Gå till innehåll

Vad är "korrekt" spel?


Enteria

Recommended Posts

Tjenare era lirare,

Jag har en fråga.. Vad anses i poker vara korrekt spel? Vad funkar LÅNGSIKTIGT?

 

Då jag är matematiskt skolad har jag en teori om att du minskar andelen "tur" i spelet ju fler händer i rad du spelar korrekt. Alltså.. Om du spelar t.ex. 1 miljon händer på rad och du spelar efter alla konstens regler eliminerar du andelen tur progressivt. Alltså.. Vi kan ta detta som exempel:

 

Om du sitter med par i ESS

Om din motståndare sitter med par i KUNGAR

 

och ni spelar 1 miljon händer så kommer ESS vinna i längden oavsett vad. Hoppas ni förstår?

 

Min fråga är såklart omöjlig att svara på men jag skulle vilja ha antingen en "länk" eller kort beskrivning av vad som visat sig funka LÅNGSIKTIGT.

 

Att du vinner med par i KNÄCK medan den andra har par i ESS betyder inte att du spelade bra. Det betyder att du hade tur... Hur eliminerar man detta fenomen kallat "tur" så effektivt som möjligt alltså? Spelar man VÄLDIGT tight-aggressivt eller hur går man till väga egentligen?

 

Yo! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan "räkna ut" av poker är i princip att.. Om du hade kunnat bygga en "robot" som spelade efter vad som var korrekt enligt statistik hela tiden och spelade alltså TOTALT utan känslor hade den kunnat vinna..

 

Dock är såklart "Folda" en viktig del av spelet och det är just denna del jag har funderingar på.. Vad har visat sig funka bäst? Aggressivt eller Tight spel? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till varför alla inte sitter och väntar på den absolut bästa handen AA beror på blinds. Blinds gör att folk inte kan sitta och vänta på endast AA som en +EV strategi. Skulle du endast spela TT/JJ/QQ/KK/AA backar du också, och ingen skulle betala av dig. Och tyvärr får man AAvsKK lika ofta som du får KKvsAA så det funkar inte heller. Coolers jämnar ut sig själva, dom går man breakeven på. Det alla proffs vinner mest pengar på är när man snor blinds, och lära sig vinna mycket småpotter, och lära sig valuebetta bra.

 

Det enda jag kan rekommendera är att spela mycket i position och var aggressiv, få in mycket handvolym så kommer du utvecklas och antagligen hitta en egen bra stil och sedan försöka finputsa kanterna där du är svag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...