Gå till innehåll

Hur stor är risken att SKV ska fråga vart man fått pengarna ifrån?


Recommended Posts

Jag spelade en hel del poker för några år sedan och deklarerade inte detta. Nu ligger mina forna vinster i fonder och genererar utdelning. Hur stor är risken att Skatteverket ska höra av sig någon dag och fråga vart jag fått pengarna ifrån?

 

påverkas risken av saker som att jag:

-flyttar till annan stad eller utomlands?

-köper bostadsrätt?

-startar företag?

-nolltaxerar i inkomstfältet?

 

Vinsterna är egentligen nästan uteslutande från innanför EU, men jag känner ändå viss osäkerhet inför att bli granskad då jag vet att det rått osäkerhet kring vissa sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade en hel del poker för några år sedan och deklarerade inte detta. Nu ligger mina forna vinster i fonder och genererar utdelning. Hur stor är risken att Skatteverket ska höra av sig någon dag och fråga vart jag fått pengarna ifrån?

 

påverkas risken av saker som att jag:

-flyttar till annan stad eller utomlands?

-köper bostadsrätt?

-startar företag?

-nolltaxerar i inkomstfältet?

 

Vinsterna är egentligen nästan uteslutande från innanför EU, men jag känner ändå viss osäkerhet inför att bli granskad då jag vet att det rått osäkerhet kring vissa sajter.

 

Men hur många år rör det sig om? Har för mig att efter fem år är det preskriberat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte 100% säker på detta, så se det som underhållning tills någon bekräftar det.

 

Men jag tror inte att du är skyldig att bevisa var dina pengar kommer ifrån. Så frågar dom så har du lånat pengarna av bengt. Men du minns inte hans efternamn.

 

I sådana frågor är det omvänd bevisbörda, OP behöver alltså bevisa att pengarna är skattefria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att svara på procentuellt, och tänker ducka för den moraliska skattediskussionen.

Men, om du både nolltaxerar och köper en dyr bostadsrätt (sthlm, gbg, malmö), så maximerar du chansen att bli granskad.

Skatteverket gillar att granska nolltaxerare, vilket jag som skattebetalare anser är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det är en sådan lag på gång? Men är det verkligen så nu?

 

Har det inte varit så ganska länge i skattemål?

 

Hur fan gör kriminella då egentligen? Mutar dom folk, för inte kan alla deras saker vara köpta för vita tvättade pengar?

 

Det finns väl flera sätt men många kriminella vinner tydligen väldigt mycket på travet.

 

Omöjligt att svara på procentuellt, och tänker ducka för den moraliska skattediskussionen.

Men, om du både nolltaxerar och köper en dyr bostadsrätt (sthlm, gbg, malmö), så maximerar du chansen att bli granskad.

Skatteverket gillar att granska nolltaxerare, vilket jag som skattebetalare anser är bra.

 

Jag som nolltaxerare tycker också det är bra att Skatteverket granskar nolltaxerare. Däremot så tycker jag att det vore drygt att åka på en granskning även om jag vet att 100% av mina pengar kommer från EU-siter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...