Gå till innehåll

Betsson, skattefritt?


Nikopolidi

Recommended Posts

 

 

Varför tror du jag finner glädje i att skrämma upp pokerspelare? (men du tror alldeles rätt faktiskt) Ingen lyssnade på mig när jag varnade för PokerStars/FullTilt för 21-24 månader sedan, och se vad som hände i början av december 2012?

 

Nu varnar jag er för Microgaming, helt gratis också, och jag njuter av varje sekund! Kanske rasslar det till i min inbox igen när SKV/KFM/osv haft nästa razzia? Ingen aning...

 

Är det verkligen rimligt att skv skulle göra en razzia på samma sätt som de gjorde mot stackare som spelat stars/ftp? Den allmänna åsikten har väl ändå varit att stars/ftp är de sajter som mest troligt är skatt på, medan vissa skins på microgaming måste anses (tills nu) som bland de säkraste av alla, ur skattesynpunkt (tex unibet och ladbrokes).

 

Nu verkar ju tolkningsfrågan vara en löjlig soppa där skv tolkar som retards för att dom har lite att göra?! Man kan ju bara hoppas att EU-domstol eller liknande inte håller med (om det kan gå så långt?)

 

Hur som helst. Är det ok att skv "beställer in" en razzia på ett antal spelare på microgaming, utan att ens veta hur deras tolkning av allt kommer fungera i en domstol? Iofs samma sak med stars/ftp, med skillnaden att den "allmänna åsikten" där var annorlunda jämfört med microgaming (skatt/inte skatt). Att chansa in en razzia före man vet om man ens tolkat lagar rätt, och kommit fram till hur/var pokersajters verksamheter bedrivs (och framförallt bestämt vad som avgör om en sajt ska anses skattefri eller inte), känns ju minst sagt stört.

 

Räcker det liksom att "ett kanske-brott har kanske begåtts, troligen utan uppsåt dessutom. Vi gör razzior, yay!" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag fick nyss denna länk skickad till mig

http://variansbyran.se/okategoriserade/poker-och-skatt/

 

Han säger att han fått skriftligt av skatteverket att beskattningen baseras på skinsen och ej nätverket.

 

Hur mycket bör man lita på detta? Kan man fortsätta spela på Micro eller är det forfarande relativt oklart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick nyss denna länk skickad till mig

http://variansbyran.se/okategoriserade/poker-och-skatt/

 

Han säger att han fått skriftligt av skatteverket att beskattningen baseras på skinsen och ej nätverket.

 

Hur mycket bör man lita på detta? Kan man fortsätta spela på Micro eller är det forfarande relativt oklart?

Värdelös artikel imo. Det första stycket innehåller tre (om jag räknat rätt) ganska stora/grova fel. Inte många rätt där. Den är faktiskt riktigt kass och innehåller direkta fel, inte bara konstiga åsikter, det är riktigt fel. Mitt tips till artikelförfattaren är att ta bort artikeln och ställa sig i ett hörn och skämmas. ;)
Är det verkligen rimligt att skv skulle göra en razzia på samma sätt som de gjorde mot stackare som spelat stars/ftp? Den allmänna åsikten har väl ändå varit att stars/ftp är de sajter som mest troligt är skatt på, medan vissa skins på microgaming måste anses (tills nu) som bland de säkraste av alla, ur skattesynpunkt (tex unibet och ladbrokes).

 

Nu verkar ju tolkningsfrågan vara en löjlig soppa där skv tolkar som retards för att dom har lite att göra?! Man kan ju bara hoppas att EU-domstol eller liknande inte håller med (om det kan gå så långt?)

 

Hur som helst. Är det ok att skv "beställer in" en razzia på ett antal spelare på microgaming, utan att ens veta hur deras tolkning av allt kommer fungera i en domstol? Iofs samma sak med stars/ftp, med skillnaden att den "allmänna åsikten" där var annorlunda jämfört med microgaming (skatt/inte skatt). Att chansa in en razzia före man vet om man ens tolkat lagar rätt, och kommit fram till hur/var pokersajters verksamheter bedrivs (och framförallt bestämt vad som avgör om en sajt ska anses skattefri eller inte), känns ju minst sagt stört.

 

Räcker det liksom att "ett kanske-brott har kanske begåtts, troligen utan uppsåt dessutom. Vi gör razzior, yay!" ?

Hopp. Denna har jag missat. Jag tycker heller inte att det är rimligt. Men i den här branschen har vi verkligen fått lära oss att det som vi tycker är orimligt tyvärr är rimligt för andra. Tycker att du beskriver det väl i andra stycket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tycker du jag ska behöva upprepa mig 7000 poster till att var licensen finns spelar ingen roll?

Men varför säger då han det i artikeln?

 

Jag säger inte att det han skriver är sant (ingen aning om vem författaren ens är..), men om han nu inte bara har hittat på allting så ska det ju vara lugnt om skatteverket själva säger det.

 

Jag tar dock verkligen inte någon random bloggares ord som sanning, men jag ser bara inte varför någon skulle ha anledning att ljuga om något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste förresten en artikel i DN häromdan där det stod att en pokerspelare som "trodde att inte behövde skatta på sina vinster" hade åkt fast. Någon som vet mer om detta och vilken site det gäller?

 

EDIT: Hittade artikeln, fast i sverigeradio:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5459351#

 

Så verkar alltså som att det gällde FTP och stars i detta fallet så inte jätte relevant här..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...