Gå till innehåll

chobos omahadagbok!


chobo

Recommended Posts

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

*** HOLE CARDS ***

Dealt to chobo [Qs 6c Ts 5c]

*** FLOP *** [4c 8c 7d]

*** TURN *** [4c 8c 7d] [Qd]

Seat 2: biotop showed [8h Jh 6d 5d] and lost with a straight, Four to Eight

Seat 4: TOMATO_PRO mucked [3d 6h 5s 9d]

biotop: i git the freeroll for diamond

Lite skadad konversation..

 

Seriöst, vad gnäller han om? Han var ju freerollad från flopen av ditt flushdraw. Dessutom är hans diamond draw inte mer än på sidepotten då "tomatproffset" har högre redraw på den flushen.. Oh well, fin river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** HOLE CARDS ***

Dealt to chobo [Qs 6c Ts 5c]

*** FLOP *** [4c 8c 7d]

*** TURN *** [4c 8c 7d] [Qd]

Seat 2: biotop showed [8h Jh 6d 5d] and lost with a straight, Four to Eight

Seat 4: TOMATO_PRO mucked [3d 6h 5s 9d]

biotop: i git the freeroll for diamond

Lite skadad konversation..

 

Seriöst, vad gnäller han om? Han var ju freerollad från flopen av ditt flushdraw. Dessutom är hans diamond draw inte mer än på sidepotten då "tomatproffset" har högre redraw på den flushen.. Oh well, fin river.

 

yep, tomatproffset hade också förutom sitt färgdrag två tior att vinna på så både han och jag hade 9 outs var för vinst.

 

Jag funderade vidare på denna hand lite och jag insåg att jag gjorde ett mycket dumt misstag.. När tomatproffset höjde på turn så synade jag bara, i texas gör jag så ofta, jag är nästan all in hur som helst och om min syn på nåt sätt kan lura den tredje killen så är ju det bra.. I omaha är det förmodligen vanligtvis väldigt dumt att tänka så. Nu gav jag faktiskt biotop odds att syna med set (om han får tomatproffset och mig att syna på rivern vilket är ganska troligt att vi gör på en så stor pot). Hade jag gått all in på en gång hade det krävts 13 outs för att biotop skulle syna korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torskade drygt $10k idag.. Mycket tilt. :(

Resultat hittills: b2b -€15500, pokerstars -$21, prima +$3679, ladbrokes +$10134, ub +$717, crypto +€10518

 

Lite plus trots allt men det duger verkligen inte.. Skulle verkligen behöva hålla mig till max 5/10, har vunnit hyfsat stabilt på de lägre borden och där börjar jag inte tilta lika lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chobo jag bevittnade när du losade över 8 000 euro på bara några minuter, jag visste inte att det var du, tog du anstöt i chatten ursäktar jag mig. :oops:

 

Jag erkänner att jag whinade, men babette hade varit tyken innan så det var skönt se honom förlorade några tio-tusenlappar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska egentligen inte klaga på min otur men den här gjorde ont.. Vad säger ni om mitt sätt att spela handen? RayVon är mycket aggressiv och brukar inte vara rädd för att gambla.

 

------HAND 1------

Game #813397903: Omaha High Pot Limit (US$10/US$20) - 2005/08/09 - 02:11:25 (GMT)

Table "Fiddler" Seat 9 is the button.

Seat 1: Nich07129 (US$2928 in chips)

Seat 2: Blend_no3 (US$1467 in chips)

Seat 4: Docteurno (US$2948.50 in chips)

Seat 5: RayVon (US$4334 in chips)

Seat 6: Paynster (US$5275.13 in chips)

Seat 7: Raise! (US$10373 in chips)

Seat 8: Madrid sits out

Seat 9: gullefin (US$4810.50 in chips)

Seat 10: queenvi (US$2527 in chips)

queenvi: posts small blind US$10

Nich07129: posts big blind US$20

----- HOLE CARDS -----

dealt to gullefin [7s 8c 7h Th]

Blend_no3: calls US$20

Docteurno: raises to US$90

RayVon: calls US$90

Paynster: folds

Raise!: folds

gullefin: calls US$90

queenvi: folds

Nich07129: folds

Blend_no3: calls US$70

----- FLOP ----- [6h Ad 7d]

Blend_no3: checks

Docteurno: checks

RayVon: bets US$390

gullefin: calls US$390

Blend_no3: folds

Docteurno: folds

----- TURN ----- [6h Ad 7d][3c]

RayVon: bets US$1170

gullefin: raises to US$4330.50 and is all-in

RayVon: is all-in US$2684

Returned uncalled bets US$476.50 to gullefin

----- RIVER ----- [6h Ad 7d 3c][Ah]

----- SHOW DOWN -----

gullefin: shows [7s 8c 7h Th] (A Full House, Sevens full of Aces)

RayVon: shows [6c Ac Jd 9c] (A Full House, Aces full of Sixes)

RayVon collected US$8875 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot US$8878 Main pot US$8875 Rake US$3

Board [6h Ad 7d 3c Ah]

Seat 1: Nich07129 (big blind) folded before Flop (didn't bet)

Seat 2: Blend_no3 folded on the Flop

Seat 4: Docteurno folded on the Flop

Seat 5: RayVon showed [6c Ac Jd 9c] and won (US$8875) with A Full House, Aces full of Sixes

Seat 6: Paynster folded before Flop (didn't bet)

Seat 7: Raise! folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: gullefin (button) lost

Seat 10: queenvi (small blind) folded before Flop (didn't bet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlorade precis en till pot mot en 2 outer.. Lite tilt nu men min överaggressivitet kanske var bra i denna handen?

 

------HAND 1------

Game #813553853: Omaha High Pot Limit (US$10/US$20) - 2005/08/09 - 02:34:55 (GMT)

Table "Vardo" Seat 5 is the button.

Seat 1: Wilhelm (US$4174 in chips)

Seat 2: ramco (US$431 in chips)

Seat 3: Raise! (US$1950 in chips)

Seat 5: Madrid (US$6186.10 in chips)

Seat 6: queenvi (US$5429 in chips)

Seat 8: gullefin (US$4321 in chips)

Seat 9: Gaara (US$4373.50 in chips)

queenvi: posts small blind US$10

gullefin: posts big blind US$20

----- HOLE CARDS -----

dealt to gullefin [Kh Kd Jh Qd]

Gaara: folds

Wilhelm: raises to US$70

ramco: folds

Raise!: folds

Madrid: calls US$70

queenvi: folds

gullefin: raises to US$290

Wilhelm: calls US$220

Madrid: folds

----- FLOP ----- [5h Ad 3h]

gullefin: bets US$660

Wilhelm: calls US$660

----- TURN ----- [5h Ad 3h][2d]

gullefin: bets US$1980

Wilhelm: folds

Returned uncalled bets US$1,980 to gullefin

gullefin: doesn't show hand

gullefin collected US$1977 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot US$1980 Main pot US$1977 Rake US$3

Board [5h Ad 3h 2d]

Seat 1: Wilhelm folded on the Turn

Seat 2: ramco folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: Raise! folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: Madrid (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: queenvi (small blind) folded before Flop (didn't bet)

Seat 8: gullefin (big blind) collected US$1977

Seat 9: Gaara folded before Flop (didn't bet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låg på drygt +$10k ett tag idag men slutar nu på +$2k.. Har ingen kontroll på vad som händer känns det som.. Har både galen otur och galen tur och jag tror jag spelar dåligt men jag vet också att många andra spelar sämre. Blir så tiltad.. Börjar fundera alltmer på hur länge jag ska orka med omaha. När jag spelar texas har jag för det mesta ganska bra disciplin, men den disciplinen är som bortblåst när jag spelar omaha, jag spelar för högt och för loose. Samtidigt är det illa svårt att ställa in sig på att gneta tight på lägre bord, än så länge förlorar jag inga pengar och det gör att jag har kvar hoppet att hitta flytet och börja tjäna pengar på de högre borden. Det skulle ju vara det bästa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog lägga ner B2B ett tag, spela där du vinner istället.

 

Nu sitter jag på b2b igen. Jag resonerar som så att man inte kan hänga upp sig alltför mycket på resultatet, jag börjar inse vilka swings man kan förvänta sig när man spelar omaha, att jag har förlorat €15k säger inte så mycket (hoppas jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gjorde jag en vild grej som jag tror är +EV. Jag höjer i sen position till ca €100 med AKJT, big blind kallad H8U, som är en mycket duktig spelare med en del gambling i sig pothöjer tillbaka. Jag synar. Floppen kommer A83 med 2 spader, H8U bettar pot rakt ut, en bit över €1k, jag som har spader A går all in med drygt €3k. Han lade sig.

 

Att jag har spader A hjälper en del, jag vet att inte han har A med nötflushdrag, i så fall hade jag ju varit körd.

 

Mot en sämre spelare hade jag aldrig spelat så där men mot en duktig aggressiv spelare är helt enkelt chansen ganska stor att han inte har AA, har han inte det så måste han för det mesta lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej jag har funderat mycket på är hur man ska hantera skrämselkort. Jag vet att jag har mycket kvar att lära, speciellt när det kommer färg på bordet känner jag mig ofta som värsta offret, folk får då ofta potten väldigt enkelt.

 

Bob Ciaffone rekommenderar att om man fortfarande har ett starkt intresse av potten så ska man ofta betta på, precis som om man själv fick hjälp av skrämselkortet. Om man t.ex har JJ på floppen J92 och det kommer en K så tycker Ciaffone att man ofta ska betta. Om man däremot har J9 på floppen J92 och det kommer K så är inte handen speciellt bra hur som helst längre och Ciaffone tycker att då kan man gott checka. Detta har jag funderat en del på och jag tycker inte alls att det är så enkelt, ofta spelar jag precis tvärtemot vad Ciaffone rekommenderar.

 

Många spelar som Ciaffone rekommenderar och det gör att man ofta har sjukt bra implicita odds, speciellt då det ligger färgdrag kan jag syna med stegdrag i jakt på de implicita oddsen, det ser ut som att man synar med färgdrag och när stegen kommer så bettar motståndaren vidare och man kan reraisa och ibland få syn.

 

En dag som denna känns det som att jag inte tänker helt fel, ligger +$20k hittills. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så förbannad, har förlorat varenda stor pott på crypto den senaste tiden, och hur kan folk göra så dåliga synar? Tycker det är snarare regel än undantag att folk synar med dåliga drag.

 

------HAND 5------

Game #819227763: Omaha High Pot Limit (US$10/US$20) - 2005/08/09 - 23:33:03 (GMT)

Table "Vardo" Seat 7 is the button.

Seat 1: Ulriksen (US$6404.80 in chips)

Seat 2: Themerv (US$3307.50 in chips)

Seat 3: paisti (US$1611 in chips)

Seat 4: gullefin (US$1960 in chips)

Seat 5: Paynster (US$4521.83 in chips)

Seat 7: ackack (US$2582.82 in chips)

Seat 8: kickabuck (US$1283.80 in chips)

Seat 9: hoffy (US$3704 in chips)

Seat 10: luckypunk (US$1687 in chips)

kickabuck: posts small blind US$10

hoffy: posts big blind US$20

----- HOLE CARDS -----

dealt to gullefin [9c Qc Kh Js]

luckypunk: folds

Ulriksen: folds

Themerv: raises to US$70

paisti: folds

gullefin: calls US$70

Paynster: calls US$70

ackack: calls US$70

kickabuck: folds

hoffy: folds

----- FLOP ----- [8d Jh 6d]

Themerv: bets US$310

gullefin: calls US$310

Paynster: folds

ackack: calls US$310

----- TURN ----- [8d Jh 6d][Tc]

Themerv: checks

gullefin: bets US$1240

ackack: calls US$1240

Themerv: folds

----- RIVER ----- [8d Jh 6d Tc][4d]

gullefin: bets US$340 and is all-in

ackack: calls US$340

----- SHOW DOWN -----

gullefin: shows [9c Qc Kh Js] (A Straight, Queen high)

ackack: shows [5s Ah 9d Ad] (A Flush, Ace high)

ackack collected US$4397 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot US$4400 Main pot US$4397 Rake US$3

Board [8d Jh 6d Tc 4d]

Seat 1: Ulriksen folded before Flop (didn't bet)

Seat 2: Themerv folded on the Turn

Seat 3: paisti folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: gullefin lost

Seat 5: Paynster folded on the Flop

Seat 7: ackack (button) showed [5s Ah 9d Ad] and won (US$4397) with A Flush, Ace high

Seat 8: kickabuck (small blind) folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: hoffy (big blind) folded before Flop (didn't bet)

Seat 10: luckypunk folded before Flop (didn't bet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen är ju frågan vad du gör på flopp..

synar med hålstegsdrag och top pair?!

 

hjort eller nån kanske kan räkna lite på om det är ok att syna med hålstegsdrag i pot limit. jag behöver själv veta då jag spelar lika uselt ibland.

 

Mot killen som raisar har jag nog ganska bra odds, jag sitter i position på honom och kan vinna potten på många sätt. Jag kan i vissa lägen betta bort honom, jag har 15 outs för att förbättra min hand och det finns en viss chans att mitt par i knektar står. Jag hade ju helst spelat handen heads up mot honom men sen när ackack synade blev det förstås lite mer komplicerat..

 

För mig vore det i alla fall helt främmande att autofolda där, hade någon annan än den som höjde preflop bettat så lägger jag mig nog utan större tvekan men mot preflophöjaren så tycker inte jag att man kan lägga sig så lätt.

 

Det har väl hänt alla att en duktig spelare sitter precis bakom och kallsynar det mesta tidigt i potten? Vad synar de med? Ja, inte väntar de på stål i alla fall. De utnyttjar sin position till att läsa folk och kontrollera spelet. Det är ju den typen av jobbig duktig spelare jag försöker vara, då kan man inte hålla på att folda såna där händer. Möjligtvis är jag överambitös och det är kanske därför jag blir så tiltad hela tiden, naturligtvis sätter jag mig själv i en svår situation när jag spelar så marginella händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Handen jag ville dela med mig var väldigt sjuk och lite intressant. Vi sitter 4 pers på b2b 10/25 pl. Crippoli raisar UTG till 70, di_MATTEO raisar till 240, jag i small blind synar med Ad 7s Ac 9s, lejon1 synar, Crippoli raisar till 1130, di_MATTEO synar och jag raisar till 4800, alla synar.

 

Händerna, stackstorlekarna och EV var följande:

Frideborg, €12013, Ad 7s Ac 9s, EV: 0.373

di_MATTEO, €4168, Kc 8c Th 5h, EV: 0.244

lejon1, €1765, Js Jc 9h 8h, EV: 0.173

Crippoli, €3033, 6s 7c 8d 9d, EV: 0.210

 

Bordet kom 3d - 6d - 2s - 9c - 4s och Crippoli vann. Att swingsen blir stora med sånt här spel är kanske inte så konstigt. Jag var förvånad av att jag hade så bra EV med min hand där, det borde bero på att en del kort blockar varandra vilket gör att mina AA blir bättre. Hur pass rätt/fel spelade de andra? Det tycks som att lejon1 borde foldat men Crippoli och kanske di_MATTEO måste kanske syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor del av gångerna AAxx blir utdragen är ju på tvåpar eller trips. I och med att de, och dina kickers, blockar friskt så får du lite mer. Dessutom blockas ju mittenstegen rätt hårt med olika kort.

 

På det stora hela har man ju ingen koll på sånt innan floppen. Den här handen måste ju vara en våt EV dröm i de flesta lägen för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte uppdaterat på ett tag, det beror delvis på att min nya dator är mongo, försöker jag skriva ett längre inlägg så funkar det inte att skicka, jag tror det har med windowsbrandväggen att göra, men när jag försöker stänga av den så krashar datorn ögonblickligen..

 

Sen har jag tiltat rätt mycket och det är väl inte allt för kul, har därför kört en hel del texas för att försöka få lite stabilitet i tillvaron. Texas känns tråkigt men också väldigt skönt, jag vet vad jag håller på med känns det som och disciplinen är enklare, med flera års erfarenhet kan jag övertyga mig själv om att det inte är bra att spela 27o, när jag spelar omaha vill jag testa allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...