Gå till innehåll

laptoptips!!


Grindvalen

Recommended Posts

hallå i huvet

 

tänkte köpa en ny laptop, är ingen haj på ämnet men vill ha en bra snabb (gaming?) lappy som klarar de mesta för mellan 10-14k. Helst minst 17 tum. INGE jävla mac !!! / appel. Har hört att MSI ska ha bra. tex den här = http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=775012 alla tips o trix tackas o bockas för.

 

tnx in advance u sir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta en billigare dator med stark processor och tillräckligt bra grafikkort för det du ska göra på den, se till att den klarar extra ram och installera upp till 8 och använd disken som följer med datorn endast som en extern extradisk och släng istället in en ssd disk så har du sen ett riktigt fin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pc-konsulten.se ger mest bang for the buck.

 

http://www.pc-konsulten.se/barbara/extreme/konfigurerbara/x-768b.html?options=cart - Ta 750gb hybriddriven och se glad ut.

 

Nice sida, hittade mitt nästa inköp...

 

 

 

X-128B

Tillgänglighet: I lager

Konfigurationspris: 10 690,00 kr

Antal:

Lägg i kundvagn

Sammanfattning

X-128B: 1 x X-128B - Chassi & Grundkomponenter

Skärm: 1 x Standard, 1366x768, 45% NTSC, matt

Pixelgaranti: 1 x Normal pixelgaranti/branschstandard

Processor: 1 x I7 3612QM | 2,1-3,1 GHz 6 MB, 35 W - 4 kärnor

RAM: 1 x 16 GB Crucial DDR3 1600 MHz (2x8 GB) - CL11

Grafikkort: 1 x Nvidia GT 650M 2 GB GDDR3

Lagring: 1 x Plextor M5 Pro 256 GB SSD

Operativsystem - inkl. installation av drivrutiner: 1 x Ingen

Språk för operativsystem: 1 x Svenska

Språk för tangentbord: 1 x Svenska

Trådlöst nätverk: 1 x Clevo standard - trådlöst & blåtand

Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x Arctic MX-4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pc-konsulten.se ger mest bang for the buck.

 

http://www.pc-konsulten.se/barbara/extreme/konfigurerbara/x-768b.html?options=cart - Ta 750gb hybriddriven och se glad ut.

 

Den där såg het ut. Har hört att amd-graffekort inte är så grymma dock så kanske värt att byta upp till nvidia GTX 675MX 4GB. Vet du nåt om det?

 

byter man upp graffekortet lägger till windows 8 och 750GB slutar paketet på 15.5k vilket kanske är lite för saftigt. Tycker de verkar konstigt att man ska behöva lägga till windows 8? Får man en dator med svart skärm om man inte gör det? :P

 

/ noob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där såg het ut. Har hört att amd-graffekort inte är så grymma dock så kanske värt att byta upp till nvidia GTX 675MX 4GB. Vet du nåt om det?

 

byter man upp graffekortet lägger till windows 8 och 750GB slutar paketet på 15.5k vilket kanske är lite för saftigt. Tycker de verkar konstigt att man ska behöva lägga till windows 8? Får man en dator med svart skärm om man inte gör det? :P

 

/ noob

 

Finns ju de som vill ha utan operativsystem då de antingen köpt detta redan och har på CD eller vill köra annat än windows. Jag har tex windows 8 på en USB stick som jag använde när jag kastade in SSDdisk på min laptop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har de tydligen fixat drivrutinerna för AMD-kortet (fast jag hör fortfarande klagomål - AMD är otroligt kassa på drivrutiner..) och det är i princip likvärdigt med 680m i de flesta tester. Beroende på spel kan det skilja vilket kort som är bättre, det verkar dock överlag vara mindre strul med 680m men konsensus verkar vara att det inte är värt 2800 extra för det kortet (även om jag har 680m, men jag gick all-in när jag köpte min P150EM för ett halvår sedan och maxade i princip allt på beställningen så jag är nog en outlier i det fallet).

 

Jag tror inte det är värt att köpa 675m, snarare är det nog sämre (möjligen lite snällare mot batteriet och eventuellt inte lika varmt), men kolla http://forum.notebookreview.com/sager-clevo/ eller maila PC-konsulten, de kan hjälpa dig. Offra dig på kylpastan dock, det är värt 100 kronor.

 

Gällande operativet, se det sulla säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på upplösning för poker om man vill ha stort standardfönster och stacka bord på varandra, istället för att ha upplösning där man kan ha hela bord bredvid varandra?

 

Spelat på en mininotebook medan min 15'6 är på lagning och jag tycker det är skönare med större. Brukar väl se skit ut om man ändrar skärmupplösning och kör annat än det som är rekommenderat? På min större laptop får jag köra 125 % zoom när jag surfar, så det bör vara tecken på att det är rätt litet.

 

(Hoppas det är OK att låna din tråd, då jag också behöver köpa ny laptop.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice sida, hittade mitt nästa inköp...

 

 

 

X-128B

Tillgänglighet: I lager

Konfigurationspris: 10 690,00 kr

Antal:

Lägg i kundvagn

Sammanfattning

X-128B: 1 x X-128B - Chassi & Grundkomponenter

Skärm: 1 x Standard, 1366x768, 45% NTSC, matt

Pixelgaranti: 1 x Normal pixelgaranti/branschstandard

Processor: 1 x I7 3612QM | 2,1-3,1 GHz 6 MB, 35 W - 4 kärnor

RAM: 1 x 16 GB Crucial DDR3 1600 MHz (2x8 GB) - CL11

Grafikkort: 1 x Nvidia GT 650M 2 GB GDDR3

Lagring: 1 x Plextor M5 Pro 256 GB SSD

Operativsystem - inkl. installation av drivrutiner: 1 x Ingen

Språk för operativsystem: 1 x Svenska

Språk för tangentbord: 1 x Svenska

Trådlöst nätverk: 1 x Clevo standard - trådlöst & blåtand

Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x Arctic MX-4

 

Hur bra är denna, inga problem att köra HM2+4 till 5 sajter samtidigt ? Har stora problem med min nuvarande laptop, antar att den börjar bli gammal och börjar få prestandaproblem.

Är absolut noob på datorer , så annars får gärna nån hjälpa mig med vad som behövs :), är bara light surf+poker som datorn ska användas till. tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att alla här hatar mac, antar att det är för att ingen har testat mac. Har haft kanske 5 laptops senaste 5 åren och efter att jag köpte en mbp 17" för ett år sedan så ångrar jag mig inte en sekund. Batteritiden är jäkligt bra, extremt smidig för att vara 17" och kvaliten är inte jämförbar med någon annan laptoptillverkare. Smakar det så kostar det, det håller jag med om. Men man vill nog ändå se det till förbrukningstiden, min mac känns fortfarande som ny. Jag menar då att fläkten aldrig går igång utom vid spelande, batteritiden är fortfarande på topp trots mkt laddande och allt sånt.

 

Just kylningen är nog det största problemet inom laptopvärlden, det är inte så svårt att pilla in bra specs i en burk, men att få det att fungera utan att det låter som en dammsugare efter 1 år är ingen lätt match. Ett bra exempel är min gamla vaio, inköpt för 2-3 år sedan med i7, 8 gig, 1080p etc och den höll bra i sådär 6 månader. Fläkten går på max konstant, pekplattan tappar färg osv. Vill man ha något som håller och slutar stirra sig blind på specs/pris ration så är det självklara valet mac. Haters gonna hate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra är denna, inga problem att köra HM2+4 till 5 sajter samtidigt ? Har stora problem med min nuvarande laptop, antar att den börjar bli gammal och börjar få prestandaproblem.

Är absolut noob på datorer , så annars får gärna nån hjälpa mig med vad som behövs :), är bara light surf+poker som datorn ska användas till. tack

 

Den som jag gett exempel på vet jag inte, var bara sugen. Men den jag har hemma ligger på 2,4 i processor, 8 i ram och en 256 SSD disk och den rullar följande program utan att få problem

 

spotify

slösurf

pokeroffice

stars.fr, stars.eu, ftp.eu, party, betfair, carbonpoker och kanske nån till med 1-2 fönster i varje klient

PKR (som tar rätt bra med kräm)

youtube

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att alla här hatar mac, antar att det är för att ingen har testat mac. Har haft kanske 5 laptops senaste 5 åren och efter att jag köpte en mbp 17" för ett år sedan så ångrar jag mig inte en sekund. Batteritiden är jäkligt bra, extremt smidig för att vara 17" och kvaliten är inte jämförbar med någon annan laptoptillverkare. Smakar det så kostar det, det håller jag med om. Men man vill nog ändå se det till förbrukningstiden, min mac känns fortfarande som ny. Jag menar då att fläkten aldrig går igång utom vid spelande, batteritiden är fortfarande på topp trots mkt laddande och allt sånt.

 

Just kylningen är nog det största problemet inom laptopvärlden, det är inte så svårt att pilla in bra specs i en burk, men att få det att fungera utan att det låter som en dammsugare efter 1 år är ingen lätt match. Ett bra exempel är min gamla vaio, inköpt för 2-3 år sedan med i7, 8 gig, 1080p etc och den höll bra i sådär 6 månader. Fläkten går på max konstant, pekplattan tappar färg osv. Vill man ha något som håller och slutar stirra sig blind på specs/pris ration så är det självklara valet mac. Haters gonna hate.

 

är väl ingen som direkt hatar mac, det du säger är sant dvs macbooken är smidigare, bättre kylning, väger mindre osv, men prestandamässigt får man en PC med samma tekniska specifikationer för ett lägre pris. du kan väl inte förneka att om man köper en macbook betalar man en stor summa för varumärket, ungefär som skillnaden mellan visa och mastercard, samma funktioner mastercard är bara lite elegantare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är väl ingen som direkt hatar mac, det du säger är sant dvs macbooken är smidigare, bättre kylning, väger mindre osv, men prestandamässigt får man en PC med samma tekniska specifikationer för ett lägre pris. du kan väl inte förneka att om man köper en macbook betalar man en stor summa för varumärket, ungefär som skillnaden mellan visa och mastercard, samma funktioner mastercard är bara lite elegantare

 

du läste inte hela mitt inlägg va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön derail av tråden om 3-2-1...

 

Op ville ha en PC. Vi gav råden utifrån det. Varför ville han ha en PC? Jag vet inte och jag bryr mig inte. Mtp diskussionen om grafikkort kanske han gillar att spela spel, och det sitter överlag lite svagare grafikkort i Mac (eller för den delen i Lenovo kontorsdatorer, vilket annars är ett ruggans bra alternativ om man vill ha en stabil men osexig PC).

 

Jag t ex ville helst ha en Macbook Pro när jag köpte ny dator, men jag kan inte köpa en då den jag måste ha för mitt arbete kostade 28-31k exkl moms sist jag tittade, vilket gör att den räknas som inventarie på företaget (1/2 prisbasbelopp är 22k).

 

Kontentan är att jag fokuserade på problembeskrivningen i OP och svarade därefter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hallå i huvet

 

tänkte köpa en ny laptop, är ingen haj på ämnet men vill ha en bra snabb (gaming?) lappy som klarar de mesta för mellan 10-14k. Helst minst 17 tum. INGE jävla mac !!! / appel. Har hört att MSI ska ha bra. tex den här = http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=775012 alla tips o trix tackas o bockas för.

 

tnx in advance u sir

 

 

Mycket nöjd med min Lenovo T61p. Haft den i 5 år tror jag. 15'', väger lite och ffa upplösningen 1920x1200 gör att du kan grinda 6 bord utan alltför mycket överlapp. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurdan är denna laptop?

http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_intel_core_i7-3630qm_8gb_120_gb_330_ssd_15.6_fullhd_w8_geforce_gtx_660m-22383642

 

Lite specifikationer:

Intel® Core™ i7-3630QM

1920x1080 upplösning

8 GB RAM 1600MHz

120GB SSD

GeForce® GTX 660M 2GB

Windows 8

Pris: 8490

 

Finns även i 17.3 tum för en femhundring extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...