Gå till innehåll

PLO - Satsa med toppset trots möjlig stege?


Waggho

Recommended Posts

Jag kände för lite PL Omaha och fick en hyfsad hand med två knektar och ett suitat ess. Synade en höjning, floppen kom J 9 7 rainbow. preflopraisaren bettade, jag höjde nära pott och han funderade lite och synade sedan. Turn är en fyra och jag går all in för lite mer än min flopraise. Han synar, på turn kommer en tia. Nu visade det sig att han hade floppat set i sjuor och ett hålstegedrag som fylldes med tian, jag hade ett motsvarande hålstegedrag som skulle behövt en nia och jag blev jättearg och kastade ut datorn.

 

Sen funderade jag på om det var rätt att spela toppsettet så hårt när det låg en möjlig stege ute? Han kunde ju haft T8XX men det kändes långsökt efter hans preflopraise. Vad säger ni som har spelat lite mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skriver du inte vad du hade för fjärde kort?

 

Jag hade antagligen lagt mig pre-flop, men om jag nödvändigtsvis lirat hade jag tryckt sålänge killen i fråga är TAG och höjt pre-flop, mot en LAG eller lös-passiv lirare är det nog raise(bet?)-fold som gäller(såvida du inte har nån fin re-draw - färg?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag hade alltså AJJT där esset och ett annat kort var i samma färg. Skrev fel när jag påstod att jag behövde en nia för stegen, åttan skulle det naturligtvis vara. Hade ett backdoordrag på floppen men efter turnen hade jag inget sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att det ofta kan vara 50/50 spel att köra hårt här. Kanske sitter han på stegen, kanske sitter han på set. Man vet ju faktiskt inte. Finns faktiskt idioter som slowspelar det så konstigt som att syna när du höjer på stegen. Även om det kanske inte händer varje dag.

 

*Edit* Btw, var det shorthanded eller full ring table?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skriver du inte vad du hade för fjärde kort?

 

Jag hade antagligen lagt mig pre-flop, men om jag nödvändigtsvis lirat hade jag tryckt sålänge killen i fråga är TAG och höjt pre-flop, mot en LAG eller lös-passiv lirare är det nog raise(bet?)-fold som gäller(såvida du inte har nån fin re-draw - färg?).

 

Du spelar inte 4 kort över tio med ett suitat ess?

Ett set är en ganska hyfsat drag mot stege. Har han dessutom färgdrag så är han favorit över stegen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelar inte 4 kort över tio med ett suitat ess?

Ett set är en ganska hyfsat drag mot stege. Har han dessutom färgdrag så är han favorit över stegen.

 

Han skrev att han hade "[...] två knektar och ett suitat ess." vilket jag antog betydde en dangler, då hade jag lagt mig mot en höjning.

 

Du kan ju försöka se till vilken information jag hade när jag skrev inlägget?

 

och liggat, du behöver inte börja grina bara för att jag bränner ditt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra.

 

BTW, vad menar du med

 

"mot en LAG eller lös-passiv lirare är det nog raise(bet?)-fold som gäller(såvida du inte har nån fin re-draw - färg?"

 

skulle du först raisa och sedan lägga mot en reraise på floppen? Det låter som ett väldigt dåligt spel när man har toptriss och odds mot nötterna. Stackarna var ju inte speciellt djupa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra.

 

BTW, vad menar du med

 

"mot en LAG eller lös-passiv lirare är det nog raise(bet?)-fold som gäller(såvida du inte har nån fin re-draw - färg?"

 

skulle du först raisa och sedan lägga mot en reraise på floppen? Det låter som ett väldigt dåligt spel när man har toptriss och odds mot nötterna. Stackarna var ju inte speciellt djupa.

 

Hmm, ja du har rätt, förklarade mig lite dåligt där.

 

Jag menar att mot en lösare lirare(som kan tänkas höja pre-flop med mkt större HD) skulle jag lägga mig mot en pott-reraise(i och med att man då inte får odds mot färdig stege) - om han re-raisar mindre än pott får man ju(som du sa) först kolla oddsen för kåken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen funderade jag på om det var rätt att spela toppsettet så hårt när det låg en möjlig stege ute? Han kunde ju haft T8XX men det kändes långsökt efter hans preflopraise. Vad säger ni som har spelat lite mer?

 

 

Finns ingen anledning att spela setet på ett annat vis, man (normalt sett) gör inte en preflopraise med 78910 eller 8910J, vilket i stort sett är de enda korten som slår dig i detta läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen anledning att spela setet på ett annat vis, man (normalt sett) gör inte en preflopraise med 78910 eller 8910J

De där händerna skulle jag nästan alltid höja, de är ju asgrymma och kan ju svårligen ligga särskilt mycket efter preflopp.

 

Nu nämns det ju inte om preflopphöjaren är en typisk omaharock eller någon som är lite mer kreativ med höjandet (vilket han tydligen var eftersom han höjde 8776 eller liknande). Inte för att det spelar någon roll, det är ju väldigt få spelare som man kan sätta på stegen med väldigt hög sannolikhet bara för att han betar ut, så det är ju hyffsad sannolikhet att man har bästa handen och bästa draget.

 

En stor nackdel med att inte höja är ju att man då kan riskera att bli bortbluffad på turn alternativt råka syna ett bet som är rejält -EV mot stegen. Om man råkar vara uppe mot en stege så är det ju mycket bättre att majoriteten av degen åker in på floppen än på turn.

 

vilket i stort sett är de enda korten som slår dig i detta läget.

Har du aldrig sett någon höja med KT87ss? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen funderade jag på om det var rätt att spela toppsettet så hårt när det låg en möjlig stege ute? Han kunde ju haft T8XX men det kändes långsökt efter hans preflopraise. Vad säger ni som har spelat lite mer?

 

 

Finns ingen anledning att spela setet på ett annat vis, man (normalt sett) gör inte en preflopraise med 78910 eller 8910J, vilket i stort sett är de enda korten som slår dig i detta läget.

 

Tycker jag är väldigt fina händer att höja med preflopp, korten harmoniserar ju väldigt fint med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har inte orkat läsa alla teorier utan jag stormar rätt in på min. Nej det är inte så bra att kasta in alla dina marker på top-set när en möjlig stege finns på brädan. Att han höjer på t.ex. 8TJQ eller AJT8 är inte osannoligt. Råkade stöta på någon som skrev att man skulle folda preflop, men det beror ju på position, hur stor raisen var och vilka pot odds du får. Jag hade synat shorthanded iallafall. Vad jag tycker du borde ha gjort är att du skulle ha höjt, och när han höjer tillbaka och visar styrka, får du utgå från att han har sin made hand och du får se vilka pot odds du får för att sätta kåken. Detta beror självklart på din uppfattning av den andra spelaren, han kanske bara överspelar AA? Om du tror det är det bara kasta in alla marker fort som fan.

 

Nu är jag ju inte något proffs, men det är iallafall min synpunkt.

 

Edit: har läst allt nu och fått uppfattningen att båda var shortstack. Att kasta in jättemycke marker mot en stege på flop är ju inte så smart, du kan ju inte spela fel för att kunna spela rätt sen, dumt eller hur? Vad du bör göra är att ta ett till kort, och sen kasta in dina marker (om du nudå är så sugen) på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...