Gå till innehåll

Ett försök att kravla mig upp från mitt hål mot ett värdigt liv


fetrand

Recommended Posts

Tjena.

Jag är en kille på 26 år. Jag har spelat poker mer eller mindre konstant i 8-9 års tid och har alltid spelat cashgames. Idag spelar jag bara Omaha Hi/lo på svenska spel. Det har gått med varierande resultat men just nu står jag på ruinens kant. Den här dagboken är ett sista försök att kräla mig upp från den dyngfyllda avgrundsdjupa bottnen i det fiktiva hav vi kallar poker.

Idag sitter jag med 1k på svs och 1k på banken. Jag har skulder över öronen, 47k + 1k + 3k + 1,5k till privatpersoner, 8k kreditkort, räkningar att betala på 2k innom en vecka. Alltså skulder på 62.5k. Glömde jag att säga att jag är helt utan inkomst vare sig det kommer till jobb eller bidrag? Som grädde på moset har jag nu flyttat hem till mitt urplockade pojkrum hos pappa i en småstad där alla jag nånsin umgåtts med för länge sedan flytt för glatta livet. Idag vill jag studera men då jag samlat ihop ett berg av omtentor är jag ca 40 högskolepoäng ifrån att kunna få csn. Min dröm är att tjäna ihop en buffert på 50k för att kunna plocka in dessa poäng under en termin utan csn. Får inte glömmas att min kroppsform börjar anta propotionen ”plumsig”. Mer om hur jag hamnade här senare. Tror jag själv att det går att kravla sig ur det här dynghålet jag har satt mig i? Njaaaaeeeaaaeee kanske. Har ni en fullt fungerande hjärna så antar jag att den skriker för fullan hals ”skaffa dig ett jobb och sluta spela poker din jävla looser”. Det är även vad mina vänner säger till mig allt oftare och oftare. Jag är helt med på svängen och det är precis vad jag kommer göra så fort den här sista laxen mött sin död. Om det nu blir så. Sista laxen har alltid varit den starkaste laxen i min fiskodling. Troligtvis sitter jag på nån arbetsförmedling redan innan April och det vore nog det bästa men jag ska ge den här laxen en ärlig chans på ett riktigt race. Jag tror inte den här gropen jag ligger i kan bli så mycket djupare i vilket fall.

 

Hur blev det då såhär?

Jag tog studenten 06 och på den tiden var jag en hobbyspelande fisk som spelade Holdem för hundralappar. Nordicbet freerollen klockan 18.00 var jag för övrigt i princip prenumerant på. Som sagt var jag fisk men som tur var fanns det gott om värre fisk på nätet på den tiden. Ett helt inköp pre med AJ off var inte ett helt dumt spel på den tiden, så då förstår ni att man ändå lyckades dryga ut studiebidraget med kanske en koskenkorva i månaden trots allt.

Efter studenten var det lumpen, som jägare. Så ni förstår att jag har inte alltid varit ”plumsig”. Har faktiskt gått under kategorin vältränad tills kanske ett år sedan. En Elitserieklubb i handboll erbjöd sig att fixa frisedel så att jag skulle kunna spela för dem. Men det var lumpen som gällde. Lite off topic kanske ni tänker, men jag har baktanken att den här tråden inte till 100% ska handla om ett försök till pokerrevansch utan också en kroppslig revansch som en liten parentes.

 

Nåväl. Let’s press fast forward.

 

Militär Utryckning Civila Kläder, Muck!

 

Ett år pokergrind $0.5-1 holdem. Average ca 10-15k SEK. Allt slösades bort.

Började med universitetsstudier, till Civilingejör. Gick bra. Poker låg på is.

 

År två började jag spela poker igen, skolan gick mindre bra och likaså pokern. Kunde leva på mitt csn och kanske plocka en tusenlapp på sin spets från rullen om jag hade en bra månad.

 

År tre. Skolan sket jag i totalt. Jag började gå över till att spela Omaha Hi/Lo och hittade en edge. Började återigen bli något vinnande men var duktig på att spendera mina pengar så fort jag hade en uppswing och skotta bort pengar om rullen blev för stor. Money management har alltid varit och är fortfarande det största hålet i mitt spel, min ekonomi och mitt liv.

 

Jag och en annan pokerspelande vän började snickra på att ta ett sabbathsår och spela utomlands. Thailand var det tänkt som en start. Vi sa upp våra lägenheter och reste iväg i början av september 2011 till Chiang Mai, Thailand på vinst eller förlust. Vi gick en deal att vi ägde 20% i varandras spel och körde stenhårt. Det gick okej för mig, mindre bra för min vän. Det blev, Thailand, Bali, Singapore, Fillipinerna och tillslut Australien på den resan. Runt nyår var vi panka. Då hade jag ändå visat upp gröna siffror konstant. Vi fick jobba på farm och när ekonomin började se något ljusare ut var jag tvungen att släppa allt och åka till Sverige av familjesjäl. Detta är mars 2012 och det är nu det börjar skita sig för mig.

 

Jag befinner mig nu hemma i Sverige. Efter min biljett hem hade jag 3k i rulle. Jag har ingenstans att bo, inget jobb, nästan ingen rulle. Jag bor tillfälligt hos min far för att försöka luska ut vad f*n jag ska göra med mig själv. Drömmen om att börja plugga och ta min examen växer sig fram. Men jag ligger 40 högskolepoäng ifrån att vara berättigad csn (en termin är 30 hp). Enda sättet att återta mina studier är att tjäna ihop en summa, ca 50k, för att kunna klara en termin utan studestöd.

 

Jag börjar grinda 0.5-1 Omaha Hi/Lo på Svs. Det går bra, men varenda krona som tjänas måste plockas ut. Mars, April, Maj, alla likadant. Jag får pengar för det nödvändigaste men efter det har jag min lilla spröda rulle på ynka 5k, som vägrar växa. Det börjar bli givet att det inte funkar längre och jag inser att jag för första gången måste söka ett jobb, om man bortser från 3 månader på farm i Australien. Det är då jag erbjuds ett lån på 50K av en person vi kan kalla Hen. Hen har aldrig spelat poker, men Hen är fullt insatt i hur mitt spelande sett ut sen jag började spela. Hen vill av ren välvilja ge mig möjligheten att spela på en sådan nivå att jag kunde ha rulle som tillät mig spela 2.5-5 på svenska spel vilket jag anser är en nivå där en rulle faktiskt kan växa om man håller nere på utgifterna. Visst har man lånat pengar förut, jag har till och med lånat pengar för att spela för, men edast av spelar helt insatta i poker och mitt game. Personer som har kunskapen att värdera mitt spel och värdera den risk dom tar när dom lånar ut pengarn till mig. Nu vill en person som inte ens vet vad en flopp är låna ut 50k som är öronmärkta för spel. Att ta dessa pengar bryter mot alla mina principer men jag gjorde det. Jag ville helt enkelt inte jobba.

Juni, Juli, Augusti, var alla 15-25k plus. Jag spelade inte så mycket utan var nöjd med det jag drog in och satsade på att ha kul. Rullen minskat med 10k pga alla utgifter. Det är här mitt dåliga money managment börjar förstöra allt. Vänner har semester och det finns resor att joina på. Jag bränner mer pengar än jag drar in och det funkar ändå ganska bra tills september kommer och jag går miniplus 5k. Oktober är ännu värre och där har jag en backmånad på 15k. Det var dolken i hjärtat. Jag sitter nu på en rulle på 12k. Sen dess har jag gått ner i nivå och levererat miniplus på miniplus och levt som en råtta. Har jag haft en rush har jag förstört allt med att skotta bort pengarna. Jag har helt enkelt varit för ivrig att komma tillbaka till en högre nivå. Idag sitter jag på en skuld på 47k till Hen. Den uppmärksamme märker att jag ändå betalat av 3k. En skuld på 1.5k en vän lånade ut till mig så sent som i helgen för att jag skulle kunna följa med och supa. Har man suttit i en jävla bunker och sett alkohol en gång sen nyår så kan man helt enkelt inte säga nej till det fast man inte har råd. Och sist o inte minst två skulder till personer som lånat ut pengar för att kunna få med mig till Tomorrowland i sommar. En biljett på 6.6k Då förstår ni hur jävla omdömmeslös min money management är om jag köper en sån biljett när jag sitter på den rulle jag har och är arbetslös.

 

Det var ett tungt stycke bakgrund, kanske jag gör en djupdykning i något gammalt senare, men nu är det tänkt att denna dagbok till en början ska handla om vägen tillbaka, eller kanske de 5 dagar det tar för mig att gula. Vi får se hur det går.

 

Från och med idag ska jag låsa in mig hemma i två veckor. Nöta Omaha Hi/lo 0.5/1 på svenska spel nonstop och inte spendera en krona. Den sekund jag är pank sätter jag på mig skammössan och går ner till AF.

 

Nu sätter jag mig vid bordet och lirar. Känner ni för att donera en slant, slå er gärna ner på ett bord.

 

Nicket är fetrand.

 

Jag tycker om att spela A2xx och får ofta skit vid bordet för min oförmåga att släppa lågdrag. Säg gärna hej, så jag får chansen att skriva nått i chatten. Tror nämligen att jag kommer bli misstänkt boot annars med tanke på de ohumant antal timmar jag tänker misshandla mig själv med att grinda.

 

PS. Tomorrowlandbiljett Travel package från Arlanda, Full Madness + Dreamville finns till salu för det nätta summan 62.5k

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sammanfattning för den late.

Jag är en looser som är 26år och bor hemma hos sina föräldrar. Har inget jobb och äger 2k. Nu tror jag att jag ska kunna vända på steken och bli miljonär. Följ mig när jag misslyckas

 

Hahaha om det är någon som kan lyckas är det väl du. Den här dagenboken kommer följas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte söka jobb samtidigt som du spelar poker? Gå ner till arbetsförmedlingen på måndag. Skriv ett cv och allmänt personligt brev. Sänd till alla jobb som du kan tänkas få. Det kan du göra på en dag. Resterade tiden spenderar du med att grinda poker.

 

Nästa dag på morgonen kollar du om arbetsförmedlingen har några nya jobb. Om det finns sänd in din ansökan. Sedan grindar du poker. Rinse and repeat. Tills du har ett jobb och får in fasta pengar. Du kan spela poker även om du har ett jobb. Blir betydligt roligare också när du inte behöver oroa dig är att inte ha några pengar att överleva. Plus kunna betala tillbaka din skuld till Hen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyfan, blir förbannad när jag läser om din bakgrund oc hur du misshandlar dina framtida möjligheter och möjlighet till en lyckad karriär utan skulder och istället väljer att låsa in dig och grinda micronivåer.

 

Ta dig själv i kragen och gå till arbetsförmedlingen, dra till Norge och ta ert jobb där eller vad som helst som bryter ditt destruktiva mönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får plussa lite på nipslips post. Hade du tagit dig till norge och fått ett okej grindarjobb så hade du haft ditt liv plus en del till tillbaka på ett halvår.

Och som innan nämnt så kan du ju grinda utöver jobbet.

 

Men med hålet du grävt i dagsläget så är inte nanostakesgrindande lösningen

till dina problem. Vet ju inte hur du fungerar som person, men ingen kan må bra av att ha de skulderna i ryggen och grinda de extrema antal timmarna du kommer behöva lägga in.

Gå till AF, fråga om hjälp med att styra ett norgejobb, åk dit, åter erhåll ett stycke liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på alla som tycker du ska ta tag i jobbiten. Med 99%

säkerhet har du högre timlön på McDonalds än pokern.

Pokern kan absolut vara bra för att trycka in lite extra jobbtimmar

efter arbetet eller lediga dagar.

 

Tror inte detta handlar om timlön :) GJ dag 1 Bahuule

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en otroligt stor passion och dedikation till poker så är det bara att ge allt och köra på och se om det ordnar upp sig eller inte, känner du att du inte har det så skulle jag åka till Norge direkt. Men de flesta på forumet här har nog varit i rejält mörka places men kommit tillbaks, kommer t.ex. själv ihåg när jag hade gulat, hade förhållandevis stora skulder, och fick gå till ICA med enkronor för att köpa mat, fick sälja min TV för att klara hyran. Jag hade en liten slant online och en otrolig passion för poker, låste dörren och svalde nyckeln. Folk säger väl i dagsläget att det är mycket svårare nu för tiden än för ett par år sedan men vafan, det sa folk 2007 om 2005 också, allt går om man bara jobbar hårdare än alla andra.

 

Kände igen mitt gamla jag lite i din första post, därför jag skrev av mig lite antar jag, önskar dig lycka till och hoppas du lyckas kravla dig ur hålet oavsett om det innebär framgång i poker, AF eller Norge. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://sverige-norge.se/jobbsokande/

 

Bra sida med mycket info.

 

Jobbar själv på norska motsvarigheten till svenska arbetsförmedlingen och generellt sett så är svenskar väldigt attraktiva inom norska serviceyrken (dvs, utan krav på tidigare erfarenhet osv) då vi ses som flitiga, serviceminded och villiga att ta de flesta jobb som erbjuds oss (till skillnad från norrmän som ofta ser sig som för fina för vissa jobb - true story, taget rätt från munnen av ett antal norrbaggar).

 

Har du inget som håller dig i Sverige, ta ett år eller två i Norge och spara degen så du kan fullfölja studierna. Att grinda med 1k-rulle känns jävligt destruktivt.

 

Här kan du annars kika på lediga jobb: nav.no

 

Tyvärr är det så att det är ca 40% av alla lediga tjänster som lyses ut på nav.no, merparten går via känningar eller att man själv tar initiativet och kontaktar företag. GL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...