Gå till innehåll

Hybrisboken - oklart


minibiff

Recommended Posts

Note to self: Så tar vi aldrig med morsan igen när det vankas bolaget.

 

Då jag är väldigt matintresserad så måste jag bara kommentera guacan du gjorde. Det blir nog inte fel om du kanske skulle använda dig av kanske en tomat istället för fem nästa gång ;)

Tips annars på en riktigt fin guaca är avokado (ca 2 st), crème fraîche (efter behag så röran får en ljusare ton), 2-3 st pressade vitlökar, salt och peppar.

För att få lite "sting" i skiten kan man alltid röra ner någon form av chilifrukt eller blanda ner lite sambal oelek.

 

Trevlig matblogg det här utvecklades till! Ska följas! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Note to self: Så tar vi aldrig med morsan igen när det vankas bolaget.

 

Då jag är väldigt matintresserad så måste jag bara kommentera guacan du gjorde. Det blir nog inte fel om du kanske skulle använda dig av kanske en tomat istället för fem nästa gång ;)

Tips annars på en riktigt fin guaca är avokado (ca 2 st), crème fraîche (efter behag så röran får en ljusare ton), 2-3 st pressade vitlökar, salt och peppar.

För att få lite "sting" i skiten kan man alltid röra ner någon form av chilifrukt eller blanda ner lite sambal oelek.

 

Trevlig matblogg det här utvecklades till! Ska följas! ;)

 

Tack för tipset! Jag hade faktiskt i rätt mycket sambal oelek nu kom jag på!

 

3 Avokado (typ 7e annorlunda stavningen nu)

3 hela tomater

5 vitlöksklyfter

2 matskedar sambal oelek

en jävla massa färsk koriander

 

får testa ditt recept någon annan dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt ganska smaskigt med tomat i en avokadosalsa, även om presentationen inte blir den bästa. Kan dock trösta dig med att det finns mycket värre exempel.

 

Jag och en fransk kamrat hade fått tag i ett dussin färska pilgrimsmusslor härom veckan. Jag har ju min yrkesstolthet så givetvis skulle jag rensa läckerheterna. Musslan och romsäcken skulle halstras och serveras med en underbar hollandaise mousseline.

 

Resten av renset hade jag inte en tanke på att använda och skulle precis till att slänga då min kamrat röt till ordentligt, på ett vis som bara en halvtjock liten fransos kan göra...

 

Han tog helt sonika alla inälvor/hinnor/slamsor exklusive den vidriga magsäcken, och slängde dessa i en robo coupe, och körde slätt tillsammans med vitlök och vinäger. Detta åtnjöts senare på rostad baguette och var något av det godaste jag någonsin ätit, men man fick äta det med ögonen stängda för mixade inälvor från musslor tillsammans med rödvinsvinäger är ingen vacker syn, det vill jag lova!

 

Mer matbilder minibiff!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bland det märkligaste jag läst. Hur fan kommer man på att göra en sån röra? :P

 

Jag har faktiskt ingen aning, och vi var något överförfriskade vid tillfället så jag passade aldrig på att fråga om det fanns någon historia bakom det eller om det var något han kommit på själv.

Av hans reaktion när jag skulle kasta renset att döma så är detta standardförfarande när man har färska pilgrimsmusslor i Frankrike. Han tyckte jag var riktigt efterbliven som skulle slänga "det bästa", och i efterhand så visade det sig att han hade en poäng.

 

Pilgrimsmussla är annars väldigt fint. Det ultimata mat-testet i Gordon Ramsays alla matprogram verkar det som...

 

Har inte sett så mycket av hans produktioner, men vad menar du med "det ultimata mattestet"? Inte att tillagning av musslor skulle vara det hoppas jag, för pilgrimsmusslor är väldigt enkelt att tillaga, fan, godast blir dem om man inte tillagar dem alls.

Färsk rå pilgrimsmussla med olivolja, salt, gräslök och lite hyvlad parmesan får den mest kräsna matkritikern att hålla käft och njuta :-)

 

När vi ändå är inne på mat så kan jag passa på att nämna att det idag käkades konfiterat anbröst med sås på mörk rom och apelsin, samt en liten getost-cheesecake till dessert.

 

Ankan har jag varit sugen på ett par dagar efter en post från herr a_o_s häromdagen. Får tacka för inspirationen. Det var smaskigt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt ingen aning, och vi var något överförfriskade vid tillfället så jag passade aldrig på att fråga om det fanns någon historia bakom det eller om det var något han kommit på själv.

Av hans reaktion när jag skulle kasta renset att döma så är detta standardförfarande när man har färska pilgrimsmusslor i Frankrike. Han tyckte jag var riktigt efterbliven som skulle slänga "det bästa", och i efterhand så visade det sig att han hade en poäng.

 

 

 

Har inte sett så mycket av hans produktioner, men vad menar du med "det ultimata mattestet" ? Inte att tillagning av musslor skulle vara det hoppas jag, för pilgrimsmusslor är väldigt enkelt att tillaga, fan, godast blir dem om man inte tillagar dem alls.

Färsk rå pilgrimsmussla med olivolja, salt, gräslök och lite hyvlad parmesan får den mest kräsna matkritikerna att hålla käft och njuta :-)

 

Haha, där ser man :) Ja, i vissa matkulturer så tar man ju vara på precis allt. Men funkar det så varför inte.

Har för mig att i Skottland har dom någon märklig nationalrätt där väldigt mycket får blir blandat. Dom är liksom inne i tarmen och rotar har jag för mig. Är dock inte helt säker på detta, ska ta och forska lite i det.

Eller för all del, varför inte ta vara på varenda groda, kackerlacka, orm etc och fritera som dom gör i Asien?!

 

Ang. Gordon så har jag för mig att pilgrimsmussla är en rätt som alltid är på menyn i hans "Kitchen Nightmares". Folk verkar dock ha väldigt svårt med den tillagningen då han skickar tillbaka var och varannan tallrik pga "för rå" pilgrimsmussla.

 

Tack för det tipset. Måste testas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, där ser man :) Ja, i vissa matkulturer så tar man ju vara på precis allt. Men funkar det så varför inte.

Har för mig att i Skottland har dom någon märklig nationalrätt där väldigt mycket får blir blandat. Dom är liksom inne i tarmen och rotar har jag för mig. Är dock inte helt säker på detta, ska ta och forska lite i det.

Eller för all del, varför inte ta vara på varenda groda, kackerlacka, orm etc och fritera som dom gör i Asien?!

 

Ang. Gordon så har jag för mig att pilgrimsmussla är en rätt som alltid är på menyn i hans "Kitchen Nightmares". Folk verkar dock ha väldigt svårt med den tillagningen då han skickar tillbaka var och varannan tallrik pga "för rå" pilgrimsmussla.

 

Tack för det tipset. Måste testas!

 

Bra jobbat att du knappt har hört talas om Haggis :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Haggis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att i Skottland har dom någon märklig nationalrätt där väldigt mycket får blir blandat. Dom är liksom inne i tarmen och rotar har jag för mig. Är dock inte helt säker på detta, ska ta och forska lite i det.

 

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Haggis ;-)

 

 

Ingen orsak! Testa detta, men gör det med färska handplockade musslor, och inte musslorna som ligger rensade i fryst tillstånd på ditt lokala Ica. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat att du knappt har hört talas om Haggis :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Haggis

 

Tyty.

 

Erkänner att mathistoria samt namn på rätter är något jag är helt värdelös på. Men Haggis kan nog stämma, hörde för första gången talas om det via en film jag såg (Kill the Irishman http://www.imdb.com/title/tt1416801/, jävla schysst rulle).

 

Edit; hittade citatet ang just Haggis.

 

Speaking of culinary tastes, Mr. MacLeish, you're Scottish aren't you? Let's talk about Haggis. Haggis is seasoned lard stuffed into a sheep's colon. So I may be a potato eater Mr. MacLeish but I don't eat fat out of a sheep's asshole... What do you think of the new carpet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jabba the hut hela jävla PF matmatmat

 

Är väl bara MAT och POKER ni tänker på!!

 

Ni står säkert i vassen i sommar och tänker på vad ni ska äta när ni kommer hem efter badet.

 

jabba the hut

 

Patetiskt

 

Tänker verkligen inte på poker... har inte lirat poker på några dagar nu... blir så jobbigt att äta om man ska spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jabba the hut hela jävla PF matmatmat

 

Är väl bara MAT och POKER ni tänker på!!

 

Ni står säkert i vassen i sommar och tänker på vad ni ska äta när ni kommer hem efter badet.

 

jabba the hut

 

Patetiskt

 

Varför va i vassen när man kan va hemma och äta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släppte in ett mål i 90e minuten och gick därmed inte upp i Div 5 på Fifa ... ridå

 

Har någon ps3 och vill köra en match så hojta!

Jag har, men om jag känner dig rätt så ragequittar du och grinar ut på skype/tar bort som vän och blockar mig på alla andra ställen när du ligger under med 2-0 så det är inte så kul att spela.

 

Men om någon annan är sugen på att lira en hederlig match utan ragequits så PMa gärna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har, men om jag känner dig rätt så ragequittar du och grinar ut på skype/tar bort som vän och blockar mig på alla andra ställen när du ligger under med 2-0 så det är inte så kul att spela.

 

Men om någon annan är sugen på att lira en hederlig match utan ragequits så PMa gärna :)

 

ASSÅ SNÄLLA....

 

Jag quittade för internetet sög, vet inte hos vem felet låg. Men det gick inte att spela. För övrigt så ledde jag när jag quittade... men kunde inte ta igen målskillnaden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står på menyn som fredagssnacks ikväll då ?:)

 

Nu kapar jag dagboken en sista gång(och ber om ursäkt för mina plumpa övertramp) men efter dagen diskussion om musslor så blev jag komiskt nog bortbjuden på just musslor. Dock pilgrimsmusslans lilla lantliga, men ack så goda kusin blåmusslan. Det var trevligt! :-)

 

igf8dv.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kapar jag dagboken en sista gång(och ber om ursäkt för mina plumpa övertramp) men efter dagen diskussion om musslor så blev jag komiskt nog bortbjuden på just musslor. Dock pilgrimsmusslans lilla lantliga, men ack så goda kusin blåmusslan. Det var trevligt! :-)

 

igf8dv.png

 

Dra åt helvete vad gott.

Åt något liknande på restaurang när jag var utomlands. Då var det just sådana musslor i vitlökssky/sås. Blandades med tartarbiff. En salig men jävligt nice blandning.

 

Ser dock ut som att det där blev lite för lite för fem pers? :-?

Eller så är det väl bara jag som är stor i maten aka pokerspelare-som-bara-tänker-mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...