Gå till innehåll

...


Katt3n

Recommended Posts

Blev bjuden på chokladmousse smaksatt med kaffe och fruktsallad på citrusfrukter för nån helg sen som var otroligt gott.. Upplevde inte den som tung heller. Ska sägas att jag är kaffeälskare av rang..

 

Med tanke på att det verkar vara lite texas-feeling på käket så skulle du ju kunna göra en pecannötspaj för att hålla temat konsistent.

 

Lättare dessert?

Tänker spontant på citronmousse eller nåt liknande.

Kanske en sorbet av något slag?

Eller bara en kula riktigt riktigt god glass.

 

Har för mig att du är från Malmötrakten. Det finns en gelateria i Limhamn som gör helt magisk italiensk glass.

 

Tack för tips! Dealade bort att göra dessert mot städning så får se vad sambon tycker verkar roligt att göra. Ska framföra tipsen.

 

Förresten, recept på såsen tack :)

 

Återkommer om det blir lyckat. Har hittills inte gjort någon bbq-sås som jag varit 100 % nöjd med. Denna smakade dock väldigt bra efter några dagar i kylen så jag är förhoppningsfull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Förresten, lite pokerrelaterat.

Jag har hittat min egen största lucka, nämligen trötthet.

Alkohol klarar jag bra, några av mina mest profitabla sittningar har varit när jag suttit raketfull vd borden. Visst blir aggressiviteten skyhög, men det är oftast inget prblem.

 

Nä, tröttet är något jag inte klarar av. Så snart jag blir trött blir jag okoncentrerad och börjar syna utan att kolla belopp osv. Men dom goda nyheternartt jag har hitta en markör för när jag ska sluta:

När jag inte direkt ser vem som vunnit handen vid showdown. När jag kommer på mig själv med att bara stirra på korten är det dags att stänga ner.

 

Kan jag hålla detta kommer det att påverka minwinrate avsevärt.

 

Mitt tangentbord håller på att ge sig, det hoppar över var och varannan bokstav. Nedan är den urprungliga meningen innan korrekturläsning:

 

itt tangntbord hler påat ge sig, dtppar över var och varannan bstav

 

go home keyboard,you're drunk!

 

 

Kan reka ett Logitech K310 tangentbord, det har itne bästa feelingen men är tvättbart (om du som mig gillar att äta vid datorn), tål hååårda tilttryckningar och kostar 239kr med frakt från netonnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, recept på såsen tack :)

 

Har förvisso inte ätit maten än men såsen smakar bra och det luktar trevligt här hemma så...

 

Hacka upp en gul lök (valfritt hur men om man vill servera en del av såsen till köttet så bör det vara ganska finhackat, eller så får man mixa såsen senare).

 

Stek löken i lite matolja i några minuter i en hyfsat stor kastrull.

 

Släng i 3-4 hackade vitlöksklyftor och en halv hackad chili och stek ytterligare någon minut. Ta bort kastrullen från värmen.

 

Häll i följande:

  • ca 800 g krossade tomater,
  • nästan 4 dl ketchup,
  • ca 2 dl öl,
  • 6 msk pressad citronjuice,
  • 6 msk rödvinsvinäger,
  • 1 dl vatten,
  • 2 msk liquid smoke,
  • 3/4 dl houng,
  • 3/4 dl rörsocker,
  • 3 msk finhackad/riven färsk ingefära,
  • 2 msk mörk sirap,
  • 1 msk worcestershiresås,
  • 1-2 msk malen koriander,
  • 2-3 msk senap (jag hade grovkornig skånsk),
  • cayennepeppar efter smak (jag vill ha en viss hetta i min sås).
  • 2-3 dl whiskey.

 

Koka upp och låt sen såsen sjuda i några timmar på låg värme. Häll på lite mer vatten om det behövs.

 

Smaka av med salt, liquid smoke, cayennepeppar etc. efter smak och behov.

 

Låt såsen svalna och ställ sen in den i kylen i ca 48 timmar. Smaka av igen och kolla så den fortfarande har en bra balans.

 

Ta en trevlig bit karré (eller annat kött om man känner för det, tror karré är optimalt) och gör massa hål med en gaffel. Gnid in salt, peppar och spiskummin i köttet. Klyv några gula lökar grovt och lägg i botten på en gryta. Lägg köttet ovanpå löken och häll på 1-2 dl öl (jag brukar ha en mörk lager).

 

Släng in i ugnen på 125 grader. Vanligtvis serverar jag köttet på en lördag och jag brukar förbereda köttet två dagar innan så jag låter köttet vara som det är i ugnen kanske 3-4 timmar på torsdagen. På fredagen så häller jag på en stor del av såsen och låter stå i ugnen lika länge till. På lördag morgon sätter jag igång ugnen igen. Runt 2-3-tiden så brukar jag dra isär köttet med en gaffel och låter sen det ligga kvar i såsen tills servering.

 

Återkommer om såsen verkligen blir lyckad. Tycker Basselitos länk verkar intressant så kör nog på en variant av den nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre det än det jag såg för några pass sen. En biff bänkade själv. Jag såg inte exakt men det var minst 140 kilo totalt. Han var sjukt nära en dödsolycka när jag tittade dit. Var inte i närheten av att klara så man ser hur han liksom får "kasta" stången rakt in mot räcket och får preciiiis in den på lägsta hållaren :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre det än det jag såg för några pass sen. En biff bänkade själv. Jag såg inte exakt men det var minst 140 kilo totalt. Han var sjukt nära en dödsolycka när jag tittade dit. Var inte i närheten av att klara så man ser hur han liksom får "kasta" stången rakt in mot räcket och får preciiiis in den på lägsta hållaren :rolleyes:

 

En kompis skadade sig i bänken, där ögat + ögonbryn fick ta smällen.

Sedan har man sett Schenkenberg "fastna" i bänken

på legendariska Jocke&Tonys i Nacka. Bänk är farligt farligt, men

härligt härligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...