Gå till innehåll

Blivande proffs?


Myztery

Recommended Posts

Tjena

 

Tänkte det t ha nåstans att lufta lite tankar och ideér angående min eventuellt "nya" karriär.

Spelade mycket Poker för ett par år sedan men lade det på hyllan pga familj. Förra våren blev jag sjukskriven pa utbrändhet och har verkligen haft svårt att hitta motivationen för att jobba efter det. Kanske är jag bara lat?

 

Hur som helst, i december satte jag in nån hundring på Svs en kväll då jag inte hade nåt att göra. Efter det var suget tillbaka och där har kommit in en hel del pengar på kontot. I slutet av december så föddes då tanken, varför inte göra detta på heltid istället? Jag bestämmer mina egna dagar och får samtidigt göra nånting som jag verkligen tycker om. Dessuto kan jag inleda dagen med att se en film till frukost eller köra en timme på gymmet precis när jag vill.

 

Jag har inga förhoppningar om att få åka jorden runt och spela turneringar (men nog fan hade det varit skoj) utan jag ser detta mer som ett roligt jobb.

Planen är enkel, 1.000kr minimum varje dag. Ungefär 20-25 speldagar/månad. Hur? SnG och turneringar. Jag har alltid haft ett bra facit i dessa och känner mig ganska säker på framgång där. Turneringar är ju givetvis ingen garanterad inkomst men jag har bra resultat där sen jag började spela igen, bla 6 finalbord förra veckan fördelat på en förstaplats (ca 3500kr), fyra fjärdeplatser och en sjundeplats. Hur många finalbord jag har missat? Jag spelade 19 turneringar förra veckan. Än så länge är det turneringar med ganska små inköp, 100kr eller mindre eller turneringar som jag har kvalat in till via satelliter.

 

Jag vill ha så mycket feedback och hjälp som är möjligt och kommer försöka uppdatera varje dag hur det gått. Vilka program är bäst att använda sig av när det gäller statistik? Finns det fler av er som livnär sig på pokern som jag har tänkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kul att det gått bra för dig i dina senaste turneringar!

Men tror du inte att du skulle kunna ha pokerkarriären som en hobby, och plocka ut en extra slant då och då?

 

Jag får intrycket av att du inte har en enorm bankrulle. En liten bankrulle gör pokerkarriären än mer osäker och ostabil. För dig som har familj tänker jag mig att du vill eftersträva det motsatta.

 

Jag tror det är mer lönsamt och stimulerande för dig att komma tillbaks ut i arbetslivet. Åtminstone långsiktigt.

 

Kan vara något att tänka på!?

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kul att det gått bra för dig i dina senaste turneringar!

Men tror du inte att du skulle kunna ha pokerkarriären som en hobby, och plocka ut en extra slant då och då?

 

Jag får intrycket av att du inte har en enorm bankrulle. En liten bankrulle gör pokerkarriären än mer osäker och ostabil. För dig som har familj tänker jag mig att du vill eftersträva det motsatta.

 

Jag tror det är mer lönsamt och stimulerande för dig att komma tillbaks ut i arbetslivet. Åtminstone långsiktigt.

 

Kan vara något att tänka på!?

 

Lycka till

 

Förstår absolut hur du menar, och hittar jag rätt jobb så absolut! Fram till dess tänker jag försöka spela så mycket som möjligt på prov om man säger, för att se vad skulle vara realistiskt att kunna plocka ut.

 

Bankrullen byggde jag egentligen upp under december. Jag undviker cashgames för att förhindra allt för stora svängningar också då jag ser SnG som ett "säkrare" alternativ och det som jag hanterar bäst.

 

Tack för ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tänkte lufta lite tankar och ideér angående min eventuellt "nya" karriär....

 

i december satte jag in nån hundring på Svs en kväll då jag inte hade nåt att göra. Efter det var suget tillbaka och där har kommit in en hel del pengar på kontot. I slutet av december så föddes då tanken, varför inte göra detta på heltid istället

 

Hej,

 

Jag vet för det första inte ens om du är seriös eller ej då folk trollat om sånt här tidigare, men då jag personligen fått frågan ett antal gånger så svarar jag iaf.

 

Jag vet inte hur mycket du lirat tidigare och vilka stats/erfarenheter från spelet du har. OM det nu är så att du inte lirat rejält med poker tidigare, har en bra rulle till spel samtidigt som du har en del back-up IRL osv, så låter det i mina öron ganska naivt. Du pratar om att du inte lirar cash-game för att du vill hålla nere swingsen, men jag har polare som livnär sig på olika varianter och de som lirar mycket mtt's och stg's har större swings än de stabilare cg-lirarna.

 

Som sagt, utan att veta för mycket om din bakgrund så tycker jag det låter ganska naivt. Varför inte skaffa ett jobb där du kan jobba deltid så du har vissa dagar/halvdagar helt off? Då kan du testa pokern utan att ha enorm press på dig att vinna pengar, och om det går bra så kan du ta ett beslut längre fram. Då har du en rejäl morot att spela bra och inte bara press att tjäna in leverbrödet. Tänk dessutom på att när du lirar poker på t.ex. svs och inte betalar skatt mm, så får du inte in någon pension heller. En polare till mig berättade runt 07-08 efter möte med banken att han borde sätta in ca 5k/mån i nåt sparande för att i framtiden inte ha förlorat år av sin pension. Vet inte hur det fungerar nu men det är mycket att tänka på. Dessutom skulle inte jag se 20k/mån som speciellt hållbart i längden, utan mer som ett komplement eller tillfälligt jobb (pga utebliven pension mm). Detta gäller såklart om du gör valet att spela istället för att få ett ok jobb/karriär! Marginalen är helt enkelt för tunn, så det bör finnas bra utsikter att kliva i nivå/tjäna mer framöver. Såklart skiljer sig allt om du är 35år och har två barn eller om du är 18 bast, bor hemma och tänkte "chilla" ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte räkna med att snitta 1000:- om dagen genom att spela 100:- MTTs som högst på 20-25 speldagar/månad. Skulle inte rekommendera att sätta upp dagsmål i form av resultat, det kommer bara stressa dig och få dig att spela sämre. Dra inte heller för stora växlar av att det gått bra i December, swingsen är stora. Dessutom måste det ju gå ännu bättre för dig än vad det gjorde i dec om du ska nå målet på 1000:-/dag. Bara lite vänliga råd att tänka igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för feedbacken än så länge, Tar till mig allt. För att förtydliga, det är inte så att jag har gett upp en jobbkarriär, men fram till jag hittar ett bra jobb så kommer jag spela så mycket poker som jag kan. Om (stort OM) jag märker att detta är nåt som jag kan leva på och som jag trivs med så kommer jag utvärdera om det blir något jag gör på heltid, eller som en hobby där jag plockar ut lite extra varje månad. Skulle jag märka att jag kanske inte kan vinna mer än kanske 5-10.000/ månad så får jag acceptera det. Kort sagt, jag ser detta som ett bra tillfälle att testa detta!

 

Detta är ingenting som äventyrar ekonomin för mig eller familjen, tvärtom så hamnar alla pengar som plus på kontot. Snittet på 1.000kr/dag är min mer min förhoppning än utsatta mål, jag förstår mycket väl att det kommer vara mindra vissa dagar och mer vissa dagar.

 

Anledningen till att jag helst undviker cashgame är för jag tycker det ger för lite, eller för stora svängningar i rullen. Jag har spelat en hel del cashgame men är inte en vinnande spelare i den formen. SnG (spelar nästan uteslutande 5-6m) passar mig betydligt bättre som format.

 

Angående pensionssparande är detta något jag är van vid efter att min senaste arbetsgivare var ett företag i Tyskland, och jag fick själv ansvara för sparandet. Pengar dras därför direkt från mitt konto till ett sparkonto varje månad

 

Men som jag skrev innan, jag är tacksam för all form av kritik och tips. Just keep it coming

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt liten chans att det här kommer funka för dig.

Om du fortsätter plussa rör det sig om mikroskopiska pengar på den här nivån.

99% av pokerspelarna tjänar mindre än McDonaldslön på sin poker. Är du den sista procenten, so go for it!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska göra ett ärligt försök och du verkar ha en bra inställning. Bry dig inte dem om som råder dig till att inte göra det, dem vågar inte själva helt enkelt.

 

Viktigaste är att du sätter upp realistiska mål och en plan för hur du ska gå tillväga. Skaffa hjälp, en coach som du kan jobba med ditt spel på. Hitta kompisar på skype som du kan diskutera händer med eller kolla på när dem lirar. Att spela poker handlar inte bara om att sitta och göra sina timmar vid borden. Du måste hela tiden ha det i huvudet och göra det till din vardag. Börja stegvis och öka sedan på med olika grejer. Första prioritet är nog att skaffa coach och/eller bli medlem på deucescracked och kolla videos.

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har spelat poker på heltid de senaste 4 åren, innan det så gott som heltid under de 3 år jag pluggade på en slö utbildning och innan det 3 år medan jag jobbade på en fabrik. Mitt råd till dig är att inte börja spela poker på heltid och det säger jag inte för att jag tror att du ska komma och utmanövrera mig utan för att vara snäll. Det har hårdnat rejält i pokersvängen senaste 2 åren som jag upplever det. Att ha pressen på sig att man måste prestera efter kanske flera månaders downswing är inte kul. Att vara ny i pokersvängen(?) 2013 kan inte vara alls bra. Själv försöker jag ta mig ur att inte vara heltidsspelare men för min del är pokern hur konstigt det än låter efter vad jag skrivit en bra försäkring att få in stålar. Skulle jag kunna leva om mitt liv 10 år bakåt skulle jag hursom helst skaffat mig ett jobb jag trivs med och spelat poker på fritiden då tillfälle ges. Lycka till iaf ifall du ändå ska satsa fulltime!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...