Gå till innehåll

Min bristningsgräns är nådd


Labb333

Recommended Posts

Jag vet inte hur jag ska formulera det hör inlägget för att bli tagen på allvar, men jag försöker..

 

Det är nu många år sedan jag började spela poker på heltid. Sen första början har jag endast spelat MTTs (till 99% online) på heltid och varians är naturligtvis en del av min vardag. Variansen är ju verkligen mördande när man spelar turneringar och det kan vara psykiskt jobbigt då och då, men man accepterar den alltid eftersom det är en del av pokern.

 

Jag har alltid accepterat den tills nu. Vid det här laget tror jag drivits helt till vansinne och jag vet snart inte vad som är upp och ner. Min verklighetsuppfattning har totalt havererat och jag tror att något väldigt ont väsen av något slag har förbannat min själ. Jag är medveten om att det låter psykotiskt och sjukt, men är fortfarande ganska övertygad.

 

Downswings på till och med 100-tals medelbuy-ins har jag varit med om förut, men det är något nytt som har skett nu sen bara 3 månader tillbaka. Till följd av några riktigt bra månader så är det ingen överdrift att säga att det pekat rakt ner. Det som tidigare kanske hade varit den värsta grindtimmen någonsin för mig har varit konstant sen i början av augusti. Något jag inte kan jämföra med vad jag upplevt tidigare. Rent ekonomiskt är det katastrof, men det som verkligen är skrämmande och som tynger mig något enormt är hur jag blivit mer eller mindre övertygad om att något övernaturligt och oförklarligt som sker.

 

Varje dag senaste månaden har det bara handlat om att överbevisa mig själv vad och se att det faktiskt är möjligt att det bara handlar om extrem otur och varians, men resultatet har istället blivit att jag blir mer och mer övertygad.

 

Att jag ska sluta spela nu är ett måste. Jag har inget val då jag redan blivit mer eller mindre galen, men det känns förjävligt att min tid som pokerspelare slutar med att man har fått en väldigt mörk bild av sitt eget öde och eventuellt är skadad för livet.

 

Anledningen till att jag skriver detta är inte för att whina utan för att se om det finns folk som på något vis kan relatera till det jag upplever nu och om någon annan nått bristningsgränsen för vad psyket ska klara av och tappat verklighetsuppfattningen pga pokern.

 

Det känns inte som jag kan hitta någon förståelse för min situation av familj och vänner. Inte ens de kompisar som också spelar poker. Man pratar ju konstant om sjuka downswings, men detta är något helt annat för mig som påverkat mig något enormt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har hamnat i en negativ spiral.

 

Jag har personligen aldrig haft turneringar som huvudinkomst, men rejäla downswings drabbar alla som har det.

 

Mitt förslag är att ta en låång paus från poker för att samla dig. Kanske träffa en psykolog, det låter som att detta kan sluta rätt illa annars.

 

Ta hand om dig, livet är viktigare än Poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med om åtminstone ett rejält sample som kändes "omöjligt", i princip: ta något som det intuitivt känns som att det inte ska kunna inträffa - och sedan mycket värre än så.

 

Men jag blev inte helt galen i knoppen av det, men blev väl ovanligt grinig och det blev mest tråkigt och omotiverande att spela poker.

 

Jag tror absolut inte att det är okej att din värld vänds upp och ner. Ett livstips jag egentligen är för ung för att ge: du kommer ångra den här tiden något fruktansvärt om du fortsätter spela medan du känner såhär. Så gör inte det. Lägg ner, om inte annat så för stunden och se hur det känns längre fram.

 

Lätt att glömma: Det finns de som värderar pengar ganska högt, men jag har aldrig träffat någon som värderar det högre än psyket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag postar inte här så ofta men kände mig tvungen att svara på ditt inlägg då jag känner igen mig väldigt väl i vad du skriver, tro mig du är inte ensam. Jag har spelat poker professionellt i 6 års tid nu, för det mesta cashgames men även en hel del MTTs (alla söndagar och alla större turneringsserier).

 

Åren 2007-2011 snittade jag ungefär 900 avg buyins om året på MTTs, och resultaten har varit förhållandevis jämnt fördelade. Visst har jag säkert sprungit bra under dessa år men volymen har varit stor och det sämsta av de 5 åren gjorde jag ca 500 avg buyins i vinst. I år dock, trots större volym än någonsin och trots att jag anser att mitt spel är bättre än någonsin ligger jag på ca 250 avg buyins minus, vilket gör att det alltså skiljer 1150 (!) avg buyins från tidigare års snitt. Rätt så sjukt skulle jag nog säga.

 

MTTs kan potentiellt ha en enorm varians och många kända MTT-spelare misstänker jag har sprungit bra i flera års tid och förtjänar inte den framgång de fått, samtidigt som andra som kanske är väldigt skickliga gular och slutar spela pga långa och extrema badruns. Orättvist kan tyckas, men så är ju spelet...

 

Jag spelar som sagt också en hel del cashgames, men likväl där har jag aldrig varit med om ett brutalare resultat. 254 100bb buyins under EV (över 373k händer), and counting... Postar bildbevis på graf.

 

14mav79.jpg

 

 

Som om denna sjuka runbad inte vore nog har jag även förlorat ansenliga summor på Purple lounge och 5050 konkurser (framför allt Purple lounge).

 

 

Jag har varit med om flera långa och extrema downswings förut under mina år som pokerspelare men detta slår verkligen allting. Då mycket av mina tidigare vinster är investerade i lägenhet, aktier, fonder, guld m.m. har mitt nuvarande spelkapital sjunkit såpass mycket att jag förmodligen blir tvungen att sluta spela. Det kanske iofs bara är positivt då det finns mer i detta liv än bara poker, men det är tråkigt när man inte kan hålla på med det man tycker är roligt och det man är bra på pga yttre omständigheter som man överhuvudtaget inte kan påverka själv.

 

 

Sammanfattningsvis vill jag säga att jag tror att de flesta som spelat i 5år+ varit med om åtminstone nästan lika långa och extrema downswings som mig och som dig. Jag är bara glad att min kom det sjätte året och inte det första.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text

 

Riktigt tråkigt att läsa detta :cry: Befinner mig i ungefär samma sits. Började för ett bra tag sedan få smaka på variansen. Ftbubblat det mesta stort som går online och droppade en rätt bra onlinerulle. Man vet ju vad man signar upp sig för, MEN det gör ju inte saken lättare när man väl hamnar i downswingen.

 

Jag har med undrat om jag inte varit mer otursförföljd än andra, och jag har tvivlat på mitt spel och gör i många lägen fortfarande. Dock så har jag ett privilegium och det är att jag umgås och spelar kontinuerligt med MTT-spelare som är bra mycket bättre än vad jag är. De har varit i samma sits som jag är i nu och är med å stöttar mig å hjälper mig att utveckla mitt spel på det teoretiska planet. Hade jag inte haft det så vet jag att jag aldrig hade orkat fortsätta spela.

 

Jag tror att det även är viktigt att inte snöa in helt på pokern när det går dåligt (eller bra heller för den delen) träna, plugga och träffa folk som inte lever "det glada pokerlivet".

 

Vet inte om jag har några mer direkta råd. Då jag fortfarande försöker hitta facit på detta jag med :) Men man får nog aldrig glömma allt bra pokern har gett en!

 

Hoppas du finner en lösning på allt m8!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag ska formulera det hör inlägget för att bli tagen på allvar, men jag försöker..

 

Det är nu många år sedan jag började spela poker på heltid. Sen första början har jag endast spelat MTTs (till 99% online) på heltid och varians är naturligtvis en del av min vardag. Variansen är ju verkligen mördande när man spelar turneringar och det kan vara psykiskt jobbigt då och då, men man accepterar den alltid eftersom det är en del av pokern.

 

Jag har alltid accepterat den tills nu. Vid det här laget tror jag drivits helt till vansinne och jag vet snart inte vad som är upp och ner. Min verklighetsuppfattning har totalt havererat och jag tror att något väldigt ont väsen av något slag har förbannat min själ. Jag är medveten om att det låter psykotiskt och sjukt, men är fortfarande ganska övertygad.

 

Downswings på till och med 100-tals medelbuy-ins har jag varit med om förut, men det är något nytt som har skett nu sen bara 3 månader tillbaka. Till följd av några riktigt bra månader så är det ingen överdrift att säga att det pekat rakt ner. Det som tidigare kanske hade varit den värsta grindtimmen någonsin för mig har varit konstant sen i början av augusti. Något jag inte kan jämföra med vad jag upplevt tidigare. Rent ekonomiskt är det katastrof, men det som verkligen är skrämmande och som tynger mig något enormt är hur jag blivit mer eller mindre övertygad om att något övernaturligt och oförklarligt som sker.

 

Varje dag senaste månaden har det bara handlat om att överbevisa mig själv vad och se att det faktiskt är möjligt att det bara handlar om extrem otur och varians, men resultatet har istället blivit att jag blir mer och mer övertygad.

 

Att jag ska sluta spela nu är ett måste. Jag har inget val då jag redan blivit mer eller mindre galen, men det känns förjävligt att min tid som pokerspelare slutar med att man har fått en väldigt mörk bild av sitt eget öde och eventuellt är skadad för livet.

 

Anledningen till att jag skriver detta är inte för att whina utan för att se om det finns folk som på något vis kan relatera till det jag upplever nu och om någon annan nått bristningsgränsen för vad psyket ska klara av och tappat verklighetsuppfattningen pga pokern.

 

Det känns inte som jag kan hitta någon förståelse för min situation av familj och vänner. Inte ens de kompisar som också spelar poker. Man pratar ju konstant om sjuka downswings, men detta är något helt annat för mig som påverkat mig något enormt...

 

Usch, låter inte alls kul. Vad gäller förståelse från familj etc så är det väldigt svårt för dem att ens vara i närheten av att kunna förstå dig. Tänk efter, du är själv insatt i poker men innan detta drabbar en själv så är det få spelare som fattar vad det rör sig om. Det som fungerade för mig, och som jag vet har fungerat för andra, är att ta en ordentlig paus. Behöver inte vara din lösning men åtminstone ta en kortare paus. Res bort ett tag om du har pengar och njut av det goda i livet.

 

Hoppas det löser sig/

 

Murat Sahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

14mav79.jpg

 

 

Tänkte posta min allin-graf över mitt senaste 1,5 år, men ändrar mig. Inser efter jag sett din graf att det inte är ett dugg synd om mig. Din graf är brutal och mycket cred till dig som har ett tangetbord kvar att skriva på. :mrgreen:

 

Har känt flera gånger också att det är synd att det är variansen som gör att man troligen lägger ner pokern i förtid. Men vem är det egentligen som springer som en gud över lång tid? Skulle vilja veta hur sjuk är din graf egentligen rent matematiskt.

 

Hoppas det vänder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ytterst få inser hur tungt de negativa aspekterna av poker väger.

Att enkom livnära sig på poker kräver i mitt tycke att man gör extremt stora pengar för att väga upp dem, eller har en väldigt passande person som inte mår dåligt över downswings/låter de påverka resten av livet.

 

Alt att man gör det för nöje, eller som en bisyssla.

 

Ofta så magiskt mycket bättre att utbilda sig/jobba eftersom de medför lite social kontakt och ofta en rejält mycket större bit självförverkligande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte posta min allin-graf över mitt senaste 1,5 år, men ändrar mig. Inser efter jag sett din graf att det inte är ett dugg synd om mig. Din graf är brutal och mycket cred till dig som har ett tangetbord kvar att skriva på. :mrgreen:

 

Har känt flera gånger också att det är synd att det är variansen som gör att man troligen lägger ner pokern i förtid. Men vem är det egentligen som springer som en gud över lång tid? Skulle vilja veta hur sjuk är din graf egentligen rent matematiskt.

 

Hoppas det vänder!

 

Det här är ju ett ganska nytt men intressant fenomen. Relaterar man till tex 2005 hade ju ganska få medelspelare några större rullar att springa kallt med över längre perioder och de som var bra hade ju så höga bb/100 att all varians drunknade i det eller i alla skott som togs

 

Sen hade man ju inte Allinev-feature heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MTTs kan potentiellt ha en enorm varians och många kända MTT-spelare misstänker jag har sprungit bra i flera års tid och förtjänar inte den framgång de fått, samtidigt som andra som kanske är väldigt skickliga gular och slutar spela pga långa och extrema badruns. Orättvist kan tyckas, men så är ju spelet...

 

sanna ord

 

förövrigt hänvisar jag till min signatur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...