Gå till innehåll

EM bet i pott - tankar?


Recommended Posts

Det är några kompisar som dragit igång ett bet inför EM med följande förutsättningar:

 

Alla lägger vid samma tillfälle en förutbestämd summa pengar och en lapp med det lag de "tror" kommer att vinna EM i en pott. Ingen vet alltså i förväg vilket lag någon annan kommer att beta på. Efter EM-finalen delas sedan potten mellan de som röstat på det vinnande laget.

 

Nu är detta bara en kul grej men det är ändå lite intressant i att spekulera i vilket lag som bör ge mest EV att beta på utifrån oddsen som är satta. Hur tänker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är några kompisar som dragit igång ett bet inför EM med följande förutsättningar:

 

Alla lägger vid samma tillfälle en förutbestämd summa pengar och en lapp med det lag de "tror" kommer att vinna EM i en pott. Ingen vet alltså i förväg vilket lag någon annan kommer att beta på. Efter EM-finalen delas sedan potten mellan de som röstat på det vinnande laget.

 

Nu är detta bara en kul grej men det är ändå lite intressant i att spekulera i vilket lag som bör ge mest EV att beta på utifrån oddsen som är satta. Hur tänker ni?

 

 

Har du nån read på nån? Känns som minst 8 av 10 säger Spanien o just därför lär väl Tyskland bli bäst alternativ. Tror alla andra är för stora dogs för att fundera på nåt genispel, undantaget Holland.

 

Är ni 10 pers som lägger 100krrrrr t.ex så ger alla andra lag över 10x degen så är ju brutalt dåligt spel. Är ni typ 20 pers med tar jag eventuellt Holland, annars tar jag Tyskland.

 

Ca odds på favoriterna...

 

Spanien 4.0x

Tyskland 4.3x

Holland 8.2x

England 13.0x

Frankrike 14.0x

Italien 15.0x

Portugal 22.0x

 

Tar 10% av vinsten på Tyskland sen via PM! (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nån read på nån? Känns som minst 8 av 10 säger Spanien o just därför lär väl Tyskland bli bäst alternativ. Tror alla andra är för stora dogs för att fundera på nåt genispel, undantaget Holland.

 

Är ni 10 pers som lägger 100krrrrr t.ex så ger alla andra lag över 10x degen så är ju brutalt dåligt spel. Är ni typ 20 pers med tar jag eventuellt Holland, annars tar jag Tyskland.

 

Ca odds på favoriterna...

 

Spanien 4.0x

Tyskland 4.3x

Holland 8.2x

England 13.0x

Frankrike 14.0x

Italien 15.0x

Portugal 22.0x

 

Tar 10% av vinsten på Tyskland sen via PM! (=

 

Har bara read på en person som kommer att beta på Italien men det hjälper ju ingen. Utgår ifrån att minst ett par dårar betar Sverige också =)

 

Just nu är det faktiskt hela 55 personer med och vi lägger 200 kr var.

 

Var inne på samma spår som dig. Spanien går ju bort för det kommer att vara överlägsen majoritet. Var inne på Holland själv för det känns som Tyskland bör vara populärt och Holland kanske glöms bort. Givet oddsen kanske det ändå är mest värt att satsa på Tyskland i potten och sen lägga en egen bet på Holland för att inte gråta om den skulle satt =).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frankrikes fiasko i senaste VM sitter säkert kvar på i folks medvetande och saknas personer med anknytning till Frankrike så är min gissning att du har en bra chans att vara en av mycket få att spela på dem som vinnare. Tyskland känns också som ett hyfsat alternativ.

 

Spanien är favorit och troligen det första folk tänker på och kommer rimligtvis få mer än sin andel röster, England är populärt hos svenskar och är alltid överskattat och överstreckat och Italien har redan minst ett spel på sig. Kvar som kan ha positivt EV är Holland, Portugal och Ryssland. Tror det finns tillräckligt med CR7-fans för att Portugal ska snitta en bit över 1 röst av 54. Holland får nog en del röster pga framgången i senaste VM och för att de varit i ropet då de spelat i Sveriges kvalgrupp. (Kan även tycka att de är överskattade av marknaden.) Ryssland är ett alternativ, men ett annat spel på dem och det blir -EV.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Här kommer facit. Det visade sig att folk var för smarta för sitt eget bästa och de lag som gav bättre odds än bolagen blev Spanien, England, Tyskland och Italien(marginellt):

 

67 medverkande

 

Tyskland 15

Holland 15

Spanien 9

Frankrike 8

Portugal 6

Ryssland 6

Italien 5

England: 1

Kroatien: 1

Sverige: 1

 

Självfallet valde jag Holland som den bettingfisk jag är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...