Gå till innehåll

Hur stora summor får man flytta mellan personkonton?


Recommended Posts

Det är dags för mig att skörda!

 

Under en längre tid har jag lånat ut en del pengar till en arbetslös kompis (i.e han är inneboende hos mig och jag har betalat hyran och en del annat åt honom under en ganska lång period). Nu har han ett bra betalt sommarjobb i Norge och dessutom lyckats dinga 20k sek i en turnering. Det har alltid varit klart att jag ska få tillbaka pengarna, dock inte när. Så inga konstigheter här.

 

Total summa det rör sig om lär landa kring 30k+. Nu själva frågan: Kan han bara sätta in en sådan väl tilltagen summa på mitt bankkonto? Vi har rent mjöl i påsen båda två, men slipper ju gärna krångel ändå. Hur stora summor är det tillåtet att flytta mellan olika personers konton innan det blir a) olagligt och b)granskat?

 

Tråden är för dels slippa krångel och dels intresse. Ingen av oss har nån MB eller liknande, så det blir konto-->konto.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) finns ingen gräns

b) beror på om du menar två svenska personkonton eller ett utlänskt och ett svenskt.. Två svenska kan du föra över hur mkt du vill utan att någon lägger sig i (kan givetvis kollas om du utreds av annan anledning men inte pga transaktionen i sig). Utländskt till svenskt gäller 150k regeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man kalla 30 tusen en väl tilltagen summa? Har du fortfarande veckopeng eller?

 

:cry: Å nej, sluta retas! Alltid förundrats över hur vissa orkar och tar sig tid för att kommentera utan att tillföra nåt. Jag måste vara för gammal för internet.

 

Fisherman gör det åtminstone med nån slags finess.

 

Tungdeg fattade galoppen, tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! lånar denna tråden lite..

 

har just sålt min lägenhet men får ju inte pengarna förutom handpenningen för än inträdes dagen för han.

 

måste man gå till banken eller kan han göra en banköverföringar som är upp mot 350k utan att banken bryr sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi köpte våran lägenhet satte vi in handpenningen till mäklaren som sedan vidarebefordrade till säljaren.

Dagen då vi tog över så möttes vi (säljare och köpare) på mäklarkontoret.

 

I vårat fall så sa våran bank att pengarna var klara men väntade på de slutgiltiga underskrifterna.

Det strulade men mäklaren hade kontakt med vår bank och de garanterade utbetalningen så vi gick efter ca två timmars väntan utan att pengar var överförda men vi hade fått nycklarna.

 

Så länge ni inte har skrivit ett bindande kontrakt ska du nog vara på plats hos mäklaren tillsammans med köparen för de sista detaljerna.

 

Nu köpte jag för betydligt dyrare än du säljer för, men har du en mäklare så kallar han/hon dig dit du ska vara för att slutföra affären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! lånar denna tråden lite..

 

har just sålt min lägenhet men får ju inte pengarna förutom handpenningen för än inträdes dagen för han.

 

måste man gå till banken eller kan han göra en banköverföringar som är upp mot 350k utan att banken bryr sig?

 

Som jag skrev ovan så lägger sig banken inte i vilka överföringar du gör mellan två svenska konton. I fråga om tillträden är det dock klokt att be banken göra en telefonöverföring av slutlikviden innan du skriver på några överlåtelser eftersom du då får pengarna på ditt konto direkt till skillnad från nästa dag om ni har olika banker.

 

Generellt sett så skiter bankerna i det mesta kunderna gör och rob har givetvis helt fel om att banken skulle bry sig om hur köparen finansierar köpet. Vissa grejer är det strikta på pga lagstiftning, framförallt insättning av kontanter och insättningar från inlandet på över 150k. Sen får man ju tänka på att om man är under utredning av skv eller annan myndighet så lämnar banken såklart ut information som skulle kunna göra att köparen får problem men banken skulle nog aldrig reagera på om någon som nolltaxerar cashar en lägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! lånar denna tråden lite..

 

har just sålt min lägenhet men får ju inte pengarna förutom handpenningen för än inträdes dagen för han.

 

måste man gå till banken eller kan han göra en banköverföringar som är upp mot 350k utan att banken bryr sig?

 

Jag har gjort överföringar runt liknande summor utan problem.

 

MVH

 

Murat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...