Gå till innehåll

Sommarklättring, nystart och nysatsning. JUST NU: NL25


johan246

Recommended Posts

Det har blivit dags att nysatsa litet på pokern! Under sommaren kommer jag att göra ett seriöst försök att klättra så högt jag kan som pokerspelare. Detta behöver inte nödvändigtvis innebära att gå upp i nivå. Jag vill klättra i mitt kunnande, och givetvis i vinster.

 

Jag kommer skriva mestadels om dagens turer på borden, givetvis, men även försöka göra lite inlägg om mina tankar kring psykologin som pokerspelare. Vi får se vart det slutar helt enkelt...

 

---

 

Sedan 2008 har jag haft en paus i mitt pokerspelande. Jag började som väldigt ung att spela poker och snabbt gick det väldigt bra. Största turneringsvinsten blev 10,5k dollar och cashgame lirade jag upp till 2-4 NL och 20-40 Limit. Jag var dock av väldigt impulsiv natur och min BM var inte den bästa. Jag hade överlag väldigt svårt att hitta en jämn rytm i mitt spel och mycket hade nog att göra med att pengarna så snabbt blev så stora för mitt unga lynne. :roll:

 

Mentalt var jag dock inte redo för de stora swings som skulle komma och tillslut orkade jag helt enkelt inte med. I slutet handlade allt om pengar in och pengar ut. Pokern, som tidigare varit något spännande och roligt där jag fick testa mina intellektuella väggar, blev nu mest ett beroende. Detta fick mig att sluta med poker. Det var helt enkelt inte roligt längre och pengar är faktiskt (!) inte hela livet! I efterhand känns det skönt, och tryggt, att jag förmådda sluta i en situation som jag antar att många fastnar i. Poker är något jag har lärt mig ha stor respekt för och det har också lärt mig en ödmjukhet till mitt eget intellekt, allt kan man inte förmå.

 

Sedan dess har jag gjort en massa annat och inte tänkt mycket på spelet. Har studerat snart 5 år, bland annat en massa psykologi, och "vuxit" en helt del.

 

När jag för några månader sen visade min flickvän lite poker kände jag hur lusten att utveckla mitt spel återigen kom tillbaka.

Den här gången har jag dock bestämt mig för att göra det annorlunda än tidigare.

Den 27e Augusti börjar jag ett nytt jobb, mitt första efter studierna, men tills dess dedikerar jag mig att bli så bra på poker som möjligt och jag börjar nu från grunden igen!

 

---- Några regler ---

1. Upp i nivå vid 1500bb

2. Ned i nivå vid 1000bb

3. Sessioner på 1h.

 

Framför allt: Prioritera processen att lära sig poker snarare än att vinna. Vinsterna får komma från strävan att lära sig mer.

 

Bankrulle:

- Första inköp var $150 (17e maj 2012)

- Dagens rulle ligger på $500

 

MÅL: Klättra så högt som möjligt till och med den 26e Augusti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga till inlägget ovan att jag precis innan det skrevs avslutat en "skjutning" på NL50. Vid 12BI på den nivån bestämde jag mig att skjuta på den högre nivån med 2BI men mest se det som en utbildning.

 

Jag kunde dock inte tänka mig att skillnaden skulle vara så stor mellan NL25 och NL50 som den var! Även om jag drog ruskigt kallt med ett par-tre riktigt stora potter som storfavorit var spelet ändå en nivå högre än jag hade förväntat. Men, det var ändå en bra erfarenhet och jag känner att jag behöver jobba mer på mitt spel och framför allt ha en större BR innan jag går upp igen. Nästa gång jag skjuter blir antagligen på 15BI.

 

Jag ska försöka sammanfatta några korta tankar om de olika nivåerna jag besökt hittills (NL10-NL16-NL25-NL50), kanske efter lunch... 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avslutade precis dagens sista sittning. Jag spelar framför allt förmiddags och eftermiddagstid då jag är som piggast i tankarna. Trötthet är att ge bort chips vid borden...

 

Spelade först 4 NL25 bord men bytte ut ett bord mot NL50 efter en stund och efter att ha scoutat några bord på bra spel.

 

Överlag gick det väldigt bra och NL50-bordet kändes mycket mer kontrollerat än tidigare. En nyckel här tror jag blir att välja spelen ännu mer noggrant än på lägre nivåer. Bordselektion tror jag är bland det viktigaste för att maximera sina vinster vid borden. På NL25 upplever jag att bordselektionen framför allt handlar om att hitta bord med aktion, stundtals kan det vara oerhört tighta spel PreFlop här! Detta är jag inte alls van med sedan min senaste tur vid borden för några år sedan, spelet har förändrats här!

 

Vid NL50 upplever jag spelet hittills som klart aggressivare än <NL25. Bordselektionen handlar här mer om att hitta de svagare och passivare spelarna. Så uppfattar jag det åtminstone hittills efter 3 dagar. Har ni några tankar/upplevelser av detta? Skillnad mellan NL50 och lägre/högre nivåer?

Såhär långt verkar skillnaderna vara väldigt stora! NL25 är (ursäkta ödmjukheten) väldigt lätt som helst att slå med tillräckligt stor aggressivitet. Att 3-beta steals och CB är här en säker inkomst. Min uppfattning av NL50 hittills är att här får man mothugg mycket oftare.

Det blir en klart rolig utmaning!!

 

 

Dagens förändring +58

 

Bankrulle: $558

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en hand som jag känner mig väldigt tveksam på. Jag misstänkte väl ett set här men samtidigt bedömde jag att chansen för ett starkt drag KQs/QJs/KJs var större än 44/TT/AA. Vad tror ni här? Finns det något bättre sätt att spela här?

Ska jag syna Floppen och ta risken att inte ta betalt av ett drag?

 

Att jag har variansen med mig sen är ju en annan historia...

 

 

PokerStars - $0.25 NL (6 max) - Holdem - 6 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

CO: $26.67

BTN: $25.00

SB: $31.21

BB: $77.64

UTG: $28.41

Hero (MP): $30.31

 

SB posts SB $0.10, BB posts BB $0.25

 

Pre Flop: ($0.35) Hero has A:diamond: T:diamond:

 

fold, Hero raises to $0.75, CO calls $0.75, fold, fold, fold

 

Flop: ($1.85, 2 players) T:spade: A:spade: 4:heart:

Hero bets $1.32, CO raises to $4.50, Hero raises to $12.57, CO raises to $25.92 and is all-in, Hero calls $13.35

 

Turn: ($53.69, 2 players) J:diamond:

 

River: ($53.69, 2 players) A:heart:

 

Hero shows A:diamond: T:diamond: (Full House, Aces full of Tens) (Pre 50%, Flop 17%, Turn 9%)

CO shows 4:spade: 4:diamond: (Full House, Fours full of Aces) (Pre 50%, Flop 83%, Turn 91%)

Hero wins $51.69

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...