Gå till innehåll

Hur funkar Two to Seven Draw Lowball?


Joakim

Recommended Posts

  • 3 months later...

Nu ska jag bumpa upp en gammal tråd lite... för jag är intresserad av om någon har spelat detta spel mkt? Har lite frågor om grundteori i spelet...Är fashinerad av spel där man spelar för att få dåliga händer eftersom jag alltid lyckas få dem när jag spelar de andra spelen =)

 

Visst måste position vara riktigt viktigt i ett spel som denna? Om du betar och får två syner och båda de andra köper 1 kort vid 3:e bytet är det en automatiskt "pat"? (Med en okej låg t.ex 9-J)

 

Hur ofta vinns händerna av t.ex 9 låg? Finns det något +EV av att slänga ett kort när man har 9 låg mot två motståndare efter första bytet? (t.ex 2-3-4-5-9) hur stor chans är det att man förbättrar(om vi utgår från att man köper båda rundorna om man inte förbättrar på första)?

 

Spelas i 3 köp som limit, gissar att det gäller som för övriga limitspel med dubbla big bet någonstans? innan 2:a köpet? innan 3:e?

 

Bluff frekvensen i detta? Borde ju rimligtvis vara större än i t.ex Razz iaf?

 

Vid bommande köp och man sitter t.ex med par... visst räknas det också? du behöver väl inte ha en oparad hand? (t.ex om båda köper ett kort och båda får ett par på handen efter 3:e?)

 

//Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst måste position vara riktigt viktigt i ett spel som denna? Om du betar och får två syner och båda de andra köper 1 kort vid 3:e bytet är det en automatiskt "pat"? (Med en okej låg t.ex 9-J)

Generellt sett så måste du nog spräcka en J9-a (om den nu inte är extremt trubbig som J98) mot två motståndare som drar ett kort. Sannolikheten att ingen av dem träffar en bättre hand än dig är rätt låg och dessutom så kommer det vara väldigt jobbigt att syna på fjärde gatan samtidigt som du knappast kan värdebeta. Den rena showdownvinsten är väl rätt likartad vare sig du slänger eller sparar, men du tjänar mer på sista rundan genom att byta.

 

Det typiska användandet av position är ju annars att höja någon heads-up inför sista bytet med exempelvis en J8 och sedan spräcka eller stå beroende på om motståndaren byter eller ej.

 

Hur ofta vinns händerna av t.ex 9 låg? Finns det något +EV av att slänga ett kort när man har 9 låg mot två motståndare efter första bytet? (t.ex 2-3-4-5-9) hur stor chans är det att man förbättrar(om vi utgår från att man köper båda rundorna om man inte förbättrar på första)?

Väldigt grovt räknat:

 

1 - 39/47*38/46*37/45 ~ 44%

 

 

Spelas i 3 köp som limit, gissar att det gäller som för övriga limitspel med dubbla big bet någonstans? innan 2:a köpet? innan 3:e?

Standard är två första rundorna med små bet och de två sista med stora bet.

 

Bluff frekvensen i detta? Borde ju rimligtvis vara större än i t.ex Razz iaf?

Man kan ju hålla en hel del användbara kort för att bluffa, men det är ju limit så någon superstor del av spelet är det ju inte.

 

Vid bommande köp och man sitter t.ex med par... visst räknas det också? du behöver väl inte ha en oparad hand? (t.ex om båda köper ett kort och båda får ett par på handen efter 3:e?)

Handen som skulle vunnit vid vanlig draw förlorar här. Enda undantaget är A5432 som räknas som ess-högt istället för stege.

 

För mer info se: http://twodimes.net/poker/?g=l27&b=&d=&h=

 

Den räknar dock bara en gata framåt och det finns en bug som räknar A5432 som stege istället för A-högt. Det bör inte ha väldigt stor inverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret, märkte att jag var lite otydlig i några frågor också... inte lätt det här :)

 

Generellt sett så måste du nog spräcka en J9-a (om den nu inte är extremt trubbig som J98) mot två motståndare som drar ett kort. Sannolikheten att ingen av dem träffar en bättre hand än dig är rätt låg och dessutom så kommer det vara väldigt jobbigt att syna på fjärde gatan samtidigt som du knappast kan värdebeta. Den rena showdownvinsten är väl rätt likartad vare sig du slänger eller sparar, men du tjänar mer på sista rundan genom att byta.

 

Tänkte mer på en färdig hand med 9 10 eller J hög (t.ex 9-8-7-6-2 el dyl till J-9-7-6-2) uttryckte mig lite klumpigt... mot två personer som byter 1 kort så känns det som om 98762 handen är stand pat och J-9-7-6-2 (som innehåller en hel drös med förbättringskort vid byte av J) kanske är byte?

 

Väldigt grovt räknat:

 

1 - 39/47*38/46*37/45 ~ 44%

 

Perfekt... ibland önskar man att man faktiskt hade gått på mattelektionerna i skolan (hallelulja för miniräknare)

 

Standard är två första rundorna med små bet och de två sista med stora bet.

 

Som jag misstänkte... Tackar :)

 

Man kan ju hålla en hel del användbara kort för att bluffa, men det är ju limit så någon superstor del av spelet är det ju inte.

 

Ah, glömde bort det att det var limit... märkte att i Dealers så lirar man spelet Potlimit, eller är det bara houserules? (såg det live)

 

Handen som skulle vunnit vid vanlig draw förlorar här. Enda undantaget är A5432 som räknas som ess-högt istället för stege.

 

För mer info se: http://twodimes.net/poker/?g=l27&b=&d=&h=

 

Den räknar dock bara en gata framåt och det finns en bug som räknar A5432 som stege istället för A-högt. Det bör inte ha väldigt stor inverkan.

 

Som jag misstänkte, men det där med A högt känndes ju en aning fel... men en viktig sak att komma ihåg =)

 

En annan taktiksak som jag undrar över... om man spelar 8 varav 5 limpar med till första köpet, och sedan bettar något(alla byter två kort för enkelhets skull)... är det någon ide att försöka dra med 3 kort till nöten? (i.e 2-3-5-Q-K)? Eller är det så mycket lågkort ute redan med tanke på att många spelat första bytet att det är -EV i längden att dra? Eller är det helt fel tänkande? I 5-Card draw spelar det ju mindre roll då alla kan jaga olika kort men i ett spel där alla letar samma kort lär det väl vara av lite betydelse hur många som anser sig ha ok kort?

 

Tack Hjort

 

//Fredrik

*Rensar lite i jättecitat - Hjort*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lowball går ju att spela i extremt många former. Jag har spelat en hel del lowball, har alltid gillat det. Tyvärr är det dock få andra som gör det så det är inte så ofta jag kan hitta lowballpartier längre.

 

Den här tråden verkar iaf vara deuce to seven. Det känns som man kan skriva en hel del om spelet, men som med många andra stora ämnen vet man inte vart man ska börja. Hur som helst, till frågan om fem limpers innan dig och med handen: 2-3-5-Q-K. Är det lowball med ett byte så skullle jag kasta den direkt. Du behöver i princip två perfekta kort till en wheel för att ha något i potten att göra. Det har du absolut inte odds till. Om det emellertid är "deuce to seven triple draw" skulle jag absolut syna. Kasta QK och försöka förbättra med en fyra eller sjua. Om jag gör det efter första köpet så kommer jag med garanti spela potten till sista kortet. Missar jag i första köpet så är jag nog färdig med handen och har då enbart betalat en liten bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan taktiksak som jag undrar över... om man spelar 8 varav 5 limpar med till första köpet, och sedan bettar något(alla byter två kort för enkelhets skull)... är det någon ide att försöka dra med 3 kort till nöten? (i.e 2-3-5-Q-K)? Eller är det så mycket lågkort ute redan med tanke på att många spelat första bytet att det är -EV i längden att dra?

Vet faktiskt inte, med 5 limpare så måste ju en hel del riktigt katastrofala händer vara i spel så limpen kan väl inte vara allt för hemsk. Men jag tror inte du kommer hitta särskilt många ställen där folk sitter 8 vid bordet eller 6 pers byter.

 

Eller är det helt fel tänkande? I 5-Card draw spelar det ju mindre roll då alla kan jaga olika kort men i ett spel där alla letar samma kort lär det väl vara av lite betydelse hur många som anser sig ha ok kort?

Till skillnad från i texas så är det nog så att man kan justera chansen att få in ett drag baserat på hur de andra betätt sig, men jag vet inte när och hur man ska göra det. Det blir rätt komplicerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...