Gå till innehåll

Inredning till pokerrum?


vikingen

Recommended Posts

Jag har tänkt att göra om ett rum i lägenheten hemma till ett alldeles eget pokerrum/spelrum/umgängesrum.

 

Vill kunna sitta och spela poker och andra spel, samtidigt som jag vill ha det som ett rum man kan sitta och avnjuta en god cognac/whiskey/öl i goda vänners lag och i en lugn och mysig atmosfär.

 

Rummet är 12 kvm stort och har mörka tapeter och mörkt golv med enstav (helstav?)

Kan försöka ta en bild på det senare.

 

Jag bor som sagt i en lägenhet. Och som vanligt med lägenheter är det en aning lyhört. Så ljuddämpade matrial är ett plus. T.ex tjocka gardiner, ljudabsobenter, matta, m.m

 

 

Vad jag skulle behöva är lite tips på inredning till rummet.

 

Alltifrån tavlor, affischer, etc (har funderat på ljudabsorbent/er med tryckt motiv), barskåp, lampor( över pokerbord och kanske någon bordslampa), stolar pokerbord, gardiner, skänk ( för pokermarker och avställningsyta m.m, avställningsbord m.m

 

Hur skulle ert drömrum se ut?

Vad skulle ni välja för stil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dalton: Tack, mycket konstruktivt. Nu är det så att jag ska "bygga" ett pokerrum, ingen fråga om att ha eller inte ha.

 

Svårt att säga vad jag ska lägga ner. Har inte satt någon budget. Men max 40K kanske? Då inräknat stereo och tv.

 

Nä, 12 kvm kan tyckas vara lite. Men ska nog räcka väl om man planerar det bra.

 

Bordet är tänkt att rymma ca 8 spelare, om jag bygger ett eget. Använder jag ett fullzize (som jag har liggandes) så blir det ju väldigt mycket trängre i rummet. Så får se hur jag gör med den biten.

Har även letat efter en kortblandare, men verkar svårt att hitta. Någon som har tips där? Liknande den som http://www.magnusanderssonab.com har.

 

Har kikat på ett av det här barskåpet , skulle göra sig bra i ett poker/herrerum.

Men kan vara svårmöblerat till annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha skriver för jag hade lite planer själv förut.

 

Finns biljardbord man kan snurra på så blir det pokerbord, säkert dyrt men köp ett sånt, billiga pokerbord är så jävla loppiga och blir ingen känsla. nån random 40* tv sen knatar du in till en färgaffär, förklara att du vill ha tapeter till ett pokerrum. Finns massa riktigt feta med motiv du kan dra upp. Nu börjar kanske budgeten tina så dra på nån vintageaffär och leta upp nån gammal in brun skinsoffgrupp med ett tillhörande barskåp så är du *klarr* sen.

 

Rök in rummet med ciggar obligatoriskt obv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sågar ditt barskåp totalt tyvärr. Tror stilrent är mer modellen om det inte ska kännas som en thailändsk bakgatebar där träimitationer i plast tillhör standarden i inredningen. Postar lite bilder från mitt pokerrum från när det var halvfärdigt för att ge lite inputs.

 

 

11642_165002472548_1133470_n.jpg

11642_165002447548_3308581_n.jpg

11642_165002452548_1082964_n.jpg

11642_165004832548_4105911_n.jpg

11642_165002467548_5648791_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Leo. Tyvärr så kommer det bli alldeles för trångt för att kunna spela biljard även om det hade varit nice.

Soffgrupp blir tyvärr också för trångt. Hade tänkt mig ett par clufåtöljer i skinn om det finns något bra utrymme för det. Men får nog satsa på lite skönare pokerstolar för att spara ytterligare utrymme. Allt är väldigt svårt när man har begränsat utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sågar ditt barskåp totalt tyvärr. Tror stilrent är mer modellen om det inte ska kännas som en thailändsk bakgatebar där träimitationer i plast tillhör standarden i inredningen. Postar lite bilder från mitt pokerrum från när det var halvfärdigt för att ge lite inputs.

 

 

11642_165002472548_1133470_n.jpg

11642_165002447548_3308581_n.jpg

11642_165002452548_1082964_n.jpg

11642_165004832548_4105911_n.jpg

11642_165002467548_5648791_n.jpg

 

 

Borde vara olagligt att ge teasers om halvfärdiga rum utan att posta resten!

Kom igen nu, upp med nya bilder av när det är färdigt :)

 

 

Resten av lägenheten är modern och stilren. Så det skulle passa väldigt bra om jag kör den stilen. Men det känns som det blir svårare att få fram den varma och mysiga stämningen med ett mörkt rum och mycket belysning som var planen, i ett stilrent rum.

 

Nu är ju ditt rum ett kombinerat tv-rum/pokerkontor(?)/pokerrum, så blir lite svårt att jämföra. Riktigt stort rum mot ett litet.

 

Gillar miljön med tegelvägar och trägolv. Man kan få det riktigt mysigt med spottar och belysning.

En smart lösning är vägghyllorna som skulle passa mig bra av utrymmesmässiga själ. Men känns som det stilrena försvinner när man har massa saker ståendes framme.

 

Saknar lite pokertema i ditt rum. Lite poker/spelrelaterade saker här och där hade inte skadat Har du någon belysning över pokerbordet när du tar fram det? Var förvarar du 6 till tio stolar?

Och lite nyfiken, är vapenskåpet ett vapenskåp eller ombyggt barskåp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vara olagligt att ge teasers om halvfärdiga rum utan att posta resten!

Kom igen nu, upp med nya bilder av när det är färdigt :)

 

 

Resten av lägenheten är modern och stilren. Så det skulle passa väldigt bra om jag kör den stilen. Men det känns som det blir svårare att få fram den varma och mysiga stämningen med ett mörkt rum och mycket belysning som var planen, i ett stilrent rum.

 

Nu är ju ditt rum ett kombinerat tv-rum/pokerkontor(?)/pokerrum, så blir lite svårt att jämföra. Riktigt stort rum mot ett litet.

 

Gillar miljön med tegelvägar och trägolv. Man kan få det riktigt mysigt med spottar och belysning.

En smart lösning är vägghyllorna som skulle passa mig bra av utrymmesmässiga själ. Men känns som det stilrena försvinner när man har massa saker ståendes framme.

 

Saknar lite pokertema i ditt rum. Lite poker/spelrelaterade saker här och där hade inte skadat Har du någon belysning över pokerbordet när du tar fram det? Var förvarar du 6 till tio stolar?

Och lite nyfiken, är vapenskåpet ett vapenskåp eller ombyggt barskåp?

 

Sry, sitter på jobbet så har inga andra bilder att posta just nu.

 

Vapenskåpet är ett kassaskåp som stod här när vi flyttade in och står kvar vare sig jag vill eller inte...

 

Pokerbord har jag inte i nuläget utan för tillfället står det faktiskt ett pingisbord där istället. Tanken var dock att man ska ha ett riktigt bord med ett gäng stolar, antingen med hög rygg a la matsalstolar eller något mer avskalat. Tanken för mig var mer än ett pokerrum att göra ett herrum där förfester, tv-spelande, fotbollstittande, onlinegrindande mm skulle funka. Sen har jag medvetet hållt ner på bar/pokerdetaljer för att det ska kännas mer vuxet och mindre löjligt. Att tapetsera med nåt som anknyter om poker skulle jag troligen inte ens gjort som 15-åring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har fel sulla

 

Jag säger inte att mitt är facit, men tycker man barskåpet som postades är läckert ska man nog fundera om det inte vore bra att börja träffa lite tjejer. Jag har sällan fått mer förortstrailortrashvibb av en möbel. Ser framför mig resten av de där byggdesjälvbarerna med speglar, glaskivor och inbygda spots som man ställer i sin gillestuga och tror man är bartender.

 

En stilren, funktionell och minimalistisk möblering med utvalda detaljer är a och o. Visst kan jag ta in en budweiser neonskylt, men det får inte ösas in pokeraccosierande detaljer som är mer eller mindre kitschiga, det ska kombineras med stil. Blir det all in blir det kass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att mitt är facit, men tycker man barskåpet som postades är läckert ska man nog fundera om det inte vore bra att börja träffa lite tjejer. Jag har sällan fått mer förortstrailortrashvibb av en möbel. Ser framför mig resten av de där byggdesjälvbarerna med speglar, glaskivor och inbygda spots som man ställer i sin gillestuga och tror man är bartender.

 

En stilren, funktionell och minimalistisk möblering med utvalda detaljer är a och o. Visst kan jag ta in en budweiser neonskylt, men det får inte ösas in pokeraccosierande detaljer som är mer eller mindre kitschiga, det ska kombineras med stil. Blir det all in blir det kass.

 

Nu låter det bättre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stilren, funktionell och minimalistisk möblering med utvalda detaljer är a och o.

 

Håller helt med här när det gäller hemmet i övrigt. Det är så jag försöker ha det.

 

Men i pokerrummet gick jag i andra tankar. Mer mot kanske sekelskifts stil för att få en skarp kontrast till resten av hemmet. Ett rum som är mörkt med mycket belysning med gult och varmt ljus. För att sitta och dricka en whiskey med polarna i. Lite mer gentleman/whiskey room stil.

 

Men kanske ska fundera på om jag kan få en likande känsla med modern stil.

Eller om jag kanske ska omvärdera hela min utgångspunkt.

 

Fortsätt gärna att lägga upp bilder som inspiration!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med här när det gäller hemmet i övrigt. Det är så jag försöker ha det.

 

Men i pokerrummet gick jag i andra tankar. Mer mot kanske sekelskifts stil för att få en skarp kontrast till resten av hemmet. Ett rum som är mörkt med mycket belysning med gult och varmt ljus. För att sitta och dricka en whiskey med polarna i. Lite mer gentleman/whiskey room stil.

 

Men kanske ska fundera på om jag kan få en likande känsla med modern stil.

Eller om jag kanske ska omvärdera hela min utgångspunkt.

 

Fortsätt gärna att lägga upp bilder som inspiration!

 

Ok, förstår kanske vad du menar även om jag inte gillar stilen, det gäller bara då att inte köpa billiga kopior av den stil du gillar, ska det tex vara en tunna som fungerar som barskåp är det snyggare om du köper en tunna och bygger om den så den fyller ditt syfte. Skillnaden mellan genuint och pizzastil är hårfint i vissa lägen.

 

Här kommer inspiration

 

chesterfield-petrov-laderfatolj.image.600x600.jpg

riviera-humidor.jpg

 

Eller denna fast med sprit i hyllorna

biblioteket-eller-cigarrummet-stockholm-sverige-1098510.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är tunnan jag länkade till en äkta vintunna imoprterad importerad från Spaniendagar i en speciell ugn och byggs om till barskåp med belysning och och annat.

Väger ca 60-70 Kg, så det är en bastant pjäs.

Sen att hemsidan ser ut att vara WT och från tidigt 90-tal är en annan femma.

 

Men har inte så mycket att jämföra med när det gäller andra vintunnor tyvärr. Denna var egentligen bara ett första alternativ för att få mer inspiration.

 

Gillade humidoren skarpt. Vet du vad det är för märke modell?

Fåtöljen är jag kluven till. Det är typ den stilen jag vill ha, men av just den får jag lite kontorsvibbar a la James Bond och M istället för whiskeyroom känsla.

 

Den sista bilden var mer åt hållet jag tänkte mig en clubfåtölj.

Bokhyllorna är inte så dumma heller. Den kan gott ha lite "1800-tals" böcker i sig utöver sprit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunnan var riktigt nice. Men lär väl inte vara så svår att bygga själv om man är lite händig. Jag är inte händig för 5 öre och knåpa ihop denna för någon sommar sen.

 

65701142350472127375338.jpg

 

65701142350622121065929.jpg

 

Allt som allt tror jag det landa på runt 1k sek. Tunnan var lite i minsta laget så fick improvisera lite. :) och som sagt suger på snickerier. haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar också på att göra ett pokerrum. Har i övrigt stilrent, modernt och ganska rena ytor osv hemma i huset, men har ett rum på övervåningen som inte används till nåt. Om det blir av så kommer jag försöka skapa en stil som känns lite som en varm och ombonad, men inte för plottrig, engelsk pub.

 

Gärna mörkt trä någon meter upp längs väggarna, i stil med detta:

http://1.bp.blogspot.com/-tAfn_GPhYVo/URZrb4JDfwI/AAAAAAAAIBc/99ULS9liUpc/s1600/kakelugn.jpg

 

Rejäla skinnstolar, nåt sånt här:

http://www.2kronor.com/images/varor/Photo%202012-12-03%2016%2050%2007.jpg

 

Belysningen skulle antingen bli någon äldre mässingshistoria eller kanske nåt sånt här:

http://media.fjallkansla.se/2012/10/%C3%85re-S-043.jpg

 

Fan, nu blev jag taggad på att själv dra igång ett projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner nog inte att jag har varken, tid, kunskap, verktyg eller vilja att bygga en egen. Köper nog en färdig för enkelhetens och känslans skull. Men tack för tipset. Blev ju en fin modern bartunna :)

 

Jag har faktiskt letat efter lampor med koppar, mässing invändigt för att få ett behagigt ljus, men har bara funnit denna ( http://www.mio.se/produkt/Captain-Bordlampa/M1418823/ ) fast som taklampa.

Frågan är om det räcker med en lampa, eller om man måste ha två till ett bord för att det ska lysas upp tillräckligt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dafuq det här är ju perfekt i en mancave... hade älskat ha såhär ivf:

 

 

sofffa2.jpg

 

Enda som saknas är ju ett commadore 64 samt ett NES till tjock-tv'n.

 

Annars har man råd var det här övernöten:

 

http://imgur.com/gallery/k81aO som LongAgo länkade.

 

Den minimalistiska stilen kräks jag på nu, ALLA har så nu, och alla buntar ihop det med "KÖK" och "CARPE DIEM" på väggarna i deras skitfula hus med minimalistisk stil där allt går i matt vitlack eller om man är fräck nog för det högblank vitlack!

 

/en som har alldeles för mkt matt vitlack möblemang hemma :(.

 

*edit; min mancave får gärna ge känslan som man får av en "välanvänd" sommar/skärgårdsstuga.. man ska kunna kasta sig i soffgruppen utan att tänka på att man kan vara lite skitig. man är ju hemma.

 

edit2; ååh.. nu vill jag ha sommar, och tokregn och sitta i en stuga med en trevlig pinne och lira secret of mana till snes på tjock-tv'n eller ligga med gameboyen i farstu-kökssoffan under plasttaket och höra regnsmattret genom earplugsen medan man grindar mystic quest. Sova på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...