Gå till innehåll

Extremt aggresiv i början av SNG?


Deppodi

Recommended Posts

Jag har under dagen prövat att spela extremt aggresivt i början av sit & goes.

 

Med andra ord.. push preflop med en bredare range av händer. T.ex: alla PP och AK, AQ, AJ, KQ, KJ.

 

Detta gör jag bara för att dubbla tidigt i turneringen för att förhoppningsvis kunna bygga vidare på det, och istället för att åka ut vid ett senare skede så kan jag ta en smäll eller två.

 

Spelar jag som en fisk? Är det EV+ i längden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skriva lite om hur det har gått? För jag kan inte tänka mig att det är en vinnande strategi...

Jag menar säg att du trycker med lågt pocket och får syn av ett högre eller ett starkt ess och det träffar. Då är du ute eller sitter med sjukt lite marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som hände nyss var att jag spelade en 45-manna SNG (Turbo). Jag spelade bara mina standard starthänder.

 

Jag satt i 23 minuter och tryckte på fold. Då var vi bara 23/45 spelare kvar. När jag äntligen fick AJ så gick jag all-in preflop. Fick självklart syn av han som leder turneringen med K,10 där han fick träff och slog ut mig.

 

Det är ovanstående scenario som jag har försökt att undvika genom att vara överaggresiv i början. Men det är som ni säger. Det har inte gått jättebra det heller.

 

Får väl försöka att spela mitt bästa i alla situationer och försöka vara glad att jag får in markerna när jag har den bästa handen. Oavsett om fi får träff eller inte.

 

Tacksam för svar. Jag har fortfarande jättemycket att lära inom pokern, och jag är långt ifrån en vinnande spelare idag. Därför jag frågar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ny info. Det ändrar läget ganska mycket. :)

 

Jag antog att det var enbords eftersom du inte skrev något annat.

 

23 minuter in med halva startfältet borta i en turbo är inte så tidigt längre, det kan mycket väl vara befogat att pusha AJ där. Men det beror på mörkar, hur bordet spelat, hur stor stack du har och framför allt din position också. Så om din push var korrekt eller inte går helt enkelt inte att säga utan mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt devalanteriel, jag har faktiskt förvirrat dig. Mitt senaste inlägg med AJ hade ingenting med huvudämnet att göra.

 

Det jag menade när jag skapade tråden var att vara extremt aggresiv i början. Första 2-3 blindsnivåerna (Enbart för att få en markerledning för att kunna ta lite stryk senare)

 

Där känner jag själv att det inte var optimalt att spela "push preflop or fold". Man kan säker göra det, men jag vet inte om det är EV+ som jag föreslog igår.

 

Mitt 2a scenario där jag pushade med AJ, är som du säger. Det är svårt att avgöra vad som är rätt eller fel utan mer information. Jag ville egentligen bara säga att jag hatar att åka ut på den bättre handen i ett sent skede i turneringen.

 

Det optimala för mig är att dubbla tidigt i en turnering och spela vidare ifrån det. Men jag kan inte ha det som mitt enda fokus. Jag måste spela korten jag får och göra det bästa med dom. För oavsett om jag vinner eller förlorar kan jag vara mycket mer nöjd med mig själv om jag tycker att jag har spelat bra poker istället för att spelat en aggresiv-strategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright. :)

 

Rent generellt kan sägas att ju fler spelare i en turnering, och ju fler som är kvar, desto mer kan du gå efter rent chip-ev, alltså enbart efter odds i den givna handen utan hänsyn till prissummorna. I början av en 45-manna kan du mycket väl ta en hand all-in om du tror att du tjänar marker på det.

 

Jag skulle dock inte offra odds i förhoppning om att få en dubblad stack, särskilt inte med händer som KJ och AQ som klarar sig mycket dåligt all-in pre tidigt i turneringar.

 

Glöm inte heller att många motståndare, särskilt på lägre nivåer, är dåliga pre-flop men ännu sämre post-flop. Kan du spela floppar någorlunda bra har du troligen mycket bättre EV med AQ på floppen än pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sitta och folda i 23 minuter är ju givetvis riktigt tråkigt. Men det kan du också vända till din fördel då du blir stämplad som tight vilket leder till att du kan börja bluffa någon gång ibland då folk tror att när du väl går med så har du en bra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar, problemet som jag ser med turbo SNG är väl bara det att när det har gått 23 minuter så ligger medel på 2500+, och om jag då går all in med min AJ och har 1250 efter såpass lång tid så finns det ingen som kommer respektera mig och se att jag har en "bra hand" och folda. Jag kommer alltid få synen känns det som.

 

Bara att hoppas att handen räcker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En HUD (heads up display) är en panel med siffror som du själv väljer som visas vid varje spelare på bordet. Den finns i alla pokerprogram.

 

Holdem manager är populärt.

Finns en tvåa men den strular fortfarande en del, främst vid multi import av sidor så kanske inte aktuellt i ditt fall? Pokertracker är ett annat populärt program.

 

Tror dom har trailversioner på respektive hemsida. Kan vara svårt att komma igång så gå igenom forumen och faq:n så går det nog lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du på detta sätt kommer du oftare att åka ur än vad du dubblar så jag kan aldrig se att det är +EV. Förstår dock din tanke då det är alltid är skönt att dubbla i början för att kunna ta en eventuell smäll senare. Men fokusera på att få in pengarna som favorit och blir du sedan utdragen får du ta det helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det 45 pers i turneringen kommer du att behöva ackumulera många fler marker än om det bara är 9 pers. Det gör att du kommer att behöva fatta helt olika beslut i många situationer. Är du hyfsat säker på att fi aldrig spelar så med KK och AA kan du mycket väl ta en flip när du har så många motspelare.

 

Rent allmänt: ju längre från priserna du är i en turnering, desto mer benägen kan du vara att göra marginella spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fasiken ska man spela ett lågt pocketpar i början av turneringar då?

 

Jag har precis lärt mig att jag inte vill ha coinflip.

 

Ska jag bara limpa och hoppas på träff?

Synar jag en raise preflop?

Ska jag höja och köra uppföljningsbet om brädan ser ofarlig ut?

 

Dela gärna spontana tankar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror på pos och hur lågt par men ja limpa är väl standard, i pos kan du höja paret då du får möjlighet att ta potten även utan träff ibland och höjer värdet de gånger du får träff

 

ang syna raise beror detta såklart på pos också, du kan syna i pos men ur pos vill du ha någon mer caller och fortfarande relativt drupa stacks för att det ska va värt det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fasiken ska man spela ett lågt pocketpar i början av turneringar då?

 

Jag har precis lärt mig att jag inte vill ha coinflip.

 

Ska jag bara limpa och hoppas på träff?

Synar jag en raise preflop?

Ska jag höja och köra uppföljningsbet om brädan ser ofarlig ut?

 

Dela gärna spontana tankar :-)

 

 

På så låga inköp som du spelar tycker jag du kan limp-syna nästan alla PP så länge du inte behöver lägga in för mycket av stacken. Men lek med tanken att du har 2000 och raise ligger på 120 och FI har samma stack så absolut, för dem kommer stacka av dig med toppar 8/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På så låga inköp som du spelar tycker jag du kan limp-syna nästan alla PP så länge du inte behöver lägga in för mycket av stacken. Men lek med tanken att du har 2000 och raise ligger på 120 och FI har samma stack så absolut, för dem kommer stacka av dig med toppar 8/10.

 

Ibland hatar jag att jag försöker spela bra poker på den absolut lägsta nivån. Men någonstans känner jag att jag måste ändå kunna bli vinnande här för att bli en vinnande spelare.

 

Dock är det tråkigt vissa gånger, som igår, då spelade jag JJ från UTG+2 och jag höjer 4x BB. Han som sitter innan knappen synar. Floppen komer 2,9,9 och jag höjer 6x BB. Han går all in. Jag synar (satte honom på AK-AQ-AJ) - men han visar up 9,7off.

 

Vem fan spelar 9,7 off mot ett raise preflop?! :evil::-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...