Gå till innehåll

Har spelet ITM förändrats?


Valon

Recommended Posts

Hej alla pokerspelare.

Jag har spelat poker ca 10 år från och till. Dock inte särskilt seriöst sista åren. Men fått ihop lite intresse igen.

 

Spelar turneringsspel, 10-50 dollars buy in.

Jag har för tillfället mycket hög % ITM. Men inga riktiga topplaceringar.

Jag minns inte att det va så svårt...

 

Jag undrar därför om spelet ITM har förändrats och på vilket sätt i sådana fall?

 

Vänlig hälsning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har kanske inte fog för ett inlägg allra redan. Har för litet underlag för att säkerhetställa med någon signifikansgrad...

 

Jag har spelat drygt en månad igen. Har inga direkta noteringar men jag vinner för lite. För många placeringar precis utanför finalbordet. Når inte hela vägen.

 

Jag spelar på bwin. Hyffsat stora startfält 200-300. Deepstack och långa blindnivåer. Ett upplägg jag inte är van vid. Jag tar min fråga om det här istället.

 

Strategi, deepstack och långa blindnivåer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever samma "problem" som Valon. Det finns fortfarande massor av spots att utnyttja de dåliga spelarna tidigt i turneringarna. Kommer upp i relativt hög ITM% men sedan kör jag fast totalt. Det blir inga FT's längre! :(

 

Jag tycker det känns som väldigt många BRA spelare multi-tablar allt de orkar med även långt ner i buy-in-nivåerna och när det börjar dra ihop sig så är andelen solida spelare skrämmande hög idag jämfört med bara för några år sedan, och går man tillbaka 5-7 år så går det inte ens att jämföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så konstigt egentligen.

Har alltid varit så att andelen dåliga spelare blir mindre ju djupare in i turneringen man kommer.

Tycker dock att nivån generellt ökat de senaste åren och därmed ännu färre dåliga spelare när ni är djupt eftersom det var med färre dåliga från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En utveckling är väl att de vinnande mtt-spelarna

har fått mer koll på vad som är rätt nivå för dem ( varians-

och vinstmässigt). De inser att det är rätt dyrt att mäta kuk.

Sedan är det såklart att pokern blivit svårare i alla spelformer.

 

Deepstack : kravet ökar på att kunna spela "bra poker", vilket

man kan göra i olika strategier. It depends...

 

Edit: tänk också på att du behöver färre antal turrar

under bältet för att kunna utläsa något av resultatet när strukturen

är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden på spelet ITM nu jämfört med för 3-4 år sedan tycker jag är hur aggresiva folk är med steal, 3bet och 4bet.

För några år sedan kunde du sitta och mysa och vänta på bra kort, du visste att du ofta fick betalt med korten.

 

Det som har utvecklat mig mycket i mitt ITM spel är att jag spelar aggressivare, hellre vinna turneringen 1 av 20 ggr istället för att hamna ITM 15/20 och få typ pengarna tillbaks.

Tittar även mycket på vilken range de solida spelarna 3-bettar med. Många duktiga spelare stjäl och 3-bettar väldigt mycket. Jag brukar försöka straffa de ganska hårt med 4bettar/allins. Skitsvårt att förklara kort i text såhär men det tycker jag är den största skillnaden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden på spelet ITM nu jämfört med för 3-4 år sedan tycker jag är hur aggresiva folk är med steal, 3bet och 4bet.

För några år sedan kunde du sitta och mysa och vänta på bra kort, du visste att du ofta fick betalt med korten.

 

Det som har utvecklat mig mycket i mitt ITM spel är att jag spelar aggressivare, hellre vinna turneringen 1 av 20 ggr istället för att hamna ITM 15/20 och få typ pengarna tillbaks.

Tittar även mycket på vilken range de solida spelarna 3-bettar med. Många duktiga spelare stjäl och 3-bettar väldigt mycket. Jag brukar försöka straffa de ganska hårt med 4bettar/allins. Skitsvårt att förklara kort i text såhär men det tycker jag är den största skillnaden...

 

Men det är inte spelet fram till ITM som är problemet. Jag har ofta bra stack vid bubblan men sedan blir jag totalt mosad i minfältet som leder fram till FT.

 

Att hellre vinna 1 av 20 än komma ITM 15/20 beskriver ju hur du spelar FRAM till ITM, inte hur du tar dig från bubblan till FT.

 

När medelstacken är 20-30 bb så finns det inte mycket utrymme till att 4-bet-steala!? Det blir väl syn vansinnigt ofta?

 

Det jag känner är att de flesta spelar "korrekt" efter bubblan och jag spelar något snäpp fegare och sämre.

Men jag har testat att gå på vildare efter bubblan såklart också, då brukar det bli "blow-up" av fina stackar. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så konstigt egentligen.

Har alltid varit så att andelen dåliga spelare blir mindre ju djupare in i turneringen man kommer.

Tycker dock att nivån generellt ökat de senaste åren och därmed ännu färre dåliga spelare när ni är djupt eftersom det var med färre dåliga från början.

 

Det är inte "konstigt". Problemet är hur man ska anpassa sig.

 

"Förr" så spelade inte de "bästa" spelarna låga buyins överhuvudtaget. Numera finns de representerade löjligt lågt ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte spelet fram till ITM som är problemet. Jag har ofta bra stack vid bubblan men sedan blir jag totalt mosad i minfältet som leder fram till FT.

 

När medelstacken är 20-30 bb så finns det inte mycket utrymme till att 4-bet-steala!? Det blir väl syn vansinnigt ofta?

 

 

Det finns de absolut, men skall användas sparsamt, BRA mtt spelare kommer inte syna din small 4b, de kommer shova eller vika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte spelet fram till ITM som är problemet. Jag har ofta bra stack vid bubblan men sedan blir jag totalt mosad i minfältet som leder fram till FT.

 

När medelstacken är 20-30 bb så finns det inte mycket utrymme till att 4-bet-steala!? Det blir väl syn vansinnigt ofta?

 

 

Det finns de absolut, men skall användas sparsamt, BRA mtt spelare kommer inte syna din small 4b, de kommer shova eller vika

 

Oj, menade såklart inte att man blir synad, klantigt skrivet. Det jag menade är att de inte foldar så ofta.

 

Raise till 2.5bb

3-bet till 6-7 bb

4-bet till 14-15 bb

 

Här menar du att de foldar med 13-15 bb kvar med chansen att vinna 20-22 bb när de är inne med 1/3 av sin stack? Det är väldigt hög andel push från de jag möter iaf.

 

Med 30-40 bb så blir det väl lite annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Oj, menade såklart inte att man blir synad, klantigt skrivet. Det jag menade är att de inte foldar så ofta.

 

Raise till 2.5bb

3-bet till 6-7 bb

4-bet till 14-15 bb

 

Här menar du att de foldar med 13-15 bb kvar med chansen att vinna 20-22 bb när de är inne med 1/3 av sin stack? Det är väldigt hög andel push från de jag möter iaf.

 

Med 30-40 bb så blir det väl lite annorlunda.

 

Mer standard att bara höja minimum nuförtiden. så blir snarare 2bb - 4bb, och sen 4b från allt mellan 7-9bb så lite mindre än en 1/3. Menar såklart inte att det är vanligt men vill påpeka att de finns utrymme och möjlighet till det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...