Gå till innehåll

Droger för att öka fokus? Fusk?


mogglas89

Recommended Posts

  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kommer ev. själv bli dömd för ringa, och då tilltar det mig väl extra mycket men dessa tomteundersökningar, liknanande innan, förstår en hel del så att säga.

 

Kul att inte kunna få morfin på sjukhus exempelvis om man skadar sig för man har åkt fast för rökning, för "vi uppmuntrar att inget som helst beroendeframkallande får ges till patienter med missbrukshistorik.) Ringa narkotikabrott i sverige är samma sak som missbrukshistorik, så troligen håller jag med mkt mer än jag visas, men beror på de löjliga diagrammen som inte alls stämmer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på vem som är mottagare. Men visst jag kan köpa det, det var dock inte menat nedlåtande.

 

Jag inser att jag möjligtvis är aningens gammalmodig (eller farfar som wahlen uttryckte det) som tycker så här, det är nevertheless min åsikt, och det har jag rätt till en tycker jag.

 

Du kan komma med dina wikipedialänkar bäst du vill. Det var inte jag som döpte tråden men är ganska säker på att OP inte syftade på kaffe, vin, cigg eller snus.

 

Att säga att du är gammalmodig är ett hån mot de äldre. Du är enbart ignorant.

 

Har aldrig förstått människor som du. Som har en åsikt som man vägrar förändra, oavsett hur mycket argument och diagram som presenteras. Varför är det inte intressant för dig att ta in fakta och eventuellt omvärdera din åsikt? Varför?

 

Jag respekterar din åsikt men jag förstår verklig inte varför du inte är intresserad av att läsa på lite mer, måste kännas så konstigt att ha så starka åsikter om något man har så lite förståelse om. Rimligtvis borde man vara ödmjuk i de ämnen man inte vet så mycket om och samtidigt fråga mycket för att förstå mer och skapa sig en sund och korrekt åsikt baserad på något mer än en "känsla".

 

Droger är ett brett segment av berusningsmedel man intar för att få önskad effekt på kroppen, det är overkligt frustrerande med människor likt du som tror att droger är dödsknark exklusive alkohol. Mat i vissa former är i allra högsta grad en drog, socker är för mig den drogen jag har svårast att hantera, tog lång tid för mig att avtända från den drogen, nu har jag nästan helt slutat men det var en riktig pärs. Speciellt eftersom det sockras ned lite av den drogen i merparten av allt som är halvfabrikat. Började dessutom knarka den drogen i väldigt tidig ålder vilket inte gjorde det enklare att sluta.

 

Kaffe är en annan drog jag har svårt att sluta med, men livet är kort och måste förgyllas med vissa saker även om de är skadliga, och jag har beslutat att jag får knarka kaffe. Behöver mitt koffein, notera - "Behöver", som en riktig knarkare behöver jag min dos, varje dag, flera gånger om dagen, speciellt när jag behöver en kick på jobbet när jag har mkt på mitt bord som måste utföras. Då är det perfekt att kunna gå till kaffemaskinen på jobbet och ta sig en shot av det mörka flytande knarket som gör att jag orkar arbeta mer och snabbare.

 

Vi människor älskar kickar i alla olika former, det har vi alltid gjort. Du får en skön kick av bira och whiskey, kaffe, socker och snabbmat. Du knarkade mat så mycket att du höll på att dö för du blev så övergödd, men inte ens då anser du att du är missbrukare och att mat är en drog. It´s all good for me. Konsumera vad du tycker fungerar för dig. Men tro inte att du är bättre än folk som vill röka en planta, käka en svamp, svälja ett piller. Be inte mig och andra att göra det i smyg för att du vägrar att revidera dina åsikter om vad som är knark och vad som är knark. Och snälla gå inte runt och tro att det du konsumerar är en bättre drog eller har mindre skadeinverkan än vad ovanstående droger har på kroppen.

 

Tro inte heller att du Beter dig bättre när du knarkar whiskey än när andra knarkar andra typer av knark. Det är inte sant, något du på ett väldigt enkelt sätt kan se om du bara var benägen att läsa/lyssna istället för att tro och tycka. Alternativt om du någon gång rökt en spliff med lite härliga vänner, käkat lite middag en Fredagskväll och sedan när ni nyktrat till gått ut på stan för att se hur folk beter sig under ruset av den där fantastiska lagliga drogen man får inhandla helt lagligt på Statens egna ICA för berusning.

 

Öppna ögonen.

 

Och, har jag någonstans skrivit något som är direkt felaktigt så är jag den första att revidera och ändra min åsikt, är mer intresserad av vad som är korrekt än att ha en fast ståndpunkt att klamra mig fast vid tills jag dör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<--- Frågor på det?

 

scrollade igenom dina tidigare poster. vi möttes ett par ggr back in the days. det sjuka är att jag har varit bombsäker på att nicket "Modafinil" på prima tillhörde en känd forumit (orkar inte outa).

 

och fan vilken nostalgi med challe50 lol. spelar han fortfarande?

 

för övrigt får du gärna berätta utförligt hur drogen har fungerat för dig. har själv aldrig vågat testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scrollade igenom dina tidigare poster. vi möttes ett par ggr back in the days. det sjuka är att jag har varit bombsäker på att nicket "Modafinil" på prima tillhörde en känd forumit (orkar inte outa).

 

och fan vilken nostalgi med challe50 lol. spelar han fortfarande?

 

för övrigt får du gärna berätta utförligt hur drogen har fungerat för dig. har själv aldrig vågat testa.

 

challe50 måste ha spelat mkt, kommer jag också ihåg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på vem som är mottagare. Men visst jag kan köpa det, det var dock inte menat nedlåtande.

 

Jag inser att jag möjligtvis är aningens gammalmodig (eller farfar som wahlen uttryckte det) som tycker så här, det är nevertheless min åsikt, och det har jag rätt till en tycker jag.

 

Om det ovan var tldr osv...

Är genuint intresserad av att höra hur du resonerar. Skulle verkligen uppskatta om du kan svara på detta nedan.

 

Påstående och fråga:

Har aldrig förstått människor som du. Som har en åsikt som man vägrar förändra, oavsett hur mycket argument och diagram som presenteras. Varför är det inte intressant för dig att ta in fakta och eventuellt omvärdera din åsikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en rätt snäv syn på narkotikaklassade droger då jag har flera vänner som gått ner sig i missbruk. En stor faktor till att jag sitter fast i den "trista lilla boxen" är att många av de gav precis samma argument i början av sitt brukande och jag tror inte att jag är det enda som fått höra de.

 

Det är någonting i upplevelsen att se någon gå ner sig i missbruk (vare sig om det är alkohol eller andra droger) som får en att avfärda alla rationella argument.

 

Med that said så röker jag ibland men tror aldrig att jag kommer prova någonting annat än det och det "lagliga" så är väl lite av en hypokrit.

 

Tvekar inte på att det finns många upsides med många droger också (tex. Adderall för att studera) och att flesta som postar här kan hålla sig till att bruka, men det finns mörka sidor som alla grafer och diagram inte kan visa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj Totty, mkt bra post!

 

Om vi byter ut fokus för långa pass poker mot att skriva tentor på 4-7h?

Moda fortfarande bäst?

 

Brukar ha med dmaa/stackers/kaffe med mig.

 

2-5h tenta imo inget. första 3-4h hinner man knappt göra annat än dricka vatten ändå, sedan när man är färdigskriven kan man äta lite choklad, eventuellt smutta lite PK för att orka göra en sista granskning.

 

7-26h tenta, lika bra att köra som vanligt. äta frukost, börja skriva, luncha, skriva vidare, äta kvällsmat, skriva vidare etc.

 

ska man köra droger är det väl adderall och modafinil som gäller. är man kaffejunkie behöver man väl sin fix, men antagligen stort +EV att hålla sig borta från den drogen helt om man kan lägga någon vecka på bli ren. samma med nikotin och alkohol i större mängder, små mängder är antagligen bra, men känns som det inte är värt det, så stor risk att man associerar tillståndet med att vara oseriös.

 

är man inte klar med tentan efter 12h är det stimulanter som gäller, koffeinepiller från apoteket duger bra så slipper man allt det negativa med drycken.

 

har en 26h tenta nästa måndag, men räknar med att vara klar efter 6-8h, många av klasskamraterna kör 12-18h, när jag lämnar in 8sidor lämnar de in 24sidor lol. stackars lärare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en 26h tenta nästa måndag, men räknar med att vara klar efter 6-8h, många av klasskamraterna kör 12-18h, när jag lämnar in 8sidor lämnar de in 24sidor lol. stackars lärare...

Vem av er är anledningen till att det är synd om läraren?

 

har ett utkast till lösning som ser ut såhär, verkar rimligt?

yAzGa.png

 

:-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krävs nog lite mer ansträngning av mig för att på riktigt ge något av värde till den här diskussionen men lite grovt så tycker jag enligt nedan.

 

Jag tycker de här diskussionerna alltid tenderar att bli så onyanserade. De värsta bovarna är alla helgsupande hycklare som får moralpanik så fort en substans nämns som inte är alkohol eller nikotin. Brukare/missbrukare ska kriminaliseras, ses ned på och närmast omyndigförklaras.

 

Det finns en sådan sinnessjuk feluppfattning i hur skadliga substanser är (okej jag är knappast den som är extremt berest inom substansanvändande och skulle inte förvåna mig om majoriteten här har mer "erfarenhet" inom området, en liten erfarenhet har jag dock) där exempelvis amfetamin betraktas som dödsdrog medans alkohol "kan vara trevligt i rimliga mängder". Kanske är samma sant om amfetamin, exempelvis.

 

Samtidigt är jag tveksam till att det finns så värst mycket substanser som ger jättemycket nytta på lång sikt. Det kan hända att vissa människor kan ha positiva effekter av kontrollerat brukande av vissa preparat i vissa lägen. En stor del av mig känner dock att det kanske inte är helt utan anledning som det från början har skapats ett motstånd. Generellt sett så tror jag inte droger är bra för människan.

 

Känns det rimligt att alkohol är legaliserat men inte cannabis?

- Nej

 

Känns det rimligt att missbrukare kriminaliseras?

- Nej

 

Känns det rimligt att anse en brukare av illegala substanser vara efterbliven, naiv, kriminell?

- Nej

 

Känns det rimligt att legalisera allt? (Och de positiva följdeffekter som borde vara bättre och mer lättillgänglig vård, mindre pengar för kriminella, social avstigmatisering etc)

- Ja

 

Känns det rimligt att tro att substanser i många lägen kan förbättra våra liv?

- Det är väl svårt att svara på men försiktigt tveksam som sagt. De kan kanske, med god effektivitet, behandla symptomen från vissa sjukdomstillstånd och liknande. Det är ju mycket tragiskt om någon kan behandla en allvarlig sjukdom med en substans som inte är legal.

 

 

Jag tror världen skulle tjäna så sjukt mycket på att legalisera precis allting och lita på människors sunda förnuft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...