Gå till innehåll

Stejkning ur ett skatteperspektiv.


Recommended Posts

Av ren och skär tristes tänkte jag att det är dags att behandla en växande företeelse inom pokervärlden. På senaste har det börjat kännas som att var och varannan vinnande spelare på medel -och höga nivåer har ett stall med spelare under sig.

 

Men hur funkar detta egentligen rättsligt?

 

Är det att ses som ett civilrättsligt lån med fastställda villkor?

 

Kapitalinvestering som ger avkastning?

 

I kombination med coaching är det att ses som ett arbetstagar/arbetsgivarförhållande?

Om det svara jakande, kan man arbeta med något som i rättslig mening är ett turspel?

 

Är det ett enkelt bolag vi talar om?

Det är ju egentligen samma situation som när man bolagar andra turspel (lotter/tipset etc) men att en i bolaget lånar ut pengar till de andra för att erhålla störra andel av eventuell vinst.

Men på detta får man lägga ett moment av "arbete" hos dem i bolaget utan pengar i bolaget.

(Ponera att man kör tipset i bolagsform där bara en delägare har pengar men de andra bistår med kunskap och arbetsinsats i form av efterforskningar)

 

Är vi inte rätt nära då?

I en pokerspelares ögon är det ju miles apart men detta är ju eftersom vi allt genom våra EV-glasögon.

 

Det jag egentligen vill lura ut är huruvida en stejkare kan bli skatteskyldig för inkomsten han drar in årsvis.

Också var inkomsten hamnar, under kapital eller näringsverksamhet och i förlängningen om de år som slutar i förlust medför rätt till avdrag.

(Redovisningsskyldighet?)

 

Från spelarens perspektiv är ju inkomsterna (inom EU) skattefria men om det ska ses som ersättning för en prestation (provisionsbaserat) är de då inte innefattade under 8:2 IL?

 

Någon som har lite input?

Slängde mest ut lite random frågor men det är för jag är trött på att lösa om hestverksamheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av ren och skär tristes tänkte jag att det är dags att behandla en växande företeelse inom pokervärlden. På senaste har det börjat kännas som att var och varannan vinnande spelare på medel -och höga nivåer har ett stall med spelare under sig.

 

Men hur funkar detta egentligen rättsligt?

 

Är det att ses som ett civilrättsligt lån med fastställda villkor?

 

Kapitalinvestering som ger avkastning?

 

I kombination med coaching är det att ses som ett arbetstagar/arbetsgivarförhållande?

Om det svara jakande, kan man arbeta med något som i rättslig mening är ett turspel?

 

Är det ett enkelt bolag vi talar om?

Det är ju egentligen samma situation som när man bolagar andra turspel (lotter/tipset etc) men att en i bolaget lånar ut pengar till de andra för att erhålla störra andel av eventuell vinst.

Men på detta får man lägga ett moment av "arbete" hos dem i bolaget utan pengar i bolaget.

(Ponera att man kör tipset i bolagsform där bara en delägare har pengar men de andra bistår med kunskap och arbetsinsats i form av efterforskningar)

 

Är vi inte rätt nära då?

I en pokerspelares ögon är det ju miles apart men detta är ju eftersom vi allt genom våra EV-glasögon.

 

Det jag egentligen vill lura ut är huruvida en stejkare kan bli skatteskyldig för inkomsten han drar in årsvis.

Också var inkomsten hamnar, under kapital eller näringsverksamhet och i förlängningen om de år som slutar i förlust medför rätt till avdrag.

(Redovisningsskyldighet?)

 

Från spelarens perspektiv är ju inkomsterna (inom EU) skattefria men om det ska ses som ersättning för en prestation (provisionsbaserat) är de då inte innefattade under 8:2 IL?

 

Någon som har lite input?

Slängde mest ut lite random frågor men det är för jag är trött på att lösa om hestverksamheter.

 

Spontana tankar:

 

Man kan inte spela poker ihop, stejkaren erhåller någon form av skattepliktig inkomst (fast beror på hur spelaren ska skatta,se nedan), oavsett var pokerspelet är anordnat. Troligtvis inkomst av kapital. Rätt att göra avdrag för förluster.

 

Spelaren erhåller lotteriinkomster och är skattepliktig för (1) sin andel, alternativt (2) för samtlig vinst (Kammarrätten i Stockholm i Lennaárd-domen uttalade sig i varje fall i den riktningen att det var spelaren som var var skattskyldig för hela vinsten.) om anordnaren finns utanför EES. Om spelaren skattar för hela vinsten borde inte stejkaren också skatta (ekonomisk dubbelbeskattning).

 

Frågan är då om stejkaren är skattskyldig för sin andel om alternativ två gäller om spelaren spelat hos anordnare inom EES.

 

Vidare bör det ses som inkomst av tjänst hos spelaren om denne erhåller någon form av timlön för sitt spelande.

 

Klurigt det där...

 

 

/5 minuters eftertanke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis inkomst av kapital. Rätt att göra avdrag för förluster.

 

Funderade lite på det och kom på följande komplikation av det hela:

Om det räknas som inkomst av kapital och man därmed får göra avdrag för förluster så skulle en spelare som förlorat mycket på en sajt och vunnit på en annan kunna teckna (efterhandskonstruera såklart) en stejkdeal med en person som har stor inkomst av kapital (som ju är skattepliktigt). Man tecknar en stejkdeal som gäller på den förlorande sajten, stejkaren får då betala x kronor mindre i skatt på sina övriga vinster, dessa x kronor splittra man sen på valfritt sätt.

Kontentan: spelaren får lite kompensation för det han förlorat på en sajt och stejkaren betalar mindre i skatt. Man kan delvis kringå systemet med att man måste beskatta sajter separat.

 

Bara en tanke. I övrigt tror jag tt inkomsterna skulle kunna hamna inom ramen för samma regler som gäller vid affiliateverksamhet kanske. No?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade lite på det och kom på följande komplikation av det hela:

Om det räknas som inkomst av kapital och man därmed får göra avdrag för förluster så skulle en spelare som förlorat mycket på en sajt och vunnit på en annan kunna teckna (efterhandskonstruera såklart) en stejkdeal med en person som har stor inkomst av kapital (som ju är skattepliktigt). Man tecknar en stejkdeal som gäller på den förlorande sajten, stejkaren får då betala x kronor mindre i skatt på sina övriga vinster, dessa x kronor splittra man sen på valfritt sätt.

Kontentan: spelaren får lite kompensation för det han förlorat på en sajt och stejkaren betalar mindre i skatt. Man kan delvis kringå systemet med att man måste beskatta sajter separat.

 

Bara en tanke. I övrigt tror jag tt inkomsterna skulle kunna hamna inom ramen för samma regler som gäller vid affiliateverksamhet kanske. No?

 

Kort från mobilen. Ja, det kan uppstå massor av möjligheter för kreativa stejkare tror jag.

 

IL är inte direkt anpassad efter pokerspel.

 

Vad gäller affiliate så är det (väl?) mycket enklare då affen tillhandahåller en tjänst åt en pokersida. Borde vara inkomst av näringsverksamhet/hobby.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort från mobilen. Ja, det kan uppstå massor av möjligheter för kreativa stejkare tror jag.

 

IL är inte direkt anpassad efter pokerspel.

 

Vad gäller affiliate så är det (väl?) mycket enklare då affen tillhandahåller en tjänst åt en pokersida. Borde vara inkomst av näringsverksamhet/hobby.

 

Gränsbeloppet för Hobby ligger väl förvisso på typ 30,000 och dessa regler är väl så pass generösa för den skattskyldige att de sällan faller under dessa.

 

Kommande exempel är väl något av en parentes, men skulle kunna likställas med Hobbyverksamhet.

Det är i alla fall oftast så om man t.ex. köper en segelbåt för 50,000 som man slipar på under 5 år, där man under tiden exempelvis skulle haverera 2 äktenskap på grund av allt slipande. Säljer man sedan båten för 250-300k, så är det inte helt lätt att tillämpa 52-kapitlet. Det brukar oftast faller under inkomstslaget tjänst/näringsverksamhet (iaf enligt mina lärare på beskattningsrätten som jag tentade av för 2,5 veckor sedan).

 

I övrigt skulle jag utifrån vad jag lärt mig vilja beskatta stejkning under inkomstslaget näringsverksamhet eftersom jag ser det mer som ett enkelt bolag, där inkomsterna beskattas hos respektive bolagsman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast poker likställs väl inte med arbete mer än vad daytrading gör?

Man kan ju till exempel låta en annan människa förvalta ens kapital på aktiemarknaden utan några krav på beskattning som tjänst.

 

Visst, om man förvaltar kapital åt flera personer samtidigt så klassas det som yrkesmässig verksamhet och kräver tillstånd. Men här pratar vi o avtal mellan två privatpersoner.

Aktiesparklubbar t.ex. räknas enligt skv som enkla bolag och på deras hemsida står det bl.a. att "Vinster och förluster från det enkla bolaget fördelas lika om ni inta avtalat om en annan fördelning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast spelarens förhållande till det enkla bolaget, skulle det utgöra delägare/uppdragstagare/arbetstagare?

 

a_o_s, jämförelsen med daytrading haltar lite eftersom kapitalinvestering är noga reglerat i IL medan pokerspel (inom EU som vi förutsätter) är befriat från skatt.

 

Det är lite där jag tycker det kan bli så intressant.

Om en skattefri inkomst kan ge upphov till beskattning i senare led.

 

Vågar inte riktigt fråga min lärare, han verkar ha lite halvdålig koll på ämnet.

Blev smått lyrisk när han tog upp pokerspel på en föreläsning men det avtog snabbt när han sa att rekvisiten "anordnar" baseras uteslutande på var man har sin server belägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Angående ovan. Du blandar inte ihop lagstiftningen kring kapital med lagstiftningen runt vem som gör jobbet va? Om det funkar som med en aktiesparklubb kan vi avtala att du får en viss procent av vinsten. Bara för att vinsten här är skattefri är det väl inget som säger att samma regler inte gäller?

 

Eller tänker jag fel? Ska nog äta lite tårta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bump!

 

Ett enkelt bolag stejkar ett stall av spelare på europeiska sidor.

Hur ser rättsläget ut skattemässigt?

 

Rättsläget ser nog inte ut alls. Har inte blivit prövat vad jag vet.

 

Spontana tankar.

 

Alternativ 1.

 

Spelarna har erhållit en skattefri lotterivinst och skattar således inte för något alls.

 

Det enkla bolaget har någon slags låneverksamhet och skattar för sitt netto.

 

Alternativ 2.

 

Det enkla bolaget har anställt spelarna och måste redovisa sociala avgifter på lönerna till spelarna, samt dra av inkomstskatt.

 

Det enkla bolaget skattar sedan på sitt nettoresultat.

 

Vetifan hur det blir. Finns säkert fler alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättsläget ser nog inte ut alls. Har inte blivit prövat vad jag vet.

 

Spontana tankar.

 

Alternativ 1.

 

Spelarna har erhållit en skattefri lotterivinst och skattar således inte för något alls.

 

Det enkla bolaget har någon slags låneverksamhet och skattar för sitt netto.

 

Om man använder utgångspunkten att pokerspel är ett turspel skulle man möjligtvis kunna argumentera för att det inte är ett lån eftersom förräntningen enbart skulle utgöras av slumpen?

 

Alternativ 2.

 

Det enkla bolaget har anställt spelarna och måste redovisa sociala avgifter på lönerna till spelarna, samt dra av inkomstskatt.

 

Det enkla bolaget skattar sedan på sitt nettoresultat.

 

Vetifan hur det blir. Finns säkert fler alternativ.

 

Kanonsvårt att få ett förhandsavgörande antaligen?

 

Edit; verkar som man själv måste ha ett aktuellt ärende :(

 

Also: Vad skiljer det från skolexemplet för enkla bolag där man bolagar inköpet till en lott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju väldigt intrestsant. Har du kollat med skv?

 

Skatterättsnämnden som handlägger eventuella förhandsavgöranden.

Verkar dock som förutsättning är att man har faktiska omständigheter att lägga fram.

Att bara klargöra rättsläget verkar inte räcka.

 

Mitt nya intresse för saken är pga att jag har funderat på att stejka någon men gör det inte än så har inte några omständigheter att söka på.

 

Men skulle det vara skattepliktig inkomst för stejkaren finns de ju en potentiell ny SKV-raid att vänta i framtiden för de som har haft stall av spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanonsvårt att få ett förhandsavgörande antaligen?

 

Edit; verkar som man själv måste ha ett aktuellt ärende :(

 

Also: Vad skiljer det från skolexemplet för enkla bolag där man bolagar inköpet till en lott?

 

Vad gäller att bolaga för att köpa lott så antar jag att du menar att några vänner går ihop och spelar på lotto eller liknande och sen delar på vinsten.

 

Det är ju inte samma sak som att en stejkare betalar insatserna för andra för att delta i lotteri och sen tar del av vinsten.

 

Vet inte om det skulle vara särskilt svårt att få ett förhandsavgörande. Med aktuellt ärende så är jag ganska säker på att det räcker att vi har en namngiven person med faktisk avsikt att stejka spelare.

 

Jag har i varje fall sett gott om förhandsbesked som gäller en framtida transaktion eller rättshandling.

 

Det som krävs är väl en eller några specifika scenario och lite pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättsläget ser nog inte ut alls. Har inte blivit prövat vad jag vet.

 

Spontana tankar.

 

Alternativ 1.

 

Spelarna har erhållit en skattefri lotterivinst och skattar således inte för något alls.

 

Det enkla bolaget har någon slags låneverksamhet och skattar för sitt netto.

 

Alternativ 2.

 

Det enkla bolaget har anställt spelarna och måste redovisa sociala avgifter på lönerna till spelarna, samt dra av inkomstskatt.

 

Det enkla bolaget skattar sedan på sitt nettoresultat.

 

Vetifan hur det blir. Finns säkert fler alternativ.

 

Finland har tagit fram vissa regler för stejkningsavtal. Hur man skulle applicera reglerna för cash games framgår inte riktigt dock.

 

http://www.vero.fi/sv-FI/Detaljerade_skatteanvisningar/Skatteforvaltningens_anvisningar/2008/Om_beskattning_av_pokerinkomster(10374)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...