Gå till innehåll

Stora matlagningstråden - vad äter vi ikväll?


diazo

Recommended Posts

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Som pokerspelare ska man väl dricka energidryck? Känns som gaming/lan-kulturen överlappar med pokern ibland.

 

Apropå mat. Jag brukar kolla avsnitt från MasterChef Australia på YouTube, samt gillar engelska River Cottage-serien. Men när det kommer till att själv laga mat är jag halv/helfabrikats-mannen. :roll: Tänk boil-in-bag-ris och en konserv Felix Chili con carne. :-P Kanske skulle låta sig inspireras och ta tag i matlagningen. Kan också gå och plocka på mig t.ex. en stubbe smörgåstårta samt färdiggrillade fläskkotletter och sätta ihop en måltid på det.

 

Har vissa rätter som jag kan göra bra från grunden, men inga avancerade grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkmacka e ju dödsnice om du vill göra något på räkor!

 

Rakt ur huvudet så kasta ihop någon röra eller bara kör kvarg om det är träningskost, mörkt bröd, lite citronmeliss, en skiva citron, cocktailtomat, lite röd lök, lite gurka eller vad som, går att jobba ganska fritt där, sen en brödskiva på de = WIN

 

GDzmErPl.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färsfylld paprika.

 

1. stek färs med varfria tillbehör (jag brukar köra lök, svamp och krydda det starkt)

2. Dela paprikan (gul=nuts) på valfritt håll och häll i färsen

3. Ost överst (överdosera finns inte i detta sammanganget)

4. In i ugnen

 

Servera med Kesella/keso kryddad med massa cayenne.

 

Lånad bild från min vän google:

 

f%C3%A4rsfylld+paprika.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färsfylld paprika är överguld! vill man göra något liknande som en tapasrätt eller ha som bjudmat på fester rekommenderar jag att göra de med nachos, kleta lite färs över nachochips, in i ugnen med lite ost över, väldigt uppskattat iaf bland öldrickande herrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dags att dela med sig =)

 

gjorde idag en väldigt fin penne med tonfisk inspirerad av ett recept av jamie oliver i hans 20 minute meal app som jag för övrigt rekommenderar =)

 

 

du behöver för två personer,

 

ca 250gram penne

3-4 vitlöksklyftor (bytte ut hans rödlök)

lite kanel

en halv färsk chili

en kruka färsk basilika

parmesan

en burk tonfisk i olja av finare kvalité (abba, coops egna t ex)

tre st färska tomater och lite tomatpuré (bytte ut hans krossade)

olivolja

salt och peppar

en citron

 

 

steg för steg,

 

1 - sätt pastavattnet på kokning, värm upp ugnen på 50 grader och lägg i skålarna/tallrikarna när vattnet har satt igång att koka för att få dom varma och trevliga, eventuellt matbröd kan man lägga i ungefär samtidigt

 

2 - sätt en stor stekpanna på medelhög/låg värme. kärna ut chilin och finhacka den, slicea vitlöken i tunna skivor. ta bort bladen från basilikakvistarna du tar och lägg dom åt sidan. finhacka stjälkarna.

 

3 - ha i pastan i vattnet och släng i en skvätt olivolja i den varma stekplattan så att den täcks.

 

4 - ha i chilin, vitlöken, basilikastjälkarna och kanel i stekpannan och låt den stekas sakta i iaf 4min.

 

5 - hacka tomaterna och öppna samt häll ut oljan ur tonfisken under tiden.

 

6 - i med tomaterna, tonfisken och tomatpurén i stekpannan och dra upp värmen ordentligt samtidigt som du saltar och pepprar ordentligt (kan man göra efter själva stekningen också), rör runt ständigt med en träslev.

kläm i citron efter smak. jag hade även i en skvätt balsamvinäger.

 

7 - pastan ska nu vara klara och i durkslaget, ta bort stekpannan från den varma plattan och släng i pastan och basilikabladen för en ordentlig omrörning innan servering. du kan även riva i en hel del parmesan här redan, bör dock även ha på vid uppläggning =)

 

en väldigt snabb, enkel och god rätt jag rekommenderar starkt. kanelen var faktiskt ett väldigt schysst tillskott, jag körde på färdigmald =)

smaklig måltid!

 

 

20130412160248.jpg

 

fantini, 64kr, ett av mina favoritviner dracks till =)

20130412160335.jpg

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=farnese&artikelId=15469&varuNr=2344&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dfarnese%26id%3d1594%26epslanguage%3dsv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens mmmmnomnomnomnomnom-bacon-appetizer.

 

Köp färska dadlar, bra bacon och chevreost.

Skär upp dadlarna och pilla ut kärnorna. Fyll hålrummet med chevre. Vira in i en halv skiva bacon och fäst med en tandpetare.

In i ugnen i12-15 minuter på 225 grader.

 

Svulla!

Sött, baconigt....mmmmgott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är inne på sött & bacon så vill jag passa på att tipsa om det fantastiska tilltugget "Kanderat bacon". Lägg ut baconet plant på bakplåtspapper och sikta över brunt farinsocker. In med plåten i ugn, förvärmd till 225°c tills sockret karamelliserat, ut med plåten och vänd på baconet - upprepa.

 

Gott till både förrätter och diverse chokladdesserter.

 

Jag gjorde förrättskanapéer av extra-rökt kotlettbacon som jag skar ut i fyrkanter och karamelliserade. På baconet spritsade jag sedan ut en whiskeymousse på kycklinglever och garnerade med friterad kruspersilja. Har dessvärre inga fotografier, men dem var väldigt goda, och väldigt uppskattade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20130414120046-83.183.119.139.JPG

 

Mixa ner 4 ägg, en skvätt mjölk, lite salt samt peppar i en bunke och rör om. Sedan är det bara att hälla i valfria toppings, jag körde med tomat, salami samt ost samt kryddor! Sedan är det bara att steka på låg värme i 8-10 minuter och sen är det klart! Väl på tallriken hällde jag återigen lite ost på samt basilika och tomater! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då matlagning är så mycket roligar med riktiga redskap tänkte jag höra om någon kunde reka lite. På jakt efter kvivar och typ ny stekpanna :-D

 

Något speciellt märke som är prisvärt?

 

Diverse mattidningar brukar ha nån prenumereringsdrive där man får köxredskap för ett bra pris. Jag fick t.ex. ett års prenumeration av Mat&Vänner (Sveriges i särklass bästa matlagningstidning) och tre Porscheknivar för en tusing. Fick en standard kockkniv, en japansk och en brödkniv.

 

Så kolla lite med dom stora tidningarna vad dom har för erbjudanden. Gourmet, Mat&Vänner osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då matlagning är så mycket roligar med riktiga redskap tänkte jag höra om någon kunde reka lite. På jakt efter kvivar och typ ny stekpanna :-D

 

Något speciellt märke som är prisvärt?

 

Jag är sjukt nöjd med mina Hattori HD knivar. Vet inte vad du menar med prisvärt men de är vackra och fantastiska =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diverse mattidningar brukar ha nån prenumereringsdrive där man får köxredskap för ett bra pris. Jag fick t.ex. ett års prenumeration av Mat&Vänner (Sveriges i särklass bästa matlagningstidning) och tre Porscheknivar för en tusing. Fick en standard kockkniv, en japansk och en brödkniv.

 

Så kolla lite med dom stora tidningarna vad dom har för erbjudanden. Gourmet, Mat&Vänner osv.

tyty skall kolla upp det :-)

Jag är sjukt nöjd med mina Hattori HD knivar. Vet inte vad du menar med prisvärt men de är vackra och fantastiska =)

 

den är kanske lite overkill men hade vart kul att ha liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då matlagning är så mycket roligar med riktiga redskap tänkte jag höra om någon kunde reka lite. På jakt efter kvivar och typ ny stekpanna :-D

 

Något speciellt märke som är prisvärt?

 

prisklass? en frostkniv för 350 riksdaler tar du dig långt med.

stekpanna så där kör jag med gjutjärn. den är svår att repa sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...