Gå till innehåll

Hybrisboken - oklart


minibiff

Recommended Posts

Lol? Snacka om att ta i.

 

Vilken stomme menar du? Lindström/Andersson är dem som antagligen blivit för gamla för att prestera även i år och "stomme" passar inte riktigt in där. Med stomme tänker jag mig mer centrallinje och där räcker det med ett bra komplement till Gashi för att det ska se helt ok. Stommen i HIF för mig just nu skulle vara Hansson/Sadiku(om jag inte missat nåt och han smitit iväg i smyg)/Gashi/Khalili. Inte direkt till åren. Och den enda turbulensen förra året som jag inte bara tyckte kändes som upphaussat mediatrams var affären kring Bouazouan. Den sköttes otroligt dåligt tyvärr men jag omöjligt se det påverka även följande säsong.

 

Hade du sagt "HIF har för tunn trupp, det krävs lite tur på skadefronten för att dem ska haka på däruppe" så hade det känts som du hade lite bättre koll och inte bara upprepade något du hört i MFF-klacken :)

 

Tillägger inget angående MFF eftersom jag inte har minsta aning om hur det ser ut där mer än att dem tappat 2 av dem bästa spelarna plus sin tränare.

 

Inga spelare in öht right?

Ni har ju tappat ett par. Mahlangu, Hantsveit, Gashi, Sörum och nu Kahlil utlånad till Saudiarabien... Dessutom säger Sadiku nästan rakt ut i en intervju att han inte planerar att stanna.

"repporter - Blir du kvar i hif?

Sadiku - Mycket möjligt, knappast troligt"

 

Lindström/Andersson håller inte speciellt länge till som du säger, Daniel Anderrson lämnade också. Inte för att han spelade, men med stomme menade jag även "ur hifare" som bidrar med klubb känsla etc.

 

så ja, jag tycker ni är väldigt svaga inför iår.

 

 

För MFFs del tappar vi en nyckelspelare till som är klar för ett lag på andra sidan sundet. Spelaren har iallafall sagt upp sitt kontrakt med MFF. Blir officiellt idag eller inom de närmsta dagarna... Så har ni fått lite inside sillyseason också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blandar mig i lite om fotboll och ekonomi

Tv-pengar och sponsorpengar från svenskaspel fördelas delvis redan enligt ett bonussystem, baserat på placering. Ett sånt system känns för mig mer rättvist än ett system baserat på vilket/vilka lag som anses "störst" (även om själva "kukmätartävlingen" mellan vissa lag och dess supportrar i denna fråga säkerligen skulle bli oerhört underhållande, så är jag övertygad om att den diskussionen knappast skulle föra svensk klubblagsfotboll framåt).

Taget ur minnet, och då baserat på 2011 års siffror, tror jag att varje lag fick ungefär 6 miljoner i tv-pengar från förbundet, samt mellan 0 kronor och 3 miljoner i bonus beroende på placering. Samt ungefär 2 miljoner från svenskaspelsponosorpengar, plus en resultatbonus på som mest 1,5 miljoner (sista lag fick även här 0 kronor).

 

Även taget ur minnet är det alltså ungefär 150 miljoner att fördela där, varav 22,5 fördelas enligt resultatbonusprincipen, 15 procent alltså.

 

Det går säkert att diskutera hur stor andel som ska fördelas enligt resultatbonusprincipen, och hur stor skillnad de ska vara mellan de olika placeringarna, men spontant så är det en uppenbar risk att det ekonomiska chanstagandet skulle kunna öka, om det blev en stor del som fördelades efter resultatet, samt att svängningarna i det ekonomiska utfallet skulle öka för klubbarna, och risken för kraschlandningar för klubbar som misslyckas skulle öka markant. Tror få klubbledare vill se större fluktuationer i pengarna från förbundet egentligen. Troligtvis vill alla få en större del av kakan, men då på en garanterad permanent basis, knappast utefter nåt som kan förändras beroende på skador eller domartavlor eller ett par stolpe-ut-situationer.

 

Sedan så tror jag att det där med att svenska lag måste satsa mer för att komma till CL eller EL, är lite av en mediamyt. Frågan är då hur man ska satsa, eftersom svenska lag har så väldigt mycket sämre ekonomiska förutsättningar. En medelmåtta som Patrik Ingelsten fick 3-4 miljoner netto i holland per säsong, det skulle kosta en svensk klubb 8.5-11 miljoner att ge honom samma nettolön, och acceptansen i sverige (gäller hela samhället enligt min åsikt) för lönespridning är mindre än i utlandet, och det gör det svårt att ge väldigt mycket högre löner till en enda spelare. När detta görs, så löses det ofta genom en hög sign-on-bonus till spelare som värvas från utlandet, och på så sätt blir det också bättre skattemässigt för klubben och spelaren, månadslönen är ofta väsentligt lägre än vad sign-on-bonusen egentligen antyder att den kunde vara. Dessutom måste ju chansen för en spelare (seniorspelare alltså) att utvecklas och hamna i ännu större lag, anses vara bättre i klubbar på kontinenten än i allsvenskan.

Sedan så vill jag bara säga att exemplet Danmark är lite av en skönmålning, det går inte att hitta motsvarigheten i Sverige. Det beror på att FCK fick köpa sin arena otroligt billigt (100 miljoner har jag för mig), vilket gör att driften där går med överskott pga att den köptes till ett otroligt underpris. Det är grunden i FCKs ekonomiska framgång, sen att danska lag numera är direktkvalificerade för CL är ju såklart en enorm bonus, men att köpa arenan billigt var grunden för FCK. Det har ingen klubb i sverige lyckats med. FCKs traditionellt sett främsta konkurrent Bröndby, har ju istället gjort en enorm ekonomisk kraschlandning (de försökte konkurrera med FCK, men hade inte fått köpa nån arena till underpris). Sedan kan vi heller inte konkurrera med danska klubbar pga av förmånliga skatteregler för spelare som flyttar dit (gäller väl i tre år).

 

lösningen på detta är ju inte så enkel, men ett sätt är ju att satsa pengar på ungdomsverksamheten, och se till att få betalt för de spelare som flyttar utomlands, exempelvis som Göteborg gjorde med DMC, och som Halmstad tycks misslyckas grovt med vad gäller Berisha.

 

Sedan så tror jag att höst-vår istället för vår-höst skulle resultera i färre såkådare, eftersom få så kallade marginalåskådare är beredda att frysa arslet av sig för att se på fotboll, och dessutom skulle konkurrensen öka från hockey. Det kanske är kul o attraktivt att stå ute o kolla på foboll i malmö o helsingborg sent i november o i februari, men det är fan inte kul i stockholm. knappast i norrköping eller kalmar heller. och jag är klart tveksam även vad gäller göteborg och halmstad.

 

Jag skrev en debattartikel om detta på Malmö Högskola så känner att jag måste kommentera:)

 

Exakt hur det ser ut idag har jag inte koll på, men jag vet att det inte har förändrats särskilt mycket. Sverige hade då den nästjämnaste fördelningen av TV-pengar i hela Europa. Det är också, enligt mig, den största anledningen till att vi har haft den jämnaste ligan i Europa de senaste 10-15 åren och har också påverkat den generella ekonomiska utvecklingen i Allsvenskan negativt.

 

Med små skillnader i resurser mellan lagen blir det väldigt jämnt. Överallt i Europa finns ett mer affärsmässigt synsätt. De lagen som är värda mer för hela produkten i sig, dvs lag som satsar mot toppen med stort intresse kring och mycket publik, får också en betydligt större del av kakan. På ett år är en skillnad på 4-5 miljoner inte särskilt mycket, men sett över en 10-års period har det påverkat en klubb som exempelvis Malmö FF väldigt negativt. Om man tillåtit att några lag får lite mer pengar, hade vi förmodligen fått lite bättre kontinuitet i Europa och därmed kunnat bygga rankingkoefficient och varit i något gruppspel mer eller mindre varje år. Med Europa kommer ännu mer pengar in i svensk fotboll. Det blir naturligtvis synergieffekter neråt i hiearkin i Sverige också. Större kvalitet i de bästa lagen och mer ekonomiska skillnader, hade lett till fler spelartransfers inom Sverige vilket också hade varit bra för ligan. Istället för att ta steget till Holland, tas steget till exempelvis AIK, Malmö FF eller IFK Göteborg som hade spelat i Europa nästan varje år.

 

Lägg ingen vikt vid lagen jag nämner, det är bara exempel och kan vara andra också. Tycker att en vassare fördelningspolitik kunde vara baserad på exempelvis publiksnitt och tabellplacering.

 

Hela avtalet med svenskaspel påverkar ju också möjligheten att få en annan enskild storsponsor från spelbranschen som säkert skulle vara intresserade att synas på något topplag, definitivt Unibet till exempel.

 

Fick högsta betyg på debattartiken som väl var på 4-5 sidor och tycker att svensk fotboll har sig själv att skylla att vi är rankade 23:a istället för åtminstone topp 15 som vi lätt hade kunnat vara. Till och med topp 10 hade inte varit omöjligt. Samtidigt som svensk elitfotboll säger att vi vill närma oss Europa, så har strategin och vägen svensk fotboll valt motverkat en sådan utveckling. Inte mist att 30% av TV-pengarna gick till Superettan och damfotboll, när vi har hela 16 lag i Allsvenskan måste naturligtvis en större andel gå dit. Superettan går ju inte så mycket TV och knappast något jätteintresse...

 

Tror inte vi skulle behöva vara rädda för att Allsvenskan hade blivit för ojämn, tror att både toppen och botten hade varit riktigt jämn och tror inte att intresset hade minskat - snarare tvärtom. Kvaliteten hade höjts överlag och fler marginalåskådare. Kommer inte ihåg allt jag skrev, men det var någonting i denna riktning.

 

Stor satsning på ungdomsverksamhet är en annan viktig faktor. Malmö FF:s fotbollsakademi startades 2006 gett otroligt mycket. Den kanske skulle ha startat med hjälp av Zlatan-pengarna redan 2001? (även om en hel del gick till att betala skulder och etablera laget i Allsvenskan igen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trillske!

är bannad i chatten! Därför jag inte svarade! 8-)

 

Tr > pokerz > Matbilder > blodbilder >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>》>>>>> fotboll

 

:)

 

TRs är alltid nöten! Men känns som att man inte skall skriva TRs om minsta lilla utan då försvinner skönheten med det!

 

Pokerz tycker jag inte är så roligt att diskutera med tanke på att jag är micro. Det är ju som leooo skrev i sin blogg nu senast. Tycker det är roligt att följa snubbarna som lirar högt och som postar händer osv. Men trötta /4-5 regs som skall leka proffs hela tiden känns rätt, meh, för att vara ärlig. (No offence någon (=).

Kommer dock dra någon update snart då januari har varit riktigt grymt sofar, sedan om det blir i slutet i månaden eller någon "Halvmånad-update" återstår att se.

 

Matbilder skall jag försöka bli bättre på men som sagt. Maten som jag levererar just nu är väldigt enformig och inte speciellt sexig. Om en månad är jag hemma igen och skall göra mitt bästa att komma igång!

 

Blodbilder har en viss charm även det. Som tur är så blöder jag inte speciellt ofta. 8-)

 

Fotboll, diskuteraaa meeer fotboll! Älskar att se vilken diskussion detta drog igång och kan inte vänta tills allsvenskan drar igång på riktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga spelare in öht right?

Ni har ju tappat ett par. Mahlangu, Hantsveit, Gashi, Sörum och nu Kahlil utlånad till Saudiarabien... Dessutom säger Sadiku nästan rakt ut i en intervju att han inte planerar att stanna.

"repporter - Blir du kvar i hif?

Sadiku - Mycket möjligt, knappast troligt"

 

Lindström/Andersson håller inte speciellt länge till som du säger, Daniel Anderrson lämnade också. Inte för att han spelade, men med stomme menade jag även "ur hifare" som bidrar med klubb känsla etc.

 

så ja, jag tycker ni är väldigt svaga inför iår.

 

 

För MFFs del tappar vi en nyckelspelare till som är klar för ett lag på andra sidan sundet. Spelaren har iallafall sagt upp sitt kontrakt med MFF. Blir officiellt idag eller inom de närmsta dagarna... Så har ni fått lite inside sillyseason också ;)

 

- Haaaaaaaaaaahahaha SÖRUM?!?! Nämner du Sörum som ett tapp (var dessutom ett bra tag sen nu) så förstår jag inte varför du ens försöker...;)

- Istället för Hanstveit är Uronen tillbaka vilket är en enorm förbättring.

- Gashi har inte försvunnit. Än.

 

Om både Gashi och Sadiku försvinner nu utöver Khalili som inte var klar igår när jag skrev så blir det en helt annan femma. Då är det helt plötsligt 3/4 av centrallinjen jag höjde upp igår som drar. Men det har varit ett antal säsonger nu när det försvunnit spelare och man tänkt "nu är det kört" för att HIF-ledningen sen trots begränsade resurser har hittat riktigt bra ersättare. Det finns dock gränser och Sadiku+Gashi+Khalili kommer vi aldrig kunna ersätta utan pengar. Gashi har dock riktigt hög lön så det skulle frigöra en del deg.

 

Hursomhelst måste jag nog räkna med att spelarna som är under kontrakt stannar om jag ska sitta och gissa hur det går. Sen får man revidera sin uppfattning efterhand vid spelare ut/in. Att HIF blir ett topplag sitter jag inte och tror men att dem ska åka ut är det bara MFFare som gissar. Kanske nån enstaka Boisare med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är Faltsetas nu för tiden? Han var ju riktigt runkdålig i blåvitt.

 

 

Absolut. Hellre ha det som vi har det i Sverige än som i Danmark där 2 lag premenurerar på titeln. Men fortsätter det som det gör i Sverige så kommer vi glömma Europa League/Champions Leage.

 

Nu menar jag självklart inte att vi skall komma till slutspel i dessa två turneringar men jag kan absolut framför mig se hur Sverige iallfall reggar gruppspelet i Europe League varje år. För att detta skall ske så tror jag dock att vi behöver topplag som gång på gång krigar i toppen.

 

Vi måste även reglera om hur TV-avtalspengarna betalas ut där självklart storlagen skall ha största kakan, behöver kanske inte vara lika extremt som i Spanien.

 

Tror även att förbundets kåteri i att betala ut böter skulle kunna dras ner på en hel del som i sin tur ger mer pengar till föreningarna.

 

Fasta spelschemat som vi redan har sagt kommer absolut höja publiktillströmningen.

 

Detsamma gäller om Aftonbladet slutar upp med sitt patetiska försök att dra ner fotbollen i skiten.

 

Tror absolut att vi inom en framtid kommer vara tillräckligt bra för att kunna kriga i Europe League-gruppspelen a la AIK 2012.

 

Övrigt då? Vad har ni för åsikter om 51% regeln?

Tycker och hoppas verkligen att den aldrig kommer försvinna!

 

Ska väl ärligt erkänna att jag inte är någon expert Faltsetas och tycker väl egentligen inte att det är där vi behöver förstärka. Men Adde börjar bli till åren och spelarr nog inte fler än 20 matcher den här säsongen. Faltsetas är ung och ett rejält rivjärn på mitten med en bra fot. Så länge han inte var för dyr tror jag det blir bra. Känns bra att han varit med PO ett par säsonger också, visar att PO tror på honom.

 

Tv-pengarna är absolut viktigt. Lika viktigt att vi får stopp på förbundets stjälande från klubbarna.

 

Drömmen vore om ett gäng klubbar (14-16 lag) som har supportrar på riktigt (alltså inte Syrianska, Mjällby, BP mfl) lämnar förbundet och startar en egen liga där man faktiskt vill ha supporterkultur och folk på läktarna istället för att hoppas att de flesta sitter hemma i soffan med chips och läsk.

 

Det kommer ju tyvärr aldrig att hända.

 

51%-regeln är Fruktansvärt viktig för svensk fotboll. Absolut katastrof om den skulle avskaffas.

 

Jag hoppas givetvis också att svensk klubbfotboll ska bli mer slagkraftig i Europa, men om det sker på bekostnad av jämnheten i Allsvenskan och leder till 1-2 lag som vinner ligan med 10+p varje säsong är jag Starkt emot det. Charmen med Allsvenskan är att den är så jämn och att vi stundvis är i absolut toppklass supportermässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska väl ärligt erkänna att jag inte är någon expert Faltsetas och tycker väl egentligen inte att det är där vi behöver förstärka. Men Adde börjar bli till åren och spelarr nog inte fler än 20 matcher den här säsongen. Faltsetas är ung och ett rejält rivjärn på mitten med en bra fot. Så länge han inte var för dyr tror jag det blir bra. Känns bra att han varit med PO ett par säsonger också, visar att PO tror på honom.

 

Värvningen måste väl betyda att Amartey kommer spela mittback? Så blir Östberg backup bakom honom och Bergström, känns rätt bra.

 

Är väl en högerback som behövs mest, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värvningen måste väl betyda att Amartey kommer spela mittback? Så blir Östberg backup bakom honom och Bergström, känns rätt bra.

 

Är väl en högerback som behövs mest, eller?

 

Ja, Amartey stannas som mittback och slipper byta plats vid skador, känns skönt. Östberg och Sparris backup i mitten, samt att Vytas kan kliva in om det skulle krisa.

 

En högerback kom ju häromdagen, Stefan Karlsson från Öster.

 

En vänsterytter och en anfallare behövs. Förhoppningsvis skriver Jawo på snart, och har vi tur får vi in en ytter också. DÅ känns det bra. Påskrift av Jawo är fruktansvärt viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Amartey stannas som mittback och slipper byta plats vid skador, känns skönt. Östberg och Sparris backup i mitten, samt att Vytas kan kliva in om det skulle krisa.

 

En högerback kom ju häromdagen, Stefan Karlsson från Öster.

 

En vänsterytter och en anfallare behövs. Förhoppningsvis skriver Jawo på snart, och har vi tur får vi in en ytter också. DÅ känns det bra. Påskrift av Jawo är fruktansvärt viktigt.

 

 

har fått en känsla av att Jawo kommer stanna, då troligt vis Elfsborg inte vill ha kvar Banghora, och då de ändå spelar liknade, (har kanske helt fel här men av det jag sett av jawo så tycker jag så, men har bara sätt två matcher av honom), och det är ett billigt alternativ. dock så har väl elfsborg sagt att de ska släppa honom gratis?

 

Edit:

 

Jo absolut. Nämnde ju AIK bland annat.

Men det gäller att vi varje år skall nå gruppspelet. Det var inget vi lyckades med under 2013. (Eller kommer jag ihåg helt knas nu?)

 

Elfsborg.

 

+ så tycker jag det är extremt dåligt när tränare tar med sina "top" spelare till deras nya lag. Tror inte han hade blivit köpt om inte just PO tränade dif, han kommer troligtvis inte få samma roll som han hade i Gefle, vilket gör att han inte kommer platsa lika bra. Har väl inga konkreta exempel av detta så kan ju vara helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har fått en känsla av att Jawo kommer stanna, då troligt vis Elfsborg inte vill ha kvar Banghora, och då de ändå spelar liknade, (har kanske helt fel här men av det jag sett av jawo så tycker jag så, men har bara sätt två matcher av honom), och det är ett billigt alternativ. dock så har väl elfsborg sagt att de ska släppa honom gratis?

 

Edit:

 

+ så tycker jag det är extremt dåligt när tränare tar med sina "top" spelare till deras nya lag. Tror inte han hade blivit köpt om inte just PO tränade dif, han kommer troligtvis inte få samma roll som han hade i Gefle, vilket gör att han inte kommer platsa lika bra. Har väl inga konkreta exempel av detta så kan ju vara helt fel?

 

 

Elfsborg kommer givetvis inte släppa Jawo gratis. Nu har han visserligen bara ett halvår kvar på kontraktet och jag vet att han inte kommer stanna i Elfsborg. Så chansen för Elfsborg att få en krona för honom är nu, annars väntar han och går gratis i sommar.

Jag har ju hört en del rykten om att han ska krita på i dagarna. Är också gammal skolkamrat med honom så Vet hur gärna han vill spela i DIF. Samtidigt måste man veta att han är 29 och det här nog sista rimliga chansen att sticka utomlands för att tjäna bra med deg. Hoppas verkligen att han skriver på snart, tror dock att det blir ganska dyrt för DIF.

 

Faltsetas kommer få i princip exakt samma roll som i Gefle skulle jag tro. Hoppas att det blir bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elfsborg kommer givetvis inte släppa Jawo gratis. Nu har han visserligen bara ett halvår kvar på kontraktet och jag vet att han inte kommer stanna i Elfsborg. Så chansen för Elfsborg att få en krona för honom är nu, annars väntar han och går gratis i sommar.

Jag har ju hört en del rykten om att han ska krita på i dagarna. Är också gammal skolkamrat med honom så Vet hur gärna han vill spela i DIF. Samtidigt måste man veta att han är 29 och det här nog sista rimliga chansen att sticka utomlands för att tjäna bra med deg. Hoppas verkligen att han skriver på snart, tror dock att det blir ganska dyrt för DIF.

 

Faltsetas kommer få i princip exakt samma roll som i Gefle skulle jag tro. Hoppas att det blir bra!

 

Men då så, är väl bara utlandet som kan locka.

 

Problemet är att om allt han får liknade roll är väl att han hade hyfsat betydelsefull roll innan? och som sagt så spelar inte Dif och gefle samma spelsystem ect?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då så, är väl bara utlandet som kan locka.

 

Problemet är att om allt han får liknade roll är väl att han hade hyfsat betydelsefull roll innan? och som sagt så spelar inte Dif och gefle samma spelsystem ect?

 

Att han (Faltsetas) troligtvis inte blir tongivande i DIF som i Gefle stämmer nog. Bättre konkurrens på mitten. Däremot kommer DIF spela 4-4-2 som PO körde i Gefle också. Däremot lär det bli en något mer offensiv utgångsposition på planen jämfört med Gefle. Men i övrigt tror jag att PO kommer spela ganska likt det han är van vid och har lyckats med. Givetvis med justeringar beroende på vad han har för trupp och spelare att tillgå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej att ha 1-2 lag som dominerar Allsvenskan varje år är inte roligt. Men ser hellre att vi har det lite mer ojämnt än vi har det idag.

 

Det hade varit roligt att se hur mycket folk som håller sig borta från fotboll pga skriverierna som sker i Aftonbladet och liknande.

 

Håller med som någon skrev innan Blomman, mindre fotboll och mer mat. Alternativt är att du bjuder mig på hemlagat 1ggr/v när du är hemma.

 

Du vet att du är välkommen hem på hemlagat 7ggr/v =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej att ha 1-2 lag som dominerar Allsvenskan varje år är inte roligt. Men ser hellre att vi har det lite mer ojämnt än vi har det idag.

 

Det hade varit roligt att se hur mycket folk som håller sig borta från fotboll pga skriverierna som sker i Aftonbladet och liknande.

 

Här har du en bra debattartikel om just det som kom idag.

http://www.expressen.se/debatt/snedvriden-bevakning-om-fotbollssupportrar/

Järnkaminernas ordförande som skrivit, men det passar sig bra för alla klubbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kul "överraskning" man fick av morsan. Tydligen skall snubben som hon har "dejtat" ett bra tag eventuellt flytta in hos oss i vår. :-? :-? :-?

 

Nu är jag snart förvisso 21 år snart och skall väl flytta hemifrån snart, men ändå. Detta är en snubbe som jag inte kommer bra överrens (pga historia) med och som jag verkligen inte vill se flytta in.

 

Så lär bli att man flyttar snabbt som fan när man väl är hemma igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kul "överraskning" man fick av morsan. Tydligen skall snubben som hon har "dejtat" ett bra tag eventuellt flytta in hos oss i vår. :-? :-? :-?

 

Nu är jag snart förvisso 21 år snart och skall väl flytta hemifrån snart, men ändå. Detta är en snubbe som jag inte kommer bra överrens (pga historia) med och som jag verkligen inte vill se flytta in.

 

Så lär bli att man flyttar snabbt som fan när man väl är hemma igen.

 

Synd du erkände att du stökar ner som fan, nu är din flyttinbjudan till Harmyntan borttagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...