Gå till innehåll

Australien - Surfers/Sydney


rahm93

Recommended Posts

Hej!

 

Flyger till Sydney nu i Januari med min flickvän för att backpacka runt lite men har även planerat att bosätta oss någonstans ett par-tre månader.

 

Spontant känns Sydney lite dyrt ifall man inte vill bo på hostel eller dela liten lägenhet med folk som flyttar in ut osv så tänkte passa på att fråga lite grann om Surfers ifall det är någon som har bott/besökt orten tidigare.

 

Vad jag ser så är boendet billigare än i Sydney för det mesta, men de firmor jag varit i kontakt med angående lägenheter vill oftast ha ett 6 månaders kontrakt. Är väldigt rookie inom detta då jag fortfarande bor hemma.

 

Hur bodde du/ni och vilken mäklarfirma (eller dylikt) använde ni er av och hur mycket kostade det?

 

Nästa fråga är väl inte riktigt passande för pf då de flesta ryser till vid tanken av ordet jobb men:

 

Flickvännen vill även jobba lite (working holiday visa) och har mycket erfarenhet som kassörska och liknande jobb, hur är möjligheten för sådant i Surfers?

 

Tackar för alla svar och tips vi kan få! Trevligt att få höra hur ni tycker om stället allmänt osv!

 

// Rahm93

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Flyger till Sydney nu i Januari med min flickvän för att backpacka runt lite men har även planerat att bosätta oss någonstans ett par-tre månader.

 

Spontant känns Sydney lite dyrt ifall man inte vill bo på hostel eller dela liten lägenhet med folk som flyttar in ut osv så tänkte passa på att fråga lite grann om Surfers ifall det är någon som har bott/besökt orten tidigare.

 

Vad jag ser så är boendet billigare än i Sydney för det mesta, men de firmor jag varit i kontakt med angående lägenheter vill oftast ha ett 6 månaders kontrakt. Är väldigt rookie inom detta då jag fortfarande bor hemma.

 

Hur bodde du/ni och vilken mäklarfirma (eller dylikt) använde ni er av och hur mycket kostade det?

 

Nästa fråga är väl inte riktigt passande för pf då de flesta ryser till vid tanken av ordet jobb men:

 

Flickvännen vill även jobba lite (working holiday visa) och har mycket erfarenhet som kassörska och liknande jobb, hur är möjligheten för sådant i Surfers?

 

Tackar för alla svar och tips vi kan få! Trevligt att få höra hur ni tycker om stället allmänt osv!

 

// Rahm93

 

sydney är överlag dyrt att bo i, och du tröttnar fort. Jobb är dock inget svårt att fixa, de söker lite överallt. Du får ta ett RSA om du ska jobba i barer, green card/blue card om du ska jobb inom bygg och lite andra utbildningar på olika områden, men det är inget dyrt. Rekar INTE farmjobb, rätt idiotiskt att göra skitjobb när det finns bra jobb som betalar bättre. (det är som att välja IV på gymnasiet när du kom in på NV typ).

 

Hostel är rätt dyrt i längden, har du vänner eller liknande där nere, utnyttja dem. Sen kan du googla room sydney för att komma in på nån bra annonssida för folk som söker inneboende etc.

 

Jag hade tagit mig uppåt kusten efter att ha sett vad sydney hade att erbjuda, finns ungefär en miljon vackra och sevärda platser. tyvärr kan jag inget om västra aus, men lär va fint där med :)

 

trevlig resa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekar egentligen Melbourne mtp på tiden på året. Stämningen i staden är helt fantastisk under Australian Open. Även Aussie millions är igång samtidigt om man är intresserad av det.

 

Jobb finns alltid att få överallt, speciellt för svenskar.

 

Har dålig koll på boende i Surfers vid den här tiden men i regel är det väldigt dyrt om man ska få något under 6 mån. Någon kommer säkert kunna ge dig ett bättre svar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Aussie Millions vore inte helt fel men tyvärr hinner vi nog inte ner tills dess :mrgreen:

 

Som ni nog förstår har vi inte jättemycket planerat utan tänkte köra mest spontant och försöka se och uppleva så mycket som möjligt!

 

Finns så extremt mycket att se och ställen att besöka så tar gärna emot förslag på små dolda guldkorn!

 

MvH // Rahm93

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för tipsen! Imorgon bär det av!

 

Första gången jag gör något som detta så är nådigt nervös men samtidigt väldigt taggad, stört skön känsla att bara planera någon vecka framåt och spontant göra vad man vill :mrgreen:

 

Lär väl kika in lite då och då när jag har möjlighet så uppskattar alla tips på orter och sevärdheter, även för Asien! :-D

 

// Rahm93

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var bara i sydney i 3 veckor och hängde mest på stranden men när jag var där skulle något ställe som heter Ivy eller The Ivy öppna och det skulle tydligen vara någon fet klubb.

 

Kanske inte det första man gör med sin flickvän men om ni får lust någon kväll så kan ni kolla upp det.

 

Annars har jag inga direkta tips, ville mest bara säga ha så kul :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är det lite sjukt i Aussie då det brinner överallt. Hoppas det är övergående. Varmt som helvetet.

 

Tips of the day:

 

Cairns

BigGamefishing. Top of the line i världen vad gäller black marlinfiske. Dyrt dock. =) Ut o kör jungeltrekking på natten. Sjukt nice.

 

Exmouth

Udda men sick sick nice. Nordvästra Australien. (bor typ 10000pers där). Ningaloo reef. Möjligt att se djävulsrocka och valhaj... Helt fantastiskt mycket mer för pengarna än barriärrevet. Inte lika mycket koraller men mer djurliv och du kan hoppa i vattnet vid stranden och börja glo bums. barriärrevet behöver du åka ut med 50 andra, dyrt, i 2h för att kolla på revet.

 

Perth

Västra Aussie. Stor modern stad med lite turister.

 

Airlie Beach och sen vidare ut till Withsunday Island är rätt standard på östkusten. Kan vara riktigt nice... Jag hade dock hyfsad otur så tänker inte reka =) "Seglade" med jättebåt när det var spegelblankt hav så vi kom inte en jävla meter. Ut på sandön med 4hjulsdrivet för softarlivet, ja då blev det storm och regn från helvetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på ställen att stanna längs östkusten

 

Agnes Water (Town of 1770). Finns nog bara ett hostel (möjligtvis 2) i agnes water. Stranden är gigantisk och helt öde.

 

Liten by med knappt några invånare och ingen brottslighet. Det är inte ens lås på dörrarna i hostlet. De har Australiens billigaste surflektioner och det är som sagt en öde strand så är inte trångt som tex det är Bondi. Är ett slapparställe helt enkelt.

 

Annars Fraser Island (som jag tror någon annan nämnde?) är riktigt bra. Se till att komma på ett self drive bara så kan ni köra runt som ni själva vill på ön.

 

Byron är också ganska skönt ställe. Lugnt och inga McD osv.

 

Ang surfers så var jag där när det var Spring break vilket var riktigt bra! Tror dock det kan ha varit i November eller ngt liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren! Är i Sydney atm och vi kommer troligen att ta något billigt flyg upp till Cairns (stavning?) för att sedan resa neråt.

 

Någon som har tips på bra boende i Surfers Paradise för en lite längre tid (3 veckor - 2 månader) eller ev. känner till någon som hyr ut lägenhet/rum för max 400AUD veckan?

 

//Rahm93

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...