Gå till innehåll

EV och Odds!


Enteria

Recommended Posts

Sholilo i eran ena sko,

Jag har hittat nått jag tycker är HÖGST intressant. EV och odds. Det här är exakt vad jag letat efter... Jag förstår dock inte vad jag läser helt och hållet. Hur vet jag egentligen vad som ger +EV eller inte? :-)

 

om lag X har odds 3.05 vid vinst och du anser att de bör vinna oftare än så, tex de borde inte ha högre odds än 2.65

I detta fall är det +EV att lägga ett spel på lag X (detta förutsätter såklart att du har antagit rätt)

 

i frågan om hur du vet om lag X har för höga odds är det en fråga du nästan måste klura ut sj, du ska trots allt överlista andra lirare och bookmakers i just denna fråga, men historik, eventuella skador på nyckelspelare, hur de spelat mot gemensamma motståndare, hurvida de verkar påverkas av att lira hemma eller ej kan vara faktorer man kan kika på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, mhm.. Men ja.. Jag tänkte mäst ang. poker.

 

Vad jag förstått av poker är att det är ett spel man bör spela långsiktigt. Alltså.. man bör spela på ett sätt som lönar sig i längden, låt oss säga runt 15 tusen händer.

 

Min fråga är alltså i princip: Hur lyckas jag spela så mycket EV+ som möjligt? Finns det en strategi? Enligt denna tabell finns det åtminstone start händer som har mer EV+ än andra:

 

https://poker.bwin.com/se/poker.aspx?view=evstats

 

Vad jag kan räkna, 44 händer.

 

Hmmm.. tänker jag.. Om jag ska försöka få så mycket EV är det väll ganska lämpligt att "bara" spela dom händer med positiv EV? Ibland måste/kan man ju lura till sig potter bara genom position osv.. Men ja.. Hoppas ni förstår?

 

Att sedan räkna ut EV i en "live situation" är även viktigt och.. jag undrar.. Gör ni själva det? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta med EV kommer genom erfarenhet och för de flesta situationer så sitter det i ryggraden vad som är EV+. Märker man sedan att det inte fungerar i vissa situationer alt. att man är osäker, ja då får man helt enkelt räkna på det med hjälp av t.ex Pokerstove.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag egentligen vad som ger +EV eller inte? :-)

 

 

Eftersom poker är ett spel som är baserat på inexakt information så vet du inte vad som är +EV före det att alla korten är uppåtvända.

 

Däremot så kan en duktig pokerspelare - utgående från informationen som finns - göra rätt exakta bedömningar av vad för hand motståndaren har och utgående från den bedömningen spela på ett sätt som är EV+ i längden oavsett hur det ligger till exakt i den hand han nu spelar.

 

Så för att bli bra och göra korrekta +EV bedömningar så behöver du lära dig pottodds och hur man läser motståndarens potentiella händer utgående från tidigare information man har om spelet och nuvarande handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...