Gå till innehåll

Skatteverket på krigsstigen!!


nummer8

Recommended Posts

Kan vi inte droppa VUNNA POTTER eller ENSKILDA HÄNDER nu, en gång för alla? Detta är uttryck som inte längre ingår i regelverket, vi snackar om profit per sida per år, baserat på uttag o insättningar med inräknade överföringar mellan andra, inget annat. Det är iallafall lite närmre vad som kan ses som rimligt, man får ju rejäl huvudvärk varje gång ni babblar om enskilda händer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 583
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ser rätt ut om jag tolkar SKV korrekt.

 

 

 

Vinst = nettovinst per sida och år enligt SKV. Inte varje pott eller varje turneringsvinst alltså.

 

Hur domstolar kan komma att tolka vad som är vinst är en annan sak men om du och SKV är överens så blir det ju inte process ändå.

 

Så gör jag inga uttag ska jag deklarera differensen i kontosaldot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är iallafall lite närmre vad som kan ses som rimligt, man får ju rejäl huvudvärk varje gång ni babblar om enskilda händer..

 

Vadå rimligt... Ta heltoks exempel från tidigare: Du vinner $300k 23.00 31 december. Går ut och festar, du kommer hem full och spelar bort allting. Du är då är du skyldig skv ganska mycket pengar.

 

Rimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är helt ute och cyklar man slog in HD fast för några år sedan att turneringspoker = skicklighetsspel. Då var det gällande anordnande av spel och privata aktörer kunde således börja anordna turneringspoker utan att strida mot spelmonopolet.

 

Om så är fallet kan man väl argumentera för att turneringsvinster inte är en spelvinst (turneringspoker är ju inget spel i den bemärkelsen enligt ovan) och därför borde turneringsvinster utgöra kapitalinkomst precis som t.ex lyckade fastighetsaffärer eller aktieköp. Då kan man ju nämligen göra avdrag för förluster mellan olika spelsajter precis som du kan göra avdrag för förluster när du köper aktier på Nordnet och Avanza.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gör jag inga uttag ska jag deklarera differensen i kontosaldot?

 

Om T1 är pengarna du har på kontot vid årets början och T2 är pengarna du har vid årets slut gäller:

 

skatten.gif

 

Summatecknen kan se farliga och matematiska ut men frukta icke!. Det betyder bara att du ska summera (lägga ihop) uttag och insättningar du gjort under tiden t1 till t2 samt beräkna differensen (totalt uttag- total insättning).

 

Eftersom vi diskuterar beskattning av _lotterivinsten_ är en rimlig tolkning att du ska se p2p-överföringar, rakeback e.tc. som uttag och insättningar.

 

Notera att detta lyfter ut (skattebefriar) eventuell rakeback eller bonus (VIP program osv) som går in direkt på ditt spelarkonto (går in under insättningar).

 

Delar av dessa insättningar kan i sig vara beskattningsbara men det är inte intressant när du beräknar din eventuella "pokervinst".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok , jag har oxå fått brev. Det jag spelat på ftp o stars e försummbart o jag redovisar gladeligen transaktionerna där. Grejen är att det känns onödigt att ge ut information skv ej efterfrågat.

Jag har varit i kontakt med neteller som jag har kopplat till stars o ftp o de kan BARA skriva ut en KOMPLETT historik mellan 2008-2011 med alla transaktioner till alla siter.

Jag har egentligen ingenting att dölja där heller då jag spelat på sajter inom ees. Frågan är ju vad skv kommer göra med den historiken, kommer de göra mitt liv till ett helvete genom att peka på alla poster o fråga var allt härrör ifrån.

Det blir ju ett heltidsjobb i sig o visa att alla poster på neteller o ev bankonto under dessa år är icke skattepliktiga o att allt skötts korrekt. Som vissa skriver här så hamnar ju bevisbördan på en själv?

Kontentan e ju att det känns onödigt att uppe information som ej egentligen är relevant.

Funderingar kring detta?

 

Alla synpunkter på detta mottages tacksamt, misstänker det e fler som tänker i dessa banor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera vad SKV skriver:

1) Var vänlig uppge vilka internetsajter du har haft spelkonto hos och spelat poker på under perioden 2008-2011. Frågan avser poker på spelsajter anordnade utanför EES-området, exempelvis Pokerstars, Full Tilt Poker, Absolut Poker, Bodog, m.fl.

 

2) Var vänlig uppge de alias/nicknames som du använt vid pokerspel under perioden 2008-2011. Ange vilket alias/nickname som du använt på respektive internetsajt.

 

3) Var vänlig uppge vilka eventuella live-turneringar som du deltagit i utanför EES-området under perioden 2008-2011. Uppge din placering och eventuell prissumma samt på vilket bankkonto prissumman har satts in.

 

4) Var vänlig inkom med kontoutdrag eller liknande handling från varje internetsajt där du haft spelkonto under perioden 2008-2011. Av kontoutdragen ska samtliga transaktioner framgå, t.ex. insättning, uttag och vinst.

 

5) Var vänlig inkom med uppgifter om vilka bankkonton (bank och kontonummer) och/eller kreditkort (kortutställare och kortnummer) som har varit anslutna till dina spelkonton (enligt fråga 4). Inkom även med kontoutdrag för dessa konton för perioden 2008-2011.

 

6) Var vänlig uppge de eventuella elektroniska plånböcker (t.ex. PayPal, Moneybookers och/eller Neteller) som har varit anslutna till dina spelkonton. Inkom även med kontoutdrag från dessa för perioden 2008-2011.

 

7) Vänligen uppge om du har haft sponsorintäkter från spelanordnare. I så fall ombedes du inkomma med uppgifter om från vem, vilket belopp samt kopia av avtal för respektive år. Frågan avser även sponsorintäkter från spelanordnare inom EES-området.

 

5. de vill alltså se samtliga transaktioner man har gjort på det gamla VISA-kort man har slängt, varje restaurangbesök, internetbutik, 100kr i medlemsavgift till piratpartiet och annat.

 

Kan man inte argumentera för att detta är oerhört integritetskränkande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera vad SKV skriver:

 

 

4. de vill alltså även få kontoutdrag från purplelounge, 5050 etc vilket är omöjligt att ge idag. samt från alla skattefria siter typ partypoker, unibet etc.

 

5. de vill alltså se samtliga transaktioner man har gjort på det gamla VISA-kort man har slängt, varje restaurangbesök, internetbutik, 100kr i medlemsavgift till piratartiet och annat.

 

Kan man inte argumentera för att detta är oerhört integritetskränkande?

 

Har inte punkt 4 med punkt 1 o göra och att de menar varje sajt utanför ees ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två frågor! Hoppas någon kan svara på dom.

 

1) Vad händer om man ger blanka fan i att ge iglarna på skatteverket kontonummer/nicknames/bankomatkod/dagbok etc?

 

2) Insättning från andra spelare, räknas det som insättning som man kan dra bort från vinsten? Eller är det bara egna insättningar?

 

Edit:

 

3) Hur fick de tag på adresser att skicka breven till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Insättning från andra spelare, räknas det som insättning som man kan dra bort från vinsten? Eller är det bara egna insättningar?

 

Det är rimligen så att man ska dra bort alla insättningar, oavsett om insättningen kommer från dig själv, din mamma eller VIP programmet på din pokersajt. De enda insättningar man kan ignorera i kontohistoriken är pengar ut- och in från pokerspelet i sig själv (cashgame, turneringar osv) eftersom det är resultatet av detta som ska ligga till grund för beskattning.

 

Notera att också vissa delar av bonus / sponsorprogram et.c. kan vara skattepliktiga, men de ska isåfall betraktas separat av flera anledningar, bland annat kan andra galna ställningstaganden / skattesatser gälla här.

 

Enligt samma logik ska p2p överföring _från_ ditt konto till någon kompis räknas som _uttag_ och därmed adderas till vinsten.

 

Se mitt tidigare inlägg om hur man beräknar sin pokervinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera vad SKV skriver:

 

 

4. de vill alltså även få kontoutdrag från purplelounge, 5050 etc vilket är omöjligt att ge idag. samt från alla skattefria siter typ partypoker, unibet etc.

 

5. de vill alltså se samtliga transaktioner man har gjort på det gamla VISA-kort man har slängt, varje restaurangbesök, internetbutik, 100kr i medlemsavgift till piratpartiet och annat.

 

Kan man inte argumentera för att detta är oerhört integritetskränkande?

 

Bara fel avskrivet. Har man papprena står det tydligt att det gäller icke-eu-sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rimligen så att man ska dra bort alla insättningar, oavsett om insättningen kommer från dig själv, din mamma eller VIP programmet på din pokersajt. De enda insättningar man kan ignorera i kontohistoriken är pengar ut- och in från pokerspelet i sig själv (cashgame, turneringar osv) eftersom det är resultatet av detta som ska ligga till grund för beskattning.

 

Notera att också vissa delar av bonus / sponsorprogram et.c. kan vara skattepliktiga, men de ska isåfall betraktas separat av flera anledningar, bland annat kan andra galna ställningstaganden / skattesatser gälla här.

 

Enligt samma logik ska p2p överföring _från_ ditt konto till någon kompis räknas som _uttag_ och därmed adderas till vinsten.

 

Se mitt tidigare inlägg om hur man beräknar sin pokervinst.

 

Jag håller helt med men antar att Skatteverket av förenklingsskäl eller mer troligt av okunskap kommer att hävda att även bonusar och liknande ingår i din beskattningsbara lotterivinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara fel avskrivet. Har man papprena står det tydligt att det gäller icke-eu-sajter.

 

Se punkt 5 på pappret.

 

Edit:

När jag skall skriva ut alla transaktioner från MB. Vet ni något smidigt sätt att printa allt med ett knapptryck utan att behöva navigera sida för sida.

 

Edit 2:

Till affe2000 med revisionsfirma, skulle ni kunna göra det åt mig? :) Printa papper alltså. Vad tar ni per timme? Skicka pm så kan jag förklara mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte droppa VUNNA POTTER eller ENSKILDA HÄNDER nu, en gång för alla? Detta är uttryck som inte längre ingår i regelverket, vi snackar om profit per sida per år, baserat på uttag o insättningar med inräknade överföringar mellan andra, inget annat. Det är iallafall lite närmre vad som kan ses som rimligt, man får ju rejäl huvudvärk varje gång ni babblar om enskilda händer..

 

Nej. Lagen är tydlig med att varje enskild vinst över 100kr utanför EU ska beskattas. Skatteverket har gjort en annan tolkning i deras ställningstagande, men det är inte skatteverkets uppgift att tolka lagen. Det sköter domstolarna vid behov.

 

I ett tidigare ställningstagande skrev skatteverket följande:

Beskattning av varje vunnen spelomgång, utan beaktande av egna insatser och förlorade spelomgångar, medför vanligtvis att skatten blir betydligt högre än den verkliga förmögenhetsökningen av det totala spelandet. En sådan beskattning kan eventuellt ha inslag av statlig konfiskation och således uppfattas som orättfärdig. Det s.k. egendomsskyddet i Regeringsformen och Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna har ingen direkt rättsverkan vid bestämmande av skatt, men dess övergripande inriktning och andemening kan ändå vara vägledande för regeltillämpningen i det här fallet. Bestämmelsen om beskattning av vinst i utländskt lotteri bör alltså inte tillämpas på ett sådant sätt att skatten får en konfiskatorisk innebörd i förhållande till det totala resultatet av spelandet.

 

Detta borde man kunna använda som försvar till varför man ej har deklarerat tidigare vinster då svensk lagstiftning skulle innebära en orimlig beskattning.

 

Finland har för övrigt en vettig beskattning av pokervinster:

http://www.vero.fi/sv-FI/Detaljerade_skatteanvisningar/Inkomstbeskattning_av_personkunder/Skattskyldighet/Om_beskattning_av_pokerinkomster%2810374%29

 

Vinster inom EU är skattefria och vinster utanför EU nettobeskattas. Man får även göra avdrag för logi- och resekostnader. De har till och med tagit upp stake-deals. Man borde kunna hitta bra argumentation om man går igenom deras underlag till skatteanvisningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå rimligt... Ta heltoks exempel från tidigare: Du vinner $300k 23.00 31 december. Går ut och festar, du kommer hem full och spelar bort allting. Du är då är du skyldig skv ganska mycket pengar.

 

Rimligt?

 

Ja? Är samma sak om du gör en vinst på aktier 31/12 och förlorar allt 1/1 (även om du i det fallet får dra av en liten del av förlusten mot inkomst av tjänst). Eller om du tjänar 2 000 000 ena året och blir arbetslös 1/1 året efter. Full marginalskatt på miljonerna ändå.

 

Man betalar normalt skatt årsvis och varför skulle poker vara ett undantag där? Det är väl för fan inte svårare än att man lägger undan 30 % av sina vinster under året till skatt? En företagare som tar ut lön svart och blir påkommen, kommer inte undan skatten bara för att han har gjort av med pengarna. Varför skulle skattesmitande pokerspelare göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Lagen är tydlig med att varje enskild vinst över 100kr utanför EU ska beskattas. Skatteverket har gjort en annan tolkning i deras ställningstagande, men det är inte skatteverkets uppgift att tolka lagen. Det sköter domstolarna vid behov.

 

I ett tidigare ställningstagande skrev skatteverket följande:

 

 

Detta borde man kunna använda som försvar till varför man ej har deklarerat tidigare vinster då svensk lagstiftning skulle innebära en orimlig beskattning.

 

Haha, knappast.

 

Det är inte upp till den enskilde medborgaren att sitta och bestämma vad som är rimlig beskattning. Du ska redovisa vad du har tjänat. Sedan bestämmer SKV vad du ska betala i skatt. Har du synpunkter på det får du ta det i domstol.

 

Finland har för övrigt en vettig beskattning av pokervinster:

 

Det hade Sverige också kunnat ha, om någon hade försökt påverka SKV i den riktningen och fört en dialog om hur pokervinster rimligen bör beskattas. Nu har folk istället bara skitit i att betala sin skatt och låtsats som ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lustigt att våra situationer är 99% lika....

 

Jag har inte fått brevet.

 

Jag är mycket känd inom pokersvängen och har synts mycket i media.

 

Jag har aldrig tagit ut direkt till bankkonto.

 

Jag har aldrig nolltaxerat.

 

Jag har öppet redovisat alla (ganska stora) live vinster.

 

Jag är delägare i ett antal aktiebolag.

 

Jag har spelat massor både online och live. Kvalat till alla större turneringsserier (WSOP, EPT, GSOP, ECPT, SPT, IPT osv).

 

Jag är typ even på alla icke EU-siter för dessa år (massivt plus några år tidigare). Vet ej exakt men mitt netto är från back $30k till plus $30k.

 

Jag tror också att svenska banker "läckt" efter påtryckning från SKV. Mycket troligare att de lämnat ut uppgifter än någon pokersite eller MB/Neteller.

 

 

 

Jag har inte fått brevet. Egentligen borde jag nästan vara upprörd för det... Många kan säkert gissa vem jag är, men snälla håll det för er själva då. Jag är relativt känd inom pokersvängen och har synts en hel del i mainstreammedia också, inte bara på forum.

 

Har alla gjort uttag? Bankkonto eller annan metod? Vilka belopp rör det sig om? 5k? 10k? 50k? 200k+? (SEK). Jag har aldrig gjort något uttag direkt till bank, enbart till MB/Neteller, som jag sedan skyfflat runt pengarna på olika sajter. Mindre uttag har gjorts från spelkonto till kreditkort (riktiga kreditkort, inte bankernas betalkort). Plockat ut en del i kontanter i bankomater utomlands via Netellerkortet.

 

Har någon nolltaxerat (mer eller mindre)?

Nej, tvärt om, har dessutom öppet rapporterat livevinster utanför EU

 

Har någon haft en eller flera anställningar?

Ja

 

Har någon haft bolagsengagemang? Te.x enskild firma?

Ja, flera aktiebolag

 

Har ni endast spelat online eller även live? satellitat till något event?

Både online och live. Satellitat till massvis med liveevent.

 

Plus eller back på Utom-EU sajterna 2008-2011: fetback på Stars, even på Tilt, lillplus på UB, inget konto på Absolute. Har konto men knappt spelat på Bodog.

 

Tittar man på min historik enbart så misstänker jag starkt att bankerna är det som avslöjat er (uttag till bankkonto eller uttag till bankkort knutet till bankkonto). Alternativt så har man kollat mitt Starskonto och ansett att jag inte är intressant då jag inget vunnit har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Lagen är tydlig med att varje enskild vinst över 100kr utanför EU ska beskattas. Skatteverket har gjort en annan tolkning i deras ställningstagande, men det är inte skatteverkets uppgift att tolka lagen. Det sköter domstolarna vid behov.

 

I ett tidigare ställningstagande skrev skatteverket följande:

 

 

Detta borde man kunna använda som försvar till varför man ej har deklarerat tidigare vinster då svensk lagstiftning skulle innebära en orimlig beskattning.

 

Finland har för övrigt en vettig beskattning av pokervinster:

http://www.vero.fi/sv-FI/Detaljerade_skatteanvisningar/Inkomstbeskattning_av_personkunder/Skattskyldighet/Om_beskattning_av_pokerinkomster%2810374%29

 

Vinster inom EU är skattefria och vinster utanför EU nettobeskattas. Man får även göra avdrag för logi- och resekostnader. De har till och med tagit upp stake-deals. Man borde kunna hitta bra argumentation om man går igenom deras underlag till skatteanvisningen.

 

Vore väldigt konstigt om någon fick straffskatt när det faktiskt står så i lagen som du säger. Man ska beskatta varje pot punkt. Varför skrivs inte bara lagen om? SKV vill ju uppenbart att man ska skatta per sajt per år och trycker på detta och folk kommer gå med på att betala in detta.

 

Känns lite som SKV kan tolka beskattningen hur som helst och folk kommer gå med på detta då dom inte vågar chansa för dom riskerar att få varje hand beskattad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för att sammanfatta några grejer som är helt solklara:

 

  • Ditt netto per site och per år är det som ligger till grund för beskattningen. Det är självklart helt orimligt att ej få dra av för förlust på annan site och detta bör kunna prövas rättsligt då det bör kunna ses som statlig konfiskation enligt EU-rätt.
  • Stejk-deals eller procentbyten är helt irrelevanta ur SKVs perspektiv. Den som äger kontot är 100% skatteskyldig oavsett omständigheter. Det står helt klart efter ett antal domar gällande tex sponsringskontrakt där det skriftligt avtalats att spelare ej får hela vinsterna men ändå skattats till 100%.
  • Spelar-transfers bör vara helt gröna.
  • Bonusar och rakeback är fortfarande oklart. Då de kan ses som en REDUKTION av faktiska AVGIFTER som betalats till siten bör de rimligtvis kunna vara skattefria men det finns inget självklart här.
  • SKV kan göra i princip vad de vill. Har du små vinster eller inga vinster alls så har du allt att tjäna på att svara på deras förfrågan. Sköntaxering kommer garanterat bli mycket tyngre och väldigt svår att slinka (pga omvänd bevisbörda, se nedan).
  • Glöm inte att omvänd bevisbörda gäller. Skulle SKV vilja jävlas skulle vi åkt fast mycket hårdare. Exempel: de skulle kunna hävda att: "Du vann 50.000 i veckan på svartklubb X under 2010". "Nej jag har bevis för att jag var utomlands 26 veckor förra året". "OK, då anser vi att du vann 100k i veckan resterande del av året". Mycket svårt att bevisa att man INTE vunnit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lustigt att våra situationer är 99% lika....

 

Jag har inte fått brevet.

 

Jag är mycket känd inom pokersvängen och har synts mycket i media.

 

Jag har aldrig tagit ut direkt till bankkonto.

 

Jag har aldrig nolltaxerat.

 

Jag har öppet redovisat alla (ganska stora) live vinster.

 

Jag är delägare i ett antal aktiebolag.

 

Jag har spelat massor både online och live. Kvalat till alla större turneringsserier (WSOP, EPT, GSOP, ECPT, SPT, IPT osv).

 

Jag är typ even på alla icke EU-siter för dessa år (massivt plus några år tidigare). Vet ej exakt men mitt netto är från back $30k till plus $30k.

 

Jag tror också att svenska banker "läckt" efter påtryckning från SKV. Mycket troligare att de lämnat ut uppgifter än någon pokersite eller MB/Neteller.

 

Hur hemliga är dina nicknames på icke EU-siterna, är det något som SKV skulle kunna ha hittat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hemliga är dina nicknames på icke EU-siterna, är det något som SKV skulle kunna ha hittat?

 

De skulle ganska lätt kunnat koppla mina nicks på EU-siter till mina icke EU-site nicks. Jag har dock spelat väldigt sparsamt på icke-EU-siter sen det blev klargjort att det var skatt på vinster där och som sagt gått even.

 

Kan tillägga att jag under samma period (2008-2011) tjänat ca 5 MSEK på EU-siter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja? Är samma sak om du gör en vinst på aktier 31/12 och förlorar allt 1/1 (även om du i det fallet får dra av en liten del av förlusten mot inkomst av tjänst). Eller om du tjänar 2 000 000 ena året och blir arbetslös 1/1 året efter. Full marginalskatt på miljonerna ändå.

 

Man betalar normalt skatt årsvis och varför skulle poker vara ett undantag där? Det är väl för fan inte svårare än att man lägger undan 30 % av sina vinster under året till skatt? En företagare som tar ut lön svart och blir påkommen, kommer inte undan skatten bara för att han har gjort av med pengarna. Varför skulle skattesmitande pokerspelare göra det?

 

Fast du kan inte se saker så svart på vitt imo. Poker och aktier är olika saker. Du har 100 kr och väljer att spela rakefri DoN som du vinner 200 kr i 23.59 på nyårsafton. Du går en på toa och registrerar sen 00.01 en 200 kr DoN, då din bankrulle dubblats vill du spela högre upp! Du förlorar då dessa 200 kr och slutar spela poker för alltid. Du är då skyldig skv skatt på din 200 kr vinst, fast att du har förlorat 100 kr. Är det rimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...