Gå till innehåll

Norse Energy Corp


Recommended Posts

  • Svars 277
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hittade bara en nyhet, från Dow Jones Newswires. Låter ju inget vidare tyvärr. Lånegivarnas tålamod verkar slut och det där lånet verkar ju som att de försöker:-(

[/i]

 

Givetvis är artikeln vinklad. Finns inga oberoende källor. Den är rörig och blandar ihop saker dessutom. Dock tar den upp poänger som vi vetat i månader om hur läget är.

 

Dessa poänger är bidragande till min oro för om det drar ut på tid ytterligare.

 

Från Norse hemsida om lånet.

 

Norse Energy Corp. ASA ("NEC" ticker Oslo Stock Exchange, Norway) announces that its US subsidiaries, Norse Energy Corp. USA and Norse Energy Holdings, Inc., have reached an agreement with a Norwegian-based Special Purpose Vehicle funded by certain existing NEC ASA lenders for a USD 3.8 million Debtor in Possession (“DIP”) loan. The terms of the agreement are subject to approval by the Bankruptcy Court and lender due diligence. No assurance can be given that such approvals will be granted.

 

The terms of the loan provide for an interim advance of USD 800,000 pending entry of a final Court order approving the DIP loan facility, with the balance to be advanced in successive draws thereafter. The loan shall bear interest at 12% per annum payable at maturity. The loan has a maximum term of 9 months. There shall be a 6% commitment fee assessed on the unused portion of the DIP loan facility. The facility will be collateralized by the assets of the US subsidiaries. The facility requires that the US subsidiary, Norse Energy Corp. USA, enters into a process within 60 days of court approval of the interim advance to sell assets. The purpose of the “DIP” financing will be to fund the US subsidiaries operations during the Chapter 11 process.

A successful DIP financing at the US subsidiary level is for the purpose of funding those subsidiaries. The Norwegian parent company, Norse Energy Corp. ASA, will require a separate source of funds. Norse Energy Corp ASA is in close dialogue with Norse stakeholders in pursuit of funding. The likelihood of securing funding of the Norwegian parent company cannot be predicted at this time. The Company will update the market in due course on any developments.

The Company has a significant land position of ~130,000 net acres in New York State with certified 2C contingent resources of 951 MMBOE as of 31 December 2012.

 

For further information, please contact:

 

Chris Steinhauser, Chief Financial Officer

csteinhauser@norseenergy.com

Office: +1 713 975 1900

S. Dennis Holbrook, Chief Legal Officer

dholbrook@norseenergy.com

Office: +1 716 568 2048

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var menar du med att den är vinklad?

För att investerare/aktieägare blir uppdaterad över hur kreditgivarna resonerar i juridiska processen mot Norse eller blir uppdaterade på aktuell status på Chapter 11?

Jag tycker iaf inte DJ journalisterna vinkat den varken positivt eller negativt.

 

 

Men när du skrev

Du är medveten om att de fick ett nytt lån iförrgår va?

så är det väldigt vinklat... Då kan folk tro att bolaget fått pengarna... när de i själva verket förmodligen är en bra bit ifrån det eftersom bolaget själva skriver

 

The terms of the agreement are subject to approval by the Bankruptcy Court and lender due diligence. No assurance can be given that such approvals will be granted.

 

Så precis som när Vanadium Capital L.P. nyligen drog tillbaka sitt lånelöfte och bolaget blev utan pengar "som de blivit lovade", så finns sannolikt samma risk här.

 

 

Men, men... blir intressant att höra om uppföljningen på detta

The company's exclusivity period, which gives a company's leaders the sole

right to file a reorganization plan, ends on April 6; company officials have

asked to extend that period until June 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var menar du med att den är vinklad?

För att investerare/aktieägare blir uppdaterad över hur kreditgivarna resonerar i juridiska processen mot Norse eller blir uppdaterade på aktuell status på Chapter 11?

Jag tycker iaf inte DJ journalisterna vinkat den varken positivt eller negativt.

 

Artikeln kommer inte med några nyheter som vi inte visste om tidigare. Dessutom prensenterar den informationen rörigt och missvisande enligt min åsikt.

 

Men när du skrev

 

så är det väldigt vinklat... Då kan folk tro att bolaget fått pengarna... när de i själva verket förmodligen är en bra bit ifrån det eftersom bolaget själva skriver

 

Jag ber om ursäkt om jag gett dig intrycket av att jag är en ofärgad krönikör.. ;)

 

Jag har länkat i princip all info jag lagt ut här så att de som var intresserade kunde gå in och läsa själva vad som står. Var ganska säker på att jag gjort det med det sista lånet med men möjligt att jag minns fel.

 

 

 

Men, men... blir intressant att höra om uppföljningen på detta

The company's exclusivity period, which gives a company's leaders the sole

right to file a reorganization plan, ends on April 6; company officials have

asked to extend that period until June 4.

 

Absolut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga nya uttalanden igår förutom att Cuomo höll anförande på campus och diskuterade vikten att få mer jobb i staten nu framöver.

 

Det som är nyheter nu är att det ska hållas en frackingkonferens i Ohio nu i helgen, 5-6 april och sedan ytterligare en frackingkonferens i New York 8-9 april.

Man har även påbörjat tester av dricksvattenbrunnar i southern tier för att se hur vattenkvaliteten är nu.

Budgeten är på plats, påskledigheten är över och "a few weeks" har gått så nu ökar förväntningarna igen och Cuomo måste komma med ett beslut om han vill ha kvar sin trovärdighet ut mot väljarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyhet från igår morse 11/4, Dow Jones Newswires

 

 

Norwegian natural gas company Norse Energy Corp. ASA (NEC.OS) said Thursday that its U.S. subsidiaries, Norse Energy Corp. U.S.A and Norse Energy Holdings, Inc., have received approval from the bankruptcy court for interim financing of up to $800,000.

 

MAIN FACTS: -It is anticipated the amendments will be formally approved tomorrow.

 

-A hearing has been scheduled for Apr. 29, 2013 to address final approval of the balance of the $3.8 million Debtor in Possession ("DIP") loan.

 

-The facility requires Norse Energy Corp. U.S.A to commence a process by Jul. 10, 2013 to sell assets or propose a plan of reorganization.

 

-The "DIP" financing will only fund the U.S. subsidiary's operations while in Chapter 11.

 

-As previously announced, the Norwegian parent company, Norse Energy Corp. ASA, is in default on its existing loans and requires a separate source of funds to sustain operations.

 

-Norse Energy Corp. ASA is in close dialogue with its creditors and other stakeholders in pursuit of new funding. There is a risk that refinancing of the Norwegian parent company could result in a substantial dilution of existing shareholders.

-The company will update the market in due course on any developments.

 

 

 

Så, det låter positivt att bolaget fått lån... MEN jag har översatt det boldade (vilket är en del av det som jag påpekat om riskerna både här i Norse och i Northland när de är i den sits som de är i nu) :

Det finns en risk att refinansiering av det norska moderbolaget kan resultera i en betydande utspädning för befintliga aktieägare.

 

Dvs, även om bolaget nu räddas av sina lånegivare genom nya/omstrukturerade lån, så finns risken att det sker till "orimligt hårda" villkor, där lånegivarna spelar så hårt mot Norse att man "kör över" befintliga aktieägare som får se bolaget räddas genom lånet, men tyvärr till priset av att utspädningen för befintliga aktier gör dem nästan värdelösa.

 

Så, fortfarande hög risk som sagt men intressant att hålla koll på.

Nu åker jag själv till Vegas en vecka från imorgon så får kika mer vad som hänt när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är intresserad på riktigt kan jag skriva om mina tankar om allt detta. Är dock skeptisk efter de gensvar man fått här hittills så hade egentligen tänkt lägga ner att skriva om mina åsikter om frimärkesbolaget.

Dina tankar om status på beslut om fracking eller dina tankar om lånen/refinansieringen för Norse?

 

I dagsläget är jag iaf personligen mer intresserad av status på lån/refinansieringsbiten, men det är ju bara för att jag står vid sidan av.

 

Har dock inte läst nått som förklarar varför aktien faller så mkt idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

When asked if the benefits of domestic natural gas development outweigh the costs, 41% said “Yes” and only 18% said “No,” an amazing 23 point spread. Asked about specific benefits of natural gas, the results were even more stunning:

•75% believe job creation is a benefit of natural gas (only 4% disagree)

•70% believe believe natural gas production provides energy security (only 5% disagree)

•69% say natural gas boosts US manufacturing (only 5% disagree)

•By a margin of 53 to 11, Americans say natural gas development is lowering carbon emissions.

 

The upshot is that Americans overwhelmingly view natural gas development as both an economic and environmental boon to the United States.

 

http://www.ogfj.com/articles/2013/04/poll--support-for-hydraulic-fracturing-exceeds-opposition.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning vad det är för uttalanden han ska göra nu men man kan ju alltid hoppas... ;)

 

"At 3pm Gov Cuomo will make announcement in Red Room in State Capitol in Albany. Open press. Watch live at http://www.governor.ny.gov ."

 

Edit: Verkar handla om korruption och skatter enbart så kommer nog inget uttalande idag heller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som man børjar planlägga för system på ramar och regler för hantering av avfall från fracking... =)

 

Section 1 amends article 23 of the environmental conservation law by

adding a new title 25 which establishes a high-volume hydraulic

fracturing waste tracking program. Such program shall: (a) provide for

the tracking of the transportation of liquid and solid waste

associated with the production of natural gas where high-volume

hydraulic fracturing is utilized; (b) include a system for providing

the generator with assurance that the materials were treated or

received by the receiving facility; © use a uniform form or forms

for tracking;

 

EFFECTIVE DATE: This act shall take effect immediately.

 

 

http://open.nysenate.gov/legislation/api/1.0/html/bill/S4657-2013

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...