Gå till innehåll

solklar fold? Set vs. backdoor färg- och stedrag


Recommended Posts

FI är reg, ganska lös och aggro. 32/24, WTSD 37.5 (lite hög?)

 

GTECH G2 (Boss) - kr5 NL - Holdem - 5 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

Hero (UTG): k521.20

CO: k686.09

BTN: k992.50

SB: k1,104.68

BB: k1,808.08

 

SB posts SB k2.50, BB posts BB k5.00

 

Pre Flop: (k7.50) Hero has 5:heart: 5:diamond:

 

Hero raises to k17.50, fold, fold, fold, BB calls k12.50

 

Flop: (k37.50, 2 players) 4:club: 5:spade: K:heart:

BB checks, Hero bets k25.00, BB calls k25.00

 

Turn: (k87.50, 2 players) A:spade:

BB checks, Hero bets k55.00, BB calls k55.00

 

River: (k197.50, 2 players) T:spade:

BB checks, Hero bets k125.00, BB raises to k475.00, ?

 

 

Jag tycker jag spelar handen rätt fram till river, syn eller fold? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bettar något mer både flopp och turn så vi enklare får in stacks till river.

 

Hans check/shove på river är väldigt jobbig och mot de flesta regs foldar jag (bara kassa regs valueshovar 2par på denna bräda) så han har antagligen air här eller nöten. Men din beskrivning av spelaren får mig att vilja klicka call.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bettar något mer både flopp och turn så vi enklare får in stacks till river.

 

Hans check/shove på river är väldigt jobbig och mot de flesta regs foldar jag (bara kassa regs valueshovar 2par på denna bräda) så han har antagligen air här eller nöten. Men din beskrivning av spelaren får mig att vilja klicka call.

 

jaha vad ska vi beta flop då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35, sen 100 turn och shove river.. POTT?

 

Tycker du inte det är lite stort?

 

 

bettar något mer både flopp och turn så vi enklare får in stacks till river.

 

Hans check/shove på river är väldigt jobbig och mot de flesta regs foldar jag (bara kassa regs valueshovar 2par på denna bräda) så han har antagligen air här eller nöten. Men din beskrivning av spelaren får mig att vilja klicka call.

 

Flopsizen är väl okej, turn kan vi ju smaska lite mer och river ytterligare.

 

Varför vill du folda river? Det är ju samtidigt väldigt bra bluffkort, och FI verkar ju vara rätt lös?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att jag aldrig har sett en bluff de gånger jag har synat i liknande lägen, så jag vill folda här. Synd bara att det är så sjukt svårt att översätta den känslan till en vettig uppskattning av hans bluffrekvens.

 

En loose spelare kanske kan ta en hand som 77 till rivern, men brukar de någonsin check-raisa 77 all-in som en bluff där? Är det inte mer troligt att de synar, och ännu mer troligt att de foldar?

 

En tajt spelare har bara KsQs eller KsJs där. En loose spelare kanske tar händer som Ks5s och 86s till the river. Att han är loose innebär inte bara att han har en svagare range på the turn, utan också att han har fler färgdrag. Jag ids inte räkna alla möjliga händer, men min gissning är att en loose spelare inte bara har fler färger i sin range på the river, utan också att han har en större andel färger i sin all-in-range.

 

Jag tror inte på planen att betta större på alla gator. Ska man bara göra det med set eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte tro att du har färg speciellt ofta alls med din linje+betsize. Om det stämmer är det förstås ett problem att slänga set. Tvivlar dessutom på att han drömde om att få bort just set.

 

Sen kanske du är världens mest nogranne /5kr-spelare och då är det ju bara att ignorera. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte tro att du har färg speciellt ofta alls med din linje+betsize. Om det stämmer är det förstås ett problem att slänga set. Tvivlar dessutom på att han drömde om att få bort just set.

 

Sen kanske du är världens mest nogranne /5kr-spelare och då är det ju bara att ignorera. :-)

 

dude hans linje är betbetbet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dude hans linje är betbetbet ?
Mm, och jag tror han checkar en hel del FD bakom och ökar betsize river. Sen vet ju bara -hajen- om det stämmer eller inte men jag misstänker att Fi spelar enormt profitalt river.

 

Tycker man kan fega en del när man möter spelare som är mer vana att vara inne och veva. Tex här syna av om man bettar ett set och kalla det "standard".

 

Trillske: Med vilken linje och betsize kommer du till rivern, med färg?
Vad har jag med saken att göra? :-P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FI är reg, ganska lös och aggro. 32/24, WTSD 37.5 (lite hög?)

Angående WTSD

37,5% WTSD är extremt högt (Skulle tro att mindre än 1% av vinnande spelare i shorthanded ligger över 30%). Tror att ditt sample är för litet för att kunna mäta WTSD% med precision.

 

 

Handen i fråga

Vi kan ju räkna lite snabbt på det hela. Det kostar dig 350kr för att vinna en pott som kommer bli 1147 dvs du behöver:

 

350 / 1147 = 0,305143854 = 30,5% chans att vinna.

 

Som jag ser det så kan vi ge FI max tre kombinationer av händer som tar den här linjen för värde (som slår oss), :Ks::Qs: , :Ks::Js: , :7s::6s:

 

För att vår syn ska vara EV-negativ behöver vi ge FI 1,29 kombinationer av bluffar ( lös x/(x+3)=0,305).

 

Argumentationen ligger då kring huruvida vi kan ge FI mer eller mindre än 1,29 värdekombinationer (som slår oss) i snitt.

 

Tänkbara anledningar till att FI höjer med en hand som inte slår oss:

*FI vänder Kx till en bluff

*bluffar med det missade stegdraget

*värderaisear ett slowspelat set

*randombluff utan logisk förklaring

*FI höjer inte med :7s::6s: på river för att han är rädd att han bara får syn av bättre

 

Min bedömning är att vi bör ge FI fler kombinationer av bluffar än 1,29 och därmed tycker jag att vi tar synen här.

 

På svenska

Som handen spelas så känns det som om du måste syna. Turn är ett överkort som vi bluffar på med nästan hela vår range och vi följer ganska ofta upp det hela med en till bet på rivern. Foldar vi våra set här kommer det bli en väldigt profitabelt för FI att dra en bluff här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock skulle majoriteten regs där inte komma på tanken att göra något dylikt. Så mot en random blir det viktat så extremt att antalet kombinationer inte spelar någon roll.

 

Ja det kommer att bli viktat, men jag tror att vi kommer närmare sanningen och får ett bättre perspektiv genom att bryta ner och kolla på antalet kombinationer av värdehänder som FI kan ha.

 

Jag ställer mig skeptisk till antagandet om att vi kan veta att vissa regs aldrig skulle kunna bluffa i det här läget. Vissa kommer säkert inte att bluffa tillräckligt ofta, men det kommer vara svårt och kräva att man studerat spelaren väldigt noga för att kunna göra sådana antaganden med tillräcklig precision. Hade beslutet varit mindre givet (FI behöver bluffa mkt oftare för att det ska va en EV+ syn) hade jag köpt att vi kan välja fold över syn. Här tycker jag dock att vi utsätter oss lite väl mycket för att bli exploaterade på grund av vaga antaganden om FI's blufftendenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kommer att bli viktat, men jag tror att vi kommer närmare sanningen och får ett bättre perspektiv genom att bryta ner och kolla på antalet kombinationer av värdehänder som FI kan ha.

 

Jag ställer mig skeptisk till antagandet om att vi kan veta att vissa regs aldrig skulle kunna bluffa i det här läget. Vissa kommer säkert inte att bluffa tillräckligt ofta, men det kommer vara svårt och kräva att man studerat spelaren väldigt noga för att kunna göra sådana antaganden med tillräcklig precision. Hade beslutet varit mindre givet (FI behöver bluffa mkt oftare för att det ska va en EV+ syn) hade jag köpt att vi kan välja fold över syn. Här tycker jag dock att vi utsätter oss lite väl mycket för att bli exploaterade på grund av vaga antaganden om FI's blufftendenser.

Gillar den analytiska nedbrytningen och håller som sagt med om syn i det här fallet, men tvärt om tycker jag absolut vi ska utgå från en mängd icke-rationella antaganden eftersom vi spelar mot fisk med oerhört liknande tendenser (regsen). Det är lätt att glömma när man spelat ett tag, men som fi spelar den här handen är inte speciellt intuitivt och egentligen ganska avancerat. Själva rubriken, "solklar fold?", kommer från att de som spelar där nere inte sett på maken så att säga.

 

Men sen är det svårt att säga om mina råd är bra för alla att lyssna på eller inte. Kortsiktigt är det så, men ditt tips är mer hållbart ur ett längre perspektiv när spelen utvecklas, man går upp i nivå, andra tvingas ner i nivå osv.. Tar man mina exploativa tips och sitter om två år och säger att det är standard så blir det väldigt bakvänt. Ska man ha någon nytta av exploativa tips måste man verkligen kunna tänka själv också.

 

Sen utgår jag ju också från att en /5-spelare tar sikte på >10bb/100, inte att passera breakeven. Det innebär ju att man anser sig fullständigt överlägsen och använder taktiker därefter. Inte jättesafe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...