Gå till innehåll

El Helado går all in för PLO!!


El Helado Patata

Recommended Posts

Har lite tankar kring 6 händer du lirade första 13 minuterna av filmen:

 

00:48, AQ74ds raise vs 2 limpers = Handen spelar bättre om du limpar bakom. Du har inget emot om så många som möjligt är med i potten för det ökar dina chanser att överflusha. Raise åstadkommer inte mkt då du sällan hamnar HU här ändå, och varför skyffla in pengar nu? Kan se att du raisar med AQT4ds i liknande spot men denna hand spelar bäst med en limp.

 

Du har nog rätt, jag fick nog för mig att det var mer eller mindre en regel att iso-raisa limpers av någon dum anledning för att vara balanserad. Bra sagt, en svagt starkare hand skulle nog raisa men denna är för svag.

 

 

04:17, JJ85ds, check/call flop on K93 with flushdraw vs pfr, check/call turn with double gutter&flushdraw = Tycker check/call linjen är för svag och kostsamm här. Föredrar det om du har KK/99 men med en J högt färgdrag så passar donkbet bättre framför check/call. Vad är din plan om du träffar färg på turn och du checkar och han bettar stort igen? Det är liksom för svårt att spela OOP med en medioker hand, även om du träffar. Tycker du kan gå för check/raise turn om du check/syna flop. Du plocka upp fler outs och du har nog lite fold equity här då det är faktiskt sällan han har set/2par här, och jag tror inte han hjältesynar med AA. Igen, om du checksynar turn och träffar river, vad gör du? Sjukt svårt att värdebetta flush.

 

Jag tänker att vi är 4handed pre och att jag försvarar en BTN-steal. Håller med om att den är lite äcklig att fortsätta med ur position här men känns det inte ännu äckligare att pumpa potten med en sån hand som vi inte kan spela med någon större säkerhet?

 

Jo det är det ju (svårt att värdebetta flush) men jag tänker att det också blir svårt för honom att bluffa en rivern och att jag därmed realiserar min eq?

 

Jag tänker att det är sällan ett jättebra läge generellt i poker att få FI att fortsätta med allt som slår oss och folda allt som inte slår oss vilket ju gör att han spelar perfekt, det är väl precis vad som händer med en ch/r här?

 

 

05:30, KKJTss, call SB vs CO check/call J92cc = 3bet pre. Premium hand som är väldigt connectad. Du vill minska SPR (stack to pot ratio) OOP för det gör din hand så mkt enklare att spela, och du ökar fold equity postflop. Sedan så check/synar du flop vilket jag hatar att göra med en medioker hand, tål att upprepas :). Kan se att du möjligtvis check/raisar lr donkar men check/call är nog sämsta linjen. Vad gör du om du träffar turn liksom? Är väldigt obv om du donkar in på träff och det är lätt för han att spela. Generellt vill du ha aggressionen när du spelar ur position, för då kan du addera fold equity och det gör dig mer svårspelad. Det ger dig även chans att värdebetta på ett helt annat sätt.

 

Får man inte in det superilla här om man drar en ch/r? Jag tror jag tänker att 4 pers såg floppen och att maravall antagligen har en rätt mycket tightare potcbet-range vs 3 Fis än HU och att det kan bli väldigt lite EQ om jag höjer, mandarufas bakom shovar och det blir 3way all in?

 

Träffar turn skulle jag mena då var en offsuit 3-6 samt J och en halvscary Q och K då. När jag synar flopp tänker jag iaf att jag donkar ut dessa och utvärderar/spelar passivt med övriga träffar. Något ska också sägas med mandarufas i squeezeposition där jag förhoppningsvis kan få att folda en del när jag donkar medans jag är halv OK att få in det här vs en ej fullstack (maravall). Vad tycks om det tänket?

 

 

08:10, T872 at BB in a limped pot, check/call 56Qr, check/call A turn = Kan se att du möjligtvis donkar här, men jag tycker detta är en enkel check/fold. Du har inte ens en wrap utan bara öppet stegdrag. Hur ska du värdebetta om du träffar? Det är ganska lätt för dem att fatta bra beslut mot dig för du måste spela din hand väldigt faceup. Kan se att du leder flop med 987x eller 874x men denna hand är ganska kass.

 

Ja usch, detta var rätt vidrigt ärligt talat. Helt omöjligt att få betalt och inge bra alls.

 

 

11:35, AT82ds, open CO, calls 3bet from 35bb BB, = Syna 3bet från shortstack med denna hand är ganska kallt. Du bjuder in dem två som synade efter dig att delta i potten och du kommer oftast inte träffa nötiga floppar som du kan spela vidare på 4 vägs. Jag kan se att du antingen foldar till 3bet eller 4bettar pot för att få bort dem andra i potten (cleana dina outs dvs). Jag vet inte hur brett shortstacken i BB 3bettar så jag skulle nog folda pre. Dock är inte 4bet så dumt för att frysa ut dem andra. Syn är nog det sämsta du kan göra.

 

Jag tänker att det finns massa nötiga floppar 4way i näst bäst position emot lite goa löspassiva spelare? De har ju nästan ingen aggression factor alls och det kan ju bli väldigt trevligt? Emot regs/tags skulle jag dock hålla med.

 

Vad säger du om man uppar danglern till typ en 6a, vad skulle du göra då?

 

 

12:58, AA62ss, call in SB, donk pot on J77 with a flushdraw, = Jag gillar din syn pre, väldigt jobbigt att 3beta och spela ur position så bra syn. Dock gillar jag inte att du donkar så pass stort på flop. Vad kommer syna dig förutom triss/kåk/fyrtal? Möjligtvis någon som har flushdrag/överpar men det är mer troligt att dem gör det om du halvpottar istället. När du pottar så tvingar du dem att spela väldigt straightforward och det gör dem möjligthet att folda händer som du kan få värde av (låga flush, sämre par etc). Jag gillar halvpott bättre för du håller deras range vidare och potten mindre ifall dem har triss. Även om dem har triss så har du chans att översetta dem så halvpott är bästa spelet imo.

 

Njää jag borde donkat mindre. Du har rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att vi är 4handed pre och att jag försvarar en BTN-steal. Håller med om att den är lite äcklig att fortsätta med ur position här men känns det inte ännu äckligare att pumpa potten med en sån hand som vi inte kan spela med någon större säkerhet?

 

Jo det är det ju (svårt att värdebetta flush) men jag tänker att det också blir svårt för honom att bluffa en rivern och att jag därmed realiserar min eq?

 

Jag tänker att det är sällan ett jättebra läge generellt i poker att få FI att fortsätta med allt som slår oss och folda allt som inte slår oss vilket ju gör att han spelar perfekt, det är väl precis vad som händer med en ch/r här?

 

Vi pumpar in samma mängd pengar även om du check/synar. Om du hade donkbettat så hade du adderat foldequity och det är helt klart +ev. Finns även lägen när han checkar tillbaka floppen som du hade kunnat ta med en gång, istället får han chansen att plocka upp equity. Donkbett är bra för att du kan reppa mycket på flera gator. Synar han bara så kan man skjuta vidare på nästan alla turns.

 

Jag är inte rädd för att han ska bluffa flush river för det gör sällan folk efter att någon check/synat 2 gator på en flopp med färgdrag. Dock är det jobbigt när du checkar river och han checkar tillbaka alla händer du slår i princip. Dem gånger han bettar är det nästan alltid en flush, som oftast är högre än din tyvärr.

 

Jag håller med om sista argumentet, dock är det så mycket svårare gjort ur position med en medioker hand. Man får nog väga in andra punkter såsom hans range och om man har foldequity här. Sedan så i PLO så är hand equities så mycket mer lika så att få folk att folda 40% i en pott är sjuk profit för din del. Dem inser inte ofta att folda är ett större misstag än att syna för man har väldigt ofta mer equity än man tror.

 

Får man inte in det superilla här om man drar en ch/r? Jag tror jag tänker att 4 pers såg floppen och att maravall antagligen har en rätt mycket tightare potcbet-range vs 3 Fis än HU och att det kan bli väldigt lite EQ om jag höjer, mandarufas bakom shovar och det blir 3way all in?

 

Träffar turn skulle jag mena då var en offsuit 3-6 samt J och en halvscary Q och K då. När jag synar flopp tänker jag iaf att jag donkar ut dessa och utvärderar/spelar passivt med övriga träffar. Något ska också sägas med mandarufas i squeezeposition där jag förhoppningsvis kan få att folda en del när jag donkar medans jag är halv OK att få in det här vs en ej fullstack (maravall). Vad tycks om det tänket?

 

Jag tror problemet ligger i att du inte 3bettade pre. Jag tror du skulle känna dig mkt mer bekväm med att få in det här om du hade mindre SPR och initativet (dvs mer foldequity). I och med syn pre så blir det klurigt postflop. Jag känner att handen är för bra för check/fold och kanske lite för svag för check/raise som du säger. Kan överväga bet och folda till raise. Om du får syn, så kan du ofta mosa på många turns.

 

Jag tänker att det finns massa nötiga floppar 4way i näst bäst position emot lite goa löspassiva spelare? De har ju nästan ingen aggression factor alls och det kan ju bli väldigt trevligt? Emot regs/tags skulle jag dock hålla med.

 

Vad säger du om man uppar danglern till typ en 6a, vad skulle du göra då?

 

Jag föredrar att försöka ta det HU mot shortstacken för om du bjuder in fler ökar risken att du får lägre tvåpar, lägre flushes och lägre stegar mot folk som slår dig. I och med SPR och antalet spelare så finns ingen foldequity postflop så deras passivitet spelar inte så stor roll imo.

 

Att uppa danglern till en 6a hjälper lite men inte särskilt mkt. Skulle fortfarande vilja pusha preflop :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 1 year later...
Jag tänker att vi är 4handed pre och att jag försvarar en BTN-steal. Håller med om att den är lite äcklig att fortsätta med ur position här men känns det inte ännu äckligare att pumpa potten med en sån hand som vi inte kan spela med någon större säkerhet?

 

Jo det är det ju (svårt att värdebetta flush) men jag tänker att det också blir svårt för honom att bluffa en rivern och att jag därmed realiserar min eq?

 

Jag tänker att det är sällan ett jättebra läge generellt i poker att få FI att fortsätta med allt som slår oss och folda allt som inte slår oss vilket ju gör att han spelar perfekt, det är väl precis vad som händer med en ch/r här?

 

Vi pumpar in samma mängd pengar även om du check/synar. Om du hade donkbettat så hade du adderat foldequity och det är helt klart +ev. Finns även lägen när han checkar tillbaka floppen som du hade kunnat ta med en gång, istället får han chansen att plocka upp equity. Donkbett är bra för att du kan reppa mycket på flera gator. Synar han bara så kan man skjuta vidare på nästan alla turns.

 

Jag är inte rädd för att han ska bluffa flush river för det gör sällan folk efter att någon check/synat 2 gator på en flopp med färgdrag. Dock är det jobbigt när du checkar river och han checkar tillbaka alla händer du slår i princip. Dem gånger han bettar är det nästan alltid en flush, som oftast är högre än din tyvärr.

 

Jag håller med om sista argumentet, dock är det så mycket svårare gjort ur position med en medioker hand. Man får nog väga in andra punkter såsom hans range och om man har foldequity här. Sedan så i PLO så är hand equities så mycket mer lika så att få folk att folda 40% i en pott är sjuk profit för din del. Dem inser inte ofta att folda är ett större misstag än att syna för man har väldigt ofta mer equity än man tror.

 

Får man inte in det superilla här om man drar en ch/r? Jag tror jag tänker att 4 pers såg floppen och att maravall antagligen har en rätt mycket tightare potcbet-range vs 3 Fis än HU och att det kan bli väldigt lite EQ om jag höjer, mandarufas bakom shovar och det blir 3way all in?

 

Träffar turn skulle jag mena då var en offsuit 3-6 samt J och en halvscary Q och K då. När jag synar flopp tänker jag iaf att jag donkar ut dessa och utvärderar/spelar passivt med övriga träffar. Något ska också sägas med mandarufas i squeezeposition där jag förhoppningsvis kan få att folda en del när jag donkar medans jag är halv OK att få in det här vs en ej fullstack (maravall). Vad tycks om det tänket?

 

Jag tror problemet ligger i att du inte 3bettade pre. Jag tror du skulle känna dig mkt mer bekväm med att få in det här om du hade mindre SPR och initativet (dvs mer foldequity). I och med syn pre så blir det klurigt postflop. Jag känner att handen är för bra för check/fold och kanske lite för svag för check/raise som du säger. Kan överväga bet och folda till raise. Om du får syn, så kan du ofta mosa på många turns.

 

Jag tänker att det finns massa nötiga floppar 4way i näst bäst position emot lite goa löspassiva spelare? De har ju nästan ingen aggression factor alls och det kan ju bli väldigt trevligt? Emot regs/tags skulle jag dock hålla med.

 

Vad säger du om man uppar danglern till typ en 6a, vad skulle du göra då?

 

Jag föredrar att försöka ta det HU mot shortstacken för om du bjuder in fler ökar risken att du får lägre tvåpar, lägre flushes och lägre stegar mot folk som slår dig. I och med SPR och antalet spelare så finns ingen foldequity postflop så deras passivitet spelar inte så stor roll imo.

 

Att uppa danglern till en 6a hjälper lite men inte särskilt mkt. Skulle fortfarande vilja pusha preflop :)

 

Hittade den här tråden och missade jag att inte gav dina långa bra inlägg så mycket fokus pga det gick så dåligt så himla snabbt och jag tog en väldigt lång spelpaus. Jag ska gå igenom de i augusti när jag börjar grinda igen, hoppas inte du tog illa upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...