att livet kan bli lite för ensamt och isolerat finns. Finns det någon som skulle vara intreserade av att göra något liknande? Kanke till och med dela lgh efter att vi har lärt känna varandra lite?

 

Supernova-satsningen kommer gälla för 2014 om jag startar detta projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina levnadskostnader har varit ytterst varierande i livet. Jag räknar kallt med att dra in mindre pengar än vad jag gör på mitt nuvarande jobb och också sänka levnadskostnaden något (vilket inte skulle påverka mig särskilt, då det främst handlar om att bli av med onödigt dyra, galna utekvällar med mycket alkohol som ibland kan sluta på flera tusen kronor).

 

Då detta projekt mer handlar om att byta livsstil och göra en kul grej, är jag beredd på att leva för €1,000/mån. Åtminstone de första månaderna för att se hur jag gillar det och om utvecklingen går åt rätt håll. Förhoppningsvis kan inkomsten på sikt bli betydligt högre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina levnadskostnader har varit ytterst varierande i livet. Jag räknar kallt med att dra in mindre pengar än vad jag gör på mitt nuvarande jobb och också sänka levnadskostnaden något (vilket inte skulle påverka mig särskilt, då det främst handlar om att bli av med onödigt dyra, galna utekvällar med mycket alkohol som ibland kan sluta på flera tusen kronor).

 

Då detta projekt mer handlar om att byta livsstil och göra en kul grej, är jag beredd på att leva för €1,000/mån. Åtminstone de första månaderna för att se hur jag gillar det och om utvecklingen går åt rätt håll. Förhoppningsvis kan inkomsten på sikt bli betydligt högre...

 

Sorry om jag var otydlig. Men jag var mest intresserad av se hur mycket det kostar att bo i Spaniens södra delar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry om jag var otydlig. Men jag var mest intresserad av se hur mycket det kostar att bo i Spaniens södra delar.

 

Det är väldigt billigt. Som sagt kan du hitta en trerummare i Estepona för €350 euro nära stranden. Längs kusten, kanske 20 minuter från närmsta stora stad, kan man få stora lägenheter med fina uteterasser med havsutsikt, modern inredning, pool och flera rum för €500. Själv föredrar jag nog att bo i en lite större stad dock.

 

Mat, öl och restauranger är generellt mycket billigare än i Sverige. En lång kväll med massor av tapas och vin, kan gå på €15 per person. Sedan kan man såklart hitta dyrare alternativ och exklusivare områden med högre priser, om man så önskar. Ofta utan värde dock, turistfällor som typ torget i Marbella. Var dock på en annan lite finare restaurang i Marbella. Förrätt, huvudrätt och två glas öl för runt €30 (vilket alltså är att betrakta som lite dyrare men med svenska mått mätt är jättebilligt).

 

Supermarkets också billigare än i Sverige, exakt hur mycket vågar jag dock inte säga.

 

Bensinen kostar €1.4/litern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är trafiken på .es?

 

Det har tagit sig riktigt bra tycker jag. Var ju sådär i början naturligtvis, men i skrivande stund 47 546 spelare på 7500 bord som troligtvis blir fler om ett par timmar. Har inte varit ovanligt med 70 000 spelare samtidigt och turneringsutbudet bra tycker jag, alla olika nivåer. Dessutom fortfarande stor utvecklingspotential skulle jag gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte raken högre och rakebacken sämre på .es?

 

Det stämmer tyvärr att raken är högre på grund av att spanska regerinen skall ha procent på PS vinster. PS ger ju ingen rakeback, men den "indirekta rakeback' genom VIP-programmet är också sämre. €5,055 (30%) för att nå 100,000 VPPs.

 

Har väl varit liknande bland alla licenser. .dk, .it, .fr är väl alla sämre än .com? Däremot är .EU väl samma som .com?

 

Teoretiskt skall man betala skatt på alla vinster över €1600 på ett år dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skrev ju klart och tydligt "Road to Supernova" i trådstarten. Supernova ger väl på .eu/.com minimum ~40% rakeback.

 

Hur får du till att det inte är lönt att nämna?

 

Som jag har förstått det så är han varken erfaren eller vidare highstakes. Han måste slita som ett djur för att ens nå nämnvärda cashbacks.

 

Fast min egentliga "fråga" är varför TS vill spela på stars. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tycker du då han ska spela, som boende i Spanien? Alternativen har ju typ 3 spelare vid primetime.

 

Hade ingen aning om att spanien inte var anslutet till "våra" nätverk. Efter lite googling så läste jag att dom bara har separata nätverk, stämmer det alltså?

 

In that case tar jag tillbaka vad jag skrivit och lär mig fixa litt kött på benen tills nästa gång =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt personnummer funkar inte vid registreringen: "Du har angivit ett personnummer som inte finns i folkbokföringen. Vänligen kontakta Kundservice".

 

Är nog dessvärre betraktad som utvandrad så fungerar inte för mig...

 

Äh, du har väl släktningar i Sverige som kan ställa upp? Prata med dom så kan dom fixa ett svs konto som du kan spela på.

 

Jag var nere på kanarieöarna och grindade förra vintern och inga problem med svs klienten iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...